1-vuotias ei edes yritä syödö itse...mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nekku"

Vieras
Annanko olla ja yritän myöhemmin uudelleen vai mitä? Sormiruokaa syönyt jonkin verran jo pitkään. Kun laitan esim. Puurolautasen ja lusikan eteen pyörittää lusikkaa lautasella ja nostelee sitä pöytään ja läärää tms ei edes yritä viedä suuhun sitä.

Minä tein laiskalle lapselle niin että laitoin lusikan suuhun mutta en ottanut sitä pois. Lapsen piti siis itse ottaa lusikka suusta. Niin se vähän kuin varkain oppi tarttumaan siihen lusikkaan.
Tosin meillä ei kyllä hirveesti sormiruokailtukaan, opetin heti käyttämään lusikkaa. Nykyään viisivuotias syö jo haarukalla ja veitsellä itse.

Syömään ehtii oppia myöhemminkin, jos nyt tuntuu, ettei suju. Meillä kaksoset alkoivat syödä itse vasta lähempänä kahta ikävuotta. Aikaisemminkin oli kokeiltu, mutta se oli täyttä sotkemista.

Meillä ollaan leikitty leikkiastioilla, jolloin ovat saaneet kuivaharjoitella lusikan suuhun laittamista. Lähempänä kahta vuotta on alkanut oikeasti syöminen itse kiinnostaa ja siitä se on lähtenyt. En ole ottanut stressiä, meidän lapsilla (5kpl) ei oo kellään ollut vahvaa minä-itse-kautta syömisen suhteen, mutta silti ovat oppineet itse syömään. :)

Meillä nyt vuoden ikäinen, syö kyllä sormin mutta en ole vielä edes kokeillut osaisiko/haluaisiko itse opetella lusikan käyttöä... Eiköhän tässä ehdi myöhemminkin.

Yhteistyössä