1-vuotias ei syö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oh dear
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oh dear

Vieras
Helppivä.
1-vuotias poikamme on tähän asti syönyt hyvin, mutta nyt jo kolmatta päivää kieltäytyy lämpimistä aterioista. Ei mene oma tekemä eikä kaupan purkki. Puuro menee, samoin leipä ja jugurtti. Emme anna hänelle mitään ylimääräisiä välipaloja, ja jos ei syö niin nostamme pois syöttötuolista. Tuntuu vaan ihan ihmeelliseltä kun poika on ihan selvästi nälkäinen!
Mikä neuvoksi??

Hei!

Meillä on saman ikäinen poika joka myös ollu hyvä syömään, mutta nyt ei maistu, ei sitten millään. Meillä ei lämpimien ruokien lisäksi myöskään puuro maistu. Olen itse mietiskellyt, että kulmahampaat tai poskihampaat ehkä tuloillaan (ei näy kyllä vielä mitään) kun selvästi mikään lämmin ei maistu. Leipä uppoaa aina kun sitä saa itse tukkia suuhunsa. Käytiin tänään varmuuden vuoksi tarkistuttamassa korvat kun poika on ollut muutenkin kummallisen rauhaton ja itkuinen (ei hyvä sylissä ei lattialla, itkee ja kitisee ja roikkuu pultussa), mutta korvissa ei ollut tulehdusta eli kai ne on ne hampaat sitte jotka vaivaa?

Kuuluu ikään. Kuukauden päästä syövät luultavasti taas ihan hyvin. Kannattaa sitkeästi pitää ruokailuajoista kiinni ja tarjota ruokaa joka kerta ihan normaalisti. Syövät sen minkä syövät, mutta ei kannata lähteä puljaamaan ja tarjoamaan yhdellä aterialla viittä eri vaihtoehtoa. Minä tuossa vaiheessa en antanut puuroa ollenkaan vaan jukurttia ja leipää. Nyt maistuu taas puurokin ihan normaalisti.

Meillä 1 v. joi viikon pelkkää maitoa ja sen jälkeenkin oli tosi pientä kiinteiden syöminen ainakin pari viikkoa. Hampaita pukkasi urakalla, siitä johtui, kun korvatkin tarkistettiin, terveet oli.

Kiitos kaikille vastauksista!
Helpottavaa kuulla, että muilla ollut sama ongelma.
En tiedä, johtuuko meillä syömättömyys hampaista... olen huomannut, että yksi poskihammas on ilmaantunut muutama viikko sitten.
On se vaan jännä, että vielä viime viikolla poika söi hyvällä ruokahalulla kaikkea mitä tarjottiin, ja nyt ei vaan mene. Stressaa äitiä ihan hirvittävästi! :/ Mutta toivotaan että on vaan vaihe.

meidän neiti reagoi hampaiden tuloon myös nälkälakolla. Ei kertakaikkiaan avaa suutansa millekään muulle kuin maitopullolle. Joten sitä sitten tarjotaan enemmän kuin normaalisti, mutta aina vasta sen jälkeen kun on ensin tarjottu ruokaa.

Kamalaahan se on katsoa kun toisella on nälkä ja meidän neiti ainakin laihtuukin ihan selvästi kun lakko alkaa. Mutta kun hammas on läpi niin syö kuin hevonen muutaman päivän. Joten jospa se ruoka teilläkin pian maistuisi :)

Samaa syömättömyyttä on meijän 1-vuotiaalla. Sillontällön saa huijattua jotain suuhun ja hälläkin tuntuu olevan nälkä, ja ennen söi ihan suu ammollaan... Aattelin kanssa mennä ens viikolla tarkistukseen lekurille jos olis jotain korvissa tai kurkussa, pojalla on kyllä tuubit jo korvissa...Poskihampaitakin on tehty jo aika pitkän aikaa.

Kyllä se äiti-ihmistä stressaa ihan sairaan paljon, kun ei lapsi syö. Sitä on heti kaikenlaiset kauhukuvat mielessä, että mikä nyt vaivaa!!! No eiköhän se taas siitä, taitavat kuulua asiaan. Kun osais vaan olla tyynen rauhallinen eikä stressais ihan viulun kielenä!!!

Täällä on tästä asiasta ollut keskustelua vaikka kuinka monta kertaa. Lapsi kolminkertaistaa painonsa ensimmäisen vuoden aikana ja jos sama tahti jatkuisi niin lapsi painaisi kouluun mennessään 6 tonnia.

Tämä on juuri se vaihe jossa aloitetaan lapsen lihottaminen ja totuttaminen huonoihin ruokailutottumuksiin kun annetaan lapselle makeita välipaloja yms. että lapsi söisi edes jotain. Ensimmäisen ikävuoden jälkeen lapsen ruokahalun kuuluukin vähentyä.

Tutustukaa lapsen kehitysvaiheisiin, kirjallisuutta kyllä löytyy.

Yhteistyössä