1-vuotias tyttäreni ei juo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dehydra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dehydra

Vieras
Hei,

olen ollut huolissani 1-vuotiaan tyttäreni nesteensaannista. Hän syö oikein hyvin, mutta esimerkiksi tänään (iltapäivää jo eletään) ei ole juonut tippaakaan nestettä. On toki saanut nestettä puuron, ruoan ja hedelmien kautta, mutta tämä on hyvin tavallista, että päivän aikana juo ehkä kulauksen vettä jos sitäkään. Maitoa ei juo oikeastaan ollenkaan. Yritetään tarjota tasaisin väliajoin, mutta ei kelpaa. Yritetty on nokkamukia, tavallista mukia, lasia, tuttipulloa... mikään ei kelpaa. Rintaa saa enää vain illalla ennen nukkumaamenoa (jota jaksaa kärsivällisesti koko päivän odottaa, mutta muistaa illan tullen vaatia).

Pissaa ja kakkaa tulee, mutta ehkä noin 4-5 vaippaa päivässä vaihdetaan. Monesti vaippa on melko kevyt, tosi harvoin on sellainen "geelivaippa".

Pitäisikö tässä olla huolissaan? Seuraava neuvola on vasta puolen vuoden päästä, toki sinne voisi soitella... mutta halusin kysyä ensin mielipidettä tai kokemuksia täältä!

No onko tämä uusi ilmiö vai eikö koskaan ole tykännyt muusta kuin rinnasta?
Oppiskohan juomaan pillillä? Pillimaitotetran kanssa ob helppo opeyella kun siitä tulee tetraa puristamalla sitä maitoa suuhun. Jos ei maidosta välitä niin vauvanruokahyllyssä on sellaisia pillismoothieita jotka vois maistua vaikka välipalana tai jälkkärinä.
Mitäs jugurtti tai piimä? Piimää ois helppo harjoitella juomaan mukista. Puurot kannattaa tehdä cellimäisen löysäksi(varmaan kannattaa tehdä ne maitoon jos vaan kelpaa) ja tarjota paljon vesipitoisia hedelmiä jne.

Meillä on sama ongelma, mutta meidän tytär täyttää kohta jo kolme! Ei juo ei, kaikkea ollaan yritetty jo pari vuotta, ei juo edes mehuja :(. Hirveellä tyrkyttämisellä saa ehkä desin vettä menemään päivässä.. On sit pakko antaa sille vauvan soseita, et sais edes jotain nestettä.. Tästä juomattomuudesta seurasi sitten paha ummetus ja lääkäri käski palauttamaan tuttipullon väliaikaisesti, kun ainut mikä lapselle kelpaa, on maito lämpimänä tuttipullosta. Olis kiva kuulla joku onnistumistarina asian suhteen, mä elän vaan siinä toivossa et lapsi on pian niin vanha et ymmärtäis itse et on parempi juoda vettä tms.

"Veera", ilmiö ei ole uusi. Hän sai ihan vauvana rintamaidon ohessa korviketta tuttipullosta, mutta sitten tuossa puolivuotiaana se tuttipullokin jäi, ei enää kelpuuttanut sitä. Siksi olen imettänytkin näin pitkään.

"Ville", olen vain ollut siinä käsityksessä, että tuon ikäisen kuuluisi juoda maitoa. Mistäs muualta hän saisi kalsiumia ja kaikkia muita maidon hyötyjä? Tietysti raejuustot, jogurtit ja rahkat, mutta kuinka paljon niitä täytyy tarjota, että se tarve täyttyisi?

"Sama ongelma", sullakin tosi harmillinen tilanne :( Tuntuu niin hurjalta, ettei yks juo käytännössä mitään nestettä, etenkin kun itse olen omasta vedenjuonnistani aika tarkka... Toivotaan että tyttärenne hoksaisi pian tuon juomisen :)

Yhteistyössä