1+ vuotias tyttöni ei syö, tsemppiä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos :)

Vieras
Hei,

Minulla on AINA todella huonosti syönyt pikkasen päälle 1-vuotias tyttö. Allergioita, refluksia taustalla ja siinä varmasti syy huonoon syömiseen. Nyt on sitten lopettanut kunnon ruoan syömisen kokonaan. Aamulla vetäisee puuroa ja kiisseliä järjettömän määrän, enemmän kuin meidän isot lapset. Samoin illalla. Päivällä sitten ei syö ruokaa kuin pikkuriikkisiä määriä. Tänään esim. paistoin kalaa, söi pari näykkäisyä. Annoin eilen tekemäni lihapullan käteen, söi 1/4 lihapullasta, annoin pinaattiletun, söi ehkä puolet. Siinä hänen "ruoka". Olen aika huolissani, paino menee miinuskäyrillä, mutta pituutta tulee. Olemme sairaalan seurannassa. Mutta, pliis tsempatkaa nyt minua, usko loppuu!

Anna mennä puuroa.. Kyllä silläkin kasvaa.. Ootko muuten koittanut sekoittaa puuroon rasvaa että tulis vähän enemmän kaloreita esim. voi silmä??
Tykkääkö lapsesi muuten tasaisesta ruuasta esim. perunamuusista?

Aina olen joutunut "ajamaan" sileäksi refluksin vuoksi. No nyt on kyllästynyt totaalisesti sileään ruokaan, joten ei uppoa perunamuussikaan. Ei siis mikään tällä hetkellä. Onneksi syö puuroa, mutta kun pitäisi syödä muutakin. Saattaa syödä syvän lautasellisen puuroa ja päälle kiisseliä.

No jos toi oli kaikki mitä annoit tänään, ni taitaa taustalla olla vähän äitin kusetustakin? Jos lapsi saa valita, lihapulla, kala, pinaattilettu... Hm. Kivahan se on maistella vähän kaikkea ku tietää että äiti antaa pian muuta.. =)

Mutta siis asiaan. Anna sitä puuroo jos se sitä syöpi. Laita voita sekaan että saa vähän energiaaki.. Rasvaakin tarvitaan.

Näkee, että lapsi huolehtii ruokahallullaan kuitenkin hengissäpysymisestä; kerroithan että syö puuroa ja kiisseliä henkensä pitimiksi.
Itse ehkä yrittäisin sen puuron tilalle "tankkausaikaan" antaa muuta. Pari päivää ilman puuroa ja kiisseliä ei vielä käyrää käännä; sen sijaan heti aamulla perunoita ja lisuketta sormiruuan muodossa? Noin pienillä ei vielä ole anoreksiaa, eiköhän luonto aika lailla ohjaa ettei lapsi nälkään kuole ruuan ääressä.
Voimia, ja semmoinen neuvo että riisu asetelmasta oma stressi, ettei mene valtataisteluksi tai pakottamiseksi... Jos voit. Hae psykologilta tai ravitsemusterapeutilta tukea.

auttaako jos annat itse syödä? meillä meinas lopettaa syömisen,mutta se kun pääsi itse lusikoimaan auttoi,oli just vähä yli 1v silloin. enemmän sormiruokaa? keit.täysjyväpastaa,kasviksia palona (meillä suosikkeja keit. maissi,porkkanapalat,parsakaali,herneet...tuoreeltaa pikkutomaatit),kananmunaa paloina,raejuustoa...yms

Meillä tytöllä kanssa allergioita ja refluksi. Ei syönyt juuri mitään reilu 1-vuotiaana, mutta nyt 2-vuotiaana syö ihan normaalisti. Allergiat ja refluksi helpottivat noin 1,5 v iässä ja silloin alkoi lapsi pikkuhiljaa syömään kunnolla.

Toivottavasti teilläkin aika auttaa! Koita olla stressaamatta ja anna lapsen näykkiä mitä näykkii ja syödä sitä mikä maistuu, että saisi edes energiaa kasvuun. Kun noita sairauksia on taustalla niin mikään muukaan ei oikein auta.

Mä näkisin kaks vaihtoehtoa: annat mennä puurolinjalla, ei paha ton ikäiseltä vielä ja yrität muuta ruokaa vasta vaikka puolen vuoden kuluttua. Saattaishan tää toimia käänteispsykologisestikin, jos lapsi huomaa, ettei saa samaa ollenkaan kuin muut -edes tarjolle, saattaa alkaa tehdäkin mieli. Esim. tyyliin muut syö jäätelöä ja lapselle puuroa. Voi olla toisaalta liian pieni ymmärtämään.

Toinen vaihtoehto on sitten toi, ette anna sitä puuroa ollenkaan. Tarjoat vasta lounasikaan lämmintä ruokaa, sitä mitä on tarjolla. Jossain välissä pitäisi ruveta syömään.

Juoko muuten paljon vielä maitoa? Äidinmaitoa tai vastiketta vai tavallista? Ekasta ainakin tulee paljon energiaa, joka vie ruokahalua pois tavallisesta ruuasta.