10 kuukautisten vanhemmille gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitikkä

Vieras
Heipä hei kaikki noin kymmenen kuukauden ikäisten vauveleiden vanhemmat. Itselläni on kymmenen kuukauden ikäinen poika ja tietyt asiat askarruttavat mieltä, lukisin mielelläni miten teillä muilla nämä asiat hoituvat.

Meillä poika nukkuu nykyään kahdet päiväunet, olen alkanut miettiä pitäisikö siirtyä yksiin. Syynä se, että yöt ovat yhtä hulinaa. Olen miettinyt auttaisiko asiaa, jos poika nukkuisi päivällä vain yhdet unet. Miten teillä muilla nukutaan päivällä? Monetko unet ja kuinka pitkät? Mihin kellonaikaan?

Yöllä poika nukkuu n. klo 22:sta klo 8-9 aamulla. Yöllä herätään monta kertaa, mutta maitoa poika ei tarvitse. Joskus annan tissiä klo 7 aikoihin, jos uni on kovin levotonta. Tämän jälkeen nukkuu yleensä rauhallisemmin. Kuinka pitkiä yöunia teillä muilla nukutaan? Moneltako vauvanne menevät yöunille?

Lisäksi ruokailut mietityttävät. Meidän vauva syö hyvin, mutta välillä tuntuu, että ruokailuajat tai ruokailujen välit ovat liian pitkiä. Päivällisen ja iltapuuron väli saattaa olla neljäkin tuntia. Välipaloja jos antaa niin pulauttelee tai sitten ruoka ei maistu. Mihin aikoihin teillä syödään? Montako ateriaa päivässä? Millaisia määriä?

Olisin kiitollinen kaikista vastauksista. Kysymyksiä on paljon, mutta jos edes joihinkin jaksaisitte vastata. Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!

Meillä poika täyttää tällä vkolla 10kk, joten vastaan =).

Eli kahdet päikkärit meillä nukutaan ja yksiin ei voisi kuvitellakaan vielä siirryttävän. Välillä on kyllä päiviä joilloin poika ei suostu nukkumaan kuin yhdet päikkärit ja sitten yliväsyneenä kitistään kovasti. Joskus taas vaaditaan kolmet päikkärit jos normaalia aikaisemmin ollaan herätty. Yleensä meillä herätään aamulla klo 8-9 aikoihin ja päiväunille mennään miten sattuu, yleensä jaksaa ollaa hereillä kolme-neljä tuntia. Iltaunille käydään n. klo 21.00.

Meillä syödään kolmen tunnin välein ja päivään mahtuu neljä ateriaa. Jos noustaan aamulla aikaisemmin syödään se viisi ateriaa. Aamupäiväsyömiset riippuvat heräämisestä, mutta iltapäiväsyömiset olen pyrkinyt pitämään tarkkoina eli välipala 13.30-14.00, päivällinen 16.30-17.00 ja iltapuuro klo 20.00. Ruokamäärät meillä vaihtee, kun poika nykyisin syöpi vähän huonommin.

Öistä sen verta, että niiden kanssa ollaan aina tapeltu, huono nukkuja kun toinen on. Välillä on hyviä öitä, välillä huonoja. Tilanne parani jonkin verran, kun siirryttiin nukkumaan eri huoneisiin. Yöllä ei meilläkään syödä, kiitos unikoulun. Viime aikoina poika on oppinut ja oivaltanut paljon uusia asioita, joten aika luonnollista että yöt sit menee niitä läpikäydessä.
Muuten, sen olen huomannut, että mitä paremmin poika nukkuu päivällä, sitä levollisemmin hän yönsäkin nukkuu.

Meillä on myös kohta 10 kk ikäinen poika. Meilläkin nukutaan kahdet päiväunet. Ensimmäiset noin klo 10 - 12 ja toiset sitten klo 14 - 17. Nuo ajat siis tarkoittaa sitä millä välillä päiväunet nukutaan. Poika nukkuu yleensä noin ½-1 h kerrallaan.

Meillä heräillään aamulla klo 6 - 8 välillä. Puuroa syödään sitten n. klo 8.30 ja lämmin ruoka n. klo 12. Välipalaa oon antanut sitten vähän ennen päiväunille menoa tai jos on kovin väsynyt niin sitten päiväunien jälkeen. Päivällinen onkin sitten klo 17 aikaan ja iltapuuro klo 19 jälkeen. Yöunille mennään siinä klo 20 - 20.30.

Yöt on meilläkin toisinaan kovin levottomia. Ovat kyllä olleet sitä aina. Meillä ei vielä pärjättäisi yksillä päiväunilla. Ensimmäiset unet kun tulevat jo niin aikaisin.

Meillä nukutaan yöt pääsääntöisesti heräämättä kertaakaan 20.00 - 6.00. Aamulla poika hiljaa itsekseen loikoilee sängyssä ja noudetaan pois vasta 30min - 45min heräämisen jälkeen, kun alkaa huhuilla noutajaa. Siis nukumme itse vielä...

Aamupuuro meillä siis vasta tuon loikoilun takia 7.30. ekat unet jossain vaiheessa ennen lounasta, joka siis riippuen heräämisestä 11.00 - 12.00 välillä.

Välipala 14.00 paikkeilla ja toiset unet jossain vaiheessa välipalan ja päivällisen välissä. Päivällinen 17.00 paikkeilla ja iltapuuro 19.00 jälkeen.

Kahdet päikkärit tarvitsee, mutta pituudet vaihtelee 30min - 2h ts toiset unet on pidemmät ja toiset tirsat.

Määrällisesti meillä syödään aamulla noin 1dl puuroa tai leipää, lounaaksi 1/2 isoa purkkia (tai 1dl omatekoista), välipalaksi pikku hedelmäsosepurkki tai esim. puolikas banaani, päivälliseksi sama määrä kuin lounaalla ja iltapuuroa iso lautasellinen 2dl. Maitoa ryystää päivässä 7 dl.

Meillä tyttö viikon vajaa 11kk. Vielä mennään kaksilla päiväunilla, mutta hieman alkaa mietityttää joko tyttö on omatahtoisesti siirtymässä yksiin uniin... Aikaisemmin ekoille unille mentiin 10-11 aikoihin, tänään alkoi uni maistumaan vasta klo 12 ja sekin itkun kanssa. Toiset unet tietysti venyivät myös, vasta klo 17 aikoihin... Normaalisti toiset unet ovat olleet siinä klo 15 aikoihin. Puolitoista-kaksi tuntia molemmat unet.

Aamulla herätään vaihtelevasti 6.30-8. Yöt menee yleisesti ottaen nukkuessa, 7kk iästä lähtien :) Tietysti poikkeuksiakin mahtuu mukaan. Usein tutti auttaa silloin.

Nukkumaan klo 21-22. Noin myöhäiseksi (klo 22) menee, jos tokat unet menneet myöhäisiksi. Nyt kun hoitoon lähtö lähestyy, pitää alkaa rytmittämään ja aikaistamaan iltaunille menoa.

Syönnit: aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro. Ruokailujen välit noin 3 tuntia. Joskus lounas ja välipala vaihtaa paikkojaan. Riippuen heräämisestä ja aamupuurosta.

Meillä poitsu kohtapian 10 kk, joten vastailen myös...

Meillä mennään nukkumaan klo 21 ja nukahtaa n. 21.30. Aamulla heräillään n. 8.30 aikoihin. Yöt nukkuu tällä hetkellä melkoisen hyvin, mitä nyt hampaiden tulo vähän kiusaa. Nyt on kyllä kohta viikon ajan pompannut huhuilemaan kuuden aikoihin, mutta jatkanut unia, kun mitään ei vielä tapahdu =) Kahdet päikkärit tarvitaan vielä. Ekat nukkuu yleensä 11-12 ja toiset 15-17 välillä ja n. tunnin.

Aamupala syödään heti heräämisen jälkeen ennen yhdeksää, n. 1,5 dl puuroa ja maitoa päälle. Lounas klo 12 reilu desi ja maitoa. Välipala klo 15 hedelmää pilttipurkillinen. Päivällinen klo 17.30, silloin myös päälle desin syö ja maitoa päälle. Klo 20.30 iltapuuroa 1,5 dl ja iltamaito päälle. Kerralla juo maitoa 120 ml.

Kiitos kaikille vastanneille, edelleenkin otan kirjoituksia mielelläni vastaan.

No päätin, että edelleen mennään kaksilla unilla eteenpäin. Ei tämä pikkumies vielä jaksa yksillä unilla. Eilen nukkui puolenpäivän aikoihin pari tuntia ja illan suussa tunnin. Yöunille päästiin eilen jo klo 21.30 ja unta riitti aamulla klo 8.30 saakka. Viime yönä nukuttiin paremmin, mutta muutamia kertoja sai kuitenkin pojan peitellä uudelleen.

Huomasin, että teillä monilla lapsi nukkuu ennen ruokailuja. Meillä on taas niinpäin, että laitan unille vasta lounaan jälkeen. Tähän asti iltaunetkin ovat olleet vasta päivällisen jälkeen, joka syödään yleensä klo 16-16.30 välillä.

Meillä on ruokamäärät teihin moniin verrattuna aika isoja. Aamupuuroa syödään n. 1-1,5 dl. Lounasta ja päivällistä menee 2 dl ja iltapuuroa 2,5-3 dl. Maito on vielä pelkästään äidin maitoa, jota annan aina ruokailujen jälkeen.

Yksi hassu kysymys vielä olisi... käyttekö aamu- ja iltapesuilla ennen vain jälkeen puuron? Meillä käytännöksi on muodostunut aamupesu, samoin kuin iltapesu ennen puuroa, koska pienempänä vauva pulautteli, jos pesut tehtiin täydellä vatsalla. Tästä syystä meidän iltapuuro meinaa aina vähän venähtää, pesulla kun ei viitsi käydä montaa tuntia ennen nukkumaan menoa. Mut nyt me lähdemme ulkoilemaan ja menemme 10 kk. neuvolaan.

Meillä nukutaan n. klo 20.30-7.30. mutta syödään vielä useampaan kertaan yöllä (lienee äidin laiskuutta, helpoin keino saada vauva takaisin nukkumaan.) Päiväunia kahdet, noin klo 12-13.30 ja illalla toiset lyhyemmät n.klo 17. Ruoka-ajat noin klo 8.30, 11.30, 14.30, 17.30 ja 20. Usein ne toiset päikkärit tahtoo osua just päivällisajan päälle. Pesut aamulla yleensä ennen puuroa ja illalla jälkeen. Itse haluaisin tietää, miten te muut jos imetätte vielä, kuinka monta kertaa päivässä imetätte ja mihin aikaan? Mä olen imettänyt yleensä lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen sekä pari kertaa yöllä (yleensä aamupuoleen). Mietin, onkohan se liikaa ja vaikuttaa ruokahaluun muun ruuan suhteen. Ja miten ja koska pitäisi alkaa ajatella vieroittamista, jos vuoden iässä aikoisi lopettaa imetyksen? Olisin iloinen, jos joku vastaisi tähänkin!

AP; meillä pesut tehdään aina syömisten jälkeen, tahtoo poika olla sen verta puurossa, varsinkin kun nyt on kapina vaihe syömisen suhteen menossa.

Elina1; minä imetän 3 kertaa vrk:ssa. Aamupäivällä, päivällisen jälkeen ja iltapuuron jälkeen. Joskus jos poika herää aamulla kuuden aikoihin, niin silloin imetän myös. Yöimetykset lopetettiin unikoululla parikuukautta sitten.
Itsekin olen tässä imetyksiä hiljalleen vähentänyt, juuri siksi että toinen alkaa lähetä vuoden ikää. Päivässä tämänikäinen tarvitsee 5dl maitotuotteita, joten jos esim. hapanmaitotuotteita antaa päivällä muutaman desin niin imetysmääriä voi vähentää.
Itse mieluummin hiljalleen ja tavallaan huomaamatta vähennän imetyskertoja, jotta poika siihen "huomaamattaan" sopeutuu.

Moi!

Mä imetän tosiaan kolme kertaa vuorokaudessa + aika usein aamuyöllä, joskus kuuden seitsemän aikoihin. Luulin jo, että siitä päästiin eroon, mutta unta riittää pidempään ja se on sikeämpää, jos aamulla saa pikkusen maitoa.

Olen ajatellut vähentää imetystä pikkuhiljaa, kun nyt saa aloitella vähitellen niitä hapanmaitotuotteita. Ajattelin jättää aina yhden syötön pois kerrallaan ja imettää viikon niin ja taas yksi syöttö pois jne. Eli jos kuukauden päästä aloittelee vähentämistä, niin silloin vuoden iässä pitäisi imetyksestä periaatteessa voida luopua.

En itse ajatellut vielä vähentää imetystä, koska hapanmaitotuotteiden määrä on tässä alussa kuitenkin aika vähäistä, ehkä tosiaan sitten, kun poika lähestyy 11 kuukauden ikää.

Omalla kohdalla en usko, että imetyskerrat vaikuttavat muuhun ruokahaluun, mutta sekin on tietysti yksilöllistä. Maitoa pitäisi kuitenkin saada se 5-6 desiä päivässä, joten kyllä niitä imetyskertoja täytyy kuitenkin muutamia olla.

Meillä on jo isompi poika, mutta 11kk iässä siirryttiin yksiin uniin. 10 kk iässä poika nukkui kahdet ekat n. 9.30-10.30 ½ tunnista tuntiin ja toiset iltpäivällä. 11kk iässä ekoille unille poikaa ei sitten enää saanut kuin aluksi syliin nukuttumalla, johon rumbaan en lähtenyt, muutenkin unet lyheni radikaalisti myös iltapäiväunet. Kun siirryimme yksiin uniin, nukkui poika niitä kolme-neljä tuntia siis aluksi, mutta nykyään tunnin verran jos sitäkään.

Meillä on 10kk ikäinen tyttö ja meilläkin nukutaan kahdet päikkärit, yksillä ei vielä jaksaisi. Yöt tyttö nukkuu pääasiallisesti hyvin, joskus joutuu tuttia nostamaan.

Aamulla tyttö heräilee n. 7.30, jonka jälkeen imetän.
Aamupuuro on syöty n. puoli yhdeksään mennessä (2dl).
Lounas (pikku pilttipurkillinen) 11.00 maissa tai vähän jälkeen, päälle n.150ml maitoa ja päikkäreille. Nukkuu tunnista kahteen.
Välipala klo14 (hedelmäsose) ja hieman maitoa 60-80ml.
Päivällinen n.16.30 (pilttipurkillinen) ja maitoa päälle n.130-140ml, tämän jälkeen toiset unet, jotka noin tunnin mittaiset, joskus lyhyemmätkin.
Iltapuuro klo20 ja yöunille käydään n.21.30, jolloin vielä imetän ennen nukkumaanmenoa.
Mitä lyhyemmät toiset päikkärit ovat olleet, niin sitä helpommin tyttö yöunille nukahtaa.

Meillä aamu- ja iltapesut tehdään aina puuronsyöntien jälkeen, sen verran mössössä tyttö sen jälkeen aina on=)

Yhteistyössä