Hae Anna.fi-sivustolta

10-v. ja nukahtamisongelma

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Suski, 05.06.2006.

1. Suski Vierailija

Aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta tuli meille nukahtamisongelma, joka alkoin n. 1 kk sitten. Eräänä yönä tyttö heräsi kahden aikaan, eikä saanut enää unta, valvoi ja itki, kun uni karkasi. Tästä lähtien joka ilta tyttö miettii, että tuleeko tästäkin yöstä uneton, ja heti nukkumaan menon jälkeen alkaa huutelemaan, että en saa unta. Viime yönäkin vielä 23.30 kävi vessassa ja pyöri sängyssä. Siitä on tullut oikein mantra tytölle, alkaa hokemaan heti ""en saa unta"". Kyllähän sen itse kukin tietää, että jos ajattelee ettei saa unta, kyllä se uni karkaa.

Kaipaisin neuvoa, miten tämän saa loppumaan. Oikein kiukuttaa, kun toinen vaan on sitä mieltä, että uni ei varmaan tule, vaikka yritän toitottaa, että mieti ihan jotain muuta, kun unen tulo... Aikaisemmin tyttö on aina sammunut kuin kynttilä sänkyynsä, nyt kauhea stressipeikko tullut nukkumisesta...

APUVA!!

2. NN Vierailija

Onko jo kokeiltu kaikkia nukahtamista edistäviä juttuja: riittävä ulkoilu, illalla lämmin suihku/kylpy ja riittävä iltapala, onko makuuhuoneen lämpötila sopiva? Illalla voisi kokeilla esim. rauhoittavaa ja rentouttavaa musiikkia hiljaisella äänellä tai miksei vaikka satu/tarinalevyä joka veisi ajatukset pois nukahtamisen odottelusta. Kun pari yötä saisi menemän normaalisti niin pääsisi siitä unettomuuden pelosta ja unikin tulsii taas helpommin...Kokeile kaikkia noita, jos se lähtisi siitä sitten taas menemään.

3. mertsu Vierailija

Ostakaa tavaratalosta esim. valion ""unimaitoa"". Sitä myydään ihan unimaito nimellä. Lämmitä illalla maito ja kerro lapsellesi että se auttaa unen saantiin. Maidossa on samoja aineita kun esimerkiksi melatoniinissa jota jotkut lapset syövät uniongelmiinsa. Maito on yöaikaan lypsettyä jolloin siinä on jotain rauhoittavaa taikaa.... vaaratontakin.
    Joku psykologinen juttu siinä täytyy olla, oma poikani joi sitä kun hänellä oli samanlaista uniongelmaa.

4. Se on Vierailija

5. Minulla on ollut samanlainen ongelma. Olen nyt jo kolmekymppinen, mutta tuo esimurrosikä oli elämäni vaikeinta aikaa. Olin kai vähän varhain kypsyvää sorttia lapsena.

Vanhemmat oli tuohon aikaan ihan hukassa että miksi ei lapsukainen nuku. Se olis sellaista murrosikäisen tuskaa, isoksi kasvamista. Tunsi olevansa vastuussa kaikista maailman murheista. Lisäksi olin todella ujo enkä oikein pystynyt keskustelemaan kenenkään kanssa mietteistäni. Vanhemmat ovat sellaisia tuppisuita ettei yhtään voineet auttaa. Ainoa mikä olisi tuonut avun olisi ollut varmaan se, että äiti istuu joka ilta 2 tuntia sängyn laidalla ja keskustelee kanssani maailmanmenosta - vakuuttaa että olen vielä äitin rakas pikku tyttö ja äiti ja isi on aikuisia, yksin vastuussa siitä että meidän kaikkien elämä pyörii oikeita raiteitaan ilman katastrofeja. Vakuuttaa olisi pitänyt joka ilta kyllästymiseen asti.

Tähän vanhempani eivät kyenneet, eivät yhtään tienneet mistä aloittaa ongelmien ratkaisu enkä minä osannut hahmottaa huoliani sanoiksi. He lähettivät minut johonkin kallonkutistajallekin, jonka luona kävin varmaan pari vuotta. Siitäkään ei ollut yhtään mitään hyötyä, paitsi kai vanhemmilleni kun näin pystyivät muka tekemään jotain konkreettista hyväkseni. Muutaman vuoden tätä "nukahtamisvaikeutta" kesti.

Nukahtamisvaikeus oli vain näkyvin oire, syyt olivat paljon syvemmällä. Sitten siitä vain jotenkin kasvoin yli. Murrosikä meni ilman mitään ongelmia ja muutenkin elämä siitä asti on vain hymyillyt.

Unohtakaa ne unimaidot ja koettakaa kuvitella kymmenvuotiaan aikuiseksi kasvavan lapsen mieletön elämän tuska. Näyttäkää hänelle että olette itse vielä paaaaaaaaljon vahvempi ja viisaampi kuin hän, niin ettei hänen tarvitse tässä vaiheessa elämäänsä vielä huolehtia mistään muusta kun koulunkäynnistä ja kavereista ja harrastuksista. Koettakaa saada todellinen yhteys vähitellen aikuistuvaan lapseenne ja hänen sielunsa syövereihin, älkääkä vain toitottako että kyllä se uni tulee kun mietit ihan muita juttuja.

6. niin Vierailija

Lapsi pitää jo vauvana opettaa nukahtamaan itsekseen. Illalla tai kesken unien heti kun yösyötöt loppuu. joko kyse on tästä oppimattomuudesta tai sitten tytöllä on jokin probleema jota ei saa teille kerrotuksi.

7. Sanna Vierailija

Itselläni oli vastaava ongelma samanikäisenä. Pelkäsin, että valvon koko yön ja en aamulla jaksa lähteä kouluun tms. Omalla pojalla oli vastaavaa tuossa puolisen vuotta sitten. Ongelma ratkesi meillä siten, että sanoin että jos aamulla oikein väsyttää niin sitten saat jäädä kotiin. Ei nukkuminen ole pakollista ja joskus se uni kyllä tulee. Tämä rauhoitti poikaa kummasti ja ongelma loppui. Eikä yhtään päivää kyllä tarvinnut koulusta pois olla.

Kokeilepa, että sanot että kyllä se uni tulee ja jos ei tule heti, niin sitten nukut aamulla pitkään.

8. Mulla on kolme lasta, 10, 11 ja 6 v.jokainen on oma persoonansa, yksi nukahtaa kuin tukki(tyttö), vuotta vanhempi (tyttö)pyörii just samalla lailla sängyssä, ja murehtii ja stressaa ettei saa unta. Kolmas pulputtaa ja nauraa mun vieressä(kuusi vuotias)kunnes nukahtaa viereeni. Minusta kamalinta on jos lapsella on turvaton olo. Ota lapsi viereesi ja anna turvaa ja lämpö kuin emo pennuilleen. Kyllä se ukko siinä vierellä vielä kerkiää olla. Äläkä välitä mitä muut sanovat. Samat säännöt ei yksinkertaisesti päde kaikkiin. Minulla tämä uniongelmainen uneksii, puhuu unissaan ja jopa huutaa kurkku suorana kesken unien jos esim. koulussa on ollut kiireitä, kokeita tms.. Harrastuksissa eivät ole jaksaneet käydä. Koulu riittää varsin hyvin. Olivat kyllä, mutta väsyivät liikaa. Nukkumaanmenoaikoja yritin kun ohjekirjoissa näin sanotaan (voi hemmetti) vaan me olemme yksilöitä kaikki. On iltaunista ja niin etespäin. Emmehän me aikuisetkaan nuku klo 22 kaikki, toiset on yötyöläisiksi luotu, luojan kiitos ja toiset päivätyöläisiksi. Eli älä ota ressiä, valvo lapsen kanssa ja sano että se uni tulee sitten kun on tarkoitettu tai anna katsoa telkkua.Kesällä lapset valvovat jopa yhteen yöllä ja nukkuvat 12:een. Kyllä koulurytmi sitten tuo unentarpeen. Ja oleme siis yksilöitä kaikki vaikka samat säännöt kaikille annamme. Sängyssä on turha pyöriä jos uni ei tule, eikä siitä saa tehdä ongelmaa. On paljon vakavampiakin asioita.

9. mamma Vierailija

Meillä on 13 v tytär jolla alkoi samat nukahtamis ongelmat 10 vuotiaana. Välillä uni tulee hyvin, mutta yllättävän usein on vaikeaa. Kävimme jopa psykiatrilla 1,5 vuotta sitten (ei ollut apua). Pahimmillaan oli niin huonosti, että tytär nukahti vasta klo 2:den jälkeen !!! Itse ajattelen niin, että hän todella aikuistuu ja hänessä tapahtuu muutoksia ja ongelma johtuu siitä. Iltaisin istun hänen sängyllään ja juttelemme kaikenlaisia asioita, mitä pieni pää miettii. tyttäreni on hiljaista tyyppiä.

10. äippä68 Vierailija

Meillä on 10v poika jolla on ollut jo kolme nukahtamisvaikeuksia, johtuvat hänen lääkityksestään. Viime kuussa lastenpsykiatri määräsi pojallemme melatonia, jota olimme jo vuosia toivoneet. Poika ottaa lääkkeensä ja menee sänkyynsä puolen tunnin kuluttua ja siitä n.5-15min niin poika on jo unessa. Nyt herää aamulla eritttäin virkeänä ja jaksaa koulussakin paljon paremmin.

11. vierailija Vierailija

Mä saatan nukahtaa nopeimmillaan puolessatunnissa ja herätä kahentunnin päästä. Eikä uni nytkään enää tuu sama joka ilta

12. läheisyyttä Vierailija

Minun neuvoni on, että mene tytön sängyn viereen istumaan ja kerro hänelle rauhoittavalla äänellä, että uni tulee, kun rentoutuu ja rauhoittuu. Jos tyttö hokee koko ajan, että uni ei tule, se on mantra, joka ruokkii itseään. Se pitäisi kääntää vastakkaisesksi: uni tulee ja minä nukun hyvin. Jotain rauhoittavaa musiikkia voi laittaa soimaan unta odotellessa.
    Ja iltarukous on myös tärkeä, lyhyt ja rauhoittava..

13. vierailija Vierailija

Kysy tytöltä itseltään, mitkä asiat huolestuttavat, mitä tyttö pelkää? Onko häntä kiusattu jotenkin, onko joku lähestynyt häntä epänormaalilla tavalla. Jos ongelma jatkuu, tarvitaan terapeutti apuun.Mutta tähänkin tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri