10 v sitten viimeksi gynellä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onks muita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onks muita?

Vieras
Ihan tässä mielenkiinnosta kyselen, että onko muita jotka ei käy "koskaan" gynellä? Ikää on 27 vuotta ja mulle on tehty 10 vuotta sitten viimeksi sisätutkimus kun olin hakemassa pillereitä. Niiden syönti jäi lyhyeen, joten ei pillereidenkään takia tarvinnut gynellä käydä. Edelleen sama kumppani ja ehkäisynä kondomi. Kyllä sitä usein tulee mieleen että pitäisi mennä, mutta jotenkin aina laistan...Oonko ainoa?

Tuskin sitä mitään on kun ei mikään vaivaa. En ole myöskään ollut kymmeneen vuoteen. Viimeksi kun olin löytyi kasvi munasarjasta. En kestä sitä rallia toista kertaa. Anti mennä kun on alamäki. Kaikki taivaaseen tahtoo, mutta kukaan ei tahdo kuolla.

Mikäs siinä jos haluaa vuosikymmeniä sählätä kondomien kanssa... ja toisaalta, itseltäni löytyi suunnilleen sun ikäisenä munasarjakasvain että kyllä varmaan kannattais käydä tutkituttamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
Mikäs siinä jos haluaa vuosikymmeniä sählätä kondomien kanssa... ja toisaalta, itseltäni löytyi suunnilleen sun ikäisenä munasarjakasvain että kyllä varmaan kannattais käydä tutkituttamassa.

Ei me sen vuoksi käytetä kondomia ehkäisynä, että mun ei tarttis mennä gynelle. Pillerit ei vaan mulle sopinu, enkä muutenkaan koe kondomin käyttöä sähläämisenä.
Tiedän kyllä, että nuorenakin voi löytyä kasvaimia yms., mutta jotenkin se gynelle meno on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa...Mutta yritän ryhdistäytyä:)

Eihän se mikään päivän piristys siellä ole käydä mutta kyllä se meille naisihmisille on tärkeää, etenkin kun lapset on ilmeisesti sinulla tekemättä.

Otan gynekäynnin vuosittain samanlaisena "pakkona" kuin hammaslääkärin. Käyn vuosihuollossa keväisin, molemmissa. Pahin on ohi kun aika on varattu.

Kun hammaskin särkee, on hoito taas jo paljon ikävämpää kuin se että käy "huollossa" säännöllisesti. Pysyy kunnossa eikä tule yllätyksiä.

Minä kävin gynellä pari vuotta sitten kun olin 47 v. Edellisestä käynnistä oli kulunut jo lähes kymmenen vuotta, silloin minulle tehtiin sterilisaatio-leikkaus. Jännitin hieman gynelle menoa ja pelkäsin nuhteita, koska edellisestä käynnistä oli jo lähes kymmenen vuotta.
PAPA-kontrollit toki tehty viiden vuoden välein.

Minulla ei ollut mitään oireita ja kaikki olikin kunnossa. Ihmetyttämään jäi vain lääkärin kommentti, että muiden alojen lääkärit olivat todenneet, että gynet ovat ainoita lääkäreitä, joiden vastaanotolle hakeutuvat terveet ihmiset, muiden vastaanotolle vasta kun ovat sairaita.

Gyne antoi siis ymmärtää, että ei siellä joka vuosi tarvitse käydä, jos ei mitään oireita ole. Samoin sanoi yksi puolituttu gyne.

Minä itse ajattelin, että PAPA-kontrolli viiden vuoden välein ja siinä välissä yksi gyne-käynti saa riittää niin kauan kun mitään vaivoja ei ole. Tosin vaihdevuodet tässä alkavat olla kohta ajankohtaiset.

Minulla ei ole reikiä ollut 15 vuoteen ja silti käyn hammaslääkärissä joka vuosi. Uskon että juuri siksi hampaani ovat kunnossa kun ne hoidetaan ja huolletaan säännöllisesti.

Gynekologia taas on niin herkkää ja "tärkeää" aluetta, että tsekkaaminen on minusta tarpeen, etenkin nuorilla. Monet taudit muhivat oireettomana ja kun ne sitten aiheuttavat vaivoja ja mennään lääkäriin, saattaa olla jo kovin vakavasta kyse ja hoidot saattavat olla rankkoja. Tai jopa lapsettomuutta.

Papa koe ei ole ainoa autuaaksi tekevä, se ei kerro kaikkea. Toki se kertoo sitten kun ollaan solumuutoksissa mutta sisätutkimus (myös ultralla) ja rintojen tutkiminen ovat myös tärkeitä (etenkin 50 v hujakoilla). Sisätutkimuksessa voi löytää oireettomia kasvaimia ja kystia, mm. itselläni löydettiin 26-vuotiaana kysta kun se oli jo repinyt toisen munasarjan rikki. Mitään oireita ei ollut, normaali gynekäynti.

Luotan siihen, mitä oma gyneni sanoo. Jos hän sanoo, että vuoden päästä sitten taas, niin toki menen.

Niin ja jatkan vielä. Käyn myöskin työterveydessä "varmuuden vuoksi". Olen otattanut kolesterolin, verensokerin ym. nyt parikin kertaa kymmenen vuoden sisällä vaikkei minulla ole mitään oireita eikä niissä ole ollut mitään hälyyttävää. Olen pyytänyt kokeet itse, haluan tietää missä mennään ja huolehtia ajoissa terveydestäni, ettei sitten iske vaikkapa kakkostyypin diabetes.