10 vaippaa/vrk - mistä näitä lukuja vedetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milani

Jäsen
05.11.2011
64
1
6
Ennen kuin vauva meidän taloon tuli luin jos jonkinlaisia lapsen hoito-oppaita ja niissä yleensä sanottiin, että keskimäärin vauvalle pitää vaihtaa vaippa 10 kertaa päivässä.

No nyt meidän vauva on viikon ikäinen ja meidän taloudessa vaippoja menee kevyesti sellaiset 30 päivässä!! Olen aika uupunut, sillä tuntuu siltä, että olen jatkuvasti tarkastamassa housuissa tilanetta ja vaippaa vaihtamassa. Ja ainahan siellä on tavaraa. Joskus käy jopa niinkin, että kun hoitopöydällä saan vanhan vaipan pois ja olen uutta ottamassa esille kakkaa tai pissaa vauva pöydälle... jolloin tietty vaatteetkin vaihdettava ja käytettävä koko vauva pesulla. Tuollaiset tapahtumat saavatkin itseni tuntemaan todella huonoksi äidiksi.

Mitä siis teen väärin kun meillä menee noin paljon enemän vaippoja kuin "keskiverto" lukemat? Vauva syö rintamaitoa ja silloin tällöin korviketta..eli lisämaitoa. Meillä käytössä "vauvan tahtinen syöttäminen", joten vauva syö silloin kun syö eikä määriä rajoiteta. En kuitenkaan usko, että meidän vauva syö enempää kuin "normaali" vauva... jos on niitä keskusteluja uskominen joita täällä aiheesta on.

Mikä siis neuvoksi?

Hei!

Jos nyt olet tosissasi, niin tässä ratkaisu: älä vaihda sitä vaippaa joka välissä äläkä tarkista tilannetta.

Ei sitä tarvi vaihtaa kuin muutaman tunnin välein, jos ei ole isoja kakkoja tullut.

Vinkkinä että ei sitä vaippaa tarvitse joka pisun jälkeen vaihtaa, se imee kyllä itseensä ja tuntuu kuin kuivalta, mutta joka kakan jälkeen toki tarvii ja ihan pikku vauvat voi ihan pikkasetkin kakat vääntää monia kertoja päivässä, ei noita lukuja kannata katsella jokainen lapsi on erilainen. Meillä välillä riitti jopa kolme vaippaa päivällä toisinaan taas saattoi mennä jopa 20 vaippaa.

Hei!

Kun luin otsikon, ajattelin ensin, että joku kyseenalaistaa sen vaihtaako joku oikeasti vauvalla vaipan 10 kertaa päivässä. Mutta yllätyin kun määrää sanottiin liian pieneksi.

Nyt maalaisjärki käyttöön. Itselläni on neljä lasta ja koskaan en ole vaihtanut kymmentä vaippaa päivässä muulloin kun pahassa vatsataudissa. Pelkällä maidolla ruokitun vauvan kakka ei polta. Älä siis hyvä ihminen ala aamuyöstä vaihtamaan vauvalla vaippaa, vaan anna vauvan rauhassa nukkua aamuun asti ja nuku itsekin joka ikinen minuutti jonka vain saat. Päivällä sama homma. Jos vauva nukahtaa tissille ja kuulet että kakat tulevat housuihin niin siitä huolimatta vauva sänkyyn/vaunuihin ja anna nukkua. Aivan turhaa herättää vauva ja yrittää saada hänet taas uudestaan nukahtamaan. Se tekee vauvan vain levottomaksi, itkuiseksi ja kärttyiseksi kun koko ajan vatkataan, riisutaan ja puetaan. Peitto vain tiukasti ympärille ja päiväunille. Tosiaan niinkuin joku aiemmin jo vastasikin, niin ei sinne vaippaan kannata koko ajan katsoa. Anna tehä useammat kakat ja vaihda vasta sitten. Johan nuita vaippojakin kuluu ihan järjettömästi. Kalliiksikki tulee ja vaippavupri vain kasvaa. Vastaavasti jos käytössä on kestovaipat niin pyykkiä kyllä riittää. Ja siitä koko vauvan kylvettämisestä. Minä olen tehnyt välillä niin, että kosteuspyyhkeellä pyyhkinyt pois ja uusi vaippa tilalle. Vauvan iho kuivuu aivan turhaan jos koko ajan pesee. Neuvolassakin sanottiin, että kerran viikossa kylvetys riittää ja sitä olen pääsääntöisesti noudattanut, ellei ole jotain pahaa sotkua tullut. Kenenkään iho ei ole ollut kuiva eikä ylimääräisiä rasvauksia ole tarvinnut. Toisin on nyt kun ovat kasvaneet isommiksi ja suihkussa on käytävä useammin. Talvella tyttöjen ihot ovat lähes atooppiset. Siksi isompienkin suihkutukset pyritään rajaamaan kahteen kertaan viikossa. Nyt taas helpottaa kun pakkaset on ohi eikä ilma ole niin kuiva.

Mutta siis, pointtina minulla sinulle joka aloitit ketjun, älä väsytä itseäsi turhaan tällaisilla asioilla. Vaihdat vaipan kun se alkaa tuntua märältä tai vaipassa on isommat kakat. Joka pierua ei kannata vaihtaa, vauvakin muuttuu levottomaksi. Olen neljä vauvaa hoitanut ja elänyt ilman oppaita kuunnellen kuitenkin neuvolan, äidin ja anopinkin vinkkejä. Hyvin on mennyt, pyllyt eivät ole palaneet ja vauvat ovat voineet hyvin. Itkuisuutta on toki ollut kahdella heistä, kaksi on puolestaan ollut rauhallisia vauvoja. Kokemuksella voin sanoa, että vaipanvaihto on kokonaisuutta katsoessa hyvin pieni osa lapsen hoitoa ja kasvatusta, joten sillä ei kannata itseä polttaa loppuun. Paljon voimia sinulle, vauva-arki asettuu uomiinsa vähitellen ja rutiinit löytyvät kokemuksen myötä. Pakko tähän mainita vaikka ei aiheeseen ehkä liitykkään, mutta kuitenkin...Kuulen usein, että vauvalla ei ole mitään rytmiä eikä siihen voi vaikuttaa. Kyllä voi jos haluaa...Vauvaa voi ohjata syömään tiheämmin illalla, yrittää vaikka pitää vauvaa hereille 18.00-21.00 välillä niin, että vauva asettuu nukkumaan pidemmille unille illalla silloinkun vanhemmat haluavat.

Mutta, nyt lähtee jo aiheen viereen, parempi lopettaa. Vauvat ovat ihania ja ne pistävät äidin ja isän pään sekaisin joka kerta, oli se kuinka mones hyvänsä. Pahimpien höyryjen hälvetessä alkaa nähdä asioita aivan eri valossa.

-neljänäiti

Pakko kommentoida ansku 87 kirjoitusta, itse olen toista mieltä tuosta kakka vaipan vaihtamisesta itse vaihdoin myös pissi vaipat pari kertaa yössä syötöyhteydessä ja kakka vaipat joka kerta olipa sitten ihan pienikin kökäre, mutta kuten tästäkin jo näkee, niin tapoja on monia ja kuunnellaan sitä mikä on juuri itselle ja vauvalle se paras tapa.

Juu ei kyllä kannata joka pissavaippaa vaihtaa, vaipat on nykyään niin hyviä ja imukykyisiä, että ne kyllä imee monet pissat ja vaippa pysyy silti kuivana! :p kakkavaippa tietenkin on vähän eri asia, mutta en nyt niitäkään menis tarkistamaan joka välissä, että onko siellä vaipassa kakkaa vai ei.. kyllä sen haistaa / kuulee, kun sinne jotain tulee :D turhaa itseä rasittaa näin pienellä asialla.

Itse en vaihda yleensä yöllä ollenkaan vaippaa, ainoastaan silloin jos on kakat tai vaippa tuntuu tosi täydeltä, niin silloin sängyssä hissukseen vaihdan, mutta se katkaisee aina vauvan unet, jos on esim. syömisen jälkeen nukahtanut. Ei kannata nukkuvaa vauvaa herättää vaipan vaihdon takia, kyllä hän itse herää ja ilmoittaa asiasta, jos vaippa on märkä =)

Mä vaihdoin alkuun kans vaippaa aivan jatkuvasti, tosin en kuitenkaan kuin ehkä maks 12 kertaa/vrk ja tämäkin silloin kun vauva tuntui kokoajan vääntävän kakkaa. Ja meidän neidin kakka poltti ihon yhdessä välissä aika pahastii, mutta siitäkin selvittiin ihan neuvolan ja anopin vinkeillä. Sen jälkeen onkin iho pysynyt hyvänä ihan ilmakylvyillä ja silloin tällöin rasvaamalla. Nykyään vaihdan ehkä n. 7 kertaa/vrk vaipan ja tyttö siis nyt 2kk vanha. Tosin tuo vaipanvaihtoväli piteni kyllä vasta sitten kun vauva alkoi tekemään kakan 2 kertaa päivässä kunnolla kerralla, eikä pientä läjää vähän väliä.

Muoks. Lisäänpä vielä etten minäkään yöllä vaippaa ole koskaan vaihtanut ellei ole selkeästi ollut märkä tai kakat vaipassa.

Viimeksi muokattu:
Pisut tulee tosi usein pöydälle, älä siitä huonoutta tunne! Usein pisu voi tulla heti vaipanvaihdon jälkeen, taikasanana siis ilmakylpy.. ;) Jokaista pisuvaippaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Öisin en minäkään vaihda vaippaa, kun vauva ei öisin kakkaa.

Meillä vauva on jo 4kk mutta en ole koskaan jokaisen pissan jälkeen vaippaa vaihtanut. Meillä menee ehkä kymmenisen vaippaa vuorokaudessa, voi heittää muutamalla suuntaan tai toiseen.

Kakkavaipan vaihdan aina ja yleensä hoitopöydällä annan hetken makoilla ilman vaippaa ennenkuin laitan uuden tilalle. Yöllä ei toki yleensä tulekaan kakkaa mutta pissavaipan vaihdan kerran yöllä kun tyttö ei tykkää märällä vaipalla nukkua, vaan pyörii ja hyörii kuin hyrrä ja rauhoittuu kun saa uuden kuivan vaipan. Olen toki viimeiset 2kk vaihtanut tytölle yöllä vaipan ennen syömistä niin saa sen sitten syömisellä rauhoittumaan takaisin unille vaipanvaihdon jälkeen.

Kakan jälkeen pesen neidin takapuolen vedellä mutta pissat pyyhin xtran puhdistuspyyhkeellä pois. (paitsi yöllä vaihdan vain vaipan kun ei yöllä tosiaan ole 3kk kakannut) Pari kertaa viikossa käydään sitten vielä kylvyssä ja ilmakylpyjä saa joka ilta tunnin verran kun tyttö niin rakastaa olla alasti! Sitä kiljunnan määrää on ihana kuunnella! :)

Me oltaisiin kyllä jo vararikossa jos jouduttais 30 vaippaa vaihtamaan päivässä, ei kyllä kuulosta mukavalta.. :( Toivottavasti saatte jonkun ratkaisun tähän tilanteeseen. :)

Yhteistyössä