10-vuotiaan laihdutuskuuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Sain sattumalta maanantaina selville, että 10-vuotias tyttömme on päättänyt aloittaa laihdutuskuurin. Tyttö on ollut aina hoikka ja painonpudotukseen ei ole todellakaan mitään syytä. En ole vielä ottanut asiaa hänen kanssaan puheeksi, vaan olen tarjonnut hänelle lempiruokia ja yrittänyt vaivihkaa tarkkailla tytön syömistä.Tyttö syö lämmintä ruokaa päivällisellä todella vähän ja väittää olevansa täynnä. Aamupalalla ja iltapalalla syö ruisleivän ja jogurttia. Välipalalla olen antanut luvan ottaa leivän lisäksi jäätelöä tai keksejä. Koulussa hän syö hyvin vähän.
Onko kenelläkään kokemusta miten tässä tilanteessa kannattaa toimia? En tiedä onko tämä vain ohimenevä juttu vai onko tytöllä alkamassa anoreksia.

Kannattais varmaan jutella tytön kanssa, selvitellä vaikuttimia (onko kaverit kiusanneet tms.), onko huolissaan, että tulee lihomaan vai mistä tuulee?

Sit voitte jutella ruoasta muuten: ihan siitä, mikä on terveellistä ja mitä pitää saada, jotta kasvaa oikein ja kertoa, kuinka tärkeitä hänen ikäiselleen mikäkin on. Toki voit sanoa tytöllesi, että jos hän tahtoo jo nyt alkaa pitää linjoistaan ja terveydestään huolta, niin keksejä ja semmoisia kannattaa pitää vain satunnaisina herkkuina, mutta koita samalla sanoa, että siitä kunnon ruoasta ei tuon ikäisenä kannattaisi nipistellä...

vara aika terveysasema ravintoterapeutti ja mene yhdessä sinne.
kävin oman tytön kanssa ja se auttoi.
se on ihan kiva käydä ei syytetä vaan kiva keskustelu ja ruoka ideoita.

Keskustelkaa! Jospa se on jokin uusin villitys koulussa? Sillon kaikki haluaa olla mukana vaikkei kukaan tiedä mistään mitään. Tai sit kaveri on laihiksella ja hänkin haluaa. Tai riittää siihen yksikin väärä sana vaikka luokan pojilta et luulee olevansa lihava.

Jos tyttö muissa asioissa kuuntelee sinua, kuuntelee tässäkin. Vakavilla asioilla ei sovi leikkiä.

keskustelua tytön kanssa kannatan. Ei kannata laihdutta, jollei tarvetta. Mistä hän on saanut idean? SE kannattaa ehkä selvittää ja oikaista väärinkäsitykset...

tuon ikäisillä just alkaa olemaan tuo trendi..mä sairastin lievää anoreksiaa tuon ikäisenä, selvisin siitä ihan itse, ilman kenenkään apua, koska tiesin olevani liian laiha. keskustele tytön kanssa ja todella ole tarkkana. pakkomielle laihuuteen osataan peittää hyvin.

alkaa tuossa iässä vartalo saamaan pehmeyttä ja naisen muotoja, jonka pikkutytöt kovin herkästi mieltävät lihomiseksi. ja yksikin vihjaus aikuiselta tyyliin: "oot saanu lihaa luiden ympärille." aiheuttaa kovin herkästi ton laihdutusvimman.

Yhteistyössä