112:een soittamisesta!

10.04.2008
667
0
16
Tuli vaan tuosta ketjusta, jossa puhuttiin oman lapsen hätätilanteesta mieleen, että oletteko joutuneet soittamaan paljon hätänumeroon? Miten hyvin apua tuli?

Itse olen soittanut kaksi kertaa. Toisella kertaa olin sellaisessa rupuisessa pubissa, jonne tuli yli 10 henkinen jengi heilumaan kättä pidemmän kanssa ja soitin 112 et lähettävät poliisit ja vähän äkkiä. Se akka siellä linjan päässä sanoi et odotapa kun yhdistän paikallisille poliiseille ja siinä vaiheessa vielä ajattelin et jee, kohta tulee apua. Poliisi oli töykeääkin töykeämpi ja sanoi et he ei tule mihinkää kapakkaan, ellei paikan omistaja soita apua!
Sanoin, et se livisti ekana paikalta ku sitä uhkailtiin. Totesivat siihen et vai niin ja heitti luurit kiinni. Eikä apua koskaan tullut. Mä sain mieheni ja serkkunsa vietyä ulos ovesta, mut aika moni siellä oli sairaalakuntoon laitettu.

Toisella kerralla soitin, kun erään sillan luota oli joku ääliö varastanut liikennevalot, eikä ollut mitään tietoa milloin uskaltais lähteä ylittämään siltaa, kun vastapuolelle ei ollenkaan näkynyt.
Mietin muutaman kerran ennen kuin soitan, sillä olen aina kuullut painotettavan että sinne soitetaan vain hätätapauksissa.

Nainen luurin päässä sanoi, et heille on siitä jo monta soittoa tullut ja alkoi jaarittelemaan jonnin joutavia. Sanoin siihen sitten ystävällisesti, että olen myöhässä töistä valojen takia ja tuskin hänelläkään on aikaa jutella tällaisia, kun jollain voi oikeasti olla hätä.
Tiuskaisi siihen jotain ja heitti luurit kiinni.

Jotenkin on jäänyt sellainen maku, et joskus kun on oikea hätä, apua ei saa :ashamed:

jouduin eilen soittamaan hätänumeroon kun yks mies sai epilepisa kohtauksen, ne ilmoitti toisessa päässä että on ruuhkaa ja olette jonossa....HALOO jos on hätä niin tosi outoa joutua jonottamaan.....

Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:
huhhu! :o törkeetä..tottakai poliisien pitää mennä kapakkaan jos siellä on joku kunnon tilanne päällä...

kyllä, sitten kun henkilökunta soittaa.
arvatkaapa kuinka usein asiakkaat yrittävät pyytää poliisia, ambulanssia, palokuntaa ja muitakin viranomaisia paikalle, jos ravintola ei ota sinä iltana asiakkaaksi. eli kyllä henkilökunta pyytää poliisit - ei asiakas!

No mulla on tuon ekan kaltaisia kokemuksia iso rivi. Olen kyyninen enkä usko suomen poliisivoimien juuri turvaavan kansalaisten eloa ja oloa. Pars oli, kun ilmoitin rattijuoposta ja ne soitti sille kysyäkseen oletko ratisa :o :headwall: Varmaan se sanokin että juu, täällä mä ajelen :headwall: |O

Olen kaksi kertaa osunut paikalle kun sairaskohtaus, apu tuli nopeasti. Kerran äiti soitti talvella kun juoppo
sammuneena hankeen että hakevat maijalla pois, eipä ketään tullut hakemaan ja johonkin se juoppo oli könynnyt yönmittaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
jouduin eilen soittamaan hätänumeroon kun yks mies sai epilepisa kohtauksen, ne ilmoitti toisessa päässä että on ruuhkaa ja olette jonossa....HALOO jos on hätä niin tosi outoa joutua jonottamaan.....

jokainen saa vastauksen vuorollaan. ja kannattaa jäädä jonoon, sillä puhelimen sulkemalla ja uudelleen soittamalla joudut jonon hännille.

Kun saatas pois linjoilta kaikenmaailman ääliöt turhia soittamasta niin se apukin tulisi nopeammin...

Alkuperäinen kirjoittaja hätäkeskuspäivystäjä:

jokainen saa vastauksen vuorollaan. ja kannattaa jäädä jonoon, sillä puhelimen sulkemalla ja uudelleen soittamalla joudut jonon hännille.

joo mutta kun jonotin niin kaveri joka soitti mun kanssa samaan aikaan kun jonotin pääsi enemmin perille mksi näin?

Mie oon muistaakseni soittanut vaan kerran, itselleni, kun oma mieheni sekos tilanteessa, ja juoksenteli ympäri kämppää leluja keräillen ja pupisten, että jos ne (lanssikuskit) tulee tänne sisään, niin pitää siivota... peti pedata... kamalaa ku lattiakin on ihan märkä...! :headwall:
Sit se vielä ehdotti mulle, että mie menisin oottelemaan lanssia terassille tai tienviereen... 23 asteen pakkasessa! :xmas:
(Mutta se oli varmaan joku "shokkireaktio", kun mie yks kaks heräsin, ja istuin keskellä verilammikkoa... rv 37 menossa, ja yhtään ei tiedety, mikä on hätänä.)

Mutta siis asiaan... mie soitin häkeen ja siellä mies vastasi ja sanoi, että mulla on varmaan vaan limatulppa irronnut :o Mie hoin, että "Ei, kun mie vuodan ihan solkenaan, ei oo mitään tulppaa." Mies siellä selittää, että jos ei edes supista, niin ei kai oo hätää. Mie alan selittää, että tää on 9. synnytys, ja joku ON vialla, kun mie vuodan verta ihan kunnolla, ja tarviin kyydin sairaalaan... Ja lopulta mies lupasi lähettää sen auton.

Kyyti tuli, ja päästn sairaalaan 1min ennen kun tyttö syntyi. Verenvuodon syy oli irronnut / revennyt istukka + että lapsivesi meni siinä samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hätäkeskuspäivystäjä:
huhhu! :o törkeetä..tottakai poliisien pitää mennä kapakkaan jos siellä on joku kunnon tilanne päällä...

kyllä, sitten kun henkilökunta soittaa.
arvatkaapa kuinka usein asiakkaat yrittävät pyytää poliisia, ambulanssia, palokuntaa ja muitakin viranomaisia paikalle, jos ravintola ei ota sinä iltana asiakkaaksi. eli kyllä henkilökunta pyytää poliisit - ei asiakas!

Aijaa..outoa.. kyllähän toi sillee kuulostaa järkevältä että jos joku känninen ihminen soittaa tavallaan "turhista", mutta mun mies on portsarina ja kyllä siellä kerran ku mies sai sydärin ni asiakas soitti apua koska henkilökunta oli siinä potilaan kanssa. Toi nyt tietysti oli vakavempi asia ku henki tosiaan kyseessä, mut mun mielestä kaikki soitot 112 tulee ottaa tosissaan, koska mistä te siellä langanpäässä tiedätte ilman näkemistä että onko tilanne vakava vai ei?!
Ja kyllä se asia joka tapauksessa pitäis ehkä käydä tarkistuttamassa tai vaikka soittaa sieltä päästä kyseiseen baariin että onko siellä joku hätänä, eikä niin että jätetään asia sikseen.

Soitin illalla hätäkeskukseen kun huomasin, että kellarivarastooni oli murtauduttu ja kamat viety. Käänsivät poliisille josta sanottiin, että soita huomenna uudestaan...just. Sitten kun seuraavana päivänä paikalle saapui joku naikkonen katsomaan tilannetta ja kerroin, että on se kumma kun pitää odotella seuraavaan päivään, että saa rikoksesta ilmoittaa niin tuntui ottavan asiakseen selvittää asian. Myöhemmin minulle tätä kovin pahoiteltiinkin, että näin oli päivystävä konstaapeli sanonut. Paikalle olisi pitänyt heti tulla, eivät vaan viitsineet.

Olen saanut yleensä nopeasti apua ja monesti olen soittanut. Oman lapsen kohdalla tuli 2 ambulanssia niin äkkiä että sen nopeemmin ei olis voinut enää tulla. Kerran tuntui että kesti hiton pitkään, oikeesti kestikin varmaan puoli tuntia, tosin sinne hätäkeskukseen sanottiin että kaverilla on haava kädessä. Olihan se haava, luuhun asti ja hiton pitkä. Jos se olis ollu toisessa kohdassa niin se tyyppi olisi vuotanut kuiviin siinä ennen ambulanssin tuloa.

Mä olen kerran yrittänyt soittaa ambulanssin. Kyseessä ei ollut onneksi henkeä uhkaava tilanne, mutta kuitenkin aika hurja. Mun äidiltä tuli nimittäin verta nenästä ihan tolkuttomasti. Olen siis ennenkin nähnyt nenäverenvuotoja, mutta toi oli jotain ihan valtaisaa eikä loppunut millään.. Musta ei ollut auton rattiin eikä äidin miehestäkään järkytyksen vuoksi, enkä olisi voinut kuvitella laittaa äitiä taksiin, kun vaatteet oli ihan veressä ja sitä tosiaan tuli ihan kuin härän kurkusta. Lupasivat kuljettaa ambulanssilla tk:hon. Soitin uudelleen hätäkeskukseen 20 minuutin päästä, kun ambulanssia ei kuulunut ja ne lähtee kuitenkin parin minuutin matkan päästä. Ajattelin, että kysyn onko heille tullut jotain akuutimpaa ensin. Ja vielä mitä, hätäkeskus soitti kymmenen minuutin päästä takaisin ja selvisi että ambulanssin henkilökunta oli päättänyt jäädä odottamaan vuoronvaihtoa, joka tapahtui tasalta, kun minä soitin siis jo puolelta. Olisivat siinä puolessa tunnissa hyvinkin ehtineet viedä äidin tk:hon ja palata takaisin. Siinä vaiheessa äidin mies oli sen verran unenpöpperöstään selvinnyt että vei äidin omalla autollaan tk:hon, jossa polttivat nenän. Olivat jo matkalla tk:hon, kun hätäkeskuksesta soittivat, että nyt olisi auto tulossa, 45 minuuttia mun soiton jälkeen..

Okei joo tiedän, ettei äidin tilanne ollut henkeä uhkaava, mutta kun akuutimpaakaan ei heillä ollut menossa, niin päättivät sitten kuitenkin mieluummin odottaa vuoron vaihtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Soitin illalla hätäkeskukseen kun huomasin, että kellarivarastooni oli murtauduttu ja kamat viety. Käänsivät poliisille josta sanottiin, että soita huomenna uudestaan...just. Sitten kun seuraavana päivänä paikalle saapui joku naikkonen katsomaan tilannetta ja kerroin, että on se kumma kun pitää odotella seuraavaan päivään, että saa rikoksesta ilmoittaa niin tuntui ottavan asiakseen selvittää asian. Myöhemmin minulle tätä kovin pahoiteltiinkin, että näin oli päivystävä konstaapeli sanonut. Paikalle olisi pitänyt heti tulla, eivät vaan viitsineet.

Anteeksi vaan, mutta tää nyt ei kuulosta hätäkeskuksen asialta lainkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Soitin 112:seen kahteen otteeseen,kun venäläinen rattijuoppo oli valtatiellä sekoilemassa REKAN kanssa!!Eikä poliisit edes vaivautuneet tulemaan paikalle |O

Hätäkeskuspäivystäjä on varmasti ilmoittanut soittosi alueen partiolle/partioille. Voi olla, että heillä on ollut toinen vielä kiireellisempi tehtävä toisaalla kesken ja siksi ei ole ollut mahdollisuutta rientää välittömästi paikalle. Tälle asialle hätäkeskuspäivystäjä ei luonnollisestikaan mitään voi. Auto jää kyllä "tarkkailuun" ja jos on menossa rajan suuntaan, ilmoitus tehdään myös rajaviranomaisille, joilla myös puhallutusmahdollisuus.

Mä soitin lauantai yöllä äidilleni ambulanssin. Tosin sitä ei sitten tarvittukaan, häntä tarkkailtiin kotona jonkin aikaa.
Mun äidillä on diabetes (ollut jo 14 vuotta). Nyt oli saanut uudet piikitysohjeet ja verensokeri alkoikin laskea älytöntä vauhtia. Äitini ja isäni menivät molemmat paniikkiin, eivät tienneet minne mennä, miten soitetaan (eivät osaa kunnolla käyttää kännykkää) ja kuulin puhelimeen vain heidän hätäilynsä että mistä ambulanssi. Soitin hätäkeskukseen ja kerroin tilanteen, siellä oli asiallinen nainen. Itse en edes muistanut vanhempieni osoitetta, mutta hän selvitti sen. Laittoi heti ambulanssin, oli heillä alle viidessä minuutissa.
Mielestäni oli loistopalvelua =) :flower:

Tossa mun tapauksessa se karkuun juossut omistaja oli ainoa työntekijjä. Itse soitin vessasta lukkojen takaa ja se paikallinen kyttä takuulla kuuli kun oven takaa huudettiin et ei kai siel kukaan saatana kytille soita ja sit alettiin hakata ovea. SEKÄÄN ei saanut niitä tulemaan paikalle.

En vieläkään tajua et osasin esittää aivan tietämätöntä ulos tullessani ja sellaiselle karmealle korstolle sanoin et kaveri sieltä vaa soitteli et sil oli sukkahousut hajonnu ja mun pitäis mennä viemää uudet sil ku täs lähel asun... Se meni menojaan ja sillon mä nappasin miestä ja serkkua kädestä ja mentii ja lujaa. Varmaa pari kilsaa juostii ennen ku uskalleettii pysähtyä

Miullakin on vaan pelkkää hyvää sanottavaa. Viime kesänä joku spurgun näköinen ukkeli makasi nurtisilla ja nyki kummasti, ihmiset kyllä pysähtyivät, mutta kukaan ei auttanut, eikä tehnty elettäkään ajatellaakseen muuta, ku et juoppahan se siinä, kuokioot pois... Minä valkoisella rasullani saavuin paikalle ja soitin ambulanssin, kun en saanut ukkelia hereille :saint: Kyllä sieltä aika nopsaan tultiin, sekä poliisi että ambulanssi. Poliiist vähähttelivät, säksättivät näitä juoppo-juttuja taas ja ambulanssimiehet veivät ukkelin samontein pillit vilkkuen paikalta...

ja muutamia vuosia sitte ku jouduttii soittaa apua ku isäpuoli heilu kirveen kanssa huitoen kotona ni poliisit vaan kysy "ja mikä siellä nyt taas on teillä hätänä....?!!"

Meiltä ne lopulta tuli hakemaan riehujan ja vei sen kylile kapakkaan, josta se tuli taksilla vartissa kotiin |O Ja sitä ne koitti aina, että soitteli vähän väliä ja intti onko pakko tulla |O Kai ne luuli voivansa väsyttää ihmisen niin, että ei se jaksa välittää enää.

Minä en nyt käsitä olen ollut siinä ymmärryksessä et jos hätänumeroon soittaa niin niiden on pakko tarkistaa tilanne et miten on mahdollista ettei poliisi ole tehnyt mitään noissa teidän tapauksessa. Itse olen saanut apua mutta olen ehkä kerran tai kaksi soittanut ja sitten ovat mulle päin vielä soittaneet sen jälkeen ja apua olen saanut vaikka sen paikalle tulo joskus kestääkin vähän aikaa.

Yhteistyössä