11v tarvitsee apua valkovuodon takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuatarvitsea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuatarvitsea

Vieras
hei, oon 11v tyttö. Mulla ei oo viel menkat alkaneet, ja pyydän nyt hiukan isommilta apua. Minkä väristä valkovuoto on? onko se kirkkaan valkoista?? Mulla oli nimittäin yks päivä alushousuissa sellast vihreenruskeenvaaleeta hiukan. Onko se valkovuoto? Pitäiskö olla jotain oireita ennen kun valkouoto alkaa? Mulla ei oo ollut mitään. Voitteko auttaa mua??!! minkä väristä tarkalleen valkovuoto on??!!??

Valkovuoto (lat. fluor albus) on valkeanvärinen emätinerite (hapan, pH <7), jolla emätin pyrkii palauttamaan sen luontaisen kemiallisen tasapainon sekä ylläpitämään emätinkudoksen joustavuutta. Sitä voi erittyä myös emättimen limakalvon ollessa tulehtunut. Valkovuodon erittyminen alkaa murrosiässä, ja se on yleensä ensimmäinen murrosiän alkamisen ilmoittava merkki yhdessä rintojen kasvun alkamisen kanssa. Estrogeenit, eli naishormonit säätelevät valkovuodon erittymistä. Pienissä määrin valkovuoto on harmiton, mutta jos sitä erittyy runsaasti, se on paakkuista tai pahanhajuista tai jonkin väristä, on sen aiheuttajana hiivasieni, bakteeri, virus. Tällaisessa tapauksessa on hakeuduttava lääkäriin.

Valkovuoto on semmosta eritettä, mitä naisilla tulee ainakin joillain ihan koko ajan, mutta ainakin ovulaation aikana tulee enemmän ja se on värittömämpää silloin. Se voi olla aikalailla minkä väristä vaan, keltaista, valkoista, väritöntä limaa, yms.

Jos sulla ei oo syytä epäillä mitään tulehdusta, eli et kutise tai haise kalalle, niin sitten se on ihan normaalia valkovuotoa vaan. Joskus ennen kuukautista se voi vähän rusehtaa jos siinä on verta mukana. Laita pikkuhousunsuoja tai vaihda yseemmin housuja niin on kivampi olla. Jos ostat pikkuhousunsuojia, niin osta semmosia missä ei oo mikään muovipinta, niistä voi ärtyä alapää ja semmoset hiostaa. Älä osta myöskään mitään hajustettuja suojia.

Se oli sellasta valkosta mut samalla myös ruskeeta, mut en tiiä onks se vaan jotain likaa tai hikeä, kun oli kovat treenit vähän aikaa sitten...

No semmoseksi vihertäväksihän se helposti kuivuu housussa. Ehkä sulla on siinä vähän verta joukossa? Ei me kuukkautiset ala kaikilla kerralla vaan voi tulla ensin tommosta tuhrua.

Ootko sä muuten silleen alkanut kehittyä, et vois olla kuukautiset tulossa?

[QUOTE="LLL";28794663]11-vuotiaalla on tuskin trikomoniaasi vaginiitti, se kun tarttu useimmiten yhdynnässä.
Jossakin tosin mainitaan että vois ehkä tarttua jostain likaisesta yleisestä käymälästä.[/QUOTE]

No juu, en uskokaan, että olisi. Aika normaalia ainakin minusta on hieman vihertävä vuoto, sehän riippuu vähän siitäkin, miten näkee värit. :)

[QUOTE="vieras";28794674]Se ruskea voi olla verta, mitä voi tulla vähän valkovuodon seassa ennen menkkoja.[/QUOTE]

Toisaalta myös ovulaation aikana voi verta tulla hiukan. Eli noin 2 viikkoa ennen menkkoja.

Huolissaan ei ainakaan kannata olla, ellei kovasti kutise tai haise aivan hirveälle. Pelkkä valkovuoto ei oo mitään vaarallista. :) toisilla tukee enempi ja toisilla vähempi.

Eikö nuorten omilta palstoilta voi apua kysyä? Palstaileehan siellä 15-16 vuotiaitakin, vai mitä? Yleensä sinun ikäiset eivät löydä tällaista "kalkkisten" palstaa.

[QUOTE="vieras";28794696]Tulehduksen nimi on tippuri ja sitä hoidetaan antibiooteilla.[/QUOTE]

Ei oo vihreä kuplivavuotoinen tulehdus tippuri. Vaan Trikomonas. Tolla tytöllä tuskin on yhtään mitään. Kannattas kysyä ihan äidiltä.

Yhteistyössä