Hae Anna.fi-sivustolta

12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Anna-Leena, 18.07.2008.

1. Anna-Leena Vierailija

Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.

2. Beep Vierailija

Meillä tyttö sanoi että kuudennella luokalla oli koululääkäri katsonut pikkuhousuihin mutta muilla lääkäreillä ei ole katsottu. Tosin ei ole muilla lääkäreillä kovin paljon edes käyty.

3. Sannamo Vierailija

Eipä ole tullut koko asia edes mieleen, mutta pitänee ottaa puheeksi kun käydään seuraavan kerran lääkärillä. Meillä vanhempi tyttö on 12 mutta alapäätä ei ole kukaan edes vilkaissut sitten vaippaiän. Isoveikalla on katsottu useampaankin otteeseen kun on ollut ongelmia esinahan kanssa.

4. Jo vuosia sitten Vierailija

Jo aikanaan minulla katsottiin koululääkärin toimesta kuudennella kaikkien housuihin. Ja siitähän levisi kauhea kohu koululla, että lääkäri on kiinnostunut meistä ;D

5. 30 v mies Vierailija

Itsekin muistan hyvin että housuihin on katsottu jokaisella kunnon lääkärintarkastuksella aina n. 16 v asti

6. Mimimami Vierailija

Meilläkin pojalla on pippeli tutkittu useampaankin kertaan mutta tytöllä ei ainakaan tietääkseni koskaan ole housuihin kurkattu. On tosin vasta 11 eli en tiedä katsotaanko sitten aikanaan kun vielä vähän kasvaa tuosta.

7. Isä Vierailija

Meillä molemmat lapset on poikia mutta kummallakin on pippeliä on lapsena tutkittu sekä koululääkärillä että ihan tavallisen lääkärikäynnin yhteydessä. Kyllä kai lääkärin on hyvä katsoa nekin paikat ainakin pojilta ja miksei sitten tytöiltä myös.

8. jotain rajaa Vierailija

Miksi pitäisi tytöltä katsoa/tarkistaa? Ei meillä ainakaan ikinä ole näin tehty ja omallekin meinaan opettaa, että edes lääkäri ei sinne katso.

9. ... Vierailija

Vähän kaksipiippuinen juttu minun mielestä. Toisaalta en minäkään mielelläni antaisi oman tyttöni pimppiä ronkkia noin pienenä, mutta toisaalta ei ole kyllä hyvä sekään jos lapselle opetetaan että sukupuolielimet on niin salaiset paikat että sinne ei sitten edes lääkäri katso. Siitä voi sitten pahimmillaan tulla lapselle sellainen pelko että ei uskalla mennä lääkäriin isompanakaan vaikka jotai vaivaa alapäässä olisikin. Itse olen omalle esimurrosikäiselle tytölleni jo opettanut alapesut ja muut ja sanonut että sitten joskus kun kasvaa vähän isommaksi niin alkaa käymään "pimppilääkärillä" ihan niin kuin kaikki isot tytöt ja äitikin käy. Parempi että jo etukäteen tottuu ajatukseen ja uteliaisuuttahan se lähinnä herätti ja moneen kertaan kyseli että mikä se sellainen lääkäri on ja mitä siellä tehdää. Mutta 12-vuotiaana nyt onneksi ei varmaan tarvitse vielä gynekologille viedä.

10. Vasta 16 vuotiaana Vierailija

Meillä ainakin ensimmäisen kerran katsottiin vasta 16 vuotiaana kun kävi gynekologilla. Ihan hyvin meni eikä yhtään ujostellut vaikka olikin eka kerta.

11. Kysyin asiaa Vierailija

Juttelin tutun lastenlääkärin kanssa ja sanoi että ei ole mitään ohjetta että jossain tietyssä iässä pitäisi katsoa. Riippuu ihan lääkäristä ja tilanteesta kuka katsoo kuka ei. Kuulemma itse yleensä kysyy tietyn ikäisten lasten vanhemmilta etukäteen mitä tehdään mutta ei ala sopimatta kenenkään housuihin kurkkimaan. Jos ei halua että omaa lasta tutkitaan niin kannattaa varmaan mainita asiasta lääkärille etukäteen.

12. todella outoa Vierailija

Mulle jäi epäselväksi, että millä tavalla sukuelimet oli tutkittu? Siis eihän kurkkaamalla/raottamalla housuja nähdä mitään muuta kuin joko karvat ovat alkaneet kasvaa. Meidän ollessa pieniä ei tutkittu joten en ymmärrä miksi se olisi edelleenkään tarpeellista 12-vuotiaalle tytölle.

13. Samaa mieltä Vierailija

Samaa mietin että ei housuihin katsomalla kyllä mitään selviä ellei sitten katsota karvojen kasvua mutta näkeehän sen tuon ikäisestä tytöstä muutenkin onko alkanut murrosikä vaiko ei. Sitten tietysti eri asia jos on jotain vaivaa mutta silloin varmaan pitäisi tutkia ihan kunnolla ja se varmaan sitten kai jo enempi gynekologin juttja.

14. 3 Vierailija

Vanhassa Kaks Plus -lehdessä esiteltiin lääkärintarkastusta ja jutussa sanottiin vain :
    Tytöiltä katsotaan yleisesti nivukset ja pojilta kivesten koko / kasvaimet.

15. PusuPusu Vierailija

Kaipa se vähän riippuu lääkärintarkastuksesta ja lapsen iästä. Pojilta kyllä ainakin omien muistikuvien perusteella katsotaan kivekset ja esinahan liikkuminen. En osaa sanoa mitä erityistä tutkimista tytöillä siellä olisi, mutta kaipa sekin voi kuulua kuvaan.

16. tirk Vierailija

Ei siellä mitään ronkita. Kurkkaavat pikkareihin, tarkistavat karvojen kasvun ja kysyvät kuukautisista.

17. fffffffffffffffff Vierailija

meillä viidennellä luokalla jaettiin luokka kahdelle eripäivälle lääkärintarkastukseen, ensimmäisenä päivänä meneville oli mieslääkäri, joka katsoi karvoituksen, (ronkkimaan sieltä ei missään välissä alettu) minä pääsin sitten seuraavana päivänä, jolloin paikalla oli naislääkääri, joka ei katsonut karvoitusta. Ja kun sitten myöhemmällä iällä menin gynegologille, vielä neitsyenä, ei lääkäri silloinkaan alkanut kurkkimaan hameeni alle. Vasta kun olin olllut ensimmäistä kertaa yhdynnässä, lääkäri teki "sisätarkastuksen". Eli ei kyllä mielestäni vielä ala-aste ikäisten tyttöjen tarvitse ruveta paljastelemaan itseään lääkärille, jos siihen ei koe olevan mitään erityistä syytä. en tiedä tuliko epäselvää tekstiä, mutta eiköhän tästä jotain irronnut, jos joku vielä näitä asioita miettii.

18. Mä joudun mennä 9 pv sinne, oon tyttö, en haluu et tongitaan, apua =((((

19. minä vaa Vierailija

no joo mä olin noi 3 viikkoo sit ja mun piti ottaa vaa paidat pois se lääkäri oli mies, ja se trakisti vaa sydämmen sykkeen ja tutki selkärangan et ei oo mitää. Se ei kattonu onneks housuihi :eek:

20. Omg :o Vierailija

mulla on lääkärin tarkastus huomenna,oon ekojen joukossa.Eilen oli 4-5 henkilöllä tarkastus ja yhdesltä niistä oli pitänyt riisuu paita pois ja sillä oli kosketellu ******** ja housujen altakin pikkasen niitä:() Mä oon ihan paniikissa!!!! apua:kertokaa neuvoja !! nopee

21. Kuule, Vierailija

Sinulla on ihan itselläsi oikeus päättää kehostasi. Jos et halua lääkärin koskevan, sanot sen! Halutessasi voit pyytää äidin mukaan lääkärintarkastukseen, sitä ei voida kieltää.

22. Mummuska Vierailija

Mielestäni rutiini koululääkärin tarkastuksissa ei kuulu tutkia fyysisesti kenenkään lasten pimppejä. Keskustelu siitä ovatko kuukautiset jo alkaneet on hyväksyttävää, mutta sitä varten ei tarvitse fyysistä tarkastusta.
    Enemmänkin tulisi kertoa ihan sanallisesti miten menetellään jos tulee esim. kipuja menkkojen aikana ja mitä tarkoittaa esim. ovulaatio. Ts. varmistaa, että tyttö on saanut oikeaa tietoa siitä mitä hänen kehossaan tapahtuu.
    Ei edes lääkärin tarvitse aiheetta ronkkia kenenkään alapäätä ja jokaisella naisenalullakin on oikeus päättää siitä kuka hänen pöksyihinsä kurkkii.
    Jokaisella naisella, nuorellakin on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, se on niin pyhäasia ja sitä on kunnioitettava lääkärinkin.

Poikien kohdalla pätee muutoin sama asia, mutta kun heidän kohdallaan sukuelinten kehitys on erilainen - esinahan ahtaus ja kivesten ns. laskeutuminen on asioita, jotka yleensä tarkastetaan jo alle kouluikäisten lääkärineuvolassa. Jos niin ei ole tehty on nuo asiat syytä tarkistaa koululääkärillä. Tosin kyllä kai pojatkin tajuavat ilmoittaa vähintäänkin vanhemmilleen, mikäli huomaavat kehossaan jotain epänormaalia.
    Nykyisin ollaan lastenneuvoloissa siksi valistuneita, että hyvin harvoin jää poikienkaan kehitykseen liittyvät poikkeamat huomioimatta.
    SIIS PERVOJEN NÄPIT IRTI LASTEN PÖKSYISTÄ.
    ...JA VIELÄ jokaisella naisella ja naisenalullakin on oikeus valita lääkäri(nainen), ellei itse halua lääkärimiesten sinne kurkkivan edes gynegologisissa tarkastuksissa.

23. Hmh! Vierailija

TUO OLI LOUKKAUS! Ai VASTA yksaitoista vuotta, pitäisi SANOA JO 11v.
    Joo mutta ei siita sen enempää.

24. vierailija Vierailija

Sama juttu ihan kauhee oli :( sain paniikkihäiriötä

25. Vierailija Vierailija

Oon 11 mulla oli mies ja mä saan kauheita ahdistuskohtauksia kun ei saanu kieltäytyä siitä et se ronklas ;_;

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri