Hae Anna.fi-sivustolta

12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Anna-Leena, 18.07.2008.

1. uy Vierailija

No yäk! ei tollaista saisi tehdä!

2. siveydensipuli Vierailija

Meillä lääkäri kuudennella luokalla koputteli ja paineli alavatsaa, ja sitten samalla "ohimennen/puolivahingossa" pyöräytti sormea pikkareiden renksun alta että näki vilaukselta sisään. Ilmeisesti siis karvankasvun vilkaisi, mutta eihän tuossa kyllä todellakaan mitään muuta voi nähdä? Ja nykyään ihmeen nuoret jo ajelevat karvojaan, joten senkin puolesta ihmettelen tuota karvojenkaan tarkistusta..

Minä en ymmärrä miksi lasten sukupuolielimiä pitää ronkkia lääkärissä jos mitään vaivaa ei ole. En esimerkiksi käsitä, miksi joiltain nuorilta miehiltä vielä armeijatarkastuksessakin katsotaan ne kivekset. -Haloo, pojat on tuollon jo 17-18 vuotiaita, sen ikäiseltä voi jo ihan hyvin kysyä että onko laskeutuneet?!
    Ja varsinkin kun ne tarkistetaan jo alakoulussa, niin luulisi että tietoihin voisi jo silloin merkitä että kaikki Ok, ei tarvitse enää ronkkia. Samoin esinahan kanssa, kyllä aikuiselta mieheltä pitää lääkärin voida jo ihan kysyä että liikkuuko hyvin. Ja siis meidän paikkakunnallamme ihan oikeasti tähän inttitarkastukseen kuului nuiden vehkeiden räpläys..

Ehkä olen sitten liian siveyden sipuli, itse en ole suostunut koskaan edes mihinkään sisätutkimuksiin tai muihin vastaaviin (pari kertaa olen yrittänyt, mutta molemmilla kerroilla olen saanut paniikkikohtauksen. Minulla ei ole mitään traumoja, mutta en vaan pysty siihen että joku vieras ronkkii minua ilman että oikeasti on mikään vaiva tai tarve) :/

3. Shy, scaredy Girl Vierailija

Oon 11 ja mulla on huomenna koulusta 5lk:n lääkärintarkastus. Oon ihan paniikissa, toinen vitosluokka oli tänään ja sanoi et pitää riisua ihan alasti, vain pikkuhousut sai olla, minitoppi/rintaliivitkin pitää ottaa pois! Ja niiden kertomusten mukaan pitää mennä sängylle, ja lääkäri kattoo alushousuihin. Onko niillä oikeutta, jos ei halua? Katotaan kuulemma ''onko kaikki alkanu kunnolla''? Karvoitustako siel katotaan, ja eihän ne koskettele SINNE? Apua!

4. apua kaipaava Vierailija

Miks sielä pitää tutkia housut? Olen 4lk ja ensi vuonna olisi tarkastus. Vastatkaa pikaisesti.

5. Diiiva Vierailija

No siis ei se välttis housuihin kato

6. kur2 Vierailija

mulla oli tänään terveystarkastus.äiti oli mukana, ekaksi odoteltiin, terveystarkastaja tuli ottamaan vastaan.terveystarkastaja ja äiti jäi toisen huoneeseen.mää ja lääkäri mentiin toiseen.ensin se kyseli kaikkea mun murrosijästä, sitten se käski ottaa yläpään paljaaksi ja kuunteli sydämmen,tunnusteli selkää,tunnusteli/hiero rintojani ja tunnusteli vatsaa. ja sit se käski laskee housuja polviin asti, si se tunnusteli mun reisiäja laski mun pikkarit kun en itse laskenut , sit se tunnusteli pimpin reunoja,emätintä,karvotusta ja virtsarakkoa.ja työnsi sormensa mun emättimeen(mun luvalla)ja näytti sieltä tullutta valkovuotoa kerto siitä ja sano että mulla alkaa pian kuukautiset ja tunki emättimeen pumpulia ja jotain rasvaa ja sano et kantsii varautua kuukautisiin.ja tuijotti mun alapäätäni kauan.se alapää juttu kesti n.10-15min.sit se käski vaatettaa. sit se käski sisään terveystarkastajan ja äitini. lääkäri ja äiti jutteli mun kehityksestäni ja samlla terveystarkastaja otti multa painon,ryhdi,pituuden ja verenpaineen(yleensä siinä samalla otetaan myös näkö mutta multa oltiin just otettu). sitten lääkäri kerto mun pituus ennustukseni, näytti paino ja pituus käyrän.ja terveystarkastaja antoi mulle vihon jossa on esim.sukupuolielimet.ja siinä se oli.vielä kerron että lääkäri oli mies, tosi mukava ja toivotan onnea kaikille jotka ovat menossa 5.lk terveystarkastukseen.

7. hmm Vierailija

Tämä edellinen kirjoitus pistää epäilemään totuutta.
    Kukaan ei työnnä varmaan sormea tuon ikäisen alapäähän?? En usko.
    Luulempa että halusit härnätä muita tällä kirjoituksella.
    Jos lääkäri tutkii alapään alaikäiseltä koulussa varsinkin niin varmasti äiti on mukana.
    Minun pojalla oli joku näppylä peniksessä aikoinaan, ja kun oli lääkärintarkastus niin minä äitinä olin mukana aivan samassa huoneessa. Istuin tuolilla syrjemmällä kun lääkäri tarkasti näppylän joka oli vain tukkeutunut talirauhanen.

8. Joku ohikulkija Vierailija

Kellään lääkärillä ei ole oikeutta tehdä mitään kysymättä lupaa sinulta itseltäsi jos lupaa et anna lääkäri ei saa tehdä mitään mitä sinä et halua ja jos sanot että "EI" lääkärin on se uskottava

9. Lääkäri-setä Vierailija

...voi aiheuttaa. Esim. syöpä tai joku muu sairaus tai pöpö.

Kunnon tarkastuksessa ollaan kuin gynellä jalat levällään. Paikkoja levitetään, että sinne nähdään. Tarvittaessa kurkataan vähän syvemmällekin. V...u ketään kiinnostaa mikään karvojen kasvu, vaan se onko muksu kuolemassa johonkin tautiin.

Hammashygienistilläkään tai hammaslääkärissäkään ei ole kiva käydä, mutta silti käydään.

10. Yli kolmekymppinen Vierailija

Kyllä meillä ala-asteen viimeisessä lääkärintarkastuksessä vilkaistiin pikaisesti housuihin, mutta en kuitenkaan kutsuisi tätä ronkkimiseksi. Oletan että kyseessä oli tarkoitus varmistaa, että murrosikä on alkanut normaalisti, ja karvoituksen lisääntyminenhän siitä taitaa parhaiten kertoa.

Mielestäni lapsia ei niin kauheasti kannattaisi pelotella ja varoitella pahoista lääkäreistä. Jos on oikeasti syytä epäillä esimerkiksi hyväksikäyttöä, niin silloin asia on otettava puheeksi viranomaisten kanssa.

11. Mummi jo Vierailija

Tämä ketju on täynnä tietämättömien ennakkoluuloisia hölinöitä.

Laakärin ovat nähneet tuhansia pimppejä ja sukukalleuksia. Eivät he niitä katsele "sillä silmällä", vaan ihan tarveydenhoidolliselta kannalta.

Tytöillee ei tehdä sisätutkimusta siellä koulun terveystarkastuksessa, vaan vilkaistaan, kehitysastetta ja sitä, ettei ole tulehduksia. Tulehdus kun voi olla pikkutytölläkin. Tutkimus on täysin normaalia ja luonnollista.

Poikien suhteen samoin kehitysaste ja värkkien kunto. Onko kivekset laskeutuneet normaalisti, ettei esinahka kiristä eikä peniksessä ole esim. kieroutta, joka johtuu siinä olevan jänteen kehityshäiriöstä ja on korjattava vaiva. Minä aiemmin nuo viat korjataan, sitä parempi eikä niistä ehdi tulla ongelmia.

Jos jotain häikkää havaitaan, ohjataan tarkempaan tutkimukseen. Sehän on lapsen ja nuoren omaksi hyväksi!

Lääkärille sekä ylä että alapää ovat ihmiseen kuuluvia luonnollisia osia. Niin pitäisi olla meille muillekin.

12. kaste Vierailija

joo älä usko, muttta totta sen, hyvää jatkoa sinulle!

13. Niinpä! Vierailija

Niinpä niin, ei vaan useimmat tunnu asiaa ymmärtävän ja itsekin olen monet kerran kuullut muiden äitien ihmettelevän miksi pitää pikkutyttöjä kiusata pimppiin kurkkimalla kun ei siinä iässä "mitään vikaa siellä voi olla" eikä kurkkaamalla voi kuitenkaan mitään nähdä. Olen siinä sitten juurikin tästä tulehdushommasta koittanut selittää ja kysellä tietävätkö ettei omilla lapsilla ole tulehduksia kun omista tytöistä molemmilla on ollut alapään tulehduksia useampaan otteeseen juuri siinä 10-13v mutta ei tunnu kenellekään tulevan mieleen että esimurkullakin voi noita ongelmia olla. Meillä esikoisella huomattiin tuo vaiva juuri tuollaisessa "turhassa" koululääkärin tarkastuksessa ja itsekään en ennen sitä ollut asiaa osannut edes ajatella. Lääkärin mukaan itse asiassa juuri tuo esimurkkuvaihe on tytöillä tyypillisintä aikaa saada noita tulehduksia kun pimpin limakalvot on vielä ohuet ja herkät.

14. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Muistakaa nuoret, että teillä ei ole mitään velvollisuutta suostua koulun järjestämiin terveystarkastuksiin. Ne on vapaaehtoisia.

Itse jätin ne aina jo ala-asteikäisestä lähtien väliin koska ei mua napannut yhtään mennä jonkun tädin tuijoteltavaksi. Koin tilanteet nöyryyttävinä ja loukkaavina.

Olen itse nyt aikuisena terveydenhoitoalan ammattilainen, ja ajattelen niin, että kaiken terveydenhoidon tulee olla asiakaslähtöistä. Eli potilas itse hakeutuu lääkäriin, jos/kun on huolissaan jostain.

Jokainen omistaa oman ruumiinsa. Tämä oikeus on kirjattu lakiin sekä ihmisoikeuksien julistukseen. Jos terkkari yrittää teille syöttää sellaista pajunköyttä, että terveystarkastukseen on "pakko" mennä, niin sanokaa terkkarille että haistapa nyt vaan vittu.

15. Annu03 Vierailija

Mulla oli tänään lääkärin tarkastus koulussa (nainen onneks) ja kun se käski ottaa housut pois nii jännitin nii paljon että tuli melkeen pissat housuun mut otin housut pois sit se otti multa pikkarit katto sinne kun se levitti mun pimppiä nii mulla suihkus pissat sen lääkärin päälle. Noloo!

16. Aikaisin oppinut Vierailija

Joskus kuudennella täti huudahti, että "mitä sulle on tehty, sullahan on kalvo riekaleena ja paikat auki". Varmasti koko koulu kuuli, ainakin oven takana odottaneet.

En uskaltanut kertoa tyydytysharrastuksestani ja asia meni sosiaali-ihmisille. Isää epäiltiin pitkään ja sain pikkuhuoran maineen.

Itsehän oli itseni avannut.

Jouduin käymään vielä uudestaan tarkastuksissa lääkärillä ja siitä tehtiin paperit.

17. random Vierailija

18. joku tyyppi Vierailija

En tiä milloin sulle nijtä tehtiin mut ne lääkärin tarkastukset ovat pakollisis. Meidän koulun terkkari sano et jos ei mee ilmoittamatga mitää saattaa tulla sakko tai muuta vastaavaa

19. ahdistunut Vierailija

oon menossa 5lk niin mua ahdistaa kun olen kuulut että siellä ei saa olla urheiliiveillä/rintaliiveillä. Ja sielä ilmeisesti katsotaan pikkuhousuihin;((

20. ahdistunut Vierailija

Olen menossa 5lk ja ahdistaa toi terveystarkastus;(( Siellä ei ilmeisesti saa olla minitoppilla/urheiluliiveillä tai rintaliiveillä. En todelkaan haluu että mun pikkuhousuihin tutkitaan (Vaikka se ehkä pitää tutkia)

21. Random 12.v Vierailija

Mulla oli se viime vuonna ei ollu paha meillä sai pitää kokoajan housut jalassa ja paidan päällä eikä mitään tunnusteltu otettiin vaa paino ja pituus ja ryhti ja kuunneltiin sydän.
    Kaikissa eri kouluissa voi tietenkin olla eri käytännöt, mutta tsemppiä kaikillesinne meneville.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri