Hae Anna.fi-sivustolta

14-v kotiintuloaika??

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä Kedi, 02.07.2006.

1. 14-vuotias Vierailija

Olen 14-vuotias, ja kotiintuloaikani on arkisin sekä viikonloppuisin klo 19.00. Se on TODELLAKIN liian aikaisin ja olen siitä usein valittanutkin, tosin tuloksetta. Jos kotiintuloaika on myöhemmin kuin klo 20.00, niin eihän siinä murrosikäinen ehdi saada kunnon yöunia, jos aamulla joutuu esim. jo kuudelta heräämään.

2. 30-nen nainen Vierailija

Olin 15 vuotta sitten 15-vuotias ja asuin Kuopiossa lähiössä. Arkisin en muista minulla olleen kotiintuloaikoja, tosin joskus urheiluharrastukset kestivät iltaisin jopa puoli kymmeneen. Enemmän vääntöä käytiin siitä, että ennen kouluaamuja piti mennä nukkumaan ajoissa - itse kukuin puolille öin ja luin vaikka kirjaa ja vähän vanhempana roikuin netissä.

Viikonloppuisin kotiintuloajan määritti enemmän bussiaikataulut - luullakseni piti olla kotona joskus 12-02 aikaan ja lukioikäisenä tulin keskustasta kotiin oma-alotteisesti kahden yöbussilla. Useimmiten kotiin tullessani äiti tuli ovelle vastaan ja varmisteli, että kaikki oli hyvin. Se oli hieno välittämisen merkki, ja yritin tulla mahdollisimman hiljaa, etten häiritsisi hänen untaan - ja ehkä joskus, ettei olisi huomannut, että olin juonut. (Ehkäpä biletin nuorempana <20v. sen verran paljon, että nyt aikuisena ei enää tarvitse - enkä esim. juo alkoholia lähes lainkaan. ;)

Kunhan oma lapseni kasvaa teini-ikään, luulen hänellä olevan tiukemmat säännöt kaupungilla riekkumisen suhteen, koska asumme pääkaupunkiseudulla ja ajat ovat raaistuneet. Vaikka en tunnekaan tämän päivän teinejä, pitäisin fiksuna, että 14-v lapsi tulisi arkisin kotiin vaikka kahdeksan jälkeen ja viikonloppuisin yhdeksältä - tutun kaverin luona voisi olla myöhempäänkin, esim. kymmeneltä. Paljon riippuu minusta se, missä lapsi sen aikansa viettää ja miten turvallinen kotimatkan voi arvioida olevan.

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    14- v:lle sopiva kotiintuloaika kouluaikana on klo 20.00 eli aika samoilla linjoilla vanhempasi ovat. Mielestäni tuo 19.00 aivan liian aikainen kotiintuloaika, kun pitäähän ne läksytkit ehtiä tekemään ennen uloslähtöä ja koulupäivä saattaa kestää klo 15.00 saakka+ kotimatka, jos koulu on kaukana.

4. Ei kaveri Vierailija

"Välillä vaan mietityttää äitinä olo, kun jollakin hetkellä olemme myös kavereita, mutta ei kuitenkaan... vaikea selittää... "

Vanhemman kuuluu olla vanhempi, se joka lopulta määrää. Kaverit ovat kavereita, ei äitejä tai isiä. Hirveän hyvä, jotta et ole kaveri, ap. Äiti, vanhempi sinun kuuluu olla. Sinä määräät kotiintuloajat, esimerkiksi.

On virhe päästää lipsumaan tilanne siihen, jotta lapsi tai nuori määrää kodissa. Sen seuraus on katastrofi. Ei heillä ole kykyä ja ymmärrystä vielä riittävästi ottamaan vastuuta sellaisesta. Jos omat voimat ja keinot eivät riitä, haetaan apua ja neuvoja. Tottakai puhutaan lapsen/nuoren kanssa asioista asiallisesti, jotta he oppivat tiedostamaan, jotta vanhempi välittää hänestä niin paljon, jotta pitää huolta, huolehtii ja odottaa. Pelkät kiellot, käskyt ja pakottaminen eivät toimi.

5. trol Vierailija

hahaaah vitun paskat ! oon 14 ja saan olla 2 asti yöl ulkona (; itkettäis olla tein pentu :D

6. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mun 17-v poika istuu omalla tietokoneellaan kuulokkeet korvilla ja pelaa toisten kans. Häntä ei pahemmin kiinnosta ulkona olla.
    Yksin hää tänne jää kun risteilylle mennään. Kavereita ei oo näkynyt täällä lainkaan, on kuitenkin koulussa kavereita.

7. näin mentiin Vierailija

Olemme vanhenpina siinä onnellisessa asemassa, että olemme asuneet samassa paikassa vuosia ja lapsemme kaverit ovat meidän naapuristossa.
    Vanhenpien kanssa olemme sopineet, että kaikki nuoret tulevat kotiin samalla kyytillä ja yhtä aikaa, oli se aika mikä tahansa.
    Pääasia, että kulkevat yhdessä.
    Isossa kaupungissa se on huomattavasti turvallisenpaa kuin se, että tulevat kukin erikseeen ja omien vanhenpiensa määrittelemällä kotiin tuloajalla.

Jos yhdellä on kotiin tuloaika kymmeneltä ja toisella yhdeltätoista ja kolmannella kehdeltatoista, se on mielestäni paljon vaarallisenpaa tulla yksinkuin se, että kotiutuvat porukalla.

Me vanhemmat soittelemme toisillemme, jos havaitsemme jotain "filunkia" tai vaaraa.

Omalle lapsellemme olemme sanineet, että jos epäilemme hänen valehtelevat, soitamme kaikki hänen kavereidensa vanhemmat läpi ja kysymme, mitä he tietävät asiasta.

Tämä kaikki on ohi nyt ja meidän nuoremme ovat nyt aikuisia.
    Omamme kiittää meitä siitä, että annoimme "löysää", mutta olimme kuitenkin tiukkoja, jos todellista huolta oli.

8. tukiainenfaninot Vierailija

HAHAHAHAHAHAAHAHAHA seittemältä XDXD kyl muaki potuttais....
    mun kotiintuolajat riippuu missä oon, mutta ylesesti arkisin 21.00 ja viikonloppusin jos oon vähän lähempänä nii 22.00 , mutta jos oon toisesa kaupungissa nii 21.00. Aamen.

9. Huomioitsija Vierailija

Tämän päivän uutisissa tuli taas järkyttävä ja surullinen tieto uudesta perhesurmasta, jossa perheen isä oli ampanut kolme omaa lastaan ja itsensä. Tämä oli jo kahdeksas perhesurma
    Suomessa noin vuoden sisällä, mikä viestittää siitä, että jotkut ihmiset voivat todella huonosti.
    Suomessa ei ole enää mitään yhteilöllisyyttä olemassa, ei missään kylissä tai kaupungeissa eikä
    seurakunnissa. Kaikki ihmiset haluavat olla tekemisissä vain sellaisten ihmisten kanssa, joista on heille hyötyä ja esim. työttömän ihmisen tai vakavasti sairaan ihmisen seura ei kelpaa.

10. julle Vierailija

Itselläni kotiintuloaika on arkisin klo 22.00 , ei nyt ihan minuutilleen tarkkaa ja arkisin 24.00, soittamalla lisäaikaa. Olen 13 vuotias ja tossa just viime viikolla tuli ambulanssi reissu sairalaan juotua 40% virolaista vodkaa pullo. En siitä kummemmin rajoja saanut, paitsi vanhemmat soittelevat perään aika useasti olenko kunnossa.

11. Haloo Vierailija

Oletpa kova tyyppi kun aikuinen mies joi taannoin lasillisen roomia niin henki lähti. Sinä se reippaana juot pullollisen vodkaa ja pötkit edelleen? Varsinkin kun tietää miten herkät sisäelimet (maksa, munuaiset, haima...) nuorella kasvavalla ja kehittyvällä on. Minusta huomionkipeytesi on lähinnä surullista. Don´t worry ehdit kyllä paukutella henkseleitäsi sitten vanhempana ja ehkä sitten joku jopa uskoo juttujasi.

12. poikavaa Vierailija

älä missään nimessä anna liian tiukkoja rajoja. minä olen 14v poika ja minulla on aina ollut sama kotiintulo aika klo 8.30 arkisin klo 9.30 vkonloppusin. sen takia olen ajautunut varastelemaan,polttamaan,juomaan koska olen koittanut eri tapoja vältää se ketutus kun minua kiusataan siitä. olen aina ensimmäinen joka joutuu lähtemään kotiin kun muut vielä ituvat abc:n lämpimillä penkeillä kello 12 asti.

tottakai voi olla vastenmielistä asettaa myöhäinen kotiintuloaika mutta pyydän älä tee lapsesta ongelmanuorta asettamalla liian aikaiset kotiintulo ajat.

13. yks ihmine... Vierailija

halusin vaan sanoo et lähetä poika opettelemaan jokin taistelulaji jotta voi puolustautua jos on esim. myöhään ulkona ja joku aggressiivinen puliukko käy käsiks. itse olisin tullut mitä luultavammin raiskatuksi ellen olisi käynyt judoa 4 vuotta.

14. 13-vuotias Vierailija

Eipä ole ihmeellistä! Voin vakuuttaa olevani -00 syntynyt, ja kotiin tuloaikani on viimeistään 20.30., yleensä 19. Ja joit ensimmäisen "kännisi" 13-vuotiaana? En ikänäni ole edes koskenut alkoholiin, enkä muutenkaan liiku kaupungilla, enkä monessakaan "porukassa". Alkoholi sisältää etanolia sekä tappavaa metanolia, joka vaikuttaa helposti etenkin nuorena. Että järki käteen siinä lasten kasvattamisessa!

15. Mun kotiin tulo ajat ovat arkisin klo 21 ja viikonloppusin 22. Ovat mun mielestä ihan sopivat :) yleensä saan lisä aikaa soittamalla äidille ja sanomalla että tuun vaikka tunnin päästä. Tiiän että äiti menee nukkumaan jo klo 23 niin voin olla vaikka koko yön ulkona juhlimassa... Olen pari kertaa tehnyt niin mutta älysin että Se ei oo mun juttu, mulla on niin myöhään mun harrastuksetkin niin en oo kovin usein missään. Eli antaisin omalle lapselleni kotiin tulo ajaksi sellaisen että voin itse olla hereillä vahtimassa että varmasti tulee kotiin kunnossa!

16. 15v vittuuntunut Vierailija

Mua vituttaa henkilökohtaisesti aivan vitusti, et mun pitää olla joka vitun päivä himassa kello 17, vaikka faija laittaa ruokaa vast kello 20 ja jos oon myöhäs ,niin pleikka ja kone menee takavarikkoon. :(

17. vierailija Vierailija

No tuo on kyl raffii, koita kestää!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus