15-vuotiaan oppimishäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa!

Vieras
Meillä on lapsi, joka on ollut mukautetussa matematiikassa. Eilen huomasin, ettei hän osaa yhteen-, vähennys-, kerto- eikä jakolaskua. - Mitä pitää tehdä? Lapsi siis päättää peruskoulun osaamatta tällaisia alkeellisia asioita. Eikö hän ole vammainen? Mitä pitää tehdä? Täytyyhän hänen päästä tuettuun asumiseen ja hänellä pitää olla edunvalvoja, koska ei hän ymmärrä raha-asioista mitään.

Miten on mahdollista, että "huomasit" asian eilen? Jos matikka on HOJKsattu, on sinun pitänyt keskustella asiasta opettajan kanssa aiemminkin, (olet vanhempi, oletan?) ja opettajan olisi pitänyt asiasta sinulle kertoa, koska vanhempien tapaamisen yhteydessä HOJKsit päivitetään joka vuosi. Kyllä silloin myös kerrotaan mitä osaa ja mitä ei. ... Paitsi, jos asutte Porvoossa, siellä kaikki menee ihan eri tavalla, kuin muualla....

[QUOTE="Ööööö";29655605]Miten on mahdollista, että "huomasit" asian eilen? Jos matikka on HOJKsattu, on sinun pitänyt keskustella asiasta opettajan kanssa aiemminkin, (olet vanhempi, oletan?) ja opettajan olisi pitänyt asiasta sinulle kertoa, koska vanhempien tapaamisen yhteydessä HOJKsit päivitetään joka vuosi. Kyllä silloin myös kerrotaan mitä osaa ja mitä ei. ... Paitsi, jos asutte Porvoossa, siellä kaikki menee ihan eri tavalla, kuin muualla....[/QUOTE]

Minä uskon tämän eikä tarvitse olla Porvoosta. Mukautetussa opetuksessa ei välttämättä ole mitään vaatimuksia eikä numerot kerro osaamisesta. Hojks-palaveristakaan ei tietoa aina saa vaikka kysyisikin, jos sitä hojksia on edes ollut.

Opetin pojalle jakolaskua vanhalla kaavalla, jolla itse sen aikanaan koulussa opin ja hyvinhän tuo sujui. - Olin jo pyytänyt opettajalta tähän ylimääräostä oppituntia ja kertonut, että opetan kotona ja teen sen vanhalla kaavalla. Opettaja vastasi, ett ei lapsi tosiaan osaa ja hyvö, että _näitä asioita kotona vähän kertaillaan_. - Täh! Jos minulle olisi annettu tehtäväksi opettaa lapselleni laskemista, olisin tehnyt sen heti. - Tein sen nyt ja laitoin opettajalle viestiä ja kysymyksen: "Mikä se pojan ongelma koulussa on?" - Tottakai hän on hidas, koska hänellä on oppimisvaikeus matematiikassa, mutta mitään muuta ongelmaa minä en havainnut. No, elämä on. - ja opettajat...

En nyt ymmärrä sinua. Aluksi sanot, että lapsesi ei osaa mitään ja nyt oppikin helposti jakolaskun, kun hänelle opetit, etkä näe oppimisessa mitään ongelmaa? Ja mitä opettaja siis tarkalleen ottaen mielestäsi on tehnyt väärin?

Onhan se omanlaisensa ongelma, kun lapsella on lukihäiriön sukuinen matematiikan oppimisongelma. Lähinmä se aiheuttaa hitautta, joka on minusta se suurin ongelma, eli lapsi oppii, mutta paljon myöhemmin kuin muut. Olin luottanut kouluun ja nyt sitten huomasin, että koulu ei varmasti ole tehnyt, mitä koululle kuuluu, mutta ilokseni lapseni kyllä oppii yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskun.

Etkö ole yrittänyt tukea lapsesi oppimista jo vuosia eli siitä lähtien, kun ongelmia on alkanut ilmetä? Eihän osaamattomuus ole voinut tulla sinulle yllätyksenä?

Mitä koulun olisi pitänyt tehdä toisin? Onko lapsesi yleisopetuksen ryhmässä? Kuinka isossa ryhmässä?

Onko lapsella ollut matematiikan kokeita, joista olisi nähnyt kuinka menee? Meillä lapsella matikka meni heikosti, vaikka hojksissa oli sanottu, ettei ole ongelmia ja matikan numero todistuksessa oli 8. Kokeita, joista olisi nähnyt osaamisen, ei ollut. Tämän jälkeen oli pari vuotta kunnollista opetusta ja säännölliset kokeet osaamisen tarkastamiseen. Nyt matikka menee loistavasti eikä siinä ole enää minkäänlaisia ongelmia. Erityisvaikeudet tosin on ja pysyy, mutta niistä huolimatta oppiminen onnistuu.

Kyllä ohjuksen palaverissa asioiden pitää selvitä. Siksi niitä pidetään. Kysyt niin monta kertaa, että selviää. Mukautetussa opetuksessa vaatimukset on olemassa, samoin tavoitteet. Ne asetetaan oppilaan mukaan. Ei ole oikein todeta, että oppilas ei osaa mitään, ellei opettaja pysty osoittamaan, että yritetty on. Ja tuettu oppimista.

Kyllä sitä aika mykistynyt on, kun peruskoulun toiseksi viimeiseen matematiikan kokeeseen valmistautuessa pyytää pojan tekemään tällaisen kirjassa olevan tehtävän: Television hinta on 900 e. Kun siitä saa alennusta 15 %, paljonko televisio maksaa? - Vastaukseksi poika kirjoittaa 4200 e.

Olemme pojan kanssa jutelleet asiasta ja tehneet matematiikan harjoituksia, niin nyt kuin kaikkina kouluvuosina. Nyt olen päivittänyt tilanteen itselleni ja totuus on se, ettei meidän nicopetteri koskaan opi mitään täydellistä matematiikkaa eikä hänen tarvitsekaan, ei hän ole saanut valita millaisena hän on syntynyt. - Päivällä poika kertoi miettineensä, että kävisi kymppiluokan seuraavaksi. Hyvä ajatus!

Yhteistyössä