17päivän ikäinen nukkuu 8h yöunet.. Herättäisitkö?

Raitapaitainen

Aktiivinen jäsen
28.10.2007
4 934
0
36
Tampere
Tämä on ihan oikeasti ongelma.. Meillä siis tyttö täytti torstaina kaksi viikkoa ja on kaikinpuolin terve mutta paino ei nouse neuvolan odottamaa tahtia.

Syntyi 3720g, tippui sairaalassa 3330g, päästiin kotiin viikon ikäisenä 3345g, painoi kotona 11päivän ikäisenä 3490g ja 15pv:n ikäisenä 3520g. Ollaan yhä siis syntymäpainosta jäljessä.

Lapsi syö hyvin, saa rintaa ja lisäksi korviketta. On useinmiten tyytyväinen rintaan ja korvikkeen annon jälkeen saattaa yökkäillä ja on jopa pulauttanut jokusen kerran. Mutta tarjotaan silti niinkuin ohjeistettu on..

Neuvolan ohjeitten mukaan pitäisi syöttää ja herätellä syömään. Nyt söi 23.45, nukahti vähän ennen yhtä ja nukkuu edelleen. Ihan tyytyväisen oloisena. En millään raaskisi herättää mutta pelottaa ajatus siitä, että lapsi ei kasva normaalisti kun nukkuu 5-8h yöunia syömättä.

Osaa kyllä hyvin äänekkäästi vaatia ruokansa ja selvästi on enempi iltaruokailija. Päivällä menee 2-4h välein ruokaa mutta yöllä tulee pidempi tauko. Valvoo paljon päivisin ja katselee maailmaa tyytyväisenä.

Tässä tuntee itsensä NIIN huonoksi äidiksi kun ei tiedä mitä tehdä.. Haluaisin antaa nukkua ja antaa lapsen pitää omaa rytmiä. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole keskonen vaan vauva osaa vaatia ja ilmoittaa nälkänsä + osaa syödä.

Eilen aamulla herätin 4h unen jälkeen ja koko päivä oli tosi rikkonainen, vauva itkeskeli paljon ja oli ihan "sekaisin"..

Herättäisitkö sinä?

Minun lapsista kukaan ei ole nukkunut öitään ennenkuin ovat olleet puolentoistavuoden korvilla. Jos minulla olisi vauva, joka nukkuu, en taatusti herättäisi!!!! Syöttäisin tiheämmin päivällä ja antaisin nukkua yöt. Sitten kun vauva siihen oppii, että yöllä herätetään syömään niin kohta pitää jo opettaa yösyömisestä pois, eikä se ole välttämättä helppoa...
En tiedä, mikä oikein olisi, mutta minä en herättäisi ainakaan 4 tunnin välein, ehkä aamusta sitten.

Mulla ei totisesti ole tuollaisia ongelmia ollut kun varsinkaan tämä kuopus ei ole ikinä nukkunut noin pitkää pätkää. Mutta ehkä herättelisin syömään, unia saa jatkaa sen jälkeen =) Toisaalta noi neuvolan käyrät on aika orjuuttavia, me käytiin 2veen kanssa jus labrassa kun ei kasvanut taulukkojen mukaan, 5putkea verta ja pissanäyte kaikki arvot täysin normaaleja.

Vähän kyllä veikkaan, että tämä 8h on nyt seurausta siitä eilisestä itkeskelystä ja ensiyönä ollaan taas omassa 5-6,5h unirytmissä. Mutta kyllä mä nyt meen hellästi herättelemään.. Siinä käy vaan niin, että vauva nukahtaa tissille noin minuutissa..

Jos normaalisti nukkuu yöllä tuon 5-6h niin eihän se nyt liikaa ole! Meillä esikoinen oli tosi keltainen syntyessään ja alle kolme kiloinen, se herättely 3h välein oli yhtä tuskaa aluksi, kun nuo keltaiset ovat tosi unisia. Ja usein söi todella vähän ja nukahti heti, neuvolassa valitettiin ensimmäisen kuukauden aikana, että painoa ei ollut noussut tarpeeksi, kun sitten poika kasvoi ja jaksoi syödä kauemmin niin painoa nousi kilo per kuukausi, 6kk iässä painoi jo melkein 9kg ja 1- vuotiaana 12kg!

Älä huolehdi! Kyllä ainakin tuon 5-6 tuntia uskaltaa antaa nukkua.

Nauti hyväntuulisesta ja ihanasta vauvastasi! :heart:

herättäisin. meillä molempia lapsia pitänyt herätellä syömään, maksimissaan saivat pitää 3h syömätaukoja. molemmilla ei paino lähtenyt nousuun. imetystä tehostin myös.

terkkari käski herättelemään. pojalla oli sokerit sekaisin ja tyttö kellersi.

Mielipiteet siis jakautuu aika kahtia.. :|

Tytöllä on bilirubiiniarvot kunnossa, pissaa ja kakkaa tulee hyvin.

Herätin neidin.. Ensin halusi vaan venytellä ja heräillä, sitten söi vähän ja nukahti rinnalle. Vaihdettiin vaippa ja käytiin pesulla ja nyt syö taas ja on hereillä. Mitenkään nälkäisen oloinen ei ole. Enemmänkin sai houkutella rinnalle kun olisi vaan katsellut valoja ja minua.

Miksi esikoisen mukana ei saa käyttöohjeita ja kopallista itsevarmuutta mukana..?

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Mielipiteet siis jakautuu aika kahtia.. :|

Tytöllä on bilirubiiniarvot kunnossa, pissaa ja kakkaa tulee hyvin.

Herätin neidin.. Ensin halusi vaan venytellä ja heräillä, sitten söi vähän ja nukahti rinnalle. Vaihdettiin vaippa ja käytiin pesulla ja nyt syö taas ja on hereillä. Mitenkään nälkäisen oloinen ei ole. Enemmänkin sai houkutella rinnalle kun olisi vaan katsellut valoja ja minua.

Miksi esikoisen mukana ei saa käyttöohjeita ja kopallista itsevarmuutta mukana..?

Meillä 2ensimmäistä söi jatkuvasti ja koko ajan... Kuopus oli synytessään 2420g ja paino ei lähteny nousunn kunnolla. Päivällä syötiin 2tunnin välein ja yöt nukuttiin(2ekaa viikkoo herätin syömään). nyt 7kk ja hyvin on kasvanut. Yöt nukkuu kokonaan.

30g neljässä päivässä on kyllä sen verran vähän, että sen 5-6h varmaan antaisin yöllä nukkua, jos päivällä syö tiuhaan. Mut yhtään pidempään en. Onhan imuote tarkastettu ja kunnossa?

Miksi herättämään? Kyllä se vauva herää ku nälkä iskee. En minäkään ikinä herättäny poikaa ku se alko nukkumaan 9 tuntia putkeen, siitä tuli meille rytmi jota käytetään vieläkin, no se vaan nukkuu nyt 12 tuntia yössä. 2kk ikäisenä se ei enää heränny yöllä ja sen jälkeen olen saanut nukkua koko yön syöttämättä.

Älä herätä toista!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
30g neljässä päivässä on kyllä sen verran vähän, että sen 5-6h varmaan antaisin yöllä nukkua, jos päivällä syö tiuhaan. Mut yhtään pidempään en. Onhan imuote tarkastettu ja kunnossa?

Hei haloo "asiantuntija"! 30g painoa ton ekan tekstin mukaan KOLMESSA päivässä ei tosiaankaan ole mikää huono tai vähäinen määrä pienellä vauvalla! Nykyaikana on kyl täysin unohdettu että vauva osaa itsekin säädellä nukkumistaan! Neuvolan tätejä kuunnellaan, vaikka jokainen vauva on omanlaisensa nukkumista ja syömistä myöden!

11-15 on mun mielestä neljä vrk:D Ja jos on noin paljon alle lähtöpainon, niin kyllä herättäisin! En sanonut kyllä missään kohtaa olevani mikään "asiantuntija" vaikka nyt sattumalta kätilö olenkin! Siirryn nyt pois sua ärsyttämästä. Mut tosiaan ap, kyllä herättäisin tai sit tiuha painon seuranta neuvolassa. Toivottavasti kontrollia on tarpeeksi usein.

En ole herättänyt vaikka mulla lapset olleet paljon pienepiä kuin ap sulla.
On kuitenkin jo noin vanha,ettei mistään kellastumisesta ole vaaraa.
Nukkuuko muuten pitkiä pätkiä?
Ehkä päivällä voisi koittaa herätellä mutta jos yöt nukkuu hyvin niin minusta saisi nukkua.

En ole asiantuntija mutta itse parhaiten tiedät.Sanotaan kyllä ettei vauva nälkään kuole.
Uskoisin että osaa vaatia ruokaa kun sitä tarvitsee.MÄ korostaisin lapsentahtista syöttämistä.

Mulla on vauvat nukkuneet myös tosi hyvin ekan kuukauden,kaksi nukkui tosi hienosti 6 kk asti.Sitten alkoi yörumbat.

meillä on molemmat olleet hyviä nukkujia esikkoa en herätellyt annoin nukkua.
tokaa jouduin herättää 3-4 tunnin välein eka kuukauden ajan keltasuuden ja sokeriarvojen takia paino tippu paljon sairaalassa ,kun paino alkoi nouseen hyvin niin lopetin herättelyt.

Meillä tyttö nukkui saman ikäisenä myös 6-8 tuntia yössä. Neuvolassa käskivät herätellä 2 tunnin välein syömään kun paino ei mennyt käyrillä(!).

Eipä kyllä herätelty vaan annettiin nukkua kun uni kerran maistui. Hyvin tyttö kasvoi kaikesta huolimatta, painokin tasaantui käyrien mukaiseksi ja neuvolan tädit olivat tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Hei haloo "asiantuntija"! 30g painoa ton ekan tekstin mukaan KOLMESSA päivässä ei tosiaankaan ole mikää huono tai vähäinen määrä pienellä vauvalla! Nykyaikana on kyl täysin unohdettu että vauva osaa itsekin säädellä nukkumistaan! Neuvolan tätejä kuunnellaan, vaikka jokainen vauva on omanlaisensa nukkumista ja syömistä myöden!

no,mulle sanottiin sairaalassa paino pitäisi nousta noin 170gr viikossa,meillä nousi vain 10gr vrk siitä oltiin huolissaan sairaalassa kun oltiin valohoidossa eivät päästäneet kotio ennen kuin paino alkoi nouseen.
me saatiin lähtpaino kiinni noin 3viikon ikäsenä yhtäkkiä vauva alkoi syömään ja vaatiin ruokaa vuorokauden aikana tuli 200gr painoa lisää.

Todellakkin herättäisin, vauva on vielä niin pieni (eri asia sitten jo muutamien kk päästä!) ja tarvitsee maitoa säännöllisesti vuorokaudenajasta huolimatta!! Helposti sitten tippuu niiltä kasvukäyriltä, etkai sitä halua pelkästään sen takia että vauva nukkuu yöunet ja pääsee helpolla sen kanssa??? Vauvalla pitää olla säännöllinen rytmi johon se pitää opettaa. Helpottaa äitiäkin kun tietää tarkasti milloin vauva herää ja milloin syö.

No en todellakaan herättäisi ja sekottaisi lasten unta sen takia. :o

Meillä kumpikin on ollut hyviä nukkujia ja ei ole käsketty herätellä, neuvolassa sanottu että olkaa onnellisia.

Ja vink, ne joiden lapset heräili paljon yössä, vaahtos kans tuota, kyllä se pitää herättää, meijän Sanna-Olavi herää 6kertaa yössä ja painaa nyt sen ja sen verran, kyllä teijänkin lapsen pitää saada öisin ruokaa :whistle: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
No en todellakaan herättäisi ja sekottaisi lasten unta sen takia. :o

Meillä kumpikin on ollut hyviä nukkujia ja ei ole käsketty herätellä, neuvolassa sanottu että olkaa onnellisia.

Ja vink, ne joiden lapset heräili paljon yössä, vaahtos kans tuota, kyllä se pitää herättää, meijän Sanna-Olavi herää 6kertaa yössä ja painaa nyt sen ja sen verran, kyllä teijänkin lapsen pitää saada öisin ruokaa :whistle: :xmas:

noin ei mennyt meillä vaan vauva heräsi kerran yössä klo:2-4 aikaan,vauvalle tuli aika tarkka rytmi kuukauden aikana kun herättelin.
2kk iässä lopetti yö syönnit kokonaan

Yhteistyössä