1kk vauva on aamusta iltaan tyytymätön, puklailee ja vaatii rintaa koko ajan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :((((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:((((

Vieras
Tämä alkoi ehkä pari viikkoa sitten pahentuen koko ajan.. nyt tilanne se, että vauva vaatii jatkuvasti rintaa, sitten puklailee runsaasti (lakanat pitää vaihtaa joka päivä kun sängyt täynnä puklua, äsken puklasi monta n. 20x20 länttiä lakanalle). Minulla on suihkutissit joita olen yrittänyt hillitä imettämällä 3 kertaa peräkkäin samasta rinnasta mutta ei ole auttanut yhtään. Vauva haluaisi olla rinnalla n. 22h vuorokaudessa.

Minulla on pieni taapero joka kärsii tästä jo aika paljon. Neuvolasta en saanut ketään kiinni. Mistä tässä voi olla kyse? Vauvalla on myös paljon ilmavaivoja, puklailu on runsasta ja rintaa vaatii kuitenkin koko ajan. Tutilla ei rauhoitu kuin hetkeksi.

Oliskohan kyseessä rafluksitauti tai lievempi muoto mahaportin väljyys? Omalla vauvallani oli aikoinaan samaa vaivaa. Vauvaa voi sattua ruokatorveen, koska maito virtaa takaisin ja polttaa samaan tapaa kuin närästyksessä. Siksi vauva hakee rintaa, koska haluaa lohtua kipuun. Asian voisi tutkia lääkärissä. Pystyasennossa imettäminen hillitsee maidon suihkuamista.

Ilmaa menee varmaan aika paljon vauvan masuun ja siitä puklailut ja jatkuva nälkä. Varmaan myös imemisen tarve on melkoinen ja tutilla olisi hyvä saada hänet rauhoittumaan.
Mitä, jos yrittäisit lypsää osan pois ennen imettämistä, jos suihkuaminen rauhottuisi/vähenisi? Vaihda imettämisasento niin, että vauva imee tavallaan "pystyasennossa" sinun rinnan päällä.

Mä en usko että pumppaamisessa olisi järkea koska vauva imee nytkin käytännössä koko ajan ja koko aamun imetysväli on ollut 10-15min. silti suihkuaa. jos vielä pumppaisin niin sitten rinnat saisi ihan koko ajan "stimulaatiota" missä ei liene järkeä. Nännit on sitä paitsi aika kipeät.

Mun esikoisella oli lievä refluksitauti. Mutta tilanne ei sentään ollut näin paha.

Kuulemma puklailusta ruokatorvi ärtyy ja maidon juominen helpottaa väliaikaisesti - joka pahentaa ongelmaa kun vauva haluaisi olla koko ajan tissillä. Kokeile ostaa apteekista gavisconia (nestemäinen närästyslääke, jota käytetään vauvoillakin) ja antaa sitä vauvalle.
Ja tarjota rinnan sijasta tuttia välillä. Mutta kysy sieltä neuvolastakin vielä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lok00076
voi olla refluksia mutta huomaa tuota tekstistä erityisesti tämä kohta:
Jos pienen vauvan oksentelu on jatkuvasti voimakasta – tyypillisesti se "lentää kaaressa takaseinään", kyseessä voi olla niin sanottu pylorusstenoosi. Tila kehittyy vähitellen muutaman viikon iästä lähtien. Diagnoosi tehdään usein neljän – kuuden viikon iässä, kun oksennukset ovat suihkumaisia eikä lapsen paino lisäänny. Ohutsuolen alkukohdassa oleva rengasmainen lihas on tällöin paksuuntunut ja aukko niin ahdas, ettei ruoka pääse etenemään. Hoitona on leikkaus.

Suihkutisseihin luin ohjeeksi, että antaa ensin suihkuta vaikka harsoon enimmät suihkut (tuntui kyllä tuhlaukselta, heh) ja sitten vasta vauvan suuhun. Meillä tämä helpotti. Toivottavasti löytyy apu.