1v 1/2 päivän syömiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rabella

Vieras
Miten muilla tuon ikäisillä taaperoilla menee ruokailut päivän mittaan? Meidän pojalle ei kertakaikkiaan maistu tuo ruoka kovinkaan hyvin. Aina saadaan rampata painokontrolleissa ja muissa. Yksi liha-ateria syödään hyvin, mutta eikö tuonikäisen pitäisi syödä 2 ateriaa päivässä.
Entäpä sitten vihannes puoli muilla? Annatteko vielä vihannessoseita vai uskallatteko antaa jo esim. porkkanan syötäväksi. Itse en ole vielä uskaltanut antaa porkkanapaloja tai lanttua yms. Söisi varmaan ihan mielellään tai ainakin on aina kauhea huuto, kun näkee että minä syön ja raasteet ei sitten taas oikein mene alas. Ei enää oiein meinaa maistua nuo soseetkaan, kun on päässyt ns. oikean ruoan makuun.
Välipaloina toimii banaani, omena, jogurtti joskus(ei oikein tykkää) tai joku hedelmäsose, leipää menee ehkä joku siivu kaksi päivässä, mutta mitään ei saa olla leivän päällä tai jättää syömättä. Makkaraa/leikelettä en ole periaatteessa antanut syödä vain vähän olen antanut maistaa, sitä varmaan söisi tolkuttomasti, mutta jotenkin tuntuu ettei vielä noin pienelle viitsi antaa sellaisia lisäainepommeja.
Muutenkin se neuvolan ohjeiden 5 ruoka-annosta päivässä tuottaa tuskaa ainakin tälle äidille, kun yuo ruokahalu ei niin kamalan suuri tuolla lapsella ole. Tuntuu, että aina saa olla tuputtamassa jotakin ja sitten ei kuitenkaan maistu.
Maitoa juo ehkä 5 dl päivässä, sekään ei ole niin paljon, että ruokahalu menisi.

Meillä syödään toi 5-6 ateriaa päivässä. Toi kuudes tulee siitä kun syö velliä ennen hoidon aamupalaa. Iltaruoka tahtoo kyllä olla sellasta että syö lusikan tai kaksi. Nyt olen myöhentänyt sen tonne 18.00 niin jotain jo maistuu siihen aikaan. Illalla puuro on tavannut sitten taas mennä hyvin ja päiväruoka myös. Neiti on 1v 5kk.

Meillä syödään hyvin, pari kk sitten vielä oli niin ettei oikein mikään muu maistunut kuin purkkiruoka ja itse olen "oikeiden" ruokien kannalla. Sitten vain otin härkää sarvista ja aloin rohkeasti antaa maistaa omalta lautaselta ihan kaikkea minkä lapsi nyt saa pureskeltua itse. Nyt menee jo miltei kaikki ruuat mitä itsekin syö. Se myös auttoi että itse syödään lapsen kanssa samaan aikaan niin ruokailu kiinnostaa paljon enemmän kun muutkin syö. Maitoa menee myös hurjasti, eli ei ongelmia senkään suhteen, tuttipullosta pitäis vain päästä eroon. aterioita tulee päivän mittaan neljä plus välipalat. En jaksa kyllä ottaa stressiä neuvolan ohjeista, siis kuinka monta ateriaa pitäisi syödä, vaan ajattelen asian niin että lapsi kyllä syö kun on nälkä. Itsekkään en pakolla pysty syömään niin miksi lapsen tulisi:)

- aamupala (jotain pientä,leipää tms)
- lounas väh ½prk tai lautasellinen kotiruokaa
- päivällinen sama kuin lounas
- välipala (jogurtti,leipä,keksiä,hedelmä)
- iltapala (leipä, jogurttia ym + velli)

joskus saattaa välipala jääädä syömättäkin,riipp0uu kuin myöhään nukkuu päiväunet. Näin lämpimillä ilmoilla syö huonommin mikä kyl ihan ymmärrettävää :wave:

meillä menee aamulla leipä+jogurttia ja aika määrä maitoa.lounaaksi kotiruokaa tai purkki.päivälliseksi purkki tai kotiruokaa.yleensä välipalaksi hedelmä tai jogurttia ja leipää ja illalla leipää,hedelmää,jogurtia tai kunnon puuroateria.

syömiset vaihtelee päivittäin.yleensä toinen lämmin ateria uppoaa huonommin.puuro ei syö juuri ollenkaan,tarjoankin vaan 2 kertaa viikossa ettei tee totaalistoppia.

Meillä mennään suunnilleen näillä linjoilla
Aamupala puuroa ja kun ite syön hetkeä myöhemmin ja jos likka tahtoo pöytään anna viellä leipää, juustoa,makkaraa mitä nyt syönkin eli likka närppii siinä sivussa
Päivällinen lämminruoka ja maitoa/vettä kumpaa nyt sattuu juomaa (nukkumaan käydessä tissi mutta nyt ollaan siitä luopumassa)
Välipala Viiliä/joqurttia/kiisselia/hedelmä sosetta mitä millonkin
Lounas Lämminruoka
Jos ite tai mies syödään välillä niin likka saa aina jos haluaa niin siitä osansa!
Iltapala Puuroa (nukkumaan käydessä tissiä mikä toivottavasti kohta jää pois samoin kun yösyöminen)

Ja on päiviä ettei ruoka uppoa millään ja toisina päivinä syö ihan hyvin!

Meillä poika 1v. 5kk on aina syönyt tosi hyvin, vielä ei ole tullut syömättömyys kausia. Mutta odotellaan ;)

Eli syö sen 5 kertaa päivässä ja kummatkin lämpöset ruuat uppoaa hyvin.
Maitoa juo myös hyvin, ehkä sen 5dl päivässä.

Kurkkua ja porkkanaa syö raasteena, tomaattia paloina. Keitetyt porkkanat, kukkakaalit ja parsakaalit piilotan ruokaan. Yhdessä vaiheessa söi niitäkin sormiruokana muttei enää.

Yhteistyössä