1v 1 kk totaalinen maitolakko?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta tietoa vähän yli vuoden ikäisen lapsen totaalisesta maitolakosta? Myös muut nesteet uppoavat huonosti... Lähinnä tässä pelkään kuivumista ja harkitsen ainakin yhteydenottoa lastenlääkäriin huomenna.

Lapsi on parin päivän aikana vähentänyt juomista paljon. Ensin hän suostui juomaaan vain 300 ml maitoa normaalin 400 ml sijaan, siiten 200 ml ja tänään vain 60 ml.

Puurossa lapsi on saanut joka päivä n. 150 ml maitoa. Muuta nestettä (mehua + vettä) lapsi on juonut 100-150 ml.

Lapsi syö normaalisti, aamupuuron hedelmäsoseella, välipalaksi hedelmäsosetta ja jogurttia, päivälliseksi normiruokaa + hedelmäpala, iltapäivällä kaura/ ruismyslivälipala, iltaruoka + iltapuuro hedelmäsoseella.

Lapsi saa siis toki soseistakin nestettä, mutta riittääköhän se? Ja riittääkö saatu kalsium? Mistähän voi olla kyse? Meillä tämä maitolakko ei ole ainutkertainen, niitä tulee n. 1-2 kk välein...

ite en antanu maitoa kun ruuan yhteydessä ja iltapullona tuon ikäsenä..puurossa tietty sitten tuli maitoa mutta en muuten.
yritä sitä vettä,onko teillä vielä pullo käytössä?meitin että jos nokkis tai muu auttais siihen juomiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ite en antanu maitoa kun ruuan yhteydessä ja iltapullona tuon ikäsenä..puurossa tietty sitten tuli maitoa mutta en muuten.
yritä sitä vettä,onko teillä vielä pullo käytössä?meitin että jos nokkis tai muu auttais siihen juomiseen.

Lapsi juo nokkiksesta mehun ja lasista veden. Maito menee pullosta, ei huoli sitä muualta. Eikä nyt sitten enää oikein pullostakaan. Joiko teidän muksu tuon ikäisenä muuta nestettä kuin maitoa minkä verran päivässä? Mietin vain sitä, että se suositus yksin maitoa per vrk on 500-600 ml:/

ap, minä oon elävä esimerkki maitolakosta. en oo kuuna kullan valkeena juonu maitoa. ja edelleen hengissä ja porskutan eteenpäin. Juota sille lapselle vaikka mehua maidon sijaan jos se vaikka menee paremmin. Onko mahdollista että sen lapsen vatsa tulee kipeäksi maidosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:
ap, minä oon elävä esimerkki maitolakosta. en oo kuuna kullan valkeena juonu maitoa. ja edelleen hengissä ja porskutan eteenpäin. Juota sille lapselle vaikka mehua maidon sijaan jos se vaikka menee paremmin. Onko mahdollista että sen lapsen vatsa tulee kipeäksi maidosta?

On yritetty, mutta ei oikein meinaa mehuakaan edes huolia. Ei pitäis olla kyse vatsaongelmasta, jota jossain vaiheessa epäiltiin ihan neuvolassakin. Villakoiran ydin on se, että maidon lisäksi lapsi ei huoli oikein muutakaan nestettä...:/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

Lapsi juo nokkiksesta mehun ja lasista veden. Maito menee pullosta, ei huoli sitä muualta. Eikä nyt sitten enää oikein pullostakaan. Joiko teidän muksu tuon ikäisenä muuta nestettä kuin maitoa minkä verran päivässä? Mietin vain sitä, että se suositus yksin maitoa per vrk on 500-600 ml:/

Minkä takia sun pitäis noin paljon saada sitä maitoa menemään? Mulla on saman ikäinen lapsi eikä hän juo välillä kun pari desiä vuorokaudessa. Mä annan esim juustoa tai danonen pikkujugurtteja, juustossa on paljon enemän kalsiumia kun maidossa. Saahan sitä kalsiumia vaikka mistä enemän kun maidosta.

Meidän lapsi tykkää hörppiä vettä taikamukista. Jos muki unohtuu jonnekin ulottuville, niin lapsi nappaa sen ja hörppii vettä (ja roiskuttaa sitä ympäriinsä). Mietin, että jos kuivuminen huolestuttaa, niin auttaisko se, että vesimuki olisi aina saatavilla. Tulisko siitä hörpittyä vettä vähän vahingossa. Uskon kyllä, että jos juotavaa on tarjoilla, lapsi juo janoonsa sen minkä tarvitseekin.

En olisi kauhean huolissani maitolakosta. Keitä puurot maitoon, tarjoa jogurttia ja lisää maitoa/kermaa/juustoraastetta ruokaan, niin eiköhän kalsiumia tule tarpeeksi.

Lapsi tarttee 500mg kalsiumia päivässä, jos ei maitotuotteista saa tarpeeksi, niin anna lisäksi purkista.

Nesteen saannista sen verran, että hedelmäsoseet, viilit, jugurtit ja jopa puuro lasketaan nesteiksi. Lasta voi myös houkutella juomaan tarjoamalla vettä erilaisista mukeista ja laseista. Pillillä juominen on joidenkin lasten mieletä tosi kivaa.

Yhteistyössä