1v 2kk ei osaa oikein mitään, edes kävellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuttaa

Vieras
huolestuttaa ihan kauheasti kun mun 1v.2kk lapseni ei osaa oikein mitään.

kävelee tukia pitkin edelleen jos laitan seisomaan. taaperokärryä ei halua työntää, haluaa mieluummin siihen kiivetä istumaan. kontaten vain haluaa mennä.

ei syö itse, jos annan lusikan laittaa sen vain lautaselle tai kääntää lautasen ympäri tai heittää lattialle.ei osaa juoda mukista, kaataa mukin heti ympäri.

ei syö karkeita ruokia , yökkii kaikki pois.

eli minä syötän hänelle 8kk soseita, muut ei vaan mene alas. juo sentään nokkamukista itse jos pääsee sitterin ns. takakenoon, muuten ei juo itse edes maitoaan. niin ja maitohan on edelleen korviketta, kun ei maha kestä tavallista maitoa..

niin ja ei käy potalla, tietenkään. suostuu itsekseen olemaan vain hetken, alle minuutin. äidin jatkuvasti oltava vieressä. leikkii nätisti leluillaan jos olen lattialla aivan vieressä, jos menen esim. metrin päähän jotain hakemaan lopettaa leikin välittömästi ja huutaen haluaa syliin. muutenkin haluaisi vain että äiti kantaa sylissä.

olenko mä ainut jolla tällainen lapsi? neuvolasta ei ole mitään sanoneet..

Ei osaa munkaan 1v2kk noita mainitsemiasi asioita, paitsi karkeata ruokaa kyllä syö. Nyt parin viikon sisään on tosin ottanut jokusen askeleen tuetta. En ole huolissani, ei kaikki tuossa iässä todellakaan vielä kävele tai syö itse.

Miksi pakottaa potalle,kun ei ole kiinnostusta. Tulee vain turhaa pelkoa pottaa kohtaan.

Itsellä poika nyt 1v1kk. Ei kävele,kuin tukea pitkin,välillä tykkää työnnellä taaperokärryä,yleensä ei. Käveee kyllä mielellän kun kävelytetään.Kontaten mennään kovaa vauhtia.
Nyt on ruvennut harjoittelmaan itse syömistä,luskikkaan ei saa kuitenkaan mitään,eikä vielä ole kiirekään.Sormin syö.
Potailua ei olla aloittamassa,koska se ei kiinnosta.Saa omaan tahtiin sitten aloitella,kun kiinnostus herää.

Kannattaisi kysellä neuvolassa tuosta syömisestä,voi olla esim lyhyt kielijänne,kun ei saa karkeita alas.

Kaikki kehittyvät omaan tahtiin,ja minulla on esikoinen lähti kävelemään 1v4kk iässä ja keskimmäinen 1v3kk iässä.Joten itse en ole vielä mitenkään huolestunut,kun poika ei kävele.Lähtee kun lähtee.
Neuvolassa taitavat kiinnostua vasta jos ei vielä 1v6kk iässä kävele.

Aika vaikeita asioita lapseltasi jo odotat! Ihan rauhassa vaan, kyllä se oppii.

Etenkin pottailu tuossa iässä on ihan turhaa. Ei sitä tarvitse harjoitella puolta vuotta tai vuotta - laita potalle, kun lapsi alkaa olla sen ikäinen, että rakon hallinta on yhtään mahdollista. Se oppii homman sitten parissa viikossa.

Musta sä oot noista jokaisesta asiasta ihan turhaan huolissasi. Nauti vaan olostasi ja lapsen kehitysaskelista rauhassa.

Peesaan haloota, aika vaikeita asioita ns vaadit lapseltasi. Ei meilläkään 1v osaa lusikalla mitään tehdä, sormin kyllä syö. Ja esikoinen oppi nokkamukin varmaan vasta tuolla 1v3kk tienoilla. Ja esikoisen kanssa korvikemaitoa lantrattiin oikealla pienilöä määrillä sinne 1v3kk tienoille ennenkuin maha kesti.

Pottailut jätä nyt ihan heti! Meillä niitä koetetiin vasta varmaan kaks veenä! Ja oppi kun oli valmis.

Kuulostaa aivan normaalilta lapselta. On aivan kohtuutonta oletakaan että tupn ikäinen pysyisi yksin potalla tai haluaisu leikkiä eri huoneessa kuin äiti. Ne leikit täytyy vaan kuskata mukana sinne missä sinäkin oot.

Suodittelisin teille sormiruokailua, ludikka tulee mukaan sitten kun sen aika on, laitat lsutaselle vaan muutaman palan hwlposti sormin syötävää ruokaa kerrallaan, niin ei tule paljon sotkua. Sormiruokaillen myöskin karkeaan ruokaan totuttelu onnistuu parhaiten. Lusikan käyttöä voi harjoitella vaikka puuton kanssa.

En saanut tekstistäsi selvää nouseeko lapsi itse seisomasn tukea vasten vai pitääkö nostaa siihen asentoon?

Mun yks vuotias aikoinaan söi ja "puki" itse, hirvee kiukku jos siihen väliin meni auttamaan. Lähti kävelemään vasta 1 v ja 5 kk. Nla lääkäri lähetti eteenpäin kun ei kontannut eikä istunut -olikohan se 6 kk vai 8 kk) -neuvolassa. Fysioterapeutti kävi kotona kymmenen kertaa ja neurologillakin käytiin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Tosin laps huusi neurologi käynnit niin ettei niistä paljon mitään tullut. Nyton reipas ja eloisa viis vuotias, päiväkodissa kuulemma oikea päivänsäde ;).

Yhteistyössä