1v 2kk, nukkumaanmeno ja syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annukka73

Vieras
Hei!
Mitenkä teidän tämänikäiset syövät? Meillä puurot, aamu- ja ilta- menee hyvin, mutta ruoka hankala. Joskus sattumalta ok, mut yleensä tulee itku ja ruoat lentää, olen koittanut valmisruokaa ja omatekemää, vaihtanut ruokia jne. Mut, yleensä vaan kauhee parku. Omituista.

Toinen juttu, poikamme nukkuu päiväunet ulkona vaunuissa ja sinne nukahtaa suht ok, mutta yöunille kun mennään, nukutan syliin. Miten tästä pääsis eroon, vinkkejä?? Sit on joskus myös jos herää yöllä ni ei oikeen nukahda sänkyynsä uudelleen vaan pitää syliin ottaa, ja siinä voikin sitte mennä aikaa...edellisyönä puoltoista tuntia ;( Yleensä kyllä nukkuu yön ihan hyvin, mutta se nukkumanmeno. Menee hoitoon tässä parin kuukauden päästä ja siihen mennessä pitäs saada nukahtamaan sänkyyn. Joten, vinkkejä kiitos!!!

Niin, en mä koe itse sitä yöjuttua niin kamalana, koska se on aika harvinaista, mutta ihan periaatteen vuoksi iltaisin saisi kyllä alkaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Ja sitä hoitoonviemistä ajatellen myös. Ja sitä paitti toi viereen ottaminen ei meillä käy, poika riemastuu vaan ja alkaa peuhata sängyssä ;)

Meillä siirryttiin hiljalleen nukuttamaan pinnikseen sylinukutuksen sijaan tuossa vähän alle vuotiaana. Samalla yösylittely jäi pois. Ei siinä mitään viisastenkiveä ollut, hiljalleen vaan lähdettiin siirtämään nukahtamista sylistä sänkyyn. Ensin nukahti syliin, sitten vietiin melkein unessa omaan sänkyyn jne jne. Nykyisin viedään (1 v 1 kk) iltarutiinien jälkeen sänkyyn, tutti käteen, nalle kainaloon, silitykset ja valot pois. Sinne jää useimmiten helposti.

Meillä 1v 2kk kanssa tuota samaa ruoan kanssa, sylkee vaan, oli hienoa sosetta tai pieniä purupaloja, omatekemää tai kaupan!! En osaa neuvoa siinä.

On nukkunut omassa sängyssä 3kk lähtien. Laitamme illalla nukkumaanmenoaikaan omaan sänkyyn tutin ja nallen kera, soittorasia soimaan ja sinne poika nukahtaa yksikseen yleensä 5-20minuutin kuluttua. lauleskelee omia iltalaulujaan ja vetää soittorasiaa uudelleen soimaan
Yöllä herää harvoin, mutta rauhoituu, kun saa tutin.

Meillä myös siirryttiin päikkärit nukkumaan pinnikseen viime keväänä kun poika oli alle 1v. Vaunuissa ei nukuttu enää ollenkaan vaan siellä piti aina nousta istumaan eivätkä valjaat pitäneet pientä elohiirtä paikallaan joten siksi siirryttiin pinnikseen. Aluksi oli hankalaa mutta aika pian (vajaassa viikossa) poika tottui ja nukahti itsekseen. Sama kävi kun jätin vähän yli 1v pullot pois eikä poika siis enää nukahtanut syliin maitoa syödessä. Aluksi se oli huutoa ja hyssyttelyä mutta päätin että kun sänkyyn viedään niin pois poikaa ei sieltä enää oteta ja siihen poika tottui aikas pian. Eli jos ei nukahtanut itsekseen niin sitten kävin vähän taputtelemassa pepulle ja laittamassa makuu asentoon (jos siis seisoi), toivottelin hyvät yöt ja lähdin pois. Jos alkoi huutamaan niin sitten odottelin hetken (5-10min) ja jos huuto ei loppunut niin taas taputtelua ja hyvän yön toivotukset.

Ei tuota niin kamalan monena iltana / päikkärinä tarvinnut tehdä. Nyt meillä on sellanen rutiini että kun otan unilelun käteeni niin poika lähtee kävelemään itse omaan huoneeseen. Nostan pojan sänkyyn, pusuttelen ja toivotan hyvät yöt. Sinne hän jää, välillä hän juttelee enemmän nallelleen ja välillä simahtaa heti =) Taputteluja harvemmin tarvitaan. Poika nyt siis 1v 4kk. Tarhan hän aloitti 1kk sitten ja siellä päikkärit nukutaan matkasängyssä ja kuulemma nukahtaa ilman mitään kikkailuja. Vein tarhaan hänelle oman unilelun.

Se vaatii kärsivällisyyttä ja hyviä päätöksiä. Pikkuhiljaa hyvä tulee ja se on oikeasti niin ihanaa kun ei tarvi monen tunnin hyssyttelyjä tms.

Meillä tyttö syö kuin hevonen, kaiken mitä keksii antaa =) Syökö teillä lapsi itse? Se auttaa ainakin meillä, jollei saa lusikkaa käteensä niin ei syö mitään. Puurot antaa syöttää (en jaksa sitä tahmeeta puuroa, varsinkaan illalla... sitten vasta kun syöminen alkaa sujua).

Meillä oli nukkuminen oikein hulabaloota 1v asti mutta pienen unikoulun jälkeen on alkanut nukkua hyvin. Nukkui jokin aika sitten vielä 12 tunnin yöunet + 1,5h päikkärit (rattaissa). Nyt olen alkanut muuttaa rytmiä että nukkuis päivällä enemmän eli aamulla herätän viimeistään 8 aikaan ja illalla vähän myöhemmin nukkumaan. Niin että yöunia tulee max 11h. Hyvin sujuu, päikkärit venähtää helposti 2,5 tuntiin.

Selän silittäminen auttaa meillä nukuttaessa tai jos sattuu yöllä heräämään. Nukahtaessa ottaa tutin ja yölläkin tarvittaessa, päikkäreillä ei ole tuttia enää tarvittu pariin kuukauteen. Iltarutiinit joka ilta samat.

Yhteistyössä