1v 8 kk lapsi lyö, millä kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvät neuvot kalliit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvät neuvot kalliit

Vieras
Koko perhe on ihan lopussa tuon kuopuksen lyömisvimman kanssa. Aina, kun siltä jotain kieltää tai nostaa pois kielletystä paikasta (keittiön pöydältä, portaista, kirjahyllystä...) alkaa nyrkki heilumaan. Kielloista ei ole mitään hyötyä, lapsi jopa nauraa päin naamaa, kun sanoo tiukan ein ja sen ottaa syliin. Yritän ottaa tiukasti nyrkkikädestä kiinni ja kiellän kovasti. Ei mitään apua. Neuvolasta sanottiin, ettei aresti vielä tuon ikäiselle auta mitään (neuvolalääkäri), ainoa keino on kieltäminen.

Tätä lyömistä on jatkunut jo viitisen kuukautta ja tilanne on niin paha, että mulla on ollut poskessa mustelma, kun lyömäkädessä sattui olemaan peltinen pikkuauto. Isosisarukset on monesti itku kurkussa, kun lyöminen oikeasti sattuu, varsinkin jos kuopuksen kädessä on "kättä pidempää"...

Nyt tarvis äkkiä jotakin keinoja, sillä VIELÄ toistaiseksi kukaan, edes isot sisarukset, ei ole lyöneet takaisin, mutta välillä itsestäkin tuntuu, että lyöppä vielä kerran, niin hujautan takaisin! :(

jaa..täällä välillä sama ongelma. jäähyt ei edes varmaan auta. hankalaa rangaista ton ikäistä ku ei tajuu eikä tottele. jos sanois tiukasti ja vihaisesti ei...? meiän tytt ainakin huomaa heti kun on tehny jotain tuhmaa kun heiluttelee sormea.

Aika ja jo käytössä oleva metodi... Muuta en osaa keksiä. Eli kielto ja käden pysäyttäminen ja selitys, miksi ei lyödä. Mutta aikaa tuohon menee, hermoja syö ja mustelmia saattaa vielä tulla...

Kova karjaisu; EI! Ja sitten miettimään arestiin. Tuntuu olevan hyvin tavallista tuossa iässä... Minä tosin siskonpoikaa kevyesti läppäsin takaisin, kun olin monta kertaa varoittanut... Siis juuri ja juuri läppäys käteen.Tajusi, että ei ole kivaa... :(

Nuo tiukat eit ei auta. Muiden lastemme kanssa tällaista ei ole ollut ja kun ovat alkaneet niskuroimaan vähän isompana, on laskeminen 1-2-3 tehonnut niin hyvin, että tuon ykkösen jälkeen ovat totelleet. Ja rangaistuksena ollut siis arestipenkki.

Minä otin alle 2v lyöjää aina käsistä kiinni kun löi, ja pidin puhuttelun, tehosi jonkin aikaa. Sitten se taas alkoi ja pistin jäähylle kahden varoituksen perästä. Paikkana oli tuoli josta ei päässyt pois. Muutamia kertoja kun vein istumaan, riitti varoitus. Kys lapsi kävi läpi vimman nipistellä, lyödä ja potkia. Potkiminenkin loppui jäähyillä. Vaati sen että joka ainoa kerta tuli seuraamus toisen satuttamisesta. Sellaselle himppua vajaa 2v jäähyä voi käyttää. Aresti kestää se min/ikävuosi.

ihan samanlaista meillä. Tuo on vain VAIHE, kausi joka menee ohi ilman että tarvii muuta kuin kärsivällisesti kieltää ja toistaa ja toistaa.
Lasten kanssa unohtaa välillä että jatkuva toistaminen on asiaan kuuluvaa.
Niin se aikuinenkin tarvitsee usein loputtomasti toistoja ennen kuin suostuu oppimaan asioita.
Aikuisille nuo opittavat asiat on hiukan erilaisia mutta yhtä vaikea oppia ja yhtä haastavaa kuin lapselle omat asiansa.
Mun mielestä lapsi ei "kiusallaan" järjestä itselleen noita vaiheita, lapselle on varmaan rankkaa olla jatkuvasti pettymyksen aiheuttaja ja suuttumuksen kohteena.

Se menee ohi, tuo tieto auttaa mua!

heh, meillä on ihan samanlaista, turhauttavaa on, mut helpottaa, kun tietää et se on vaan ohimenevä vaihe

meillä otetaan käsistä kiinni, ja sanotaan napakasti ei saa lyödä, jos homma jatkuu pidetään hetki sylissä, että poika rauhottuu

Kiitos kovasti kaikille vastauksista, täytyy vielä jutella isompienkin kanssa, että tarvitaan kärsivällisyyttä vielä jonkin aikaa... :(

Ja kiva kuulla, että tuo on ihan normaalia, ei se neuvolalääkäri puhunut mitään siitä, että kuuluu asiaan ja tosiaan vanhemmilla sisaruksilla noita vinkeitä ei ole ollut... Itse mielessä olen jo tehnyt jos mitä ADHD-diagnoosia lapselle, heh!

Yhteistyössä