1v ei nuku kunnin päikkäreitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eba

Vieras
Mitä mä teen tuon 1v:n kanssa? Nukkuu yöt yleensä suht hyvin n. 10-11h, mutta päiväunet kestää vaan 30-40min. Eikä millään meinaisi nukahtaa kun vaunuissa tekee kaikkensa, ettei nukahtaisi ja sängyssä nousee pystyyn. Ainut mussä nukkuisi on vieressä rai sylissä ja siinä menisi kevyesti vaikka kolmekin tuntia, mutta kun perheessä on muös 3v, se on mahdotonta. Unet hän tarvitsee selvästi ja unirn pitäisi olla pidemmät, mutta ei... Hajoaa pää tähän leikkiin.

No eikö sekään auta, että kun hän herää tuon ekan pätkän jälkeen, niin antaisit hänen aikansa huutaa sängyssään ja nukahtaisiko hän sen jälkeen kuitenkin uudestaan?

Tiedän, että lapset ovat erilaisia, mutta minulla on ainakin esim; aikaiseen aamuheräämiseen auttanut se, että annan lapsen (1,3v) hetken aikaa möykätä sängyssään ja hetken päästä hän kuitenkin jo taas nukkuu. On sitten todella hyväntuulisella päällä, kun on nukkunut tarpeeksi unta.

Ei auta. Koitettiin myös yksiin uniin siirtymistä, mutta nyt nukkuu sitten vaan yhdet 30-40 min unet. Päivissä on toistuva rytmi ja rutiini, mutta ei auta sekään.

Mulla on 1,5-vuotias. Hän nukkuu noin 9 tunnin yöunet ja nekin yleensä huonosti ja päiväunet on noin tunnin pituiset kerran päivässä. Eli unimäärä vuorokaudessa jää kymmeneen tuntiin. Mutta sillä se näyttää pärjäävän :)

Jos ei suostu pidempään nukkumaan mutta selkeästi tarvitsee enemmän unta niin laita kaksille unille toistaiseksi. Meillä 1-v herää aina päikkäreiltä 45min unipätkän jälkeen, mutta kun on pimennysverhoilla hämärretyssä huoneessa, enkä mene puuttumaan asiaan tai pidä sillä hetkellä meteliä, niin tuossa tuokiossa nukahtaa uudestaan. Aamullakin jos herää ennen kuutta niin totean "uniaika" ja pienen protestoinnin jälkeen jatkaa nukkumista. Tuon ikäiselle voi asioita hyvin jo opettaa.

Eip nuku meidän 8kk:kaan päikkäreitä parhaimmillaan ku parisen tuntia yhteensä mut minkäs teet. Eipä toista voi pakottaa ja yöt kuitenkin nukkuu putkeen. Ei onnistu uudelleen nukuttamiset ja jos jätetään makkariin alkaa huuto. Pimennetty makkari toki. Hyvin tuo tuossa jaksaa tihutöitä tehdä ja yöunille pääsee kun haluaa.

Yhteistyössä