1v syömiset?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jonna

Jäsen
12.06.2004
290
0
16
Mitä teidän n. 1-vuotiaat syö/juo ja kuinka paljon päivässä?

Tuntuu että oon ihan pihalla noista tän ikästen syömisistä, tyttö parin viikon päästä 1v ja juo vielä korviketta 600ml päivässä (200ml tuosta velliä)... ei kai tämän ikäinen enää maitoa tarvitse noin paljoa? Vaiko?! Vaikka ei kai siitä haittaakaan ole jos maito maistuu...
Entäpä tuo oikeaan maitoon siirtyminen ja korvikkeesta luopuminen... miten käytännössä tapahtuu? Iskenkö tuttipulloon vaan saman määrän normi maitoa vai pitäiskö antaa ruokailuitten yhteydessä nokkiksesta vai miten?
Korvikkeen seassa olen jo kokeillut pieniä määriä ja sen puolesta pitäis kyllä tytölle ihan sopia, ei ole tullut oireita.
Meillä syödään vielä purkkiruokia, vasta vähän aikaa sitten tyttö suostui alkaa syömään 8kk soseita, tosin eivät ne vieläkään oikeen meinaa maistua, inhoaa kökkäreitä yli kaiken. Itse tekemistä ruuista ei pidä. :(
Tajuaako muiden 1v:t nokkamukin päälle? Entä lusikan?
Meillä molemmat vielä aika pahasti hakusessa.
Kiitos jos joku viitsii vastailla! :flower:

No meillä aloitettiin 6kk iässä nokkamuki harjoittelu.Imetin 8kk jonka jälkeen siirryttiin velliin ja 9kk iässä piimään.tavallinen maito 10kk iässä.Syö samaa ruokaa kuin meikin,vähäsuolaista tietenkin jo 10kk iästä lähtien.Osaa siis itse juoda nokkamukista maitonsa.

meillä on juotu nokkamukista ruokailun yhteydessä 6kk lähtien ennen nukkumaan menoa käytetään tuttipulloa herätessä.
maitoon totuttelu aloitettiin että puuro tehtiin maitoon ja ruoan yhteydessä juotiin maitoa.
pullosta eka laitoin korvikkeen sekaan neljäs osan maitoa, sitten puolet, 3/4 osaa ja sitten ihan täysi pullo. välipalalla aloin antamaan jogurttia tai viiliä.

Meillä menee myös korviketta noin 6dl päivässä ja kaikki juodaan tuttipullosta. Ruokailun yhteydessä otetaan vettä tai mehua lasista. Parin kuukauden harjoittelun jälkeen poika osaa nyt itse nostaa lasin suulle ja juoda. Tosin välillä kaatuu suurin osa juomasta päälle. Nokkamukikin meillä on, mutta taidetaan jättää se kokonaan käyttämättä.

Ruokaa syödään sekä pilttejä (8kk tai 1-3v.) sekä kotiruokaa, samaa kuin me vanhemmatkin. Jauhelihapihvit ja perunat menee aika isoinakin paloina. Äiti auttaa palan haarukkaan ja poika vie itse haarukan suulle. Puuroa syödään lusikalla niin että äiti syöttää ja vauva harjoittelee samalla omalla lusikalla vieden lusikkaa suuhun. Välillä hän saa jopa puuroakin lusikkaan.

Ikää tulee 1.9. täyteen yksi vuosi.

Meillä tyttö huomenna 1v 3kk......maitoa ei paljoa uppoa päivässä, ei myöskään desiä kahta enempää muutenkaan maitotuotteita, joten meillä on kalkkitabletit käytössä. Maitoa/maitotuotteita vuosikas tarvitsee siis yhä edelleen vähintään 5 desiä vuorokaudessa, eli anna juoda vaan, jos maistuu! Silloin, kun siirryttiin korvikkeesta tavalliseen maitoon, niin lisäsin 10-20 milliä kerralla muutaman päivän välein tavallista maitoa korvikkeen joukkoon ja jos ei mitään tullu, niin lisäsin määrää. Kokonaisuudessaan siirtymäjakso kesti noin kuukausi pari, aika hitaasti edettiin siis! Ruuista neidille kelpaa kaikista parhaiten kotiruoka, purkkiruoka vain suurimmassa hätätapauksessa. Ja uppoo oikeestaan kaikki ruuat, ihan tavallisia ruokia meillä syödään. Tyttö osaa juoda itse lasista/nokkiksesta/pullosta/mukista ja halutessaan syö itse lusikalla "haarukalla", vähän päivästä ja keskittymiskyvystä riippuen.

Meillä tavalliseen maitoon siirryttiin 11kk:n iässä, melkeinpä kerralla vaan vaihdettiin. Tuttipullo otettiin pois päiväkäytöstä tasan 1-vuotiaana ja silloin myös rupesi syömään itse, hieman oli hataraa aluksi ja piti välillä leikkiä ja läpsyttää ruokaa lusikalla. Maitotuotteita menee päivässä joku 6-7dl (sis. jugurttia). Söi (ja syö nytkin, ikää 1v4kk) 1v kaks lämmintä ruokaa (lounalla purkkiruokaa tai edellisen päivän kotiruokaa ja illemmalla kotiruokaa), aamupalan, välipalan ja iltapalan. Sillon tällön haluaa ruokien välillä jotain naposteltavaa (hedelmää/kurkkua jne..).

Yhteistyössä