1v1kk yöterroristi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heinis07

Vieras
Ihan alkuun tahdon sanoa että en halua yhtäkään kommenttia ihmisiltä, jotka eivät ole valvoneet lapsensa kanssa yöllä.

Kirjotanpa siis enimmäkseen purkaakseni ketutuksen pois, vinkkejä otan vastaan, jos jollain sellasta tähän tilanteeseen löytyy. En edes muista millon nää heräämiset taas alko. Vauva nukku meidän makuuhuoneessa, mutta rupes selkeesti havahtumaan joka ilta, kun menin ite nukkumaan. Yöt oli hulinaa, poika nukkui pinniksessaä ihan mun vieressä. Väsyneenä otin välillä rinnan päälle makaamaan, johon joskus jopa nukahti. Välillä kun otettiin viereen, havahtu riekkumaan muutamaks tunniks. Lopulta päätettiin siirtää samaan huoneeseen isoveljen kanssa. Pari yötä meni hyvin, sitte yöt sotki taas meidän mökkireissu. Mökiltä palattiin ja meni taas muutama yö hyvin. Sitte alko taas hulinat. Lapsi herää noin kello kolme (melkein aina sama aika). Alkuun huusi sängyssä, ei saanu koskea, sylissä olis nukkunu. Sylissä siis niin, että joku seisoo. Jos meni istumaan, havahtu. Jos yritti laittaa sänkyyn, havahtu heti huutamaan. No, lopulta on suostunu siihen, että sitä silitellään, mutta mutta esim. viime yö: 02.50 huutoa, menin makkariin, kuiskasin hyvää yötä ja paijailin pinnojen välistä. Vauva nukahti (tai niin mä luulin) nousin peittelemään esikoista, jollon vauva heräs huutamaan, kun ei palvelija ollukkaan vieressä. Takasin silittelemään. Taas olin varma, että vauva nukkuu ja lähdin pissalle --> huutoa, palvelija kadonnu! Taas silittelemään, olin varma että nukkuu, menin omaan sänkyyn jossa sain olla n. 5 minuuttia kun taas oli palvelija kadoksissa. Ei muuta kun silittelemään. Ennen neljää iskäkin heräs ja tuli komentamaan mut sänkyyn kun mua alko jo ottaa päähän. Sai pojan uneen, lähti käymään veskissä ja ylläri ylläri poika huutaa. Kävin hakemassa rinnan päälle meijän makkariin, jotta esikoinen sais nukkua. Siitä alkoki kiva leikki. Läpsi iskää naamaan,päähän,joka paikkaan, repi mua tukasta, puri mua, möykkäs ym. "mukavaa". Lopulta nukahti 05.30, jollon alko miehen herätyskello soimaan ja se lähti töihin.. väsyneenä. Poika yritti herätä seittemältä, sain venytettyä sen 7.45 asti.

Päivärutiinit on selkeät, iltarutiinit myös. Syö puuroa ennen nukkumaanmenoa. Ei syö tuttia, ei pulloa, ei tissiä. On unirätti ja unilelu, joista viis veisaa, peittoa ei huoli. Pimennysverhot on. Tassuttelut ei auta, yrittää vaan nousta ylös, huudatus ei onnistu, kun alottaa sairaalloisen karjumis/kiljumis - huudon. Mikähän siis auttais. Ei viittis antaa yhen lapsen terrorisoida koko perheen unia, melkeinpä yöstä toiseen. Päikkärit nukkuu hyvin nukutun yön jälkeen 30-60 min, rikkonaisen yön jälkeen 1-1,5h. Yöunille nukahtaa 20.30-21.00 välillä.

Mietin jo viime yönä pinniksen siirtoa takasin meijän makkariin, mutta auttaisko tuo nyt mitään. Alkais taas vaan havahtumaan mun sänkyyntuloon ja hyppyyttää vieläkin enemmän. Ehkä laitan matkasängyn alakerran keittiöön, jossa saa riekkua yksinään yöllä, niin että muut sais edes nukkua. Sama kai missä se huutaa ja temppuilee, kun sitä tekee kuitenkin...

Mitäs jos ottaisit esikoisen toiseen huoneeseen nukkumaan, jospa se isompi pitää aamuyöstä jotain ähinää ja vääntelyä johon nuorempi herää. Toiseksi vaikka vintiö vähän yöllä mekastaisi ei esikoisen uni häiriintyisi.

Ehkä täytyy kaikkea kokeilla! Esikoinen täytyis vaan ottaa meidän väliin nukkumaan. Meidän makuuhuoneen ovet on vastakkain, joten tuo saattais toimia esikoisen unien takaamiseks, mutta entäs me aikuiset? Luojan kiitos mä en vielä ole töissä. En tiedä miten jaksaisin aamulla nousta sängystä. Toisaalta, ehkä noi lapsetki nukkuis sitte paremmin, kun on 8 tuntia touhunnu muualla kun kotona. Esikoisella on taas kaiken lisäks ihana uhmakausi ja kokeilee joka asiassa. Pinna on välillä tiukalla ku viulunkieli! Täytyy alkaa käyttää mummin ja papan apua useamminki, keskiviikkoyön sai esikoinen nukkua siellä rauhassa ja oli kerrankin kunnolla keskipisteenä ja meillä nukuttiin yö katkeematta. Voi että kun olis varaa muuttaa isompaan asuntoon, niin että sais kaikille omat huoneet... ja yörauhan.

Mitä jos laittasitte yöterroristin yöksi mummolaan? Onko ollut? Mitenköhän siellä nukkuisi kun ei olis äiti/isäpalvelijaa - vai toimiiko samalla tavoin isovanhempien kanssa?

Tuli vaan mieleen jos kaikkea pitää kokeilla...

Täytynee "pakottaa" joku ottamaan myös kuopusta yökylään. Tähän asti ei oo kukaan vielä suostunu ottamaan... Tekis kyllä hyvää olla useemminki miehen kanssa kahdestaan. Tähän asti tarjoutunu yks ainoa tilaisuus, kun vaari tuli lapsia hoitamaan meille ja sillon meni yökin hyvin. Ei kyllä viittis ainakaan pidemmäks aikaa luovuttaa poikien huonetta vaan pienemmän käyttöön. Toivottavasti nää yöt alkaa joskus sujumaan. Pitkään ku ne jo sujukin hyvin, kunnes alko tää kello kolmen heräily/kukkuminen.

Tekstistäsi ei vissiin käynyt ilmi, minkä ikäinen "terroristi" on kyseessä. Omamme on 1,4kk ja ensimmäistäkään yötä ei ole nukkunut "putkeen" syntymänsä jälkeen. On ollut alkuun kaiken maailman koliikkia ym problematiikkaa, mutta nyt olen huomannut yöllä vaivaavan eroahdistuksen. Toisinaan hiljenee kun vaan totean, että nyt on yö ja nyt nukutaan (tätä siis2-4xyö), elikkäs kuulee tutun äänen. Toisaalta taas olen vihdoin ja viimein päättänyt lopettaa herralle yötarjoilun. Eli ei maitoa tms. mitä oli tottunut aina saamaan. Ymmärrän sua hyvin, ite olen taistellut oman järjen menettämisen puolesta jo kauan. Toisinaan tuntee itsensä idiootiksi; olenko oikeesti niin tampio, etten tajua, mitä tuo rääkyvä mukula haluaa joka jumalan yö.
Itsellä asiat tuntuu menevän parempaan suuntaan. Koputan puuta. Esikoisen aikoihin (joka nyt ajateltuna nukkui kun tukki illasta aamuun) soitin muistaakseni ensi koti liiton baby blues puhelimeen pari kertaa. sieltä sai tosi ymmärtävää, asiallista ja perusteltua neuvoa. Soitahan sinne, itselläni ei ole enää numeroa jemmassa, mutta varmaan tiedustelusta tai jostain löytyy. Jaksamisia ja hermoja! Lohdutuksena, että nukutaan sitten kun kakrut riparilla ;).

Tuo kuulostataa hyvältä että esikoinen pois huoneesta.Laittakaa tilapäisesti vaikka olkkariin tms muuhun tilaan nukkumaan.Sitten annatte pikkuterroristin siellä möykätä,jos huutaa niin huoneeseen mutta vain siksi aikaa että rauhoittuu.
Sitten pois.

Ja teette päätöksen että viereen ei oteta,oli mikä hyvänsä.Lapsi menee sekaisin kun tilanne on välillä toinen.

Jaksamisia teille.
Meillä 1 vee 3 kk ja ollaan ratkaistu näin että miellä on 240 cm sänkyä makkarissa,eli jenkkisängyn viereen yks runkopatjasänky ja poika nukkuu siinä.Eli vieressä periaatteessa mut kaikilla tilaa nukkua.
Heräili myös ja vaati viereen,tä oli meidän ratkaisu ja nukkuu koko yön nätisti.

Jaksamisia kovasti ja vaatikaa isovanhempia,kummeja tms apuun.

ap:lle: Miten teillä meni aikoinaan? Onko ennen nukkunut hyvin? Milloin lapsi on oppinut kävelemään?

Sanotaan että suurimmat hulinavaiheet on melkein kaikilla kun pieni lapsi oppii konttaamaan ja kävelemään. Hulinaa aiheuttaa myös hampaat, varsinkin yli 1-vuotiaana tulevat isot poskihampaat.

Pakko todeta että vain aika auttaa. Meillä on heräilty aina enemmän tai vähemmän. Pahimpia olleet ne yöt kun on joutunut monta kertaa sylissä hyssyttämään sätkivää, ja ihmeen kiukkusta lasta. Nyt 1,5-vuotiaan vielä välillä heräillään etsimään tuttia. Tietty jos flunssa tulossa on, rumbaa aina enemmän. Meillä lapsi nukkuu samassa huoneessa omassa pinnasängyssään. Valitettavasti herkkäunisena herään pieneenkin inahdukseen. MItään unikouluja emme ole koskaan pitäneet, itsekseen oppinut lopulta paremmin nukkumaan.

Meillä saman kaltaista kuin aloittajalla. Lapsi on nyt 1v. Joskus keväällä nukkui melko hyvin, kun lopetin imetyksen ja sitä kautta yöheräilyt jäi pois. Tuttia syö, ja sitä piti käydä laittamassa 1-2 kertaa yössä, toisinaan ei ollenkaan, mutta mutta: kesä onkin ollut yhtä hulinaa. Huonoimpina öinä herää läpi yön ½-1h välein, itkee ja saattaa istua sängyssä, tai sitten makaa, tutti saattaa olla suussa jos istuu, maatessa yleensä ei. Kun laittaa mahalleen ja tutin suuhun, jatkaa unia. Kunnes taas herää. Joskus iltaisin herää 5-10min välein, rauhoittuu kyllä, mutta hetken päästä taas huutaa. Ja huuto yltyy aina ihan mielettömäksi, jos ei mene käymään, huudatus ei auta, kokeiltu on, eikä keskellä yötä voi huudattaa, kun mies menee aamulla töihin ja 3v esikoinen nukkuu viereisessä huoneessa. Meillä on onneksi omakotitalo, ja tilaa niin, että lapset nukkuvat omissa huoneissaan.

Joskus alkuyöstä lapsi saa suorastaan raivarit, jos yrittää laittaa mahalleen nukkumaan ja alkaa huutaa ihan täysiä. Siihen auttaa vain ja ainoastaan sylissä pitäminen ja kävely ympäriinsä (ei auta silittely, ei viereen ottaminen). Pikkuvauvana rauhoittui keinutuolissa, vaan ei enää, käveltävä on, kunnes nukahtaa. Ja on oltava sikeässä unessa, havahtuu heti, jos yrittää vaikka istua.
Mielestäni mekin olemme kokeilleet kaikki mahdolliset temput, on selkeä päivärytmi ja iltarutiinit. Unirätti on aina ollut tärkeä nukahtaessa, muttei näissä tilanteissa auta. Ennen oli sekä huonoja, että hyviä öitä, mutta kesä meni niin ettei hyviä ollut juurikaan. Vasta toissa viikolla nukkui muutaman yön hyvin. Sitten sai rokotteen ja korkean 5 pv:n kuumeen ja sitten vasta heräiltiinkin ja huudettiin. Nyt on taas yksi hyvä yö takana, että ehkä se tästä...

Niin, oli pari viikkoa sitten veljensä kanssa mummolassa yön, ja nukkui kuin murmeli, ilman heräämisiä! Samaa teki esikoinen aikanaan, kotona huusi aina kun tuli hampaita, mutta jos oli niihin aikoihin mummolassa, nukkui kuin pieni enkeli.

Jaksamista! MEillä on vasta 8 hammasta tullut, kulma- ja puruhampaat puuttuu, joten epäilen niiden aiheuttavan tuota heräilyä. Kesän aikana ei ole kylläkään yhtään hammasta puhjennut. Esikoinen alkoi nukkua reilun 1½ v:n iässä, kun muut hampaat paitsi viimeiseksi tulevat puruhampaat oli tulleet ja luovuttiin yötutista. Joten ehkä tässä sitten vielä ainakin ½v menee heräillessä. Onneksi en ole töissä!

Hep. Onpa "kiva" kuulla että muillakin tämän ikäisillä vielä heräillään. Kun tuntuu että kaikkien muiden lapset olivatpa miten pieniä tahansa niin nukkuvat heräämättä kaikki yöt putkeet. Meillä myös 1v 1kk pikkuneiti joka terrorisoi meitä yöllä. Itse palasin viikko sitten töihin ja silmäpussit ja silmänaluset on aika näkemisen arvoiset jo nyt... Meillä nukkuu samassa huoneessa, omassa sängyssä josta otan jo joskus puolen yön aikaan viereen sätkimään. Siinä saattaa nukkua parikin tuntia putkeen mutta sitten alkaa show, ei auta maitopullo eikä mitään, riekutaan vaan kuin viimeistä päivää. Että voimia meille kaikille valvojille=) Mulla huulikin melkein halki kun likka riekkui niin että pää osui mun huuleen... Ihanaa Ihanaa...

Kiitos kaikista kirjotuksista! Meilläkään ei tosiaan ole kun vasta 8 hammasta, takaikenet on pullottanu jo kauan. Meillä ei vielä myöskään kävellä (isoveli lähti vasta 1v5kk kävelemään). Nyt on jostain syystä muutama yö menny peremmin, mutta en uskalla hurrata. Jos nukkuis edes viis päivää yöt kunnolla, niin ehkä se sisäinen herätyskello menis jotenki sekasin. Mitään en oo näinä päivinä tehny erilailla. Meillä on nukuttu kausittain ihan hyvin. Ehkä kuukauden pätkiä ja sitte taas takapakkia. Selkeesti on herkkäunisempi, kun isoveljensä. Huonomminki vois siis mennä, mutta välillä suututtaa, jos on saanu jo pari viikkoa nukkua ja sitte se rumba taas alkaa. Jaksamisia myös kaikille muille terrorisoijien vanhemmille! Nukutaan sitte viimeistään vanhainkodissa :D

meillä esikoinen 2v2kk herää vieläkin keskimäärin kahdesti yössä. Toisinaan huonompia kausia, toisinaan parempia (nukkuu monta (esim. viikon) yötä putkeen) Reilun vuoden ikäisenä oli viimeisin kamala kausi, kun heräsi jopa 10 kertaa yössä. Tuolloin selvästi hulinoi kävelytaitoaan, eli jotenkin hiukan viiveellä tajusi, että osaa todellakin kävellä paikasta toiseen ja kait käveli unissaankin ;) 1-2v ikä oli jo huomattavasti 0-1v aikaa parempaa unta tuon pahan vaiheen jälkeen.

Myös miedän tyttönen oli aikanaan "yöterroristi". Ei taida lohduttaa mutta jotkut lapset elävät vielä vähän isonpanakin öisin niitä päivän tapahtumia. Nuori neiti nyt 16-vuotta "hyppi" hyppynarulla öisin, "ajoi" pyörällä öisin ja "ui" öisin. Ei toki itse välttämättä herännyt mutta seinään potkiminen ja huitominen herätti kyllä muut. En oikein muista milloin se yöllä "puuhaaminen" oikein loppui, toki vieläkin välillä kantapaää jysähtää seinään. Nyt sitten vastaavasti valvotaan ja odotellaan teiniä viikonloppu-iltaisin kotiin.

Minäkin aikoinaan tuumin, että nukun sitten eläkkeellä ollessani jolloin anoppi totesi että silloinpa ei enää nukuta ja tottahan se on, vanhemmat ihmisethän heräilee jo aamuyöstä. On se vaan niin väärin....

Yhteistyössä