1v4kk tekee jotain tosi outoa,kun suuttuu jostain:(mitä voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Mielestäni lähes aina ennen tätä "kohtausta" lapsi on itkenyt/pettynyt/suuttunut, kun ei saa tahtoaan läpi tai joku harmistuttaa. Sitten tapahtuu jotain omituista, mitä en välttämättä osaa ihan sellaisenaan kuvata. Lapsi saattaa kävellä jonnekin huoneen laidalle, tavallaan "peruuttaa" vähän ja on omituisen näköinen, ikään kuin poissaoleva. Saattaa maata muutaman sekunnin lattiaa vasten tai kolauttaa päänsä seinään tahallaan. En ymmärrä tätä ja mietin pitäisikö viedä neurologille :( . Neuvolatäti sanoi että jospa sitä vaan harmittaa.. lapsi kun muuten on yleensä hyväntuulinen. Mutta näitä tällaisia on ollut viime aikoina melko paljon :(

Jos mä nyt ihan oikein ymmärsin, niiin musta tuntuu, että meijän 1v1kk poika tekee samaa. Välillä, kun suuttuu, huutaa vaan, välillä lyö päätä lattiaan tai seinään ja välillä peruuttaa viimeiseen nurkkaan just vähän oudon näköisenä ja menee sinne huutamaan/lyömään päätä seinään. Mä en ole osannut tästä huolestua, olen pitänyt vain suuttumuksen osoituksena. Mutta olen kyllä ihmetellyt tota nurkkaan peruuttamista (usein just peruuttaa eikä kävele eteenpäin).

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Mielestäni lähes aina ennen tätä "kohtausta" lapsi on itkenyt/pettynyt/suuttunut, kun ei saa tahtoaan läpi tai joku harmistuttaa. Sitten tapahtuu jotain omituista, mitä en välttämättä osaa ihan sellaisenaan kuvata. Lapsi saattaa kävellä jonnekin huoneen laidalle, tavallaan "peruuttaa" vähän ja on omituisen näköinen, ikään kuin poissaoleva. Saattaa maata muutaman sekunnin lattiaa vasten tai kolauttaa päänsä seinään tahallaan. En ymmärrä tätä ja mietin pitäisikö viedä neurologille :( . Neuvolatäti sanoi että jospa sitä vaan harmittaa.. lapsi kun muuten on yleensä hyväntuulinen. Mutta näitä tällaisia on ollut viime aikoina melko paljon :(

Meidän pikku Jedi-ritarimme (1v4kk) takoo aina toisinaan harmistuksissaan päätään maahan. Juu ja myös ulkona. Ja arvaat varmaan suuttuuko kun se sattuu...

Lapsi tosiaan peruuttaa kontaten ja saattaa sitten istuutua seinää vasten ja lyö pään seinään. Sitten saattaa alkaa itku.

Unohdin vielä mainita että jos lapsi tosissaan suuttuu saattaa se nykäistä koko yläkropan taaksepäin ja muuttuu ihan "kummalliseksi" hetken ajaksi sylissä. Alkaa pyöriä päässä ties mitä kun en tiedä onko tämä normaalia vai ei :(

Meidän tyttö vetää hartiat lysyyn ja painaa pään alas ja saattaa seisoa siinä useita minuutteja.
Kai siinä opetellaan negatiivisten tunteitten hallintaa tjt.

Mun tytär naputti päätään lattiaan/mattoon suuttuessaan että oikein maton kuvio otsassa. Onneksi sitä ei kauan kestänyt.
Joskus kuulin sen tarkoittavan mielenterysongelmia tai jotain myöhemmin. Ei ole pitänyt paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Googleta hakusanoilla lapsen poissaolokohtaukset, kuulostaako tutulta. Kannattaa ehkä lääkäriltä kysäistä voisiko olla kysessä epilepsia.

Meillä en usko, että olis kysymys tosta. Olen nimittäin nähnyt diagnosoidun epileptikon poissaolokohtauksen ja meidän pojan "poissaolo" kestää ihan pari sekuntia, eikä ole niin vahva muutenkaan. Lähinnä tekee silmillä jotenkin oudon ilmeen... Tosi vaikea kuvailla.

Musta tuo kuulostaa ihan normaalilta!

Meidän tyttö 1,5v menee usein suuttuessaan nurkkaan, tuijottaa siellä omituinen ilme naamallaan, kuin olisi toisessa maailmassa. Sitten hakkaa päätään seinään/lattiaan ja itkee raivoissaan kun sattuu päähän.

Myös tuota sylissä heittäytymistä ja rimpuilua on ollut.

Mutta jos huolestuttaa kovasti, niin voit kysellä lääkäriltä!

Kuulostaa kovin tutulta ja siltä että lapsi kerta kaikkiaan ottaa "kiukkuilmeen" ja mököttää! Tuo pään kopauttelu on ainakin ihan jokapäiväistä meillä. Ja jos tuo käytös liittyy aina poikkeuksetta kieltämiseen ja siitä suuttumiseen niin ei se nyt mitenkään sairauteen sovi...

Taaperolla ei tuo sanallinen ilmaisu onnistu, niin sitten otetaan fysiikka apuun. Meidän vanhin (todella rauhallinen tapaus muuten) hakkasi päätä seinään, lattiaan tai patteriin. Jos otit syliin heittäytyi ihan kaarelle ja huusi itsensä väsyksiin. Keskimmäinen potki,puri,raapi ja huusi että huulet sinersi (vilkas poika) Ja nuorimmainen tämä meidän rauhallinen pikkumies hakkaa myös päätään, ja huutaa pää hiestä märkänä, ja on erittäin loukkaantunut.

Yhteistyössä