1v5kkv ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ansku1984
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ansku1984

Vieras
Onko normaalia et pian puoltoistavuotias tyttö haluaa elää vaan rintamaidolla? Siis 1v5kk, ja on aina ollut tosi huono syömään kiinteitä. Painokäyrä on aina vaan laskenut mut neuvolassa ei olla tästä huolestuttu, mä oon vähän huolissani vaik muuten neiti kasvaa normisti :) mut mulla alkaa mennä hermot kun ei saa lasta syömään. :( Onko muita kohtalotovereita ja miten ootte ratkaisseet ongelman?

Mä en ite jaksa vääntää mitään ruokia eli meil syödään pilttiä/semperiä ja niistäkin menee aika paljon haaskuun kun ne ehtii avattuina pilaantua ennen kuin neiti syö ne. Mua stressaa jo kauhee rahanmenokin ihan turhaan! :'(

Menin vähän aikaa sitte takas töihin ja päiväkodissa tyttö syö aika hyvin mut kun se on mun kanssa, se vinkuu rintaa _tosi_ usein, siis monta kertaa tunnissakin. Ja sit tietty ei ruoka maita. Ei se silti isänkään kanssa kahden ollessaan hyvin syö, et en tiiä...

Oon yrittäny googlaa aiheesta mut aika vähän oon löytänyt mitään, ehkä pari juttua mis äidit on sanoneet et lapsi eli tosi vanhaks melkei pelkällä maidolla ja kaikki oli hyvin. :) Mut jos joku osaa sanoo jotai nii kiva!

anna sen ite syödä lusikalla/sormin oikeaa ruokaa. tuleehan sille joku puutostauti noista pilteistä mitkä on suurimmaks osaks vettä ja perunaa. vähän lihaa ja joskus joku porkkanan hippu.
kyl sun vaan täytyy jossain vaiheess ruveta vääntämään sille oikeaa ruokaa, ei se voi 18 vuotiaaksi syödä niitä pilttejä. sama siis alottaa nyt. huomenna teet makaroonilaatikkoa niin se voi syödä sitä pari päivää, viikonloppuna sitten lohikiusausta. raastat porkkanaa ja omenaa vaikka kaveriksi. noita molempia on helppo syödä itse sormin. ei oo vaikeeta ja lapsi saa päivkodissa vaihtelevaa ruokaa niin voi kotona aivan hyvin syödä pari päivää samaa ruokaa.

niin siis mitä itse syöt, etkö tee itsellisikään ruokaa?

kuulostaa vähän samalta kuin mun 1v7kk poika. Tosin meillä ei ole koskaan ollut ongelmia tuon painon kanssa, mutta pojalla on välillä kausia että ei tahdi syödä haluaa vain maitoa (kaupan luomumaitoa annan). Tarhassa on ollut 10kk iästä asti ja valillä on vauvailu-kausia mm. nyt kun ryhmään tullut useita uusia pienempiä lapsia. meilolä tuo vauvaulu on sitä maidon lipittämistä ja äidin sylissä nyhjäämistä potkiä aikoja. Välikkä poika on hyvinkin reipas ja valmis valloittamaan maailan :d ja kohta pitää taas käpertyä äitin sykkyyn maitopullo suusa.

Meillä kans suunnilleen saman ikäinen ja huonosti syö, on myöskin ollut ongelmia painon nousun kanssa. Menin lopulta terveyskeskuslääkärille tuosta painosta ja laittoi lähetteen eteenpäin.
Mutta hyvä kuulla että tuollaista "mammimista" on muillakin, tämäkin nimittäin välillä olisi vaan sylissä, toistelee äitiä koko ajan ja on ihan vauva<3

Alkuperäinen kirjoittaja yhdeni äiti;24630397:
kuulostaa vähän samalta kuin mun 1v7kk poika. Tosin meillä ei ole koskaan ollut ongelmia tuon painon kanssa, mutta pojalla on välillä kausia että ei tahdo syödä, haluaa vain maitoa (kaupan luomumaitoa annan). Tarhassa on ollut 10kk iästä asti ja aina valillä on vauvailu-kausia mm. nyt kun ryhmään tullut useita uusia pienempiä lapsia. Meillä tuo vauvauilu on sitä maidon lipittämistä ja äidin sylissä nyhjäämistä pitkiä aikoja. Välillä poika on hyvinkin reipas ja valmis valloittamaan maailman :D ja kohta pitää taas käpertyä äitin sykkyyn maitopullo suusa.

sori kirjoitusvirheet, mulla joku näytön asetus pielessä ja teksti on järkyn pientä, en meinaa nähdä mitä kirjoitan

Kyl mä meille miehen kanssa teen ruokaa ja lapsi osaa syödä hienosti lusikalla ite mut kun ei kelpaa. :((( Ja annan tietty tuoretta hedelmää ja kasvista mut aika vähän uppoo. En tosiaankaan ajatellut syöttää pilttiä 18-vuotiaaks asti! :D Imettää ajattelin parivuotiaaks, ehkä, toisaalta oon joskus nyt jo miettiny lopettamista mut ei se oo viel onnistunu.

Jos ei syö niin ei syö. Meillä neuvolassa kyllä huolestuttiin, kun paino käyrä lähti alamäkeen. Tarhassa ei yleensä syö mitään ehkä maitoa ja leipää. Kotona päivästä riippuen syö jotain ehkä kerran kuussa kunnolla. Ei voi mitään älä ainakaan pakota. Tosin jos meillä tarjoaa valmispurkkiruokaa niin ei syö vaikka olis kuika kovanälkä. Kokeile antaa jotain muuta, kun niitä jos teillä on samasta kysymys. Neuvolassa juostaan painokontrolleissa ja syötetään öljyä. Odotellaan parempaa ruokahalua.

Ai niin lisäksi vielä että kotona tarjotaan ruokaa vain ruoka aikoina, juomista saa muulloinkin. Ja pöydässä ei pelleillä. Jos ei maistu niin ei maistu. Yhdessä välissä meillä oli välipalat pois kokonaan kun ei syönyt ruokaa ollenkaan. Sai sitten useamman kerran ruokaa tarjolla. Ja päivän aterioilla eri ruokaa lounaalla ja päivällisellä. Jos toinen ei maistu voi toinen ehkä maistuakkin.

Moikka! Meidän tyttö syö erittäin huonosti myös. Maidon imemisen rinnasta se itse lopetti 1v 2kk ikäisenä yllättäen. Mutta syödyn ruoan määrä ei silti kasvanut kuin hetkeksi. Lasta ei missään nimessä saa pakottaa syömään ja vanhemmilta vaaditaan kylmiä hermoja ja kärsivällisyyttä ruokapöydässä. Viime keväänä meillä kesti 1h / ruokailu, kunnes tyttö oli syönyt edes 1/3 lautasella olevasta ruoasta. Tuntuu, että oon kaikki niksit jo kokeillut ja sääntö, että ruokapöydässä ei leikitä, on saanut lentää romukoppaan meillä. Siis kirjaimellisesti leikitä. Sössiä ja sotkea ei edelleenkään saa. Oon huomannut, et tyttö syö hieman paremmin (hetken aikaa edes hyvin), kun pitää sen iloisena. Me leikitään milloin milläkin tavaralla/lelulla ja laulan sille ja pelleilen hassuja ilmeitä. Ja annan sille välillä turvallisia keittiövälineitä tutkittavaks, jotta sen huomio kiinnittyy muuhun kuin syömiseen. Siten saan sille ehkä 5min syötettyä ruokaa kuin "normaalille" lapselle ja aina toivon, et sinä aikana se söis mahdollisimman paljon. Loppuaika meneekin sit sitkeästi hauskuutta ylläpitäen ja hermojaan viilennellen. :D Jossain vaiheessa aina luovutan, kun totean, et nyt on tyttö ihan tarpeeksi syönyt...Ja ruokailujen välissä meillä ei saada herkutella turhia. Ja juomanakin on vain vettä, ruokailuilla maitoa. Viime viikolla käytiin 1,5v neuvolan tarkastuksessa ja painoprosentti oli taas tippunut. En jaksa enää aiheesta stressata - kyllä tyttö sit joskus syö, kun sille päälle sattuu ehkä vanhempana. :D Joka ruokaa laitan margariinia(60%)/rypsiöljyä.

Tsemppiä ruokailuun kaikille, joiden lapset tuottavat siinä asiassa pään vaivaa! :)

Yhteistyössä