1v7kk:sen nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Alan olla niin väsynyt taistelemaan meidän tytön kanssa tuosta nukkumisesta. Juuri äsken meni kaksi tuntia ennen kuin nukahti. Hän viskoo sängystä tutin, peiton ja tyynyn lattialle ja sitten itkee ja huutaa niitä, käyn nostamassa ne ja hetken päästä sama uudestaan, niin kauan kunnes nukahtaa..
Tyttö söi tuttipullosta maitoa ennen nukkumaan menoa, mutta nyt ollaan jätetty pullo pois kokonaan, koska heräsi öisin itkemään maitoa muutaman tunnin välein ja päivisin ruoka ei maistunut. Nyt nukkuu yöt hyvin ja syö päivisin, mutta nyt tahii vähintään sen kaksi tuntia ennen kuin nukahtaa. Ja todellakin on väsynyt kun sänkyyn laitetaan, silmät painuvat kiinni, mutta jotenkin saa aina ne auki ja välttää nukahtamisen. Antakaa pliis neuvoja, alkaa uuvuttaa ja on surullinen olo, kun en tiedä mitä tekisin.. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 15:17 Minä vaan kirjoitti:
Alan olla niin väsynyt taistelemaan meidän tytön kanssa tuosta nukkumisesta. Juuri äsken meni kaksi tuntia ennen kuin nukahti. Hän viskoo sängystä tutin, peiton ja tyynyn lattialle ja sitten itkee ja huutaa niitä, käyn nostamassa ne ja hetken päästä sama uudestaan, niin kauan kunnes nukahtaa..
Tyttö söi tuttipullosta maitoa ennen nukkumaan menoa, mutta nyt ollaan jätetty pullo pois kokonaan, koska heräsi öisin itkemään maitoa muutaman tunnin välein ja päivisin ruoka ei maistunut. Nyt nukkuu yöt hyvin ja syö päivisin, mutta nyt tahii vähintään sen kaksi tuntia ennen kuin nukahtaa. Ja todellakin on väsynyt kun sänkyyn laitetaan, silmät painuvat kiinni, mutta jotenkin saa aina ne auki ja välttää nukahtamisen. Antakaa pliis neuvoja, alkaa uuvuttaa ja on surullinen olo, kun en tiedä mitä tekisin.. :ashamed:

Hitsin hitsi..joo kuullostaa aika hurjalta, ittelläni mulla on 14kk poika jolla ei ole liiemmin ollut nukkumaan menon kanssa ongelmia mutta yritän kuitenkin auttaa. Eli juoko tyttö liikaa maito päivisin ja ruoka ei siksi maistu? Saako liikaa välipaloja ruokien välissä? Meillä syödään aamupalaa (puuro maitoon tehtynä ja mukista maitoa) sitten siinä välissä annan nestettä, siis vettä, en maitoa ja pienen palan hedelmää, koska nukkuu vielä aamupäikkärit, annan sen 10 (teillä ei varmaan enää nukuta?) Sitten lounas 12 jälkkärix jugurtti ja nukkumaan 12.30-14.30 asti, sitten iltapäivällä annan maidon tossa 15 aikaa. Illallisen annan 17 jonka kanssa annan maitoa. 18 kylpy 18.30 annan vielä lopun maidon mikä jäi sitten vajaax päivän tarvittavasta määrästä.
Nyt toi nukkumaan meno...pitää pitää pää kylmänä ja jos tiedät että tyttö on syönyt ja juonut päivällä niin ei pitäs olla mitään hätää ennen aamua, joten anna riehua vaan. Kyllä luulis viikon sisällä rauhottuvan. Toi hyssyttely on turhauttavaa eikä auta ketään, päin vastoin, pahentaa tilannetta. Et ole paha äiti jos annat lapsen huutaa itsensä uneen, tosin jos tiukkaa tekee, niin mene eka 10min päästä taputtaan ja sanoon hyvää yötä ei muuta ja sitten 15min päästä ja sitten 20 jne.mutta ekan kerran jälkeen ei enään juttelua vaan ihan vaan silittelyä selästä tai vatsasta hetken verran ja ulos huoneesta. Jos olet ollut lähellä koko päivän, leikkinyt ja ollut mukana sen jutuissa, lapsen pitää oppia nukkumaan ja nukahtamaan itsekseen. Sehän tässä on a ja o. Sitten tietty voi ettiä syitä muualtakin että onko elämän tilanne muuttunut tms...
Meillä mennään 19 nukkuun ja poika herää 6.30 tällä rytmillä minkä alussa kirjoitin. On tehnyt sitä jo 6kk asti. On mahtavaa kun saa pikkasen omaa aikaa tossa illalla tehä omia juttuja ja aamulla poika on pirtee ja ilonen kun on nukkunut hyvät unet. Kaikista tärkeimmät unet on yöunet ja on tutkitusti todistettu että lapset jotka nukkuvat 10h täi vähemmän ovat helpommin itkuisia, kiukuttelioita ja joskus käyttäytyvät jopa agressiivisesti. Tämä nyt ei tietty koske kaikkien lapsia.
Toivottavasti sait tästä jotain irti ja toivottavasti tilanne paranee.
:wave:

Moi! Oli pakko yhtäkkiä vastata kun näin sun kirjotukses, meillä kun oli varsin samanlaista taistelua vähän aikaa sitten. Poika oli aina ollut huono nukkumaan ja heräili monta kertaa yössä. Nukumaan meneminen meni siihen lopulta, että nukutin kaksi tuntia sylissä, joskus meni kahteentoista asti yöllä.Ja sitten heräili koko ajan. Olin siis aika poikki. Pidettiin sitten viisaan äitini todettua touhuni melko toivottomaksi unikoulua niin, että mentiin kyllä sitten aina noin viiden minuutin päästä katsomaan. Meillä ei unikoulu koskaan tehonnut niin, että olisi alkanut nukumaan nopeasti (tai no taisi se pari viikkoa mennä niin) mutta nykyään (2v) on niin, että vien sänkyyn, laulan tms. sitten hyvää yötä ja ovi kii.Siellä poika touhuaa kaikkea ja lallattaa, saattaa itkustaakkin (ei huuda, vaan kirauttaa pari kertaa, että josko ne juoksis jo...) saattaa mennä kaksi tuntia ennen kuin nukkuu.Joka ilta. Eli ilmeisesti hän on tällainen hidas nukahtaja. En kiinnitä normaalisti mitään huomiota jos ei itke. Sitten menen katsomaan jos kuulostaa et on joku huonosti. Heittelee kanssa kamojaan, mutta käyn nostamassa vain jos kuulen, että tutti putoaa, koska ilman ei nukahda vaikka kuluisi monta tuntia (koitin joskun nukuttaa ilman...)

Yö heräilyt väheni kertaan yössä, joskus ei sitäkääm, kun muutin pois samasta huoneesta nukkumasta.Ja ei, kuulemma en kuorsaa :) Likemmäs kaksi vuotiashan on jo niin viisas, ettei hevillä luovu siitä autuudesta, että äiti juoksee hiki hatussa toteuttamassa kaikki toiveet yölläkin. Ja seurastakin lapset tykkää.Se on vaan nyt oltava kova ja pistettävä touhulle loppu, että saat omaa aikaa iltoihin ja lepoa. Mulla muuttu ainakin elämä kyllä paljon helpommaksi kun nykyään pystyn tekemään jotain iltaisinkin. Tosin koetan aina olla hyvin hiljaa ennen kuin olen varma, että poika nukkuu oikeasti, etten häiritsisi muutenkin vaikeasti nukahtavaa.

Mutta siis, kovana vaan.Olen kuullut kavereilta, että kun lapset oppii sitten kunnolla puhumaan, niin monet kuulemma pyytää sitten vessaan ja juomaan koko ajan ja siitäkin saa sitten kivasti kierteen aikaseksi niin, että saa ravata muksun kanssa vessan ja keittiön väliä. J sekin on siis ihan vaan opittu tapa. Joten heillä on käytössä kerran vessaan ja kerrn saa juotavaa systeemi ennen nukahtamista.

Hei,
Meidän tyttömme on 1v 10kk. Nukkumisongelmia on joskus myös ollut. Ulkoilua ennen nukkumaanmenoa kokeilin, kun tuntui että itseltäni menee hermot tytön rauhattomuuteen. Käytiin rattailla pieni reissu ja muutama hiekkakakku tekemässä. Saatiin happea ja hyvä mieli ja uni tuli. Rauhallista liikuntaa nukkumisvaikeuksissahan sitä aikuisillekin suositellaan, - niin oli lapsellekin hyvä.
Meillä on tutti käytössä ja vettä nokkamukissa yöllä. Nykyään tyttö nukahtaa yhdeksältä aika tasaiseen. Yöllä välillä hakee tuttia ja vettä. Ulkoilu on muutenkin todettu meillä hyväksi. Säällä kuin säällä yleensä ulkoillaan päivän aikana kerran tai kaksi. Saa lapsi virrat kulutettua ja happea ja kokonaisvaltaista liikuntaa. Ja sen, että iltarutiinit ovat muodostuneet selkeiksi, olen huomannut myös helpottavan lastamme. Semmoisia huomioita täältä. :heart:

Meillä huudatuksesta eikä unikoulusta ollut apua, luulen, että jos olisin koittanut jatkaa, olisi se vaan pahentanut tilannetta.
Pari kuukautta meilläkin sai nukuttaa ja tehdä kaikkensa iltaisin eikä tyttö siltikään suostunut nukkumaan vaikka oli jo ihan poikki. Se oli turhauttavaa, kun ei jäänyt yhtään omaa aikaa illalla kun koko ilta meni nukuttamiseen. Mutta, tilanne korjautui itsestään ja pikkuhiljaa helpotti ja nyt tyttö nukahtaa jo 10 minuutissa kun ollaan sängyn vieressä se aika että nukahtaa. Jos herää yöllä itkemään eikä tutin laitto ja rauhoittelu auta, otamme hänet meidän väliin ja jatkamme koko perhe uniamme. Tämä toiminut meillä ja olen sitä mieltä, että jos lapsi tuntee turvattomuutta niin parasta on antaa olla sylissä tai vieressä. Kyllä se siitä helpottaa. Lapset ovat toki yksilöitä eikä kaikki keinot sovi kaikille. Monille ns. huudatus-unikoulusta on ollut apua, mutta meillä ei.

Piti vielä edelliseen laittaa, että ulkona peuhaaminen on hyvää unilääkettä. Me pyritään olemaan ulkona vielä illalla ennen puuroa ja suihkua ja annan hänen temmeltää niin että varmasti uni korjaa kun se aika tulee, yleensä 21 aikoihin viimeistään.

Yhteistyössä