1v8kk ja nukahtamisen vaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Mitä ihmettä teen ton taaperon kanssa, tyttö 1v 8kk on aina ollut huono nukahtamaan. Nykyään nukkuu n. klo 21.30-06. Tälläkin hetkellä vielä huutelee sängyssään. Hoitopäivinä herätys on kuudelta ja herääkin useimmiten silloin itse, samoin vapaapäivinä, mikä musta ihan ok, että rytmi pysyisi samana. Nukkuu päivällä kahden tunnin päikkärit, onkohan nuo päikkärit liian pitkät? Pitäisikö herätellä aikaisemmin? Lapsi saisi käydä illalla aiemmin nukkumaan, omatkin yöunet jää niin vähälle. Touhuaa kyllä päivän aikana ja nyt ollaan ulkoiltukin enemmän. Tyttö ei nukahda yksin, vaan jää huutamaan sänkyynsä. Nousee sängyssään seisomaan jatkuvasti. Alan olla niin väsynyt tähän, tyttö on kuitenkin kohta jo 2v ja toivoisin, että tämä tilanne hiljalleen alkais helpottamaan. Meille syntyy syksyllä toinen lapsi eikä sitten ole enää mahdollista istua tytön kanssa tuntia, jotta nukahtaisi. Aina tuo tuntiakaan ei riitä. Itsellä kova alkuraskauden väsymys ja tuntuu, että pitäisi saada nukuttua kunnon yöunet. Tyttö heräilee öisinkin pari-kolme kertaa. Hieroo kyllä silmiään ja on väsyneen oloinen kun viedään sänkyyn. Ja on yritetty vielä väsyneenä ja reilusti aiemmin sänkyynsä, mutta ei tunnut olevan mitään vaikutusta nukahtamiseen. Ollaan kokeiltu tassutteluja ja huudatuksia, mutta ei mitään apua. Päivän ja illan rutiinit ovat olleet samanlaiset ihan alusta alkaen. Alan olla ihan loppu ja minua ahdistaa aina kun ilta lähenee. Toivon asiallisia vastauksia/kommentteja. Kiitos!

Meillä vähän samanoloista, 1v10 kk. Yleensä nukutus ihan jees, mutta joskus huutelee, laulaa, hyppii ja pomppii niin että ei tuu mitään. Samanlaisena pidetään rutiinit, aikataulut yms.

Meilläkin nukutetaan. Osasi vuoden iässä nukahtaa itsekseen, mutta jostain syystä ne meni n. kuukauden jälkeen ihan huudoksi illat ja alettiin taas nukuttaa. Heräilee edelleen joka yö, eikä sillä ollut vaikutusta nukahtiko itse illalla vai nukutetaanko.

Meillä nukkuu n. 20-6.30. Ja päiväunet on n. tunnin. Mun mielestä oi 2 h tuntuu ihan kohtuulliselta kun yö on noin lyhyt. Mutta voisko niitä päiväunia yrittää aikaistaa? Tai tietty päiväkodin rytmiin ei voi vaikuttaa.

Tällä hetkellä äidin nukutus toimii paremmin, koska isi menee usein siihen pelleilyyn mukaan ja sitten se soppa on valmis. Tiukkana vaan että ei nousta ja huudella. En mä oikeesti tiedä miten auttaa, tsemppiä!

on kyllä aika luhyet nuo yöunet,eikä päikkäreiden lyhentäminenkään välttämättä auta...mutta voihan sitä kokeilla.Voikun voisinkin auttaa...meillä huonosti nukkuva tyttö alkoi vihdoinkin nukkua heräilemättä juurikin 2 vuotta täytettyään,toivotaan että näin kävis teilläkin (tai mielummin jo aikasemminkin).

Nukkuu tällä hetkellä päikkärit klo 11.30-13.30, tietysti voisi aikaistaa ja laittaa päikkäreille vaikka jo klo 11, päiväunille nukahtaa kuitenkin suht helposti ilman huutoja rattaisiin. Mutta tosiaan hoitopaikan rytmiin ei oikein voi puuttua. On hoidossa 2-3 päivää/ viikko, joten suurimman osan viikosta viettää kuitenkin kotona.
Ajattelin tuota päiväunien lyhentämistä juuri ajatellen sitä, että nukahtaisi ehkä illalla aiemmin ja yöunet pitenisivät.

Yhteistyössä