1v9kk:n ummetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttää

Vieras
Hei!

Mulla on 1v9kk ikäinen tyttö joka on kärsinyt ummetuksesta puolen vuoden iästä alkaen, kun siirryttiin kiinteisiin.Ilmeisesti pottu teki vatsan kovaksi. Välillä oli parempia jaksoja duphalacin ja levolacin kans läträtessä mutta sitten vuoden iässä kun siirryttiin lehmänmaitoon niin ummetus paheni ja lääkäri epäili maitoallergiaa. Siirryttiin sitten soijamaitotuotteisiin ja siis mitään muuta maitotuotetta ei saa lapselle antaa. Silti vatsa menee ajoittain tosi kovaksi, saattaa viikonki tyttö pantata paskaa vaikka joka aamu annan duphalacia ja välillä joudun turvautumaan laxoberon-tippoihinkin ja peräruiskeisiin.Kun ummetus on pahana, tytön vatsa pömpöttää ihan hirveästi.

Nyt oon sitte ihmetelly ja miettiny että onkohan nyt kuitenkaan kyse maitoallergiasta KOSKA vaikka tyttö EI saa mitään maitotuotetta, ja saa kokoajan vatsan toimintaa edistävää lääkettä, niin SILTI ummetus vaivaa aika ajoin. 2vuotiaana on sitten kontrollikäynti ja tsekataan tilanne ja aletaan kokeilla hyla-maitotuotteilla jne. Muilla vastaavaa kokemusta??? Häiritsee todella paljon. Yleennsä nämä on kuulemma 0-2vuotiaiden allergioita jotka pitäs hävitä sen jälkeen, mutta aika epätoivoiselta näyttää...

Eli siis kertokaa onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia niin sekin jo helpottais oloani ja jos teillä on jotain rohkaisevaa kerrottavana niin otan tiedot ilomielin vastaan ! :)

jaa-a. Maitoallergioista ei minulla ole kokemusta, mutta ummetuksesta lapsilla kylläkin.. saahan lapsi tarpeeksi vettä ja kuitupitoista ruokaa.. luumua, ruista, vaikka leseitä puuron kera jne.. ? Maitohan kovettaa vatsaa, sen juomisen lisääminen ei helpota ummetusta. Kuulostaa kyllä hurjalta toi ummetuslääkkeitten jatkuva syönti. Yritä jaksaa olla suuttumatta kun lapsi panttaa tai tuhrii tms.. Kannaattaa varmaan kokeilla sitä maitoa, aiheuttaako vaivoja. Suoli on varmasti tottunut ummetuslääkkeisiin joten älä jätä niitä yhtäkkiä pois.

Duphalac/levolachan on tavallaan ruokaa joka ei aiheuta minkäänlaista riippuvuutta ts. vaikka lapsi saa joka päivä duphalacia, niin se ei aiheuta sitä etteikö lapsi sitten pystyisi tuota ilman ulostamaan ollenkaan. Eri asia on tuo laxoberon jota ei saa käyttää säännöllisesti. En uskalla kokeilla maitoa koska lääkäri on sen kieltänyt. Vasta seuraavalla kontrollikäynnillä katsotaan aletaanko pikkuhiljaa siirtyä maitotuotteisiin. Harmi jos kellään muulla ei ole vastaavaa esiintynyt omalla lapsella...

Niin ja lisäys: lapsi saa joka päivä vatsantoimintaa edistäviä ruoka-aineita, kuten puuroa, leseitä, paljon kasviksia ruoan yhteydessä, marjoja, hedelmiä (luumusta ei tykkää), vetttä juo paljon jne, eli nuo kaikki asiat on kyllä kunnossa. Noh, jospa tämä tästä paremmaksi vielä muuttuu...

toivossa on hyvä elää ;)

Tietosi on väärä. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Joka ikinen lääkäri jonka kanssa olen tekemisissä tän asian tiimoilta ollut, on sanonut niin että levolac tai duphalac on täysin vaaraton lapselle ja ihan kaiken ikäisille eikä aiheuta riippuvuutta.

jep! tietoni näkyy olevan todellakin väärä, kävin netissä katselemassa. Kaksi vuotta sitten jolloin painiskelin oman tyttäreni ummetuksen kanssa (tuolloin 2v) lääkäri ja lastenneuvolan terveyden hoitaja sanoi minulle että levolac aiheuttaa suolen tottumusta. Onko lapseltasi keliakian mahdollisuus poissuljettu? Sekin aiheuttaa ummetusta.

Ei ole kokemusta ummetuksesta, mutta allergioista kylläkin. Jos teillä todella on maito pois kokonaan ruokavaliosta ja oireet vaan jatkuvat, on kyse kyllä jostain ihan muusta. Maidon poisjättämisen jälkeen oireet häviävät viimeistään kuukauden sisällä. Kuten edellinenkin epäili, epäilisin viljatuotteita eli vilja-allergiaa tai keliakiaa. Toisaalta tulee kyllä mieleen myös joku ihan muu suolen toimintaan liittyvä seikka, ei siis välttämättä liity mitenkään ruokavalioon. Kannattaisi kyllä tätäkin tsekata.

Yhteistyössä