2,5 v. oppi käyttämään tietokonetta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tuo 4-vuotias hallitsee jo aika hyvin pelaamisen..en anna kuitenkaan kuin hyvin harvoin pellata korkeintaa puoli tuntia. Tuo poika tykkää muutenkin näpertää jotain tarkkaa hommaa melko kauan. Mutta en minä ymmärrä miten lapselle muka olisi parempi istua tölläämässä tv:tä kuin pelata..

Meillä ei riitä 5 vee pojalle tavalliset touhuilut (askartelu, leikit ja tavan lautapelit)... Pelaa ja kehittää itseään älyä ja logiikkaa vaativilla peleillä. Mielestäni tuossa ei ole mitään pahaa. Kunhan katsotaan että pelaamiseen ei mene"koko päivää" , rajat pitää pelaamisellakin olla.
Pojan kiinnostus on ihailtavaa ja me tuemme sitä... Mielummin näin kuin yrittää väkisin askarrella turhautuneen lapsen kanssa
Netistä löydämme taatusti halvemmalla ja helpommalla kiperiin kysymiksiin vastauket ja selvästi havainnollistavat esimerkit kuin se että ostaisimme tuhottaomasti kaikenmaailman tietosanakirjoja...

[QUOTE="vieras";24591505]Idioottimaista opettaa noin pieni. Lasten kuuluu LEIKKIÄ ja olla lapsia.

Onhan se tosi "kiva" kun muksu joko istutetaan tv:n eteen tai koneelle ja mamma saa vetää elbaa..
Säälittävää touhua![/QUOTE]

Uuden median pelko?
Aikanaan pelätty myös sitä, että lasten lapsuus menee pilalle jos oppivat lukemaan (tai vaihtoehtoisesti lukevat sarajkuvia aapisen sijaan) tai jos katsovat telkkaria tai jos käyvät teatterissa tai elokuvissa tai jos...
Aina on tuomiopäivän airueita, joiden mielestä jokainen uusi asia uuden lapsisukupolven elämässä on pahasta, koska sitä "ei ennenkään ollut".
:D

Tota jaksan kanssa aina naureskella, että tietokone on joku peikko, mutta lastenohjelmat saa pauhata ihan vapaasti joka päivä.

Meillä esim. ekaluokkalainen ei ole kiinnostunut telkkarista ollenkaan ja käyttää päivittäisen ruutuaikansa (1h) tietsikan ääressä. Paljon enemmän siinä oppinut kuin telkun ääressä, tuon ikäisten lastenohjelmat (esim. mtv3) kun ei mitään kummoisia ole.

2,5v saa katsella myös jonkun aikaa telkkaria tai tietsikkaa, mutta lasken ne samaan kastiin. Kohtuudella, ei paljon. Musaa kuunnellaan paljon tietsikalta.

Varmaan on iskenyt joku pelihysteria kun pelaamisen vaaroista on puhuttu niin paljon. Kumminkin fakta on, että on täysin samantekevää onko lapsi telkkarin vai tietsikan äärellä. Se on haitallista jos hallitsee vapaa-aikaa ja täyttää mielen. Kohtuudella kiva lisä ja jopa hyödyllinen sellainen.

[QUOTE="vieras";24591670]:D Niinkuin sitä kukaan myöntäisi!![/QUOTE]

mä voin myöntää että meidän 4-vuotias saa olla sadepäivinä ja kipeenä ollessaan koneella niin pitkään kun huvittaa enkä näe siinä mitään pahaa. Sama kun istuis vaikka muistipelin ääressä pitkään. Mulle ok niin kauan kun kaikki muukin kiinnostaa.

Päivittäin saa pelata koneella hetken (ei joka päivä kuitenkaan kiinnosta), leikkii sisällä ja ulkona, tekee palapelejä yms, leikitään, loruillaan, luetaan, lauletaan ja tanssitaan yhdessä, retkeillään, tehdään kotitöitä, vaikka mitä. Käy kerhossa ja leikkii ulkona muitten lasten kanssa. Jos kaikenlaisia juttuja tehdään (tietty myös levätään) niin mitä pahaa siinä on jos pienen hetken päivästä on koneella?

Nykyisin on tärkeetä osata käyttää konetta ja miksipä sitä ei voisi oppia jo pienenä siinä missä muutakin uutta opitaan? Tietenkään sen ei pidä olla mikään vaatimus, niitä on jo tarpeeksi lapsille muutenkin. Pitäisi osata syödä ja puhua ja vaikka mitä niin ja niin pienenä... Kaikki omassa tahdissaan ja oman kiinnostuksen mukaan sanon minä :)

[QUOTE="vieras";24591574]No mun mielestä sen tietokoneenkäytön voi todellakin opetella myöhemminkin! Ja se tietokoneella istuminen todellakin on pois vapaasta leikistä ja ulkoilusta ja askartelusta.

Minkähän takia noin pienet on tietokoneesta kiinnostuneita, istuuko mamma ja isukki kaiket päivät sen edessä??[/QUOTE]

No aika monet istuu, ihan töidensä ja myös kotona jonkun verran asioiden hoidon takia vaikkeivat huvikseen surffailisikaan.

Tottakai maailman muuttuminen näkyy myös lasten leikeissä, koska leikin tarkoitus on valmentaa lasta aikuisuuteen. Lapset tahtovat tehdä niitä asioita, jotka kuuluvat aikuisten arkielämään. Aikuisille tärkeät asiat kiinnostaa eniten - jokaisen tapaamani pikkulapsen mielestä mm. avaimet ja kännykät ovat äärimmäisen paljon kiinnostavampia kuin mitkään pikkulasten lelut. Varmaan 1800-luvulla samallalailla ovat kiinnostaneet värttinä ja puukko, joilla taas nykyisessä arkielämässä äärimmäisen harvalla on mitään käyttöä. Silloin kun suuri osa naisista oli kotiäitejä, kotileikit oli kovassa huudossa. Tai sit leikittiin vaikka parturia tai maanviljelijää. Nykyään ammatit ovat suureksi osaksi sitä tietokoneen räpläämistä. Koska aikuiset tekevät sitä, lapsi ajattelee että se on merkityksellistä ja sikäli kiinnostavaakin.

Ja lisäänpä että enpä usko tuon pelaamisen olevan haitaksi lapselle. Kyllä meillä suurinosa päivästä menee lapsilla leikkiessä kuitenkin. Kunhan lapsi ei istu siinä koneen ääressä koko päivää. Ja kyllä meillä ainakin myös ulkoillaan, leikitään ja luetaan ihan tavallisia satukirjoja.

Ei se että kun lapsi saa pelata ikätasonsa pelejä tee heistä "breivikkejä".

[QUOTE="vieras";24591505]Idioottimaista opettaa noin pieni. Lasten kuuluu LEIKKIÄ ja olla lapsia.

Onhan se tosi "kiva" kun muksu joko istutetaan tv:n eteen tai koneelle ja mamma saa vetää elbaa..
Säälittävää touhua![/QUOTE]

Jaa. En ihan allekirjoita tätä väitettä. Minusta on ihan hyvä että pieni oppii käyttämään tietokonetta aikasin. Ehkä olen itse kasvanut tietokoneen kanssa, joten minulle se on luonnollinen tapa olla.

En tietenkään päästäisi lasta itsekseen koneelle. Olen yleensä lapseni kanssa mukana. Minusta se on mukavaa ajanvietettä. Lapsi oppii käyttämään hiirtä. Se se vasta on ponnistus lasten aivoille.

Äh kun on näitä tietokone vastaisia ihmisiä. Miksi muuten itse olet koneella? Vedätkö itse nyt sitä "elbaa"

Meillä muuten lapsi oppi 3 vuotiaana pelaamaan peliä. Minusta se on hienoa ja kehittää lasta.

Meillä on esikoinen 5.5v joskus katsellut jotain lastenohjelmaa ja lasten musiikkivideoita, sen enempää ei kyllä ole koneesta kiinnostunut ja se on kyllä mun mielestä hyvä. Kyllä poika ehtii takapuolensa puuduttaan koneella vielä monta kertaa.

[QUOTE="heh";24591766]Ja mun mielestä taas on jopa vähän tyhmää jättää "herkkyyskausi" jonkun asian oppimiseen käyttämättä. .[/QUOTE]

Jaa nykyäänkö herkkyyskausi tietokoneen käytön oppimisessa on 2-vuotiaana...? OK.
Olen kuullut että on herkkyyskausia pyöräilemään, uimaan ja lukemaan oppimisessa etc mutta että tietsikan käyttökin pitää opettaa 2-vuotiaana, jotta ei mene "herkkyyskausi" ohi. Voi herraisä sentään.

Lapsi oppii tietsikan käytön erinomaisen hyvin kyllä vaikka aloittaisi "vasta" viisi- tai seitsemänvuotiaana. Ei pelkoa.

Ei se varmaan haitallista ole, että lapsi hetken tietokonetta käyttää, mutta itse soisin pienten tekevän ihan muita asioita kuin kyyhöttävän ruudun ääressä. Vaikka sitten opetella niitä värejä ja muita ihan vanhanaikaisesti kirjoista yhdessä vanhemman kanssa tai luonnossa liikkumalla. Ihan liikaa on jo pienillä ja koululaisilla niska- ja hartiaongelmia johtuen tietsikan ja konsolipelien pelaamisesta ja liikunnan vähyydestä, siksi sitä puuhaa ei tarvitse aloittaa kaksivuotiaana.

[QUOTE="vieras";24591491]Taitaa olla vähän nuori meidän neiti vielä datailemaan, mutta ihan kiva kun pystyy ite pelaamaan esim. seesam streetin pelejä ja ylen lasten pelejä (noi on ihan kehittäviä pelejä: värejä, numeroita, eläimiä, muotoja jne...). Tietysti valvottuna. Eikä pitkiä aikoja. No, mitä mieltä?[/QUOTE]

suosittelevat päiväkodeissakin tietokonetta pienissä määrissä ja täällä jopa neuvolan täti suositteli 2v tietokonetta.
eli mitä tuossa, nykypäivä on nykypäivää ja eihän se muksu siellä jatkuvasti ole toisinko me äidit:laugh:

[QUOTE="vieras";24591552]Ahdistaa on aika oikea sana.

Miksi ne lapset tarvii istuttaa koneelle? En tajua.

Meillä lapset saa olla lapsia.[/QUOTE]

:D nimenomaan, niin meilläkin saavat! Ja haluavat pelata tietsikalla lasten pelejä :xmas:

Jaa nykyäänkö herkkyyskausi tietokoneen käytön oppimisessa on 2-vuotiaana...? OK.

No lähinnä tarkoitin sitä että miksi ei käyttäisi oppimisessa hyödyksi lapsen luontaista kiinnostusta asiaan vaan väenvängällä kieltää asian johon lapsella on mielenkiintoa, siksi käytin termissä lainausmerkkejä. Mitä hyötyä on lapselle sitä että pakotat hänet lukemaan kirjaa sen sijaan että saisi tehdä asiaa josta aidosti on kiinnostunut. Täällä sanotaan että ehtiihän tietsikan käytön oppia myöhemminkin. Totta, mutta ihan samalla tavalla voi sanoa että ehtiihän sitä myöhemminkin oppia piirtämään tai rakentamaan legoilla, ihan samalla tavalla lapset oppii asioita noita kaikkia asioita tekemällä. Eli toistan kysymykseni. Mitä haittaa on lapselle satunnaisesta tietokoneen käytöstä?

tuosta haluun vielä huomauttaa, kun joku valitti, että kirjoista kattomalla oppii ihan yhtä lailla värit ja numerot jne jne. No, meidän tyttö (2,5v) osaa jo kaikki värt ja osaa laskea. Noissa peleissä mitä hän pelaa on sitten hieman enemmän haastetta ja voi vitsit miten kiva sitä onnistumisen riemua on seurata kun hiffaa jonkun jutun :) ( Ja me luetaan kyllä kirjojakin ihan joka päivä)