2,5-vuotiaan pottailusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karoliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karoliina"

Vieras
Suostuu menee aina potalle ja joka kerta pissat sinne tekee. Mietin, että koskakohan hoksaa mennä sinne itse...joka käänteessä häntä sinne talutan. Käytettiin välillä pelkkia pikkareita, mutta niistä ei tajunnut yhtään mittää...kakat ja pissat tuli housuun. Siirryin takas housuvaippoihin ja sinnikäs potalle taluttaminen meillä jatkuu. Ilman mitään stressiä odotellaan koskas vaipoista päästään..

Meillä poika hokas sen ihan itekseen. Ja niin kauan kun ei hoksaa ei kannata yrittääkään pikkuhousuilla pärjätä. Meillä poika oli 2v 2kk kun jäi vaipat pois. Olin ajatellut että nyt kesällä kun on 2,5v niin yritetään vaipattomuutta mut jätkä päätti ite keväällä että hän on iso poika ja aloitti omatoimisen potalla käymisen ja vaipat pysyi kuivana sen jälkeen. En ollut siihenkään asti stressannut potalla käymisestä, kävi silloin kun muisti ja halusi. Välttämättä se jatkuva potalla käyttäminenkään ei edistä sitä asiaa, tietenkin ruokailujen jälkeen, ennen ulkoiluja ja ennen unia ja unien jälkeen voi käyttää, mutta sinänsä asiaa ei välttämättä edistä se että siellä tiheään ramppaa. Lapsen pitää itse oivaltaa miltä pissahätä tuntuu ja millon sinne potalle pitää mennä. Ja kuivaksioppimista edeltää se että pissausvälit pitenee, jos pissaa tulee puolen tunnin-tunnin välein niin aika kuivaksioppimiselle ei ole kypsä.

Lapsi tarvii esikuvia oppiakseen jotain uutta, näytä mallia kun itse menet potalle tekemään tarpeita, tuskin sullakaan nyt niin paljoa tulee että potta tulvii yli, pyydät lapsen viereen katsomaan kun teet asiasi potalle. Näin meillä oppi jo 1 vuotiaana käyttämään itsenäisesti pottaa.

Meillä poika hokas sen ihan itekseen. Ja niin kauan kun ei hoksaa ei kannata yrittääkään pikkuhousuilla pärjätä. Meillä poika oli 2v 2kk kun jäi vaipat pois. Olin ajatellut että nyt kesällä kun on 2,5v niin yritetään vaipattomuutta mut jätkä päätti ite keväällä että hän on iso poika ja aloitti omatoimisen potalla käymisen ja vaipat pysyi kuivana sen jälkeen. En ollut siihenkään asti stressannut potalla käymisestä, kävi silloin kun muisti ja halusi. Välttämättä se jatkuva potalla käyttäminenkään ei edistä sitä asiaa, tietenkin ruokailujen jälkeen, ennen ulkoiluja ja ennen unia ja unien jälkeen voi käyttää, mutta sinänsä asiaa ei välttämättä edistä se että siellä tiheään ramppaa. Lapsen pitää itse oivaltaa miltä pissahätä tuntuu ja millon sinne potalle pitää mennä. Ja kuivaksioppimista edeltää se että pissausvälit pitenee, jos pissaa tulee puolen tunnin-tunnin välein niin aika kuivaksioppimiselle ei ole kypsä.

Kiitos vastauksesta. Meillä tyttö nyt 2v5kk. Minusta ihan hyvä alku opettelulle, että suostuu potalle menemään ja aina sinne pissan tekee. Käytän potalla juuri mainitsemallasi tavalla, ennen ja jälkeen unien ja aina ennen ulos lähtöä.

[QUOTE="vieras";26729672]Lapsi tarvii esikuvia oppiakseen jotain uutta, näytä mallia kun itse menet potalle tekemään tarpeita, tuskin sullakaan nyt niin paljoa tulee että potta tulvii yli, pyydät lapsen viereen katsomaan kun teet asiasi potalle. Näin meillä oppi jo 1 vuotiaana käyttämään itsenäisesti pottaa.[/QUOTE]
:O

Yhteistyössä