2,5 vuotiaan pottatreenaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pigglet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pigglet

Vieras
Vinkkejä kehiin, kiitos! Kuinka saan 2,5 vuotiaan tekemään tarpeensa pottaa vaipan sijasta.

Satunnaisesti kakkaa pottaan, herkkujen kannustamana. Yleensä juoksee piiloon kakalle. Pissaa pottaan jos vaan jaksaa siellä käyttää. On innostunut mahdollisuudesta käyttää pikkuhousuja, mutta silti... Osaisi siis tehdä potalle mutta ei halua, siltä se tuntuu.

Miten suuret traumat lapsi saa kun yökötellään kakkavaippoja ja niiden vaihtamista?? Saa isot kehut kun kakkaa pottaan + palkinnon ja on itsekin siitä ylpeä.

hei,meillä oli pojan kans sama onkkelma,mutta en ottanut mistään ressiä ,vaan annoin pojan ite päättää millon se oli valmis potalle...potta oli tietty tyrkyllä joka hetki,mut se vaan ei halunnut sinne tehdä mitään. Meni jonkin aikaa,niin se hokas että hänhän on iso poika,ku osaa käydä potalla =) Tyttö taas ei halunnut myöskään potalle,vaan päätti mennä suoraan pöntölle asioimaan...eli sillä ei ole ollenkaan ollut tuota pottavaihetta!
Lahjonta ja palkitseminen on hyviä keinoja,jos palkinnot on tarpeeksi mielekkäitä :laugh:

Mekin yritämme opetella käymään pissalla pöntöllä pienentäjän kanssa, mutta tyttö tekee miel vaippaan ! Miten voisi palkita, jos onnistuu hyvin käymään pissalla ? Lupasin kerran Domino-keksin ja se tepsi, mutta ei taida olla kovin terveellinen palkinto.. Kakat kyllä ilmoittaa itse etukäteen.

Meillä lahjottiin xylitol-pastilleilla, joita nyt muutenkin on hyvä syödä useampi päivässä. Varsinkin täysxylitolit ovat hampaillekin hyväksi. Nopeasti lapsi tajusi jutun. Päivävaipat jäivät kokonaan pois 1,5 vuoden iässä.

Meillä tehos tarrapalkinto tosi hyvin, pieni tarra pissasta ja iso kakasta, ja pisutarrat jäi aika pian pois kun pissat alko tulemaan pottaan ilman sen suurempaa härfelliä. Muttamutta.. tämä tapahtui kesällä, ja viime kesän helteissä oltiin suuri osa päivästä vaatteitta.. Jos kuivaksioppiminen tuntuu tosi hankalalta, kannattaisko siirtää ensi kesään? On kesällä paljon helpompi toteuttaa.

Onko kukaan kokeillut, Citymarket mainostaa Liberon harjoitteluvaippoja ? Oliskohan ne hyviä kuivaksi opettelussa, ei tarttis ainakaan olla koko ajan pesemässä harjoitteluhousuja tai tavallisia housuja..

Taitaa olla mennyt tuo kuivaksi oppimisenaika vähän ohitse teillä jo...

Kolme omaa lastani ovat ilman lahjontaa, kiristystä ja uhkailua oppineet kuiviksi kahteen ikävuoteen mennessä.

Pottailu pitäisi aloittaa 1-1½ vuotiaana leikkimielisesti, 1½-2 vuotias ymmärtää jo pottailun tarkoituksen ja tulostakin alkaa tulla...

Kysykää neuvolasta apua!!!!

Kysyin just neuvolasta tätä kuivaksi oppimista kun tyttö oli 2,5-vuotias, hoitaja sanoi, ettei vielä ole mikään kiire, että lapsi oppii yleensä kuivaksi vasta 3-4-vuotiaana !!! En tiedä sitten mitä muualla neuvoloissa sanotaan..

Minä olen aina ymmärtänyt pottatreenauksen niin, että otetaan vaippa pois ja toivotaan parasta. Raja on siinä parin vuoden paikkeilla. Sitä aikaisemmin en ole juuri edes miettinyt asiaa. Parivuotiaalta otan sitten yhtenä kauniina päivänä vaipan pois. Vahinkoja tulee, mutta niistä juuri oppii. Jos muutamassa päivässä pottailun idea ei ala kirkastua, niin pannaan tyynesti vaippa takaisin, otetaan kuukausi lisäaikaa ja yritetään sitten uudestaan. Olen huomannut, että epäonnistuneestakin kokeilusta jää jotakin hautumaan, ja lopullisesti lapsi kasvaa kuivaksi yllättävän nopeasti.

Pyykkiä tulee, mutta sen kestää, kun tietää, että tämä ei kestä kauan. Matot kannattaa tietysti rullata ja arat plyysisohvat suojata. Tietty jos on kovin siisti ihminen, niin noita kuivaksiopetteluhousuja voisi kokeilla.

Silloin kun harjoitellaan niin harjoitellaan tosissaan. Se tarkoittaa, että tehdään mahdollisimman vähän poikkeuksia. Ei kannata harjoittelupäivinä lähteä sellaisiin paikkoihin, joissa pissavahinko olisi katastrofi. Olen saman tien ottanut vaipan pois myös ulkoleikeissä, mutta lähtiessä on pyritty käymään pissalla. Pakkasilla ulkoharjoittelu on tietysti mahdotonta. Jos välillä saa luvalla lirutella housuun ja sitten taas kohta kehotetaan pottailemaan, niin oppi ei luullakseni ole kovin tehokasta.

Pottahommien opettelu on yksi niistä asioista, joissa lapsi vanhempien tuella saatetaan oman mukavuusalueensa rajalle, että hän pääsisi elämässä eteenpäin. (Vaikka välillä on kyllä tuntunut, että vanhempien mukavuus siinä eniten kärsii.) Onnistuminen on sitten suuri yhteinen ilonaihe.

Meillä myös vaikeaa potan kanssa. Lapsi 2 v 4 kk. Minua inhottaa jättää vaippa pois, kun sitten saa kakkaa siivota housusta ja jaloista... Iljettävää hommaa. Tekisi edes kakan pottaan tai pönttöön, niin pissat housuissa ei haittaisi samalla tavalla... Antakaa mielipiteitä!

Me otettiin himpun vajaa 2.5v vaipat pois. Oppi heti tekemään kakat pottaan. Pissan kanssa sitten harjoiteltiin kauan (kuukausia).

Aluksi oltiin noin kuukausi täysin ilman vaippoja. Ei oppinut tunnistamaan pissahätää. Palattiin käyttämään vaippoja noin kuukaudeksi. Taas kokeiltiin muutama viikko olla ilman vaippoja ja sitten taas laitettiin vaipat. Lapsen ollessa 2v8kk hokasi homman. Siivottavaa riitti, mutta vahinkoja en kauhistellut. Totesin aina vaan: ensi kerralla sitten potalle, eikö niin. Aluksi koitin lahjontaa tarroilla ja kekseillä, mutta eihän ne auttaneet kun aika ei ollut vielä kypsä.

Tyypillinen ikä oppia kuivaksi on siinä 2.5v-3v.

Mulle sanottiin,ettei kannata järjestää mitään Shouw meininkiä pottailu touhusta.
Meilläpä potta kuului olohuoneen kalustoon heti ku poika oppi istumaan ja nousi seisomaan. Pikkuhiljaa itse siihen istuikin ja pikkuhiljaa ilman vaippoja ja kun äiti itse oli ahkera eli laitoin pojan säännöllisesti parin tunnin välein,niin alkoi vaipat pysyä kuivana ja lopetin vaippojen käytön pojan ollessa 2 v 4 kk
Pidemmille autoreissuille ja yöksi laitan vaipat kyl edelleen.Varuulta.

En siis opettanut mitenkään erityisesti, en pakottanut, en ottanut vaippoja pois ennen kuin olivat "turhia" JA jos ITSE en pysynyt ajan tasalla vaan unohdin laittaa potalle säännöllisesti parin tai puolentoista tunnin välein ni sinne vaippaanhan se tuli.

Yhteistyössä