T
Tiuhti T
Vieras
Meillä eletään hurjaa uhmakautta, jota vielä voimistaa pikkuveljen syntymä ja sen mukana tuoma mustasukkaisuus. Uutena ilmiönä olen huomannut toisten lasten tönimisen, kädestä ottamisen, toisille huutamisen ja tuuppimisen. Nämä ovat tietysti asioita, joihin aina puutumme, mutta mitään edistystä ei tunnu tapahtuvan. Ystäväperheiden vierailut päättyvät aina siihen, että lapsemme ei suostu leikkimään toisten kanssa yhdessä ja lelujen jakaminen ei onnistu. Lapsi saattaa myös huutaa pienemmille lapsille, jotta saisi nämä itkemään. Luulen, että tähän käytökseen vaikuttaa veljen syntymä, mutta miten voisin saada nämä hankalat "sosiaaliset taidot" hallintaan? Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Millaiset keinot teillä ovat auttaneet? Vai onko lapsemme jotenkin epänormaali sosiaalisissa taidoissaan? Miten tämän ikäiset yleensä toimivat? Minusta tuntuu, että meidän lapsi on aina se joka aiheuttaa toisille mielipahaa ja muut äidit katsovat minua paheksuen. Lapsi on aina ollut vilkas, mutta kiinnostunut muista lapsista ja viime keväänä toimi puistossa kivasti muiden kanssa. Nyt on joku ihme agressiivinen vaihe meneillään. Olen ihan neuvoton!