2,5v päiväkotiin vai pph:lle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa hoitoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa hoitoon

Vieras
Meillä ensimmäistä kertaa hoitoon vienti tulee ajankohtaiseksi ja jäin pohtimaan tätä. Palstaa lukeneena olen jäänyt käsitykseen että alle 3-vuotiaat perhepäivähoitoon ja yli 3-v päiväkotiin ;) Meidän lapsi tulee syksyllä 2,5 vuotta (hoidon alkaessa 2v3kk-2v5kk) ja mietin mitä hakemukseen laitan. Todennäköisesti joudun kyllä laittamaan molemmat vaihtoehdot, mutta kumpaan ensisijaisesti? Sellainenkin vaihtoehto tuli eteen että lähellä on vain yli 3-vuotiaille tarkoitettu päiväkoti, mutta jos lapsi ei enää tarvitse vaippaa, voisi sitäkin harkita. Tällä hetkellä lapsi on pääosin päiväkuiva, mutta vahinkoja joskus sattuu. Pärjäisikö tän ikäinen jo yli 3-vuotiaden kanssa? Tiedän kyllä, oma lapsenihan se on ja minun pitäisi tietää, mutta kun on ensimmäinen lapsi enkä tiedä hirveästi muuten isompien lasten leikeistä tai päiväkotien rutiineista...

Alkuperäinen kirjoittaja ekaa kertaa hoitoon:
Meillä ensimmäistä kertaa hoitoon vienti tulee ajankohtaiseksi ja jäin pohtimaan tätä. Palstaa lukeneena olen jäänyt käsitykseen että alle 3-vuotiaat perhepäivähoitoon ja yli 3-v päiväkotiin ;) Meidän lapsi tulee syksyllä 2,5 vuotta (hoidon alkaessa 2v3kk-2v5kk) ja mietin mitä hakemukseen laitan. Todennäköisesti joudun kyllä laittamaan molemmat vaihtoehdot, mutta kumpaan ensisijaisesti? Sellainenkin vaihtoehto tuli eteen että lähellä on vain yli 3-vuotiaille tarkoitettu päiväkoti, mutta jos lapsi ei enää tarvitse vaippaa, voisi sitäkin harkita. Tällä hetkellä lapsi on pääosin päiväkuiva, mutta vahinkoja joskus sattuu. Pärjäisikö tän ikäinen jo yli 3-vuotiaden kanssa? Tiedän kyllä, oma lapsenihan se on ja minun pitäisi tietää, mutta kun on ensimmäinen lapsi enkä tiedä hirveästi muuten isompien lasten leikeistä tai päiväkotien rutiineista...

Päiväkotiin vien 2,2-vuotiaani. Samassa pk:ssa jatkaa sitten eskarissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja ekaa kertaa hoitoon:

Päiväkotiin vien 2,2-vuotiaani. Samassa pk:ssa jatkaa sitten eskarissa jne.

Samoin! Ja sopeutui erittäin hyvin :)

Itse suosin pk:ta, koska ei tartte vaihtaa paikkaa ennen koulun välttämättä ollenkaan jos eskari on samassa päiväkodissa. Pphsta ei koskaan tiedä mitä sattuu saamaan ja synkkaako kemiat yhteen ja kuinka paljon on omalle lapsille leikkikavereita jne..

olen pph ja minulla tuon ikäisiä parikin hoidossa. Viihtyvät hirmu hyvin ja vanhemmat tyytyväisiä siihen, että aikaa keskittyä kuhunkin lapseen omana persoonanaan eikä ole lapselle stressaavaa 20 lapsen meteliä koko aika taustalla. Itse suosittelen kyllä perhepäivähoitoa pienille ehdottamasti! Isommille päiväkoti voi olla parempi vaihtoehto mutta minulla on hoidossa noiden 2v lasten lisäksi ylimmät ystävät 4v ja 5v eli kaikille löytyy kaveri kyllä. Varahoitopäiviä tulee välillä ja silloin pääsevät innoissaan päiväkotiin ikään kuin "kylään". Mutta jos pidempään ovat siellä niin kuulema ikävä iskee omaan hoitoon. Riippuu myös paljolti mitä haluatte hoidolta. Minun hoitolasteni vanhemmat haluavat kodinomaisen ja turvallisen hoidon ilman virike tulvaa.

Meidän tyttö aloittaa kohta päiväkodissa ja ikää on 1.8v ja nimenomaan hain pk-paikkaa. Varmasti pph:lla olisi rauhallisempaa pienen olla, mutta se, että lapsi/lapset olisi yhden ihmisen luona, vailla "valvontaa", siihen en enää suostu.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
olen pph ja minulla tuon ikäisiä parikin hoidossa. Viihtyvät hirmu hyvin ja vanhemmat tyytyväisiä siihen, että aikaa keskittyä kuhunkin lapseen omana persoonanaan eikä ole lapselle stressaavaa 20 lapsen meteliä koko aika taustalla. Itse suosittelen kyllä perhepäivähoitoa pienille ehdottamasti! Isommille päiväkoti voi olla parempi vaihtoehto mutta minulla on hoidossa noiden 2v lasten lisäksi ylimmät ystävät 4v ja 5v eli kaikille löytyy kaveri kyllä. Varahoitopäiviä tulee välillä ja silloin pääsevät innoissaan päiväkotiin ikään kuin "kylään". Mutta jos pidempään ovat siellä niin kuulema ikävä iskee omaan hoitoon. Riippuu myös paljolti mitä haluatte hoidolta. Minun hoitolasteni vanhemmat haluavat kodinomaisen ja turvallisen hoidon ilman virike tulvaa.

Missäköhän pk:ssa mahtaa olla alle 3vuotiaden ryhmässä 20 lasta? Kaikki mitä itse tiedä, niin on 9-12lasta ja kolme hoitajaa.

On totta, että pph:sta ei koskaan voi tietää eikä tiedä onnistuuko yhteistyö miten mutta kuten kaikki tiedämme viime aikojen uutisten perusteella niin päiväkodissa voi tapahtua ihan yhta kauheita asioita. Pph:lla isommat lapset osaavat puhua ja kertoa kotona miten meni. Pakkosyötöt päiväkodeissa ovat tapahtuneet ilmeisesti pienten ryhmissä, jossa vielä kukaan ei osaa ilmaista itseään niin hyvin että osaisi moisen kertoa. Voi myös käydä niin, että ei synkkaa yhdenkään pk:n työntekijän kanssa. Mutta aika usein sitä saa mitä tilaa! Meillä ihana pph ja molemmat joustamme ja olemme avoimia kaikissa asioissa. Ei hoitajakaan ole mukava, jos me vanhemmat valitamme ihan kaikesta. Yhteistyö täytyy olla molemminpuolista!

päiväkotiin! pph:lle en veis ikinä lapsiani. reilu 2vuotiaana vein omani päiväkotiin, ja oli just sopiva alottaa. ja kavereita on tyttöjä ja poikia, ja saman ikäisiä

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Missäköhän pk:ssa mahtaa olla alle 3vuotiaden ryhmässä 20 lasta? Kaikki mitä itse tiedä, niin on 9-12lasta ja kolme hoitajaa.

Sisarusryhmät ovat isoja täällä ainakin. Lähinnä tarkoitin sitä, että viimeistään 3v täytettyään joutuvat isojen ryhmään, joissa yleensä on ylikin 20 lasta. Pienten ryhmä toki erikseen mutta 2,5v menisi täällä tällä hetkellä isojen puolelle koska pienten ryhmä täys ja siellä etusijalla toki alle 2v:t.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Päiväkotiin, jotta sama ympäristö ja kaverit säilyvät. Pph:lla joutuu hyppimään jatkuvasti varahoidossa.

Riippuu paikkakunnasta. Meillä varahoito paikkana AINA sama tuttu päiväkoti ja sama ryhmä. Itse koen plussana, että myös päiväkoti tullut tutuksi ja lapsille kivaa vaihtelua. Monissa kunnissa vaan taitaa olla niin surullisesti, että varahoitaja/paikka vaihtuu joka kerta :(

Pph:lle juurikin tuon kodinomaisuuden ja yhden tutun ja turvallisen hoitajan vuoksi. Päiväkodeissa on etenkin yli 3-vuotiaiden ryhmässä ainakin 21 lasta ja hoitajia vain 3, jotka hekään eivät ole koko päivää samaan aikaan töissä, tai jos ovatkin, niin usein 1 on tekemässä jotain muita juttuja ja 2 hoitajaa pyörittää koko sirkusta metelin keskellä...ei kiitos. Ehtii lapset sosiaalistua hälinän keskellä sitten eskarissakin ihan riittämiin.

Ihan omasta kokemuksesta laittaisin suoraan päiväkotiin. Vaihdoimme päiväkotiin, kun poika oli n. 2,5 -vuotias, pph:lla hän aloitti 1,5-vuotiaana. Mutta perhepäivähoitajiakin on erilaisia, meidän kohdalle vaan sattui sellainen, jonka kanssa ei käyneet ajatukset yksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pph:lle juurikin tuon kodinomaisuuden ja yhden tutun ja turvallisen hoitajan vuoksi. Päiväkodeissa on etenkin yli 3-vuotiaiden ryhmässä ainakin 21 lasta ja hoitajia vain 3, jotka hekään eivät ole koko päivää samaan aikaan töissä, tai jos ovatkin, niin usein 1 on tekemässä jotain muita juttuja ja 2 hoitajaa pyörittää koko sirkusta metelin keskellä...ei kiitos. Ehtii lapset sosiaalistua hälinän keskellä sitten eskarissakin ihan riittämiin.

Samaa mieltä ehdottomasti! ei alle kouluikäisen tarvitse vielä suureen ryhmään tottua!

HUOM! Suurimmassa osassa päiväkodeissa 2,5-vuotias sijoitetaan joka tapauksessa isojen ryhmään, jossa lapsia se 20 tai yli. Ei sillä, omanikin vajaa 3v menee nyt syksyllä 3-5-vuotiaiden ryhmään. Viime talven oli pienten ryhmässä, missä 12 lasta 3 hoitajaa.

Nyt jälkikäteen saattaisin silti valita pph. Huomasin talven mittaan että lapseni ikään kuin väsyi päiväkotirumbaan helposti, VAIKKA oli 3 pv/vko klo 8-14.30. Ja pientenryhmä on kuitenkin vaativa, hoitajille sekä lapsille, jos on paljon vuosikkaita, ne vie hyvin hoitajien ajan. Toivottavasti syksy lähtee hyvin käyntiin päiväkodissa, uudessa, isossa ryhmässä. Vähän hurjalta tuntuu vielä :/

Niin ja vertauskohteen esikoiseni joka aloitti 2,2v pph. Eikä hän ollut koskaan hoitpäivän jälkeen väsähtänyt tai ikään kuin uupunut. Esikoiseni oli 5 vuotiaaksi asti pph ja tykkäsin kovasti, ei mitään pahaa sanottavaa. Eskariin esikoinen meni koulun yhteydessä olevaan eskariin, joten ei ollut mikään päiväkodin ryhmä. Melkein kaikki lapset siellä oli kotihoidosta tai pph:lta tulleita.

Toisen lapsen kohdalla toimin toisin, koska päiväkoti oli lähellä ja lapsella niin paljon allergioita että ihan lähi alueilta ei olis löytynyt hoitajaa joka tekee meidän lapsen mukaan ruuat erikseen..

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Päiväkotiin, jotta sama ympäristö ja kaverit säilyvät. Pph:lla joutuu hyppimään jatkuvasti varahoidossa.

Riippuu paikkakunnasta. Meillä varahoito paikkana AINA sama tuttu päiväkoti ja sama ryhmä. Itse koen plussana, että myös päiväkoti tullut tutuksi ja lapsille kivaa vaihtelua. Monissa kunnissa vaan taitaa olla niin surullisesti, että varahoitaja/paikka vaihtuu joka kerta :(

Meillä ei ollut näin. Muut lapset vietiin varahoitoon oman alueensa päiväkotiin ja minun lapseni varahoitopaikka oli toisessa päiväkodissa. Pienelle lapselle oli iso järkytys mennä uppo-outoon päiväkotiin varahoitoon. Hoitajan tiimitapaamiset taas käytiin toisessa päiväkodissa.

Uskoisin, että pph:lla pienet lapset sairasteleekin vähemmän, kun päiväkodissa eri bakteerikantoja on valtavasti ja samat lelut kaikkien käytössä, pieniltä ne lelut menee vielä usein suuhunkin ja pyörii nuhaisten lasten käsissä.

Yhteistyössä