2 kysymystä 1,5-vuotiaan taidoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko normaalia että lapsi tavallaan unohtaa(?) oppimiaan sanoja. Ja myös että kun häneltä kysyy vaikka kirjasta näyttäen että "mikä tämä on" niin hän tavallaan arvuuttelee latelemalla eri sanoja, vaikka periaatteessa hän kyllä tietää mitä kuvassa on ja osaa sanan.

Pitäisikö tämän ikäisen osata laittaa eri malliset palikat palikkapurkkiin oikeista aukoista, tai vaikka osata tehdä palikkatorni? Siis kuuluuko nuo "normikehitykseen"?

No meidän 1,5 v likka pistelee palikat oikeisiin aukkoihin ja tekee 4-5 palikan tornin. Mutta ei vielä sano montaa sanaa eikä ainakaan jos niitä koittaa siltä lypsää :)

tyttö osas tuon ikäisenä jo pelleillä sanoilla, eli saattoi tulla äidin luo ja sanoa isi ja nauraa päälle! Voisko olla sellaista?
Ja tuota palikkalaatikkoo meillä ei oo eli en tiiä oisko osannu siitä suoriutua :D

Joo meillä on unohdettu niitä ekan opittuja sanoja, mutta kyllä ne pian opitaan uudestaan. Ei meillä tuolleen "arvuutella", sanoo sanan jos osaa, jos ei niin sanoo "töh" :D

On osanneet useamman palikan tornin, mutta ei vielä laittaa kaikkia palikoita laatikkoon reijistä (helpot osanneet, niitä muodokkaita ei kun niitä pitäis osata ja malttaa käännellä)

Meillä kohta kaks vee, mutta ensimmäiseen kysymykseesi vastaan, että kyllä. Kuulostaa normaalilta. Tuota se on välillä vieläkin :).

Meillä ei tee vieläkään palikkatorneja palikoista, mutta duploja kokosi 1v3kk alkaen torneiksi ja sitä tekee tietty edelleen. Eipä tolla kyllä palikoitakaan ole ollut. Palikat aukoista laatikkoon on mennyt varmaan 1v. jälkeen.

Juuri luin jostain, että 2v. osaa "normaalisti" koota palikoista tornin.

Jos epäilit lapsesi kehitystä näissä asioissa, niin ei varmasti ole mitään hätää :).

Meilläkin on tuota "sanojen unohtamista" ja lapsi on nyt 1v7kk. Joskus musta tuntuu myös, että sanoo tahallaan väärin. Voiko olla mahdollista?

Meillä on Jukka-Tuotteen palikkaloora, eikä lapsi osaa kaikkia palikoita laittaa purkkiin. Neliön ja pyöreän saa aina, muut ovat menneet joskus "tuurilla". Palikkatorneja on koonnut alle vuoden ikäisestä. Käsittääkseni nuo palikkapuuhat ovat kuitenkin melko yksilökohtaisia ja riippuvat paljolti lapsen kiinnostuksen kohteista: joku on kiinnostuneempi vain juoksentelemaan, joku on kiinnostunut myös rauhallisemmista puuhista. Meillä tyttö on ollut aina kovin kiinnostunut palikka- yms. puuhista: tällä hetkellä nuppipalapelien kokoaminen on kovin mieluista.

meillä kohta 2.v tyttö ja on kyllä laitellut palikat oikein ja tehnyt torneja ainakin puolitoista vuotiaasta. Ja tuon ikäiset höpöttää kaikenlaista, ja sanoo tahallaankin väärin jotain. Myös jotkut sanat saattaa unohtua. Onkohan teidän ensimmäinen lapsi, kun tuollaisia asioita murehdit? Kaikki lapset oppii omaan tahtiin asioita, ja kyllä neuvolassa asioihin puututaan jos on oikeasti jotain vialla. Olen itse todennut että kaikenlainen toisten lapsiin vertailu noin pienten lasten kanssa on aika turhaa touhua.

Kyllä, lapsi on ensimmäinen ja samalla myös ainut. Jotenkin vain on hämännyt, kun kaikenlaista kuulee 1,5-vuotis-neuvolasta, että siellä kiinnitettäisiin huomiota juuri mainitsemieni kaltaisiin asioihin. Ja sitten aloinkin itse miettimään että jos siellä yhtäkkiä sanotaankin ettei lapsi ole kehittynyt kuten pitäisi.

Teillä on varmaan ihan terve ja normaali lapsi, joka oppii ajallaan kaiken. Nou hätä! Mun äiti kertoi että olin itse yli kolme vuotias kun opin puhumaan, mutta sitten oli alkanut tulla juttua vähän liikaakin..

Yhteistyössä