2 kysymystä

  • Viestiketjun aloittaja Iitu
  • Ensimmäinen viesti
Iitu
Kuinka paljon ennen laskettua aikaa olette laittaneet kaiken vauvalle valmiiksi?Pessyt vaatteet ja tuttipullot,kasanneet sängyn ym?Taikauskoisethan sanovat tuovan huonoa onnea jos liian aikaisin ""hössöttää""...Itellä rv 34+1 ja melkein kaikki valmiina.Toinen asia:kertokaa näin enskertalaiselle tarkemmin mikä on limatulppa?Koska irtoo,mistä näkee,sen tarkotus ym.
 
Tp
Kyllä minäkin tällä kertaa laitan kaiken ajoissa valmiiksi, yritän jo ennen rv30 paitsi en vielä petaa sänkyä kuitenkaan. Esikoisen kanssa kävi niin, että olin töiden jälkeen iltaisin niin väsynyt etten jaksanut aloittaa mitään, äitiyspakkauskin lojui olkkarin nurkassa lähes avaamattomana. Olin ostanut yhden tutin. Ajattelin että kyllä sitä sitten ä-loman alettua ehtii... ehdin tyhjentää komerosta pari hyllyä ennen pikalähtöä synnärille =/.
Synnytys käynnistyi yllättäen ennenaikaisesti ja vauva putkahti maailmaan rv 35+4. Olin kyllä aikamoisessa kiipelissä, mutta vauvaa ei kotiutettu sairaalasta vielä viikonkaan vanhana ja sain hoitajilta luvan käydä kotona parina yönä nukkumassa ja laittelemassa vähän vauvantarvikkeita valmiiksi, ja vauveli oli ne yöt hoitajien huoneessa.
Nythän ei sellaista paniikkia ole kun hoitopöytä ja pienet vaatteet on jo olemassa, samoin tuttipullot ja petitarvikkeet.
Olen nyt rv 19+4 ja muutamme lähiviikkoina joten voin sitten uudessa kodissa laittaa jo muuttaessa pikkuisen valmiiksi.

Limatulppaa en itsekään tunnistanut, mutta pari päivää ennen vesien menoa huomasin vessassa pyyhkiessä venyvää limaa paperissa. Taisi se olla se tulppa. Tuttu sanoi nähneensä vessanpöntössä hassun värittömän herkkusienen näköisen möykyn. Ihmetteli mielessään mikä se oli. Päivän-pari myöhemmin synnytti, siitä sitten arvasi tulpaksi.
 
Lala
Moi! Mulla on todella tuore kokemus tuosta limatulpasta...Olin nimittäin itsekin paljon miettinyt, mistä sitten huomaan/tunnistan ko. jutun, mutta niin vain kävi, että kun se eilen vihdoin tuli, ei sitä kyllä voinut olla huomaamatta! Vessareissun yhteydessä huomasin kummallista ""vuodon"" tunnetta ja paperiin jäi pyyhkäistessäni vaaleankeltainen, sormenpaksuinen, marmeladimainen kökkö! Ilahduin kovasti, koska olen jo viikolla 41+3, ja nyt toivon, että pääsisin viikonloppuna vihdoin ja viimein synnyttämään esikoistani:)! Olin jo varma, että kuulun siihen jengiin, jolta irtoaa limatulppa vasta synnytyksen yhteydessä, tai sitten en vaan huomaa sen menoa...
Vauvan sängyn ja hoitopöydän laitoin valmiiksi vasta noin viikkoa ennen laskettua aikaa, ja nyt on aika ollut tosi pitkä odotellessa pikkukaveria niihin koisimaan ja hoidettavaksi. Aloin pestä vaatteita, hankkia hoitosälää ym. pikkuhiljaa n. kuukausi sitten. Olisin kyllä halunnut kaiken valmiiksi ehkä pikkuisen aikaisemmin aikaisemman synnytyksen varalle, mutta nyt kun tosiaan on mennyt näin paljon yli lasketun ajan, se ei haitannut. Hauskaa ""vauvavalmisteluaikaa""!
 
hn
Kannattaa perusasiat valmistella kuntoon hyvissäajoin, niin mielikin on rauhaisampi.
Mulla nimittäin kävi niin, että rv29 jouduin yllättäen sairaalaan ja siellä olinkin synnytykseen saakka. Siinä sitten käskytin miestäni laittamaan tarvittavat asiat kuntoon ja ostamaan turvakaukaloa, pikkuvaatteita (50cm) yms., kun kotona ei ollut juuri mitään. No, onnistuihan se noinkin, mutta kyllä itsellä oli kädetön olo, kun ei ollut laittanut mitään etukäteen vauvalle.
 
niin
Ja se limatulppahan on kohdusuulle jo alkuraskauden aikana muodostuva limaklöntti joka suojaa kohtua esim. emättimen tulehduksilta ja bakteereilta. Irtoaa ennen synnytystä tai synnytyksen aikana. Sitkeää, joskus hieman veriviiruista limaa isohko annos, sen joko huomaa tai ei, voi irtoilla osissakin. Limatulpan irtoaminen voi ennakoida käynnistyvää synnytystä, mutta siitä voi mennä myös viikkoja synnytykseen.
 

Yhteistyössä