2. synnytys & repeämät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilkkutäkki.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tilkkutäkki.

Vieras
Kyselenpä täältä, sillä täällä on varmaan enemmän jo synnyttäneitä... :)

Elikkäs, mikäli olette revenneet esikoisen synnytyksessä, niin oletteko revenneet toisenkin synnytyksessä? Kaikenlaiset kokemukset on tervetulleita.

Jotain tuttujen kokemuksia tiedänkin, mutta olisi kiva saada jotain käsitystä prosenteista, että kuinka moni repeää myös toisen kohdalla... Tietenkin monet seikat kuten lapsen koko voivat vaikuttaa tähän. Yksi tuttu tosin repesi 1. & 2. kohdalla, muttei kolmannen vaikka tämä oli suurin. Eihän näistä siis voi varmaksi sanoa, mutta olisi tosiaan vain kiva saada jotain käsitystä prosenteista, että onkos sitä mahdollista välttyä repeämiltä...

Itsellä esikoinen oli hyvin pienikokoinen päätä myöten, mutta repesin. Toinen vaikuttaa suuremmalta, joten sen puoleen ennakoisi tilanne taas repeämiä...

ei repeämiä ekassa eikä tokassa, pari nirhamaa vaan, ekassa kaksi tikkiä ja toisessa yksi.
Tutulla oli kaksi synnytystä, repeämiä molemmissa. Toisella tutulla ekassa repesi, tokassa ei.

Minulla on tullut aika pahoja repeämiä kummassakin synnytyksessä. Toisessa synnytyksessä vauva oli isompi (myös isompi pään halkaisija) ja repesin tosi pahasti. Osittain ehkä syyllinen oli vähän liian myöhään annettu epiduraali, joka vei tunnon pois kokonaan, joka oli tietty kivunlievityksen kannalta hyvä, mutta itse synnytyksen osalta tuntui, kuin olisin ollut kokonaan ulkopuolisen roolissa, kun alapää oli tunnoton.

Minulla on kireä kudosrakenne, joten uskoisin repeäväni myös kolmannessa synnytyksessä.

Esikoisen synnytyksessä tuli pieniä sisäisiä repeämiä jotka tikattiin. Toisen synnytyksessä ei tullut mitään. Istuinkin heti synnytyksen jälkeen aivan normaalisti.

Eka oli imukuppisynnytys, tehtiin eppari ja lisäksi tuli 2.asteen repeämä, joka parani kyllä nopeasti. Tokassa vanha repeämä repesi uudelleen, kylläkin pienempänä, molemmissa vauva pienikokoinen, tokassa vähän isompi mutta alle 3kg.

Esikoinen oli 1805g. Tehtiin episiotomia, jonka lisäksi repesin. En mitenkään hirveän pahasti, mutta tikkejä oli paljon ja paraneminen kesti kauan. Istuin rinkelityynyllä viikon ja senkin jälkeen varmaan kuukauden vain toisella kankulla. Toinen lapsi oli syntyessään 3485g ja kaksi tikkiä laitettiin. Istumaan kykenin aivan normaalisti saman tien, eikä alapää ollut edes hellänä kovin pitkään.

Minulla myös vastaava kokemus kuin edellisellä. Ekassa synnytyksessä imukuppi ja eppari ja lisäksi 2. asteen repeämä, paljon tikkejä ja yli litran verran menetin verta. Sain synnytyksen jälkeen verensiirron ja olin tosi huonossa kunnossa. Lisäksi vauvalta repesi siinä rytinässä solisluu. Tokaa synnytystä pelkäsin kovasti, koska vauvaa oli veikattu aika suureksi. Kokemus oli kuitenkin ihan päinvastainen. Kaikki meni hienosti ja vanha repeämä repesi sen verran, että pari tikkiä laitettiin. Pystyin silti istumaan heti ja olo oli muutenkin loistava. Molemmat lapset ovat olleet hieman alle neljäkiloisia.

Minulla myös vastaava kokemus kuin edellisellä. Ekassa synnytyksessä imukuppi ja eppari ja lisäksi 2. asteen repeämä, paljon tikkejä ja yli litran verran menetin verta. Sain synnytyksen jälkeen verensiirron ja olin tosi huonossa kunnossa. Lisäksi vauvalta repesi siinä rytinässä solisluu. Tokaa synnytystä pelkäsin kovasti, koska vauvaa oli veikattu aika suureksi. Kokemus oli kuitenkin ihan päinvastainen. Kaikki meni hienosti ja vanha repeämä repesi sen verran, että pari tikkiä laitettiin. Pystyin silti istumaan heti ja olo oli muutenkin loistava. Molemmat lapset ovat olleet hieman alle neljäkiloisia.

Mulle tehtiin ekassa synnytyksessä eppari, vauva oli 3,3kg. Hän syntyi nyrkki edellä ja tämä ilmeisesti vaikutti ainakin osittain siihen, että episiotomia oli tarpeellinen. Varsinaisia repeämiä ei tullut. Toisessa synnytyksessä tuli ensimmäisen asteen repeämä, johon tarvittiin 3 tikkiä. Vauva painoi 4,3kg ja päänympärys oli peräti 4cm enemmän kuin esikoisella. :D Elikä ekassa synnytyksessä tuli pahemmat vauriot, vaikka vauva oli paljon pienempi. Vissiin paikat oli sen verran löysät toisen kohdalla, kun ei tuon pahempaa tullut. Ikäeroa lapsillamme on 1v 7kk eli melko lyhyellä välillä tulleet.

Ekassa repesin vain vähän emättimen sisäseinämästä, mutta kätilö ompeli repaleet miten sattui. Toisessa repesin suunnilleen samoin. Toinen kätilö ei pystynyt korjaamaan ensimmäisen synnytyksen vaurioita, mutta kaikkiaan tikkasi huolellisemmin, jolloin lopputulos oli parempi.

Ekassa synnytyksessä tehtiin episiotomia, mutta muuten en revennyt.
Tokassa ei epparia. Pieni repeämä tuli virtsaputken seutuun (2 "tikkiä"), kun vauva syntyi käsi poskella. Molemmista olen parantunut nopeasti. Vauvat 3,3 kg ja 3,5 kg.

Onkohan kukaan revenny toisessa synnytyksessä jos ekassa ei? Toista odotan ja mietityttää voiko revetä tällä kertaa kuitenkin, vaikka eka meni pelkällä nirhaumalla? Tai onko joku revenny toisessa pahemmin kun ekassa?

Ekassa sain 2-3 asteen repeämiä, vaikka lapsi painoi vain 2610, mutta syntyi avotarjonnassa. Kätilön kädenjälki oli tosi järkkyä. Toisen syntyessä sain jokusen repeämän ja muutaman tikin. Repaleet ekasta synnytyksestä jäivät. Kolmannen sydänäänet heikkenivät ja lapsi synnytettiin "väkisin" ja vauhdilla. Tämäkin lapsukainen oli avotarjonnassa ja sain suht isot repeämät, joista oli se "hyöty", että saatiin niitä tikattaessa korjattua ensimmäisessä synnytyksessä jääneet repaleet. Toinen ja kolmas painoivat molemmat 3,5 kg. Neljättä ei varmaan enää uskalla hankkia, kun tuppaavat näköjään nämä meidän lapset syntymään avotarjonnassa ja tekemään pahat jäljet tullessaan 8-)

Olen kuullu sellasen "väitteen" että matalan verenpaineen omaavat eivät repeäisi niin helposti kuin korkeamman verenpaineen omaavat. Eli miten on ollut repeämien saaneiden laita? korkea vai matala verenpaine?

Ihan mielenkiinnosta kyselen =)

Mielenkiintoinen näkems tuo matala/korkea verenpaine.. itsellä yksi lapsi ja 2 asteen repeämät jotka parani tosi hyvin. ja matala verenpaine. Muutamalla tutulla korkea verenpaine ja pahat repeämät... voiko sitten liittyä yhteen.. no ainakin voin niin uskotella itselleni ja ajatella pääseväni vähällä myös toisen lapsen kohdalla, mikäli sellainen suodaan.. :)

No, mulla ainakin matala verenpaine (myös raskausaikana), ja 3.-4- asteen repeämät tuli. Myös käytin synnytykseen valmistautumisöljyä. Hah! 4-kiloinen vauva virhetarjonnassa imukupilla ja makuuasennossa koko ponnistusvaihe, kun kätilö ei antanut seistä vauvan suuren koon vuoksi. Ei siinä paljoa öljyämiset tms. auta. Myöskään ei tullut yhden yhtäkään raskausarpea koko raskauden aikana, joten sekin yhteys repeämiin on varmaan ihan huuhaata. ;)

on myös merkitystä. Perus selällään tai "puoli-istuvaksi" ne sitä kai väittävät, repesin mutta toisen kun ponnistin jakkaralla ei tarvittu tikin tikkiä, vaikka eka vauva oli vain 3,5 kg ja toinen 4,5 kg eli kokoero oliaika huima, toinen kun syntyi vielä nyrkkiposkella :) Ekan synnytyksen jälkeen olin myös huomattavasti pidempään kipeä, eli vielä puoli vuotta synnytyksestä alapäätä rupesi särkemään kävelyn tms. jälkeen.

uskoisin kun edellinen, eli ponnistusasento varmaankin vaikuttaa aika paljon. Synnytin esikoisen jakkaralla ja vain pari pintanirhaumaa tuli. Toinen kohtapuoleen syntymässä ja toivon että menisi yhtä hyvin kun ensimmäisen kanssa. Alkuun ponnistelin kyljellään ja puoli-istuvassa asennossa, eikä kummastakaan tullut yhtään mitään. Tuo jakkara oli minulle ihan paras.

Ekassa synnytyksessä tehtiin eppari, muuten en revennyt. Olin kipeä synnytyksen jälkeen, epparia ei särkenyt mutta lantio =voi jestas se oli kipeä pitkään :(. Tokassa synnytyksessä ei epparia ja vain pari tikkiä ja heti pystyin istumaan eikä mitään kolotuksia ollut! Kokoeroakin tosin oli melkoisesti, esikoinen 4,3kg ja toka 3kg, pään ympäryksissäkin senttien erot, (esikoinen oli poika ja toka tyttö).

Molemmat ponnistin tismalleen samassa asennossa puoli-istualtaan. Mulla on matala verenpaine kun siitäkin oli juttua eikä siis pahoja repeämiä (paitsi se eppari).

Alkuperäinen kirjoittaja Samoin:
uskoisin kun edellinen, eli ponnistusasento varmaankin vaikuttaa aika paljon. Synnytin esikoisen jakkaralla ja vain pari pintanirhaumaa tuli. Toinen kohtapuoleen syntymässä ja toivon että menisi yhtä hyvin kun ensimmäisen kanssa. Alkuun ponnistelin kyljellään ja puoli-istuvassa asennossa, eikä kummastakaan tullut yhtään mitään. Tuo jakkara oli minulle ihan paras.

Minäkin olisin halunnut ponnistaa jakkaralla, muttei kätilö antanut. Ei sanonut mitään syytä siihen. Varmaan vain omaa laiskuutta, koska synnytykseni oli normaali.

Alkuperäinen kirjoittaja näin Kättärillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Samoin:

Minäkin olisin halunnut ponnistaa jakkaralla, muttei kätilö antanut. Ei sanonut mitään syytä siihen. Varmaan vain omaa laiskuutta, koska synnytykseni oli normaali.

No höh! Ihme ettei edes vaivautunut perustelemaan mitenkään. Itse synnytin NKL:lla ja siellä tosiaan sain jakkaran kun vain sitä pyysin. Alkuun ponnisteltiin sen takia kyljellään ja puoli-istuvassa asennossa, ettei voimat lopu kesken kun vauva oli vielä melko ylhäällä. Minulla myös synnytys normaali, kivunlievityksenä epiduraalipuudutus. Naikkarille suuntaan ehdottomasti tämän toisenkin synnyttämään =)

Yhteistyössä