2-v. koira puri minua (pomoaan) varoittamatta käteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Tilanne oli se, että koira makasi väärässä paikassa ja komensin sitä pois. Yleensä suullinen käsky riittää, mutta koira vain jäi tuijottamaan minua eikä lotkauttanut edes korvaansa.
Menin sitten ja aloin tuuppaamaan koiraa pois, niin se varoittamatta (no tuijotteli aiemmin) nappasi minua käsivarresta kiinni ja upotti oikein hampaatkin ihoon.
Salamannopea reaktioni oli se, että alistin koiran ja pakotin sen sitten siirtymään omalle pedilleen. Tämä tapahtui eilen illalla, eikä koira ainakaan tänä aamuna tullut häntä huiskien tervehtimään minua, kun heräsin. : /

Eläinlääkäriin soitin jo, ne vaan käski tarkkailla tilannetta, että oliko tämä satunnainen vallan kaappausyritys, vai onko taustalla muuta.

Hitto vie! EN olisi tuosta koirasta uskonut tällaista käytöstä!!!! :O

Nyt en sitten tiedä mitä tekisin, entä jos seuraavalla kerralla koira pureekin lasta??? :(

En tunne tuota koiraa, tuo ei todellakaan ole sille tavanomaista käytöstä.

Minkä rotuinen koira, onko suurikin?
Joissain roduissa tyypillisempää uhmaaminen ja saa olla todella johdonmukainen ja tiukka ettei koira pääse pomoksi laumassa.

Olet samassa tilanteessa kuin me. 2 vuotias koiramme puri ensin miestäni, sitten appiukkoani ja sitten kahta lastamme. Nyt olemme antamassa koiraa pois. Nyt en enää katsele tuota puremista, koska pahenee kokoajan. Viimeiseksi puri poikaa kasvoista... :( Olin jo valmis menemään ampumaan koiran siihen paikkaan, mutta mies sai rauhoiteltua ja harkitsemaan koiran antamista jonnekkin, ettei tarvitse kuitenkin hienoa koiraa tappaa... Koulutuksella tuosta meidänkin koirasta varmasti saa hyvän ja ihanan koiran, kuhan on taitoa ja jaksamista kouluttaa..

Jep. Nyt pitäisin viiko-kaksi täysin välinpitämätöntä kohtelua koiralle ! ei missään nimessä sohvalle sinä aikana ja koira väistää aina kun ihminen käskee, esim lattialla pois edestään! ei rapsutuksia tai jutteluja koiralle.. vain perus hoito ja ruoka. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";27507486]voi olla jotain uhmaa tai kipuja jossain. Seuraile nyt rauhassa tilannetta.[/QUOTE]

Tuon tiesinkin, mutta häkelltti se, että ell käski vaan seurailla tilannetta. Entä jos sillä on joku paikka tosi kipeenä?

Voithan sä viedä sen silti lääkäriin. Vaikka toiselle eläinlääkärille, kun mille soitit. Mutta luulis että koirasta näkee, jos tunnustelet sitä että jos sillä on paikka kipeä.. murahtaa tai väistelee, jos painelee..

Uhman pitäisi vähitellen jo rauhoittua tuossa vaiheessa. Lapinkoira ei kyllä ihan vähästä pure ja tuollainen puraisu, että hampaat menee ihoon.. No, ei kuulosta aivan normaalilta. Aina on mahdollista, että on ollut vaan unenpöperössä, mutta voi myös olla jotain niin hurjaa kuin kasvain aivoissa tms. Ihan oikeasti. Tunnen yhden spanielin, joka muuttui enkelistä piruksi ja lääkäri kuvasi aivot. Siellä oli aivoissa pienenpieni kasvain.

Uhman pitäisi vähitellen jo rauhoittua tuossa vaiheessa. Lapinkoira ei kyllä ihan vähästä pure ja tuollainen puraisu, että hampaat menee ihoon.. No, ei kuulosta aivan normaalilta. Aina on mahdollista, että on ollut vaan unenpöperössä, mutta voi myös olla jotain niin hurjaa kuin kasvain aivoissa tms. Ihan oikeasti. Tunnen yhden spanielin, joka muuttui enkelistä piruksi ja lääkäri kuvasi aivot. Siellä oli aivoissa pienenpieni kasvain.
Kopeloin koiran nyt läpi, ei hammastellut, eikä mikään paikka tuntunut aristavan. Suuhunkin sain ihan normaalisti katsoa.
Mikähä ihme sillä oli!!! :(

Voiko esim. röntgentutkimukset aiheuttaa kasvaimia? Koiraa on jouduttu useampaan otteeseen kuvaamaan, kun sillä oli pentuna hammasongelmia ja äskettäin siltä on kuvattu lonkat ja kyynärät...

Meidän toinen lapinkoirauros oli pentuna sellanen että piti ihan opettaa että pomo saa ottaa lelun tai luun pois. 'Pehmeillä' konsteilla opeteltiin kaikennäköistä siitä kuka on johtaja ja nyt kyllä saa ottaa pois minkä vaan, jos tahtoo. Jos siula nyt vaan on vähän uhmakkaampi lappalainen siellä, voihan se olla sitäkin.

Toisen uroksen kanssa ei ole ollut yhtään minkäänlaisia johtajuusongelmia, johtuen varmaan siitä että meillä on jo se toinen koira.

Meidän toinen lapinkoirauros oli pentuna sellanen että piti ihan opettaa että pomo saa ottaa lelun tai luun pois. 'Pehmeillä' konsteilla opeteltiin kaikennäköistä siitä kuka on johtaja ja nyt kyllä saa ottaa pois minkä vaan, jos tahtoo. Jos siula nyt vaan on vähän uhmakkaampi lappalainen siellä, voihan se olla sitäkin.

Toisen uroksen kanssa ei ole ollut yhtään minkäänlaisia johtajuusongelmia, johtuen varmaan siitä että meillä on jo se toinen koira.

Meillä ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa tuon (uros sekin) kanssa tuosta, että saanko ottaa luun vai en. Se käy tarjoamassa luuta minulle ja me leikitään luun kanssa jahtileikkejä yms yms. eikä koskaan ärähdä tai hammastele jos ojennan käden ja nappaan siltä luun kesken herkuttelutuokion.

Ruokakuppiakaan ei puolusta muuta kuin toisilta koirilta vain.

Jokunlaista itsepäisyyttä on kuitenkin havaittavissa, eli että tekee omin päin joitain salamanopearatkaisuja, esim. puolustaakseen lapsiamme toisilta koirilta, tai muilta uhkaavilta tilanteilta.

No mullakin oli tänä aamuna koiran kanssa vähän kenkku juttu. Ja meilläkin on lapinkoira naaras pian jo kolme vuotias. Vein pojan kouluun ja siellä yks hänen luokkakaveri halusi tulla silittää ja tuli tosi nätisti siis ei lapsen vika. Meidän koira on sellanen hössö häntä heiluu ja on sellanen kohno kun lapinkoira useesti on.Ja kuinka kävikään hyppäs lasta päin ja näykkäsi hihasta. Mun vika kun en kerjenny/tajunnu tehdä mitään mut että pisti vihaksi kyll olis tehny mieli" lahdata" koira siihen paikkaan. No ei kai mut kiukkunen olin. Mitä pitäs tehdä? Kyl on paska fiilis.

Koira pidetään tästä lähtien tiukemmilla otteilla koirana! Koira kulkee viimeisenä ovista, saa ruokansa viimeisenä, kulkee remmissä täysin sinun ehdoilla. (jos näin ei vielä ole)

Tässä tapauksessa koira ilmeisesti käsitti että olet hänen reviirillään, eli omi itsellensä paikan ja vartioi sitä, sun täytyy viedä siltä tila pois!
Koiran tulee väistää aina.

Itse tekisin niin että mihin tahansa koira pistää makuulleen niin antaisin vähän siedätyshoitoa siten että pakottaisin koiran väistämään useaan otteeseen ja itse menisin ko paikalle istuskelemaan tai seisomaan!

Ei hätää, johtajuusongelmasta pääsee helposti eroon. Netistä löytyy hyvät ohjeet.

Onko koiraa toruttu murisemisesta? Tuntuu kuin varoittaminen olisi kitketty pois, normisti koira aina varoittaa.

Koirahan ei tajua että pureminen olisi jotenkin paha juttu, koira puree erinäisistä syistä. Ei niillä toimi aivot kuten ihmisillä. Tottakai tulee häntäheiluen seuraavana päivänä:)

Ole varma itsestäsi, koira vaistoaa jos vähänkin aristelet.

Koira on tähänkin asti mennyt meidän ehdoilla. Ruokakupille saa mennä vaan luvan kanssa. Tuo ovisysteemi on ihan vanhanaikainen juttu, mutta ovistakin koira saa tulla vain luvan kanssa.
Samoin autossa, autosta koiran ei ole lupa poistua ilman lupaa, vaikka ovi olisikin auki, jos koira on joskus livahtanut sieltä pois, olen palauttanut koiran takaisin autoon paikalleen ja sitten vasta luvan kanssa on saanut tulla sieltä ulos.

Meillä ei todellakaan ole johtajuusongelmaa. Ei missään muodossa. Sen verran on koirista mullakin kokemusta, että tiedän, että tuolla koiralla on nyt joku muu juttu, mikä tuon puremisen aiheutti.
Koskaan sen ei ole tarvinnut omaa petipaikkaansa vahtia ja tosiaan, tuo ei edes ollut sen normaali makuupaikka, vaan luvaton oleskelupaikka.

Koira pidetään tästä lähtien tiukemmilla otteilla koirana! Koira kulkee viimeisenä ovista, saa ruokansa viimeisenä, kulkee remmissä täysin sinun ehdoilla. (jos näin ei vielä ole)

Tässä tapauksessa koira ilmeisesti käsitti että olet hänen reviirillään, eli omi itsellensä paikan ja vartioi sitä, sun täytyy viedä siltä tila pois!
Koiran tulee väistää aina.

Itse tekisin niin että mihin tahansa koira pistää makuulleen niin antaisin vähän siedätyshoitoa siten että pakottaisin koiran väistämään useaan otteeseen ja itse menisin ko paikalle istuskelemaan tai seisomaan!

Ei hätää, johtajuusongelmasta pääsee helposti eroon. Netistä löytyy hyvät ohjeet.

Onko koiraa toruttu murisemisesta? Tuntuu kuin varoittaminen olisi kitketty pois, normisti koira aina varoittaa.

Koirahan ei tajua että pureminen olisi jotenkin paha juttu, koira puree erinäisistä syistä. Ei niillä toimi aivot kuten ihmisillä. Tottakai tulee häntäheiluen seuraavana päivänä:)

Ole varma itsestäsi, koira vaistoaa jos vähänkin aristelet.

Lady Domina.:p

Alkuperäinen kirjoittaja Myöskin!;27507458:
Olet samassa tilanteessa kuin me. 2 vuotias koiramme puri ensin miestäni, sitten appiukkoani ja sitten kahta lastamme. Nyt olemme antamassa koiraa pois. Nyt en enää katsele tuota puremista, koska pahenee kokoajan. Viimeiseksi puri poikaa kasvoista... :( Olin jo valmis menemään ampumaan koiran siihen paikkaan, mutta mies sai rauhoiteltua ja harkitsemaan koiran antamista jonnekkin, ettei tarvitse kuitenkin hienoa koiraa tappaa... Koulutuksella tuosta meidänkin koirasta varmasti saa hyvän ja ihanan koiran, kuhan on taitoa ja jaksamista kouluttaa..

Tämä koira kuuluu piikille, vaikka olisi kullasta valeltu ja timantein koristeltu!!(Hieno koira:headwall: ) Tiedäthän että olette velvollisia kertomaan uudelle omistajalle miten montaa ihmistä koira purrut, tuskin kukaan koiraa ottaa ja järjetöntä sun mieheltä edes harkita koiran pistämistä kiertoon!!

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Koira on lapinkoira, piti olla maailman herttaisin rotu

No ei ole lapinkoira herttasimmasta päästä :O Ei mitkään alkukantaiset rodut mielestäni ole! Ne on selviytyjiä, sitkeitä sissejä ja luottaa enemmän vaistoihinsa kuin moni paljon jalostettu rotu.

Mutta en usko tämän tapauksen olevan rotukysymys, harvoin se onkaan. Näyttäisin koiraa lääkärillä, sillä koira peittää kivut tosi hyvin.

Meidän staffi/russeli vainaa alkoi myös yhtäkkiä hyökkäilemään muiden kimppuun ja ärisi ja murisi kun meni lähelle. Ei onneksi purrut mitenkään kovaa kertaakaan. Kiikutin eläinlääkärille ja siellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja addisonin tauti. Lääkkeet kun sai niin koira palautui omaksi itsekseen.
Eli taustalla saattaa olla jokin pitkäaikaissairauskin.

Yhteistyössä