2-v syömisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dhea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dhea

Vieras
Meidän poika tuli juuri 2- vuotiaaksi ja uhmaikä näyttäisi alkaneen. Suurin ongelma on syömisessä... Kolmisen viikkoa on jo elänyt melkein pelkästään maidolla. Ruokailutilanteet alkaa olla aika ahdistavia näin äidin näkölulmasta. On kokeiltu eri ruokia, syöttämällä ja annettu syödä (sotkea) itse, mutta ruoka lentää vain koiran suuhun, tai laittialle jos koira on komennettu muualle.

Nyt, kun tilanteeseen yrittää sekaantua myös anoppi ja oma äitini, kaipaisin vähän "uskonvahvistusta". Anoppi kun on sitä mieltä, että pojan vatsa menee pilalle jos annan hänelle 6 kk pilttisoseita, niistä ei kuulemma saa tarpeeksi energiaa. Toisaalta anoppi olisi valmis antamaan kakkua ja pullaa "että söisi edes jotain". Minä olen vakaasti sitä mieltä, että jos ruoka ei kelpaa, ei tarvitse herkkujakaan...

Mitä mieltä olette?

Pidennä ruokailuvälejä ja ulkoilkaa paljon. Kyllä se ajan kanssa ohi menee. Leikin varjolla minä aina sain muutaman lusikallisen menemään. Parempi on antaa sitten edes niitä herkkuja kuin että olis kokonaan syömättä.

Jeps, jos ei ruoka maita, laita lapsi pois ruokapöydästä. Seuraavan kerran syötävää vasta seuraavana ruoka-aikana, ei missään nimessä mitään herkkuja välissä. Jossain vaiheessa meilläkin oli tuo kausi, ja usko vaan, meni ohi kun huomasi ettei pelleily auta.
Itse toki kihisin kiukusta kun joutui lähtemään kerhoon tms. pelkän juomatilkan avulla. Mutta tilanne tasottui mielestäni aika pian.

Täällä myös neiti hieman reilut 2v ja ollut aina aika huono syömään - tietysti asia korostunut nyt uhmaiässä. Mutta asiaan on auttanut juuri tuo että ei liikaa kiinnitä siihen huomiota: jos ei syö niin pois pöydästä, ja seuraavan kerran ruokaa taas ruoka-aikana. Ei todellakaan mitään herkkuja! Korkeintaan seuraava ruoka hieman aiemmin jos ei kerran mitään ole syönyt.

Kyllä tuo siitä on hiukan jo oppinut, ja ajan kanssa lisää. Ei pidä liikaa sortua kaikenmaailman temppuihin tai niitä saa olla aina harrastamassa...

Tyttökin osaa tietysti hieman karsastaa uusia makuja, ja varsinkin jos jotain todella uutta en tietenkään pakota hirveästi ottamaan. Mutta ei meillä myöskään pelkästään tytön herkkuruokia ole, kunnon kotiruokaa useimmiten.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2005 klo 16:10 Kirsi kirjoitti:
Jeps, jos ei ruoka maita, laita lapsi pois ruokapöydästä. Seuraavan kerran syötävää vasta seuraavana ruoka-aikana, ei missään nimessä mitään herkkuja välissä. Jossain vaiheessa meilläkin oli tuo kausi, ja usko vaan, meni ohi kun huomasi ettei pelleily auta.
Itse toki kihisin kiukusta kun joutui lähtemään kerhoon tms. pelkän juomatilkan avulla. Mutta tilanne tasottui mielestäni aika pian.
Olen samaa mieltä. Olen huomannut että kyllä se lapsi itse huolen syömisistään pitää.Niillä vain on välillä näitä luontaisia paastokausia, kun kasvuvauhti on vähän hitaampaa. Meillä joutuu ruokapöydästä pois jos ei ruoka kelpaa ja menee leikiks. Meillä ruokapöydässä on hyvät tavat kunniassa ja niihin on vain pienenkin tyydyttävä. Ja herkkuja en missään nimessä anna välissä, siihen oppii nopeasti->kun ei syö tavallista, saa herkkuja, ja sitten menee vielä enemmän överiksi. Meilläkin on tällä hetkellä kausi että luulen että likka elää pelkällä maidolla, saattaa kestä n. 3vk, mutta sitten taas syödään kuin hevoset se toinen 3vk..Olipa sekalainen sepostus, mutta kyllä se ohi menee. Kipeenä on eriasia, silloin annetaan niitä herkkujakin, mutta ei mielin määrin.. =)

Meidän 2v ei liioin syö paljon mitään,maitoa vaan juo.Hyvin kasvaa silti,en ole pahemmin stressannut.Kaikilla meidän lapsilla on ollut tuo kausi jossakin vaiheessa ja kyllä se on ohi mennyt.
Yritän tehdä tytön lempiruokia,mutta välillä ei mene nekään.Tyttö syö mitä syö,lähtee sitten pöydästä.Ei anna syöttää itseään,joten kaikki on kiinni neidin omasta syömisestä. :headwall:

Lapset on tosiaan viisaampia kuin me aikuiset. He osaavat kuunnella kehoaan vielä. Välillä tosiaan syödään kunnolla ja sitten paastotaan.
Kannattaa silti tarkistaa että ei ole takahampaita tulossa. Meillä 2v poika syö mielellään näinä kausina muksu puuroa huoneenlämpöisenä. Kaikenlainen lämmin ruoka on mennyt pannaan silloin. Ja vaikka itsestä tuntuu välillä kamalalta syöttää "isolle" pojalle pelkkää vauvan ruokaa niin ei auta. Voimia isovanhempien suhteen. Ota itse jokin linja ja pidä siitä kiinni. Sinä siitä lapsesta olet laillisesti vastuussa ei muut. Heillä on ollut oma aika keksi omia ratkaisujaan vastaaviin tilanteisiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 07:04 MAMI kirjoitti:
Lapset on tosiaan viisaampia kuin me aikuiset. He osaavat kuunnella kehoaan vielä. Välillä tosiaan syödään kunnolla ja sitten paastotaan.
Kannattaa silti tarkistaa että ei ole takahampaita tulossa. Meillä 2v poika syö mielellään näinä kausina muksu puuroa huoneenlämpöisenä. Kaikenlainen lämmin ruoka on mennyt pannaan silloin. Ja vaikka itsestä tuntuu välillä kamalalta syöttää "isolle" pojalle pelkkää vauvan ruokaa niin ei auta. Voimia isovanhempien suhteen. Ota itse jokin linja ja pidä siitä kiinni. Sinä siitä lapsesta olet laillisesti vastuussa ei muut. Heillä on ollut oma aika keksi omia ratkaisujaan vastaaviin tilanteisiin.

Juuri kun kirjoitin tuossa aiemmin että nyt meidän tyttö syö suht hyvin, teki taas lakon... mutta huomattiin että johtuu juuri noista takahampaista! Ekat kaksi tuli oikealle puolelle jo aiemmin, ja just silloin oli paha kiukku-syömättömyyskausi. Nyt sitten on just punkemassa ulos kaksi vasemmalle taakse ja tuntuu että juuri niiden takia tyttö on aikasta levoton ja lämmin ruoka ei kelpais - vaikka olis kuinka lempiruokaa.

Tytöstä näkee selvästi että nälkä olis mutta ei maistu. Nyt mennään sitten muutama päivä sillä linjalla että syö sitä mitä tykkää, vaikka välillä näyttääkin vähän valjuilta nuo tytön annokset... (esim. keitettyä makaroonia ja pieniä kananpaloja tms.). hedelmiä koitetaan antaa, ja jukurtteja tms.

Uskonpa että pian tytsi syö taas vähän paremmin kun ei suussa enää niin pipi.

Yhteistyössä