2-vuotiaan huono syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maiski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maiski"

Vieras
2-vuotias syö päiväkodissa hyvin, kuulemma tosi reippaasti ja pyytää lisää. Kotona syöminen viikonloppuisin onkin sitten nyppimistä. Pääsääntöisesti syö aamupuuron, välipalajogurtin ja iltapuuron. Mutta varsinaista ruokaa ei syö. Ruoka-annoksesta saattaa syödä riisiä, muusia, pastaa tms. jos ovat erikseen muusta, mutta jos on sekottanut kasviksia, lihaa lisukkeeseen, niin ei suostu syömään.

Lapsi on kuitenkin nälkäinen, mutta periaatteessa jättää raivarin jälkeen syömättä, jos ei ruoka ei "miellytä". Ei tarjota vaihtoehtoja, vaan se ruoka mikä on, ja seuraava ruoka sitten kun taas ruoka-aika. Iltapuuro sitten aina maistuukin... puuroa tuo söisi, koska vaan. Mutta hyvä se olis että oppis muutakin syömään.

Pk:ssa mössäävät ruoan pojalle vielä. Kotonakin varmaan ihan sileä mössö menisi, mutta haluaisin harjotuttaa lasta normaali rakenteiseen ruokaan. On ollut hankala syöjä vauva-ajasta saakka, ts. mitkään klimpit eivät miellytä.

En mä tiedä tartteeko tuolle mitään yrittää tehdä. Pk:ssa kuitenkin ruoka maistuu, siis se hyvin mössätty. Pitkä, hoikka poika. 2 vuotis neuvolaa ei vielä, mutta varmaan paino vähän kyykkää. Täytyy kysyä nlatädiltä sitten.

Muilla vastaavaa?

Täällä! :wave: Meillä 2,5v poika (ei ole päivähoidossa). Aamu-, väli- ja iltapalat syö hyvällä ruokahalulla, mutta ruokaa ei sitten oikein söisikään. Aiemmin tuli samanlaisia lyhkäsempiä kausia, mutta nyt on pidentynyt useampaan viikkoon (nyt on uhmakin pahentunut, että liekö yhteys näillä). Ei syö kun maksimissaan muutaman haarukallisen/lusikallisen ruokaa. Sitten kausi menee ohi, ja syö taas vähän paremmin, joskus jopa ottaa lisää. :) Ja sitten alkaa taas uudestaan, että ei maistu. En ole huolissaan, kun kaikkea muuta syö hyvin ja tuntuu olevan niin tälläistä vuoroin vieraissa, että menee varmaan jossain vaiheessa kokonaan ohi. Sitä odotellessa! :)

osaako lapsi pureskella? ts. syökö esim kovempaa leipää, omenaa tms pureskeltavaa ja ongelma on vaan ruoan maussa tai suutuntumassa?

Syö leipää, näkkäriäkin, tosi mielellään. Ja muuta vastaaavaa. Mutta ruoassa on joku, mikä ei kelpaa. Eikä ole varmaan maustakaan kyse, vaan nimenomaan siitä suutuntumassa. Tosiaan pasta, riisi, muusi ja ransklaisetkin menee. Mutta ei sit syö esim. nakkeja, lihapullia, kanaa.

Tosi raivosuttavaa vääntää laitasellin ruokaa. Lapsi saa raivarin eikä syö mitään. Tai ottaa yhden lusikallisen ja sylkäisee kaiken ulos. Ja alkaa raivoamaan.

meillä tyttö kohta 2v. syö päiväkodissa aina hyvin. kehuvat syömistä. syönyt itse jo vuoden.
kotona syönyt puoli vuotta huonosti, joskus ei suostu syömään mitään, toisinaan syö paljon, mutta yleensä ei syö juuri mitään. en tiedä olisiko tämä jotain uhmaa?
kokkariesta ruokaa on syönyt siitä lähtien kun alkoi syömään kiinteitä, kun niidenkin aloitus oli vaikeaa, mutta sitten söi tosi hyvin alussa..
välillä oikein ärsyttää kun ei syö, mutta mitä enemmän aikaa menee sitä helpommin olen tähän sopeutunut eikä se rasita

[QUOTE="mamma09";23029454]Pyydä etteivät tarhassa enää muussaa niin on pakko tottua kokkareisiin.[/QUOTE]

Toki tuo on yksi vaihtoehto. Pk.ssa sai aluksi ihan vauvanmössönä ruoan (lapsi tuolloin 1v6kk). Kun syöminen sujui, siirryttii n haarukkamuussaamiseen ja ruokailu edelleen sujui. Sovittiin et harkoitellaan kotona "kunnon" ruoan syömistä ja sit siirrytään pk:kin. Mut voihan sit kokeilla toisinki päin.

Lapsi on kyllä uhmakas, ollut jo useita kuukausia. On myöskin kovapäinen ja tietää mitä haluaa - ja myöskin sen ilmaisee.

Ja vielä se, että onko jollain kokemuksia että jostain "rakenteellisesta" syystä ruokailu olisi ongelmallista, juurikin tällä tavalla? (tosin itse kyllä uskon vahvasti et lapsi on vaan nirso)

En mä tosiaan ole kauheesti tätä murehtinut, vaikka ärsyttää. Lapsi pärjää hyvin, vaikka jäiskin yksi ruoka väliin. Toisin kuin isoveljnesä, josta tulee kuin pistetty sika, jos ei saa ruokaa 2-3 tunnin välein...

Nostinpa tän vanhan aloitukseni.

Edelleen "kamppaillaan" lapsen kanssa samasta asiasta. Syöminen on ihan onnetonta. Aiemmin puuro on kelvannut hyvin, nykyään sekin vähän nihkeästi. Esim. kolmena edellisenä päivänä ei ole päiväkodin jälkeen kuin tilkan maitoa ja näkkärin. Siinä kaikki. Helposti alkaa raivoamaan kun yritetäänkin tarjota ruokaa. Jotenkin olen sopeutunut asiaan, mutta en mä tiedä onko sekään hyvä...pitäisikö kyssäistä neuvolasta? Tätä on kuitenkin jo jatkunut melkein syksystä. Välillä kyllä saa puuskan ja lusikoi ruokaa oikein urakalla, mutta sitä sattuu maksimissaaan kerran viikossa.

Yhteistyössä