2-vuotiaan kommunikoinnista-kysymykseen vastaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama McQueen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salama McQueen

Vieras
Mua ihmetyttää yksi asia. Meidän 2 v 4 kk vanha poika, puhuu ihan hyvin ja on ihan mielestäni kehittynyt normaalisti, mutta ei osaa sanoa "joo" tms. kysymyksiin. Kysymykset usein sivuuttaa, jos jotain vastaa, se on "ei"- vaikka siis haluaisikin. Ok, tämä voisi olla uhmaa, mutta ei ole. Kun ei yksinkertaisesti osaa sanoa muuta. Jos kysyy vaikka, että "otatko mehua", poika toistaa saman kysymyksen hymyillen, eli se on se myönteinen vastaus. Eli tuo myönteinen vastaus on aina positiivisella äänensävyllä esitetty kysyjän oma kysymys.

Kellään muulla tällaista??

Ihan normaalilata kuullostaa minun mielestä. Lapsi ei vain ole vielä kunnolla sisäistänyt sitä, mikä on kysymys ja kuinka siihen vastataan. Tuo kysymyksen tai muiden puheiden toistaminen on myös kielenkehityksen kannalta tärkeää joten älähän nyt vielä huoli. Reilusti puoli vuotta voi mennä samaan rataan ja jossain vaiheessa palaset ns loksahtavat kohdalleen.

Jos on vaan joku vaihe? En huolestuisi, jos tuo on ainoa tollanen outous puheen kehityksessä. Mun kummipojalla on tapana toistaa kiellot. On muutamaa kuukautta nuorempi, kuin sun poika. Jos vaikka sanoo, et J*****, pois sieltä pöydältä, niin se toistaa sen kiellon ja hymyilee nätisti päälle, eikä aikomustakaan totella.. :D

Pakko kysyä. Ymmärtääkö lapsi muuten puhetta, esim. toteamuksia. Mennään ulos tai Nyt nukkumaan? Miten reagoi esim. ilmoitukseen "Pese kädet ja tule pöytään" siis käskyyn tai pyyntöön, joka on kaksi tai useampi osainen?

Meillä vähän samaan tyyliin, mut huomasinpa tuossa, et jos Neiti sanoo et mennään pyypyyn (siis kylpyyn) niin vastaan, et "ai, sä haluat kylpyyn"

Olisko teillä sama?

Eli luulee et kuuluu toistaa se sama asia, koska äitikin tekee niin :ashamed:

poika reilun 2v ja jos nyt vaikka kysyn otatko mehua, vastaa hän: otatko? eli se on kyllä... EI tulee kyllä komeasti jos ei jotain halua, mutta se joo tai kyllä ei tule... emt

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Meillä vähän samaan tyyliin, mut huomasinpa tuossa, et jos Neiti sanoo et mennään pyypyyn (siis kylpyyn) niin vastaan, et "ai, sä haluat kylpyyn"

Olisko teillä sama?

Eli luulee et kuuluu toistaa se sama asia, koska äitikin tekee niin :ashamed:

:D :ashamed: Näinhän mäkin teen... :whistle:

jos ymmärsin oikein, niin kuullostaa meidän neidiltä 2v 2kk. tytöllä menee kyllä ja ei välillä sekaisin, samoin kuin esim. maito ja vesi. kysyn: haluatko maitoa? vastaus joo niin kun olen kaatamassa niin sanookin, että vettä.
jos kysyn jotain, oletko väsynyt tms? niin toistaa kysymyksen. Ja muutenkin, tuntuu meidän neidin kanssa keskustelut välillä todella sekavilta, lopulta ei kukaan tiedä mitä kukaan on tarkoittanut tai mistä ylipäätänsä on kyse :whistle: :D
mutta en ole ajatellut sen olevan mitään huolestuttavaa, oon vaan ajatellut sen kuuluvan ikään. Ja meillä siis neitiä sekoittaa kaksikielisyys (suomi/ruotsi) joten oon pistänyt senkin piikkiin. Kun välillä yhdessä lauseessa voi olla kolmea kieltä (suomi,ruotsi ja neidin "omaa kieltä") :D

Alkuperäinen kirjoittaja Koo:
Pakko kysyä. Ymmärtääkö lapsi muuten puhetta, esim. toteamuksia. Mennään ulos tai Nyt nukkumaan? Miten reagoi esim. ilmoitukseen "Pese kädet ja tule pöytään" siis käskyyn tai pyyntöön, joka on kaksi tai useampi osainen?

Joo, ymmärtää kyllä. Ei ongelmia mun mielestä tuossa ymmärryspuolessa. Tykkää toistaa mun ohjeet- jos sanon, että mene käsipesulle ja tule syömään, marssii vessaan ja mennessään sanoo, että "pestään kädet ja sitten syömään".

lisään vielä, että jos sanon että voi kun mamma on väsynyt, niin tyttö vastaa että (oma nimi) on väsynyt. eli siis vaikka liisa on väsynyt.
ja sama juttu : koira on kipeä, tyttö vastaa : liisa on kipeä.

Alkuperäinen kirjoittaja willasukka:
jos ymmärsin oikein, niin kuullostaa meidän neidiltä 2v 2kk. tytöllä menee kyllä ja ei välillä sekaisin, samoin kuin esim. maito ja vesi. kysyn: haluatko maitoa? vastaus joo niin kun olen kaatamassa niin sanookin, että vettä.
jos kysyn jotain, oletko väsynyt tms? niin toistaa kysymyksen. Ja muutenkin, tuntuu meidän neidin kanssa keskustelut välillä todella sekavilta, lopulta ei kukaan tiedä mitä kukaan on tarkoittanut tai mistä ylipäätänsä on kyse :whistle: :D
mutta en ole ajatellut sen olevan mitään huolestuttavaa, oon vaan ajatellut sen kuuluvan ikään. Ja meillä siis neitiä sekoittaa kaksikielisyys (suomi/ruotsi) joten oon pistänyt senkin piikkiin. Kun välillä yhdessä lauseessa voi olla kolmea kieltä (suomi,ruotsi ja neidin "omaa kieltä") :D

Siis kun meidän poika ei ole IKINÄ vastannut mihinkään muuta kuin "ei" tai sitten vastannut kysyjän omalla kysymyksellä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

Joo, ymmärtää kyllä. Ei ongelmia mun mielestä tuossa ymmärryspuolessa. Tykkää toistaa mun ohjeet- jos sanon, että mene käsipesulle ja tule syömään, marssii vessaan ja mennessään sanoo, että "pestään kädet ja sitten syömään".

Hyvä juttu. Siksi kysyin, koska meillä on dysfaattinen lapsi, jolla tulee kaikupuhetta (kuuluu kehityskaareen), mutta hänen ongelmat ovat pitkälle ymmärryspuolella. Meillä meni pikkuisen turhan kauan, ennen kuin "vika" löytyi, joten siksi kyselin.
Usein kiinnitetään huomiota vain siihen kuinka lapsi tuottaa puhetta, esim. neuvolassa kysytään vain, että tuleeko sanoja. Ei kysellä tai huomioida sitä, kuinka lapsi ottaa esim. ohjeita vastaan.

Jos muuten puhuu ihan normaalisti ja ymmärtää puhetta, ei syytä huoleen. Toisaalta kaikupuhe voi olla merkki jonkinlaisesta kielenkehityksen häiriöstä. Meillä tytöllä, 3v. on todettu kielenkehityksen erityisvaikeus. Ilmenee usein juuri kysymyksissä kysymyksen toistamisena. Samalla hän prosessoi kysymystä ja vastaus tulee sitten hetken kuluttua.

Ei ole ollu tuollaista. Esikoinen oppi kunnolla puhuun 1v 10kk ja kesti aika kauan että oppi vastaamaan.

Toinen, 1v 7kk tyttö osaa sen sijaan vastata tosi hyvin jo sen mukaan mitä haluaa.

Hyvä juttu. Siksi kysyin, koska meillä on dysfaattinen lapsi, jolla tulee kaikupuhetta (kuuluu kehityskaareen), mutta hänen ongelmat ovat pitkälle ymmärryspuolella. Meillä meni pikkuisen turhan kauan, ennen kuin "vika" löytyi, joten siksi kyselin.
Usein kiinnitetään huomiota vain siihen kuinka lapsi tuottaa puhetta, esim. neuvolassa kysytään vain, että tuleeko sanoja. Ei kysellä tai huomioida sitä, kuinka lapsi ottaa esim. ohjeita vastaan.

Tästä mäkin olen ollut hieman huolissani. Kun tuntuu hassulta, että lapsi, joka muuten puhuu ihan hienosti, toistelee kaikkea kuin papukaija, erityisesti kysymyksiä. Hänellä on kuitenkin muitakin pikkujuttuja, joista olen huolissani. Esim. nytkin itkee lattialla, että "ei halua yhtään mehua" ja se tarkoittaa, että tahdon mehua. Ymmärrys on mun mielestä ihan muuten ikätasoista, välillä menee "ohi", ts. ei näytä kuuntelevan. Lisäksi on joissain asioissa neuroottinen (siisteys, tavaroiden järjestely) ja pelkoinen (ampiaiset, äänet, itse asiassa kaikki lentävä).

Tästä mäkin olen ollut hieman huolissani. Kun tuntuu hassulta, että lapsi, joka muuten puhuu ihan hienosti, toistelee kaikkea kuin papukaija, erityisesti kysymyksiä. Hänellä on kuitenkin muitakin pikkujuttuja, joista olen huolissani. Esim. nytkin itkee lattialla, että "ei halua yhtään mehua" ja se tarkoittaa, että tahdon mehua. Ymmärrys on mun mielestä ihan muuten ikätasoista, välillä menee "ohi", ts. ei näytä kuuntelevan. Lisäksi on joissain asioissa neuroottinen (siisteys, tavaroiden järjestely) ja pelkoinen (ampiaiset, äänet, itse asiassa kaikki lentävä).

kuulostaa, että kyseessä voi olla jonkinasteista aistiyliherkkyyttä sekä ongelmia kielenkehityksessä, oireena mm. kaikupuhe. Älä hermoile turhia, mutta kysy asiasta kuitenkin neuvolassa ja pyydä lähete esim. lastenneurologille. Ihan oman mielenrauhan takia. ja jos jotakin ilmenee, aina parempi, mitä aikaisemmin kuntoutus aloitetaa.

Sille kaikupuheelle on jokin hieno nimikin, alkaa eellä, mut en millään saa sitä päähäni. Googlella varmaan löytyy kattavasi tietoa. Kaikupuhe on yleistä esim. autismissa, jolloin lapsi saattaa toistaa pitkiäkin pätkiä pitkänkin ajan takaa, esim. sääennusteita edelliseltä viikolta. Kuulostaa hassulta, et ainoa oire olisi vain kaikipuhe kysymysten yhteydessä. Mutta oman mielenrauhan takia kannattaa toki ottaa selvää ja kysyä, mutta piruja ei kannata silti alkaa seinille maalailemaan. Onhan poika kuitenkin tosi pieni vielä. Jotkut tuon ikäiset ei puhu vielä lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:

kuulostaa, että kyseessä voi olla jonkinasteista aistiyliherkkyyttä sekä ongelmia kielenkehityksessä, oireena mm. kaikupuhe. Älä hermoile turhia, mutta kysy asiasta kuitenkin neuvolassa ja pyydä lähete esim. lastenneurologille. Ihan oman mielenrauhan takia. ja jos jotakin ilmenee, aina parempi, mitä aikaisemmin kuntoutus aloitetaa.

Kiitokset. Näinpä taidankin tehdä, vaikka ensin ihan neuvolapsykologille.

Uusimmat

Yhteistyössä