2-vuotiaan syominen.(tai siis syomattomyys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja labello
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

labello

Jäsen
22.03.2008
714
0
16
Tai lahinna,miten toimitte syomaongelmissa?
Meidan 2v valilla totaali kieltaytyy syomasta jotain, alkaa syljeskelemaan ruokaa pois suusta,eika lopulta enaa ollenkaan avaa suutaan. Koko ruokailun saldona saattaa olla 1-2 lusikallista. Olenko liian ankara taman ikaiselle,kun nostan vaan pois poydasta, en tarjoa mitaan vaihtoehtoisia ruokia, eika saa ylimaaraisia valipaloja. Muutenkin syo pienia annoksia,aina syonyt. Kasvaa -1 kayralla ja 2v neuvolassa ehdotettiin etta syomiskertoja lisattaisi ja etta nirsoilun tullessa tarjottaisiin esim vain lempiruokaa. Sita en oikein sulata, minusta on ihan hyva tottua kaikenlaisiin ruokiin, en minakaan kaikesta pida,mutta silti yritan monipuolisesti syoda,en vain yhta ja samaa ruokalajia. Ja muutenkaan en kylla ala pojalle laittamaan aina eri ruokaa kun mita me muut syodaan.
Kertokaas teidan syomistaistoista!

Meillä on ollut samanlaista ongelmaa tytön kanssa, syljeskeli pois ruokaa ja kieltäytyi lopulta kokonaan syömästä tiettyä ruokaa. Nyt kun ikää on 2v 7kk osaa sanoa, ettei tykkää siitä ruuasta. Emme siis tarjoa enää kanaa ja riisiä, kun ei kerta siitä tykkää. Joskus myös temppuilee syömisen kanssa ihan siitä syystä ettei ole nälkä. Olenkin tullut siihen tulokseen, että lapsi kyllä syö ongelmitta kun a) on tarpeeksi nälkä b ) ruoka on hyvää.

Meillä sama ongelma, ruokaa menee jsokus kerrallaan pari lusikallista, joku toinen kerta sit uppoo kaikki mitä tarjotaan. Meillä on kans otettu se kanta että jos tarjottu ruoka ei maistu niin sit pois pöydästä ja seuraavana ruoka-aikana sit ehkä maistuu ruoka paremmin. Julmaa ehkä mutta ei mulla on aikaa/voimi houkutella yhtä joka ruualla syömään kun siihen menis ehkä tunti aikaa ja kaikkien hermot ja lopputulos olisi sama.

Luin juuri muutama päivä sitten Pampperssin kotisivuilta et tuo syömättömyys on han normaalia tuon ikäiselle ja että ei ne näännytä itseään nälkään, eli syövät sitten kun on nälkä :)

Syökö hän ollenkaan itse? Ymmärsin tuosta että sinä syötät? Meillä kävi jossain vaiheessa kun poika oli alle 2v en muista tarkkaan miten vanha,mutta kuiteskin syöminen meinasi ruveta takkuilemaan,niin lykkäsin pojalle lautasen eteen ja lusikan käteen. Lautanen tyhjeni ja ongelma olikin siinä että halusi syödä itse,en edes enää muista milloin olisin poikaani syöttänyt viimeksi siitä on niin pitkä aika,nykyään hän on 2,6vuotias.

vatsa toimii kylla ihan normaalisti, enka usko etta allergioista johtuisi. valilla syo sitten hyvin niitakin ruokia,mitka ei talla kertaa ole maistuneet. itse syo lusikalla ja haarukalla, joskus pyytaa etta aiti auttaa.
kiukuttaa vaan niin vietavasti kun ei mene ruoka alas sitten millaan ja sitten kiukuttelee myohemin etta on nalka. :kieh:

voin kertoa että mun pian 4v poika oli täys nirso kaiken suhteen se oli täysin saletti että oliko jugurttia,viiliä,vanukkaita ym et jos se oli päättäny olla syömättä niin ei se syöny
se oli ollu koko pienen iän mutta n. 2½-3v se oli pahimmillaan se herra eli pyhällä hengellä
saatto olla että päivän syömisenä saatto olla, puolikas leipä vähän vettä,maitoo,mehua
me koitettiin kaikki mutta eihän siitä tullu ku kamala poru.. paiono laski..
nyt 4v on edelleen vähän huonoa syömininenmutta parempaan suuntaan menty syö aamupuuron ja päiväkodissa ruuan. kotonakin syö mutta välillä edelleen nirsoilee ja vaikka olis perunamuussia ja lihapullia niin ei
mutta se huono aika se oli monta kk ettei syönyt juuri mitään. jos pari viikkoo syöny hyvin saatto joku ruoka taas maistua vähänmutta sitten taas ei syöty oikein mitään.
ens kuussa 4v neuvola jossa nähdään miten paino noussut tuosta 3v neuvolasta jolloin se oli laskussa (-700g)

Yhteistyössä