2-vuotias ärisee muille lapsille. Miten suhtautua, onko muita samanlaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Meidän 2-vuotiaamme on ollut alusta saakka todella herkkä ja tulinen. Koliikkia ja refluksia oli vauvana, eikä ole ikinä oikein oppinut rauhoittumaan tai jotenkin vaikuttaa siltiä, että on vain muutama paikka/ihminen joiden seurassa hän kokee olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Hän on usein tyytymätön jne. Eli tämänlaisesta ihmistyypistä on kyse. Hän on vielä kotihoidossa, mutta käymme sinnikkäästi muskarissa ja kyläilemässä jne, vaikka se onkin aina todella työlästä. Mys meillä käy vieraita ja isovanhempia, mutta vain oman äitini seurassa hän tykkää minun ja isän lisäksi olla. Vierastus on aina ollut voimakasta.

Ongelmaksi on noussut se, että hän ärisee muille lapsille esim. leikkipuistossa. Ärinä kohdistuu etenkin ikätovereihin. Pelkään, että hän jää ulkopuoliseksi ja tulee kiusatuksi poikkeavan käytöksensä johdosta. Nyt muut samanikäiset ovat jo alkaneet loitata hänestä ja katsoa häntä pahasti. Kun ikää vielä tulee, muut lapset oppivat seuraavaksi kiusaamaan. Hän huutaa kovaan ääneen "ei, kun joku muu tulee leikkipuistoon tai lähestyy häntä ja itkee paljon, jos paikalla on muita. Olen yrittänyt kertoa, että huutaminen ei tunnu kivalta muista ihmisistä ja olisi kohteliaampaa vaikka tervehtiä. Kaksivuotias ei tätä puhettani vielä oikein ymmärrä vaikka hyvin itse jo puhukin ja muutenkin on kehittynyt normaalisti. Hän tuntuu ahdistuvan itkemiseen ja huutamiseen puuttumisesta, ilmeisesti koska häntä oikeasti ahdistaa nämä sosiaaliset tilanteet.

Onko muita samanlaisten lasten vanhempia täällä, auttaako ikä vai mikä? Mitä mieltä ylipäänsä olette, miten suhtautua lapsen käytökseen? Olisiko parempi vain olla huomioimatta, vai puuttua asiaan? Itse olen huomannut, että usein parmepi vain antaa olla, koska ajan kanssa, esim. puolessa tunnissa tai tunnissa hän tottuu muiden läsnäoloon joskus erinomaisesti, joskus jotenkuten. Jos käytöstä tuomitsee, hän ahdistuu eikä olo tunnu helpottavan vaan on pakko jopa lähteä pois.

Meille vanhemmille tämä alkaa olla jo todella kiusallista vaikka tähän saakka emme ole tehneet asiasta ongelmaa. Ei enää jaksaisi vain hymyillä kannustavasti ja olla lempeä, kun tuntuu että muut vanhemmat ovat alkaneet tarkkailla miten tilanteet hoidamme. Muutkaan vanhemmat eivät oikein tiedä, miten lapseemme suhtautua ja jäämme usien ulkopuolisiksi koko perhe näissä tilanteissa. Tilanteet ovat päivittäisiä, joten niitä ei tästä voi enää lisätä. Emme siis vietä päiviämme kotona oleilemalla. Tuntuu, että saa selitellä lapsen käytöstä. Että tämä on vähän herkkä tämä lapsi ja vierastaa kovasti jne.

No ensinnäkin lapsi on herkässä iässä, jossa usein vähän tuupitaan ja äristään muille. Toiset ei saisi koskea mihinkään ja kaikesta ollaan mustiksia. Kuuluu siis ikään. Omanikin on toisia kohtaan välillä melkoisen kovakourainen, eikä tykkää yhtään kieltämisestä. Tuuppisi liukumäessä, eikä antaisi tulla keinuihin. Tämä tulee kuitenkin menemään ajallaan ohi.
Toiseksi oletko varma ettei lapsellasi ole yliherkkyyttä aisteissa?

Lohduttavaa kuulla, etteivät muidenkaan lapset käyttäydy toisia kohtaan aina hyvin. Meidän alueelle on varmaankin sattaunut vaan helppoja lapsia. Ollaan käyty pari kertaa neuvolapsykolgilla ja hän arvelee, että aistiyliherkkyyttä saattaisi olla. Tai sitten tuo vauva-ajan vaikeus, jos/kun on ollut kipuja ja kovin itkuinen, ettei ole vaan ikinä oppinut rauhoittumaan itsekseen ja on kovin turvallisuushakuinen lapsi.

No hyvä että olette saaneet tuohon tukea ihan ammattipuolelta. Juu kyllä näitä vastaavia löytyy paljonkin. Omani tuuppii ja tulee kyllä tuupituksi vastaavasti samanikäisten toimesta. Purrittaavat ja riitelevät. Ehkette ole saaneet sitä kokea vastapuolelta jos nuo tilanteet ratkeaa omallasi ensin, tuon herkkyyden takia. Muuten sieltä vastapuoleltakin olisi varmasti tullut samaa.

Minä en uskalla antaa yhtään neuvoa miten tuosta pääsette eteenpäin, kun omani eivät ole aistiyliherkkiä olleet. Mitä olen sellaista lasta sivusta seurannut tilanteet otetaan erilailla vastaan, eikä niihin ihan kylmiltään lasta saa sysätä. Tai yhden annan kerro muillekkin tuosta aistiyliherkkyydestä. Siten vältät ainakin sen että lapsesi leimataan vaan huonosti käyttäytyväksi. Itse saattaisin katsoa kummissani tuota tuttavan lasta ellen tietäisi herkkyydestä.

Juu, huumori on usein hyvä tapa suhtautua ärjymiseen. Ihan hyvä muistutus. Usein lapsi on kuitenkin sen verran ahdistunut, ettei rentoudu tuollaisesta hauskasta suhtautumisesta:( Sitten tulee itsellekin tyhmä olo, kun lapsi vaan alkaa käyttäytyä hankalammin huumoripätkän jälkeen.

Yhteistyössä