Hae Anna.fi-sivustolta

2017 Murrejuttuvuas

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Lounasest päi, 02.01.2017.

1. runous Vierailija

http://areena.yle.fi/1-4157186

"ja tupakinpoltonki lopetin juhannukse al 2003, ku ne miu versuonet ei yhten yön tykänneet siitäkää."

Selasin aamun uutisia ja kuuntelin linkissä olevan radio-ohjelman.
    Jotkut runot naurattivat ja jotkut itkettivät.
    Lapseni kävivät Suomessa isänsä syntymäpäivillä ja istuimme sitten lauantaina
    Löyly-ravintolassa kahvilla. Aiemmin kävelimme Ullanlinnassa entisillä kotikaduilla ja osoitin taloa, missä menimme kihloihin. Isi oli kertonut juhlapuheessa miten tapasi lastensä äidin eli minut. Tarkensin hieman kertomusta ja sain lisäkysymyksen olenko joskus polttanut tupakkaa. Juttu huvitti vielä kahvipöydässä. Ihan uusi asia, että olen joskus polttanut tupakkaa. Sanoin polttaneeni vain ravintoloissa illalla. Halusin olla cool maailmannainen kuin elokuvissa.
    Minulta myös kysyttiin minkä kirjan olen viimeksi lukenut. Päässäni löi pitkän aikaa tyhjää eli black out. Sitten muistin Cecilia Ahern Yllätysvieras, jonka nappasin kirjaston kierrätyshyllystä. Sinne voi viedä joutavia kirjoja ja ottaa mukaan luettavaa ilman maksua. Vävy totesi näyttäessäni kännykän kuvaa, että selvästi chic lit-kirja. Sitähän se oli täyttä huttua, josta ei enää muista mitään vähän ajan kuluttua. Kukapa tietää vaikka minullakin on joskus ollut läsnä Ivan-mielikuvitusystävä.
    Aamulla kännykkä näytti, että valokuvien Cloud-muisti alkaa olla täynnä.
    Poistin kuvat, joita tuskin kaipaan. Monen vuoden historia vilisti silmissäni. Oli ihana palata nykyhetkeen suloisena maanantaiaamuna.
    Yksinelämisessä on paljon hyviä puolia ja myös ikäviäkin.
    Kävimme Ateneumissa Aalto-näyttelyssä. Lippuluukulla lapseni juttelivat ikäiseni naisen kanssa. Hän oli ollut syntymäpäivillä.
    Kotona etsin vanhoja valokuvia. Toista kuvaa en löytänyt. Olisin kuvasta voinut päätellä mikä vuosi oli kyseessä.
    Läksiäislahjaksi sain ihanan kehystetyn valokuvan. Yläkuvassa lapseni ovat pieniä kotimme parvekkeella ja alakuvassa samassa asennossa hotellinsa parvekkeella tuoreessa kuvassa.
    Mietin jo olisiko Jenni Haukion kirja sopiva lahja. Ehkä jää lukematta.
    Olin aikoinaan runojen ystävä. Minua jopa sanottiin runotytöksi.
    Telkkaria minulla ei ole enkä sitä kaipaa. Katson netistä ja kännykällä kiinnostavat ohjelmat. Viikonloppuna Riitta Nelimarkan haastattelun ISTV:ssä. Mietin miksi hotellit tilaavat isokokoisia seinätöitä.
    Matkalla aulassa on aikaa ihailla taidetta.
    Muistelimme Löyly-ravintolassa edesmenneen ukin savusaunaa.
    Ruotsinlaiva lipui merellä.
    Helingissä oli viikonloppuna värikästä katukuvassa mm. Thailand Festival. Katselimme taidenäyttelyssä Kalevala-tauluja ja Kaivokadulla
    Thaimaan omaa Kalevala-aiheista upeaa tanssiesitystä.
    Runon graniittivertaus pitää paikkansa. Erilaisuus kietoutuu yhteen vahvaksi graniitiksi.
    Kaikkeen tottuu kuten toisessa runossa sanottiin.
    Tyttäreni ja hänen mies tiukkasi minulta moneen kertaan mitä aoin tehdä tulevana syksynä. Ehkä toteutan lasteni isän sanontaa It is up to you.
    Kaikki on mahdollista. On hyvä seisoa Suomen maaperällä ja katsoa merelle.
    Toivotan tänne kaikki lämpimästi tervetulleiksi. Helsinki on nyt sitä mitä aina olen toivonut mielessäni. On ihana kävellä kaduilla ja nähdä kaupungin muuttuneen nuoruusvuosistani.
    Suomee ja savvoo hilijoo ja kovvoo. Kun kahtelin eelen tanssinäätöstä niin
    tuli tunne, että pitäskö vielä harrastoo tanssia. Kävin aekonnaan monta vuotta
    harrastamassa jazztanssia Helsingin Tanssiopistossa.
    Oli myös eelen mukava kuunnella ratiosta Nilsiästä herättäjäjuhlia.
    Äetini kotipitäjä. Siellä kävin aekonnaan Aholansuaressa rippikooluleerillä.
    Muistan elävästi, kun isän kanssa lavossa syötiin hernekeettoo.
    Olis mukava porista mukavia anna.fi Elämänkatsomuspalstalla, mutta ateistien kanssa en jaksa huastella. Tulloo aena niin ikävä olo, kun haksahan lukemaan noita kirjotuksia.
    Matkoja en oo miettiny. Lapset matkustavat paljon mualimalla. Kännykän muisti ee riitä kuville ja videoille. On hyvä olla kotona Malamilla, Nyt on kaekki hyvin ja kohallaan.
    Kyllä Taevaan isä osas hoetoo meijän asiat hyvin. Kovapäesinä vuan ee meenattu millään tajuta, että mikä on homman nimi.
    Neevomaan en ruppee, mutta kokemuksesta sanon ettei kannata jiähä kookkuun jootaviin asioihin. Mualimassa on paljon hyviä asioita. Niitten kookkuun vuop hijä surutta.
    Kun elämä ottaa lujille kannattaa lukkee runoja. Jenni Haukio on viisas immeine. Kukapa tietää vaikka joskus nähhään ja huastellaan muutama uatos.

Postiluukku kolahti. Käyn katsomassa tuliko vain laskuja. Luukussa on mainoskielto.

2. vm47 Vierailija

Lämmi aamu tännää, jo yheksä jälkee 20 oC. Mie oon julistanu soan luppiiniloille ja jättipalsamille. Koirapuisto eest ja sisält mie oon kitkeny melkei kaik pois, ulkopuolel on pari pesäkettä palsamiloit ja ne mie käyn kitkemässä. Muita ei tunnu kiinnostavan. Otan vaa mukkaa ommii roskasäkkii, niit on jo pari kertaa käytetty ni joutaat siihe tarkotuksee. Viime kesänä mie ripustin ne parimetriset palsamit verkkoaijan päälle ku verhoks, siin hyö kuivu eikä kyenny siementämmää. Nyt näyttää jossai olevan jo nuppuu. Ne ku lähtee maasta helpost nii ku kitkee ni eivät pääse tekemää sivuhaaroi alempaa jos ne vaik niittäs. Jos vaik huomenna alottas sen ulkopuolen rojektin. Niistäkii on miljoonii siemenii maas jo valmiiks mut ku ei päästä uusii tulemaa ni eiköhä ne ajastaa lopu.

Nyt ei tuu enempää tekstii. Voikaa hyvi ja nauttikaa lämmöst

3. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kysymys on tästä kirjoituslaatikosta joka reistailee.
    Ensin kirjoittamani teksti näkyy, kun se täyttyy ja lisää tilaa pitäisi tulla alhaalta, niin laatikko menee pimeäksi.
    En siis näe mitä kirjoitan.
    Se näkyy vasta, kun lähetän viestin.
    Sieltä sitten voin lukea mitä tuli kirjoitettua.
    Mitenkähän tänään käy, kun kohta on se vaihe tulossa.
    Tänään toimii oikein, mutta eilen ei.
    Eikö muilla esyynny tuota häipymis ilmiötä?

Muuten miksiköhän rypyt aiheuttavat monille harmaita hiuksia.
    Minun ielestä rypyt on nättejä, eikä mitenkään vastenmielisiä.

Voikaa hyvin, kun vietätte hellepäivää.

4. Lounaselt Vierailija

Lämpö ei tee hyvä Vm47, se kuumene liikka ja sit tule tupe rapinat. Tasan ei käy onnen lahjat, meil lupiinit kuale, palsamei ei ol mut muit ei toivotui riittä. Yhdes nurkas kasvit o kärsivän näkössi ja syy löytys et hiiret o syäny maan haperaks. Olla me joku hiirenkolo nähty, mut ei se o häirinny. Hiiret viihty meil.

Mä veikkan et Onnistuvan miähe ongelma o kovalevys. Kaua sit mul oli samantapast ja pikkupojat sanos heti asiantuntevast et kovalevy, nii et kysy niilt.

Rypyt ja harmaat hiukset o niinku muna ja kana. Aiheuttak harmat hiukset rypyi, tai rypyt harmai hiuksi? Jonku juantet ja rypyt o miälenkiintose näkössi, samonku simmoset kädet mist näkke et ne o saanu pal aikka.

Voikka hianost kaikk.

5. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    No korjattiinko se kovalevy, vai korjaantuiko, kun tiedostettiin missä vika on?

Nyt kun ongelma on havaittu, eli vieraskasvit valtaa tilaa.
    Ja on huomattu miten myyrät syö kasvin juuria, ja kasvi kuihtuu.

Nyt tarvitaan enää keino miten saadaan myyrät tuhoamaan ne eitoivotut kasvit.
    Varmaan pitäisi lisätä koulutusta myyrille.

Onhan se mukava seurata kehon muutoksia peilistä.
    Tulee uusia juonteita ympäri kehoa.
    Kimmoisuuskin katoaa.
    Kaiken muutoksen voi kuitenkin nähdä kauniina.
    Ainoa haittapuoli on, kun tarkastuksen aika joutuu olemaan alasti.
    Ja onhan se kamalaa, jos siitä ei pidä.

Voikaa hyvin tarkastuksen aikana.

6. Lounane ihaile Vierailija

Se oli kovalevyn meno, nii et hankitti uus.

Mä ihastusi Onnistuvan miähe ideaan hiirie uudellenkouluttamisest. Onk hän politiikas? Samal tulis tyäpaikoi ku tarvita henkilökuntta koulutuspisteitte suunnittelemise ja rakentamise ja itte kouluttajie kouluttamise. Siihe opetusministeriö tartte ekspertei ulkomailt. Samal tarvita projekti-ihmissi markkinoima uudistust hiiripiireihi ja monikiälisyyski pittä otta huamio. Suamen kiälen ekspertti meilt löyty omast keskuudest, jos hän vaa kerkki pitsipolvareitte ja pasianssi välis.

Mun tapaset harrastelijat tartte ammattimaist appu et kui saada hiiripiireihi yhteys niitte uudellenorientoitumise kommunikoimiseks. Et kui me saada ne kii? Me ruahojuuripiirit ku kuiteski jouduta suarittama se likane tyä. Voisiks mäyrikset aja ne kolost ulos? Slllo voitas harkita alotet eduskunnas et mäyriksie pitämisest sais valtiolt tukke. Se olis tulevaisuutte investointi ja maksais ittes takasi.

Mä huaman et tämä onki maailmanlaajune asia mihi Onnistuva miäs o nokkas tökänny. Hän ku syynä tarkka kaikke ihmisläheist. Soon tunnettu ongelma et valtavat viljamene haasko ku hiiret jyllä varastois. Yykoon tartte asetta komitea pohtima, johtama, kartottama ja tutkima hiirie ravintokoulutukse uudistamist ja harkita Hiiri-Uneskon peustamist.

Mä olen kauhia ulelias et mitä miält te olette täst asiast. Voikka hianost.

7. vm47 Vierailija

Näi sitä uusii paikkoi luodaan ja kaikellaisii ideoit keksitään. Suomes on ainakii yks sellane naine joka ossaa kouluttaa elläimii. Hänt käytetää ku tarvitaa elokuvii ja sellasii koulutettuu elukkaa. Eikä eluka lajil oo vällii. Mielekiintost. Miu kukkasii ei oo hiiret syöny ja myyrätkii loistaa poissaolollaa pääasias.

Ei minnuu viimeks se lämpöne haitannu, miul vaa oli sellane olo ettei juttuu tuu. Oli toissailtana ja eile sellane kumma huimaus päällä et iha pohin jo puoltosissaa et pitäskö lähtee terveyskeskuksee tai keskussairaala ensiapupuolel kyselemmää et mitäs tehtäs. En menny kuitenkaa. Nukuin hyvin viime yön ja tänä aamuna olikii jo paremp olo. Ku mittailin verepaineit ni vaihtelu oli suurta, siel 200/90/70 ja 139/60/49 välillä. Ei ihme jos vähä huippas. Mut mikäs pahan tappas. Niinku oon kai kertonukkii ni taivaasee eivät huoli ja pirul ei oo kiire saataviesa kanssa. Varasin kuitnkii ajan hoiturille terv.keskuksee, on iha muutakii asiaa. Se uusin lääke on nyt ollu käytös neljä viikkoo ja toiminu jossai määri mukavast. Yläpaineet mitä ne yrittä saaha alemmas sielt 190-180:sta on nyt 170-150. Eihä ne ihannelukuja oo, mut ku vuoskymmenet on suonet ollu noil paineil ni miks ne nyt siit muullaisiks muuttuis. Melko hyvi oon voinu joka tapaukses. Tää marevaani vaa kismittää.

Tännää täälkii on saepäivä ja ilma tuoksuu nii raikkaalt. Ei oo tietystkää ulkona juur oltu, piän vielä lepopäivää. Yks kaverkoirakeikka ois ollu tarjolla, mut en mie menny ees privaatist. (Teko)syynä tää huimaus. Eikä huvittanu muutenkaa. Tää kuttuja ei itekää käyny sitä kurssii mis ois pitäny käyvä eli ei kelpaa kaverkoiraks hääkää.

Jos huomen ois sopiva keli ni vois alottaa sen kitkemisen.
    Voikaa hyvi

8. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Täytyy sanoa, että en ole politiikassa mukana milläänlailla.
    Enempi olen sellainen keksijäluonne.
    Ongelmille pitäisi löytää aina jokin ratkaisu.
    Itse jos olisin eläinten kouluttaja, niin ryhtyisin myyrän kouluttajaksi.
    Opettaisin ne syömään vaikkapa niitä Lupiinin juuria.
    Kun oppisivat syömään niitä, niin kantaisin ne myyrät sinne kasvuston laitaan, ja homma hoituisi sillä.

Onhan se mukavaa, kun on lämmintä.
    Voi olla vähin vaattein ulkona, tai jopa ilman.
    Ulkoa on vaan vaikea löytää paikkaa jossa voisi olla vapaasti, eikä aiheuta pahennusta.
    Eilen sain kokea sen vapaudentunteen, kun voin mennä luvan kanssa uimaan ilman vaatteita.
    Innostuin ja toteutin sen jopa kahdesti.
    Olen nyt onnellinen mies.
    Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kirjoituksestani.

Voikaa hyvin, ja tuntekaa hyviä tuntemuksia kehossanne.

9. Lounane Vierailija

Mul verenpaineluvut o ain ollu salaperässi ja mun pittä ain kyssy et onk se vähä tai paljo. Tuttavaa huippas kans ja se teki epävarmaks. Ei saanu tehdä äkkinäissi tai tiätyi liikkei. Se meni ohi omi aikojas. Mä en ol ollenkka ekspertti mut paras Vm47 käydä tarkistuttamas lääkekoktailit. Ku olla erilaissi ni vaikkia poppamiähe o tiättä kui potilas reagoi. Jos mä muistan oikke ni kaikk alko Marevast ja ku mä kuuntele mamma, ni ihanku ainet syätetättäis kaikil järjestäs. Kai lääketehtail o muitki tropei?

Noi vähä siihe tarvita et Onnistuvast tule Onnelline. Maailmal o rantoi mis voi snorklata ilma uikkarei ja paikoi mis saa olla ilma rihmankiärtämä, nii et sin vaa. Mut rajat siälki o.

Siinä paha missä mainitaan. Eile illal ku mä laito ikkunan kii, ni hiiri vipelsi äkki piilo. Täs o ruvennu hiirihaukat lentelemä ja ne vissi näkke hiiret ylhält meit paremmi.

Voikka hianost, torstai o toivo täyn.

10. torstaina Vierailija

Eilen oli hiostava sää. Totesin hississä, että olo on kuin saunassa.
    Luin netistä Hanna Sumarin kilahtelusta Tallinnassa. Kävelin eilen illalla kaupungilla ja ihmettelin katukeittiön edessä istuvaa naista. Hänellä oli yllään pikkuriikkiset shortsit ja ristissä olevat jalat olivat reisistä pulleat. Joillakin kantti kestää ja kai säälläkin oli osuutensa. Illalla tosin oli jo viileämpää.
    Me Naiset-lehden nettisivulla on pitkä lista asioista, jotka tekevät naisen onnelliseksi. Minulle sopii jokainen kohta. Onni on niin pienistä arjen iloista kiinni.
    Tällä viikolla sähköjunassa eteeni tupsahti nuori nainen. Luin hänen antaman lapun ja laitoin sen laukkuuni. Nainen palasi ja vaati lapusta maksua.
    Annoin 10 senttiä ja hän tinkasi lisää rahaa. Kun enempää ei herunut hän vaati lapun takaisin ja näytti risaa lenkkitossuaan. Näköjään junakerjäläiset ovat rantautuneet Suomeen. Nainen poistui junasta Pasilassa ja jatkoi kai matkaa toiseen suuntaan. Kaupungilla torilla jäljessäni huiskutti joku nainen. Jäin juttelemaan Plan-myyjän kanssa. Luin Italiaan saapuneista 85.000 pakolaisesta. Paula Risikko kommentoi tilanteeseen.
    Parasta olisi jättää isot asiat pohtimatta ja vain elää omaa elämää.
    Maailma on täynnä valeuutisia ja huijarikerjäläisiä.
    Ee aata muu kuin jatkoo tätä pienen immeisen elämee. Naaratti lukkee anna.fi etusivulta Rönkä-uutisankkurin juttuja eksistä ja nyksistä. Siitä on jo aekoo, kun kerran satuttiin sammaan junavaanuun iltapäeväruuhkassa.
    Minulla ee oo eksiä ja nyksiä. Liekö vika syvämmessä. Eehän minulla oo etes aatoo, jota voes laenata monelle miehelle.
    Naarattaa myös tuo jatkuva hupatus yksinäesyyveen kaaheuvesta.
    Kun kävelen kaapoissa aena kuulutettaan Veekkauksen hyvästä työstä yksinäesten ystävätoemintaan. Minä en semmosesta kaepoo. Mitä se kenellekään kuuluu mitä minulle kuuluu ja miten jaksan.
    Huomasin, että että entinen suomen kielen opettaja on poesnukkunu.
    Olihan se ootoo käävä koolua ja naisopettaja kirjotti tekkareita.
    Oon ihan sammoo mieltä mitä lehtihuastattelussa, että Halavan hevosen majatalo on paras Agathan tekkari.
    Voe kun minultakkii tyrehtys tämä sanane arkku ja piäsisin oekeesiin hommiin.
    Mualima on tikiajassa ja kaekki on sähköstä. Voe tokkiinsa miten sitä suapi jatkuvasti telekuta tietokonneitten ja muitten laitteitten kanssa.
    Eepä ihme, että sen takia on niin mukava kahtoo Neiti Marplee ja vanahoja elokuvia. On piättäny, että en ennee kato Yle Areena elokuvia. Pittää jo pysyä tässä ajassa tiukasti kiinni.
    Taijanpa tästä lähtee asioille ja pizzalle. Tällä reesulla en tuatusti hommoo nyksee kuten kaavan aekoo sitten. Syvänhän siinä jo halakee ja verenpaene pomppoo piliviin.
    Eekun heekun keekun ja mukavoo torstaita, joka on toevoo täännä.
    Toevotaan parasta, että tämä hupatus jo loppuu ja suan raahan.
    Kuulin, että ee se Raahala oo vieläkkään männy kaapas. Kyllä sais jo männä.
    En minulla sinne oo ennee ikävä. Aeka aekasa kutakin sano pässi kun...
    En ennee muista miten se mäni.

11. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä minulle on epäselvää, missä voi varmuudella olla ilman rihmankiertämää.
    Vaimo kieltää nekin rauhalliset rannat jossa mahdollisesti voisi olla nakuna.
    Kysymällä lupa maan omistajalta on keino, jota toissapäivänä käytin, hyvällä menestyksellä.
    Sain myös tietyt säännöt miten voin uintini suorittaa.
    En tiedä sitäkään voiko asumatonta rantaa käyttää ilman vaatteita oleskeluun ilman maanomistajan lupaa.

Voikaa hyvin, ja nauttikaa pienistä asioista.
    Minulla on tuo oma hyvänolontuoja, ja se toimii aina.

12. Lounane Vierailija

Onnistuva miäs tekke kärpäsest härkäse. Suami o vähä asuttu maa ja pal rantta, kyl noit paikoi löyty, ettei tart rajoje ulkopualel mennä.
    Mä olen kyllästyny kattoma paljast pintta ja kuuntelema tekohuahotust teevees, se ei ol yhtikäs eroottist. Sensija nois vanhois Austenin filmeis o tihkuvaa hillitty erotiikkaa. Siks niist tehdä uusintoi uusintoje perä. Niit kirjoitki mä olen lukenu kyllästymänt mont kertta. Mä olen salaromanttine. Mut nyt o krouvimmat ajat, kaik tartte nähdä ja kuulla, nii et omal miälikuvuksel ei jää ravintto.

Nyt o viikonloppu nii et ravinno häkemise täst lähdetä, nii et voikka hianost.

13. vm47 Vierailija

Torstai meni ja perjantak-päivää eletää. Käin eile terkkaril näit pilleriasioit setvimässä. Viimeks määrätyihi oon tyytyväine: paineet on laskenu ja olo on iha ok niije syömisest huolimatta. Ehkä vähä parempkii ku enne. Se huippaus oli kait sitä et mie söin liia terveellist tavaraa sillo ku alko sit myöhemmi huipata. Neuvo näät tää terkkar et älä hyvä ihmine syyvä lotase sitä mansikkalitraa kerralla ja niit viittä naurista ja pient kukkakaalii. Saat liikaa vitamiiniloit ja se ei oo hyväks sekkää. No, myönsinhä mie et vähä ahne tuli oltuu ku kesä ensimmäiset nauriit ostin torilt ja siihe lisäks nää muut herkut. Miehä en sais syyvä c-vitamiinii eriksee, en reippilöit eikä karpaloitkaa ku pienii määrii kerralla. Näi ne marevaanit vaikuttaa ihmispara herkkuvalikoimaakii.

Pitäs smuistaa ottaa käsineet kättee ku mennee niit rikkahuohoi kitkemää, Ne tykkää kasvaa nokkoste keskellä. Kumisaappaat kulkee jo mukana. Nyt niist on ollu lehis ja telkkariskii ohjelmii mut ei tääl ainakaa kukkaa oo juur kiinnostunu vastahyökkäyksee käymisest. Märkäähä siel maastos on ollut mut viereine tehaskaa ei oo pannu kettää niittämää luppiiniloit pois nurmikoiltaa.

Myö naureskeltii nuorimma sisare kans tännää näit kielkukkasii - tai ei niinkää naurettu mut tunnettii suurta harmii ku iha sivistynneet ihmiset, tohtoritaso väki käyttää kieliopillisest nii huonoo kieltä. Jos tavalline kouluttamato ihmine ei tiijä sääntöi, se ei oo häne vikasa mut korkeen koulutuksen saanu ihmine, jopa meijä ikäluokis on varmast oppinu ne. Tai ei oo oppinu. Valitttavasti.
    Länsiranniko svetisismit leviää ja telkkariväki levittää niit joka puolelle.

Voikaa silti hyvi

14. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Järven ranta on siitä ongelmaminen, kun siellä näkyy kauas.
    Olen lukenut valituksista, kun järvelle kiikarilla katseleva näkee vastarannalla alastoman miehen.
    Eikä sitä kiikaroiva hyväksy.
    Minulla pitää olla täysin turvallinen paikka, koska en halua kenellekään epämiellyttäviä tuntemuksia aiheuttaa.
    Myös olen miettinyt sitä, mitä minun pitäisi sanoa, jos joku ihminen yllättäisi.
    No kyllähän hyttyset rajoittaa moninpaikoin tehokkaasti sitä vaatteittaolon hienoja tuntemuksia.

Voikaa hyvin, ja unelmoikaa kaikesta hyvästä.

15. det är Vierailija

"Svetisismejä ilmenee etenkin puhekielessä. Usein kuulee käytettävän muodollista subjektia eli se on -passiivia (vrt. ruotsin det är). Esimerkiksi virkkeen ”On vaikea ymmärtää, miksi hän tekee niin” asemesta sanotaan: ”Se on vaikea ymmärtää, miksi hän tekee niin” (toinen esimerkki: ”Se on kiva päivä tänään”)."

Edelliseen viestiini jäi kirjoitusvirheitä mm. ylimääräinen että.
    Suomi Areena keskustelu ja Irma Rönkä hupailu antoivat uutta ajattelimisen aihetta. Innostuin jopa googlettamaan Elina Lepomäki taustatietoja.
    Harvinaisen terävä nainen. Olen näköjään täysin tipahtanut Suomen politiikan kartalta.
    Lapsuuvessa Seeran rannassa kåvi uimassa naene ilikosillaan. Ee siitä kukkaan ollu moksiskaan. Tänä kesänä en oo käänny heettämässä talaviturkkia ja tuskin käänkään. On tullu aekonnaan niin paljon uitua, että että ja vielä kerran että suapi jiähä tältä kesältä välliin. Taetaa jo jossain paekoin olla jo sinilevvee luin eelen ilimaislehestä, jos oekeen muistan.
    Minua ee ruotsittuminen haettoo. Kuuntelen vuan ratio Veekoo.
    Eelen soittivat toivekonsertissa laalun Jag tror på sommaren...
    Mikäpä on uskoessa oonhan kesäimmeine kuten värianalyysissa sanottiin.
    Ihan sammoo mieltä ol mualiman ihanin immeinenkin.
    Taetaa se Katri Helenakin laaloo, että oo kesän lapsi mä oon villi luonteeni on.
    Kaanista kessee kaekille. Nyt jiän lopullisesti kesälaetumelle lukijapuolelle.
    Irma Rönkä on miljoona kertoo paremi sketsihahmo kuin minun entinen Alepa-täti kuvatus.

16. det är Vierailija

Oikaisen ja korjaan nimen oikeaan asuun: Irma Rönkkö.
    Hyvätahtoista ja kantaaottavaa huumoria.

http://www.kaleva.fi/videot/suomiareena-irma-ronkko-grillaa-elakepamppuja/6688/

17. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Jäikö siitä alastomuuden näkemisestä mitään kielteistä kokemusta?
    Useinhan alastomuutta perustellaan sillä lasten näkemisellä.
    Eli lapset ei sitä saisi nähdä.
    Minä olen lapsestasaakka sitä nähnyt, ja aina on ollut myönteinen kokemus.

Voikaa hyvin, ja komennelkaa minua.

18. Nyt voi sanno et kesä o pualesvälis ja vertauskuvallisest voi sanno et lasi o pual täyn tai pual tyhjä. Tänä vuan o perhossi aika pal ja muutamat pörriäiset o valtavan kokossi. Mä olen niit ystävällisest ohjannu ulos, vaikk ne onki murissu. Jos vanhat merkit pitä paikkas ni sen jälkke tule sudenkorentoi. Jossa päi niit sanota pirunpuntareiks. Mist ne simmose nime o saanu? Hämähäkki o kotiutunu vaja nurkka ja koonnu pulleat varastot ruakka verkkosse, llmanks se itte o iso ja lihava. Mä ehdoti Ilmaril et anneta häne olla, sill tappa o muit itikoi vähemmi. Ilmari kyl nitistä sen mun selkäni taka.

Onnistuva miäs o aikasi ylhäl. Niinku sanota ni aikane lintu mado syä, tia kui se meni.

Nautita kesäst ja kaukkasist.

19. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Eilen aamulla kurki komenteli kissaa, kun se meni kurjen ruokamaille.
    Viidenaikaan ne kurjetkin on jo liikkeellä.

Voikaa hyvin, ja lukekaa ahkerasti.

20. vm47 Vierailija

Nyt taas kaakokulmalaine kehhuu itteesä. Oon arttunu rivakast niije jäättipalsamiloije kitkentää kii ja ite palsamiikii. Tänä aamuna käin kaheskii kohtaa nyppimäs höit juuriltaa. Ku eelliskesänä keräsin miljoona kasvii pois ni nyt se jälelle jääneet paris kohtaa on siementäny pienemmä alan ja on helpomp kitkee ne niiku nipussa pois. Niil on nii heikot juuret et ne lähtee helpost. Nii ovelii ne on kuitenkii et ku varre pätkä jääp juurillee ni se alkaa kasvattaa lehtihangoist uutta vartta ja kukkaa ja sit taas siementä. Siks ne ois hyvä saaha juurinee ylös.
    Kumpparit jalkaa ja nahka/kumihanskat kättee ja eiku nokkoste keskee tallaamaa polkuu ni pääsee muutki jos tuntee kutsumusta tällasee luontotyöhö.
    Nuppusist ei ollu kivvaa, hyö ei tykkää tulla sinne nokkoste keskee, kaljumahaset matalat koirat. Nää pehmeevartiset tykkää kasvaa muije keskellä, saavat tukkee niist nokkosist ja horsmist.

Myö piettii yhe ystävä kans sunnuntaina kaupungi kauppatoril kirppari, se on ylleine kirpparipäivä siel. Paljo oli myyjii ja aika paljo oli asiakkaitkii. Keli oli mainio ja kauppakii kävi jokseenki hyvi. Miul oli sellane iso puusta tehty avoauro katseevangitsijana pöyvä kulmalla ja hoitikii hommasa hyvi. Sitä katottii, hypelöitii ja muutama kysy hintaakii. Pijin kovvaa hintaa ku ei ollu tarkotus myyvä sitä. Meinasiit jotkut ostaa miu toisen aurinkohatuntii. Varasin sen kaverii varte mut hää ei pannu sitä päähäsä. Sillekii mie sanoin nii kovan hinnan ettei halukkaat ostanu sitä. Miu käyttöhattuu.

Vielkii ois tuos auton telttatallis yhe käynni verra rompetta, kaik ku ei kerralla mahu kyytii. Sen kaverin tavarat ku piti kans saaha mukkaa. Jos ens kuun puolel kävis viel kerra. Voip siit muutaman kympin saaha. Vissii on ylleiskunto kohhoomas ku tällasii tullee mielee. Kippee sitä on koivistaa ku yli 80 killoo seisoo jalkaterie päällä muutaman tunnin. Reppujakkara oli mukana mut ei ehtiny istuu.

Voikaa hyvi ja kitkekää niit palsamiloit mis näätte

21. Mul o matalapainet. Kaikk energia o Vm47 ja se haaska ne palsameihi. Mut tämmöst elämä o.
    Mut mikä ihmen taideteos o avoauro? Avoauto, -aura...?
    Voikka hianost.

22. vm47 Vierailija

Katoha oonks mie kirjottanu avoauro. Kyl mie autos puhun. Sellaset nätit lakatut puiset autot. Pyörät pyörii ja ovet aukee. Kyl niit hypisteltii ja silitettii.
    Nyt on laiskuus paikalla taas. Tai oikeestaa ne kasvustot on nii märkii ettei sinne tee miel mennä. Alkaat mokomat kukkii ni et pitäs vähä kiirehtii. Mansikoitkii pitäs hakkee ja pakastaa. Täs on lähel tila mis kasvaa hyvvii marjoi. Sielt saap niit iha kannattomiks kerättyi ni ei tarvii siivotakkaa. Nyt just päivä paistaa mut eile sateli parriikii kertaa. Niit ukkoskuuroi.

Pihakii on sen verra märkä ettei viiti mennä kastelemmaa kenkiää. Mie taijan lähtee hakemaa niit mansikoit. Koirat saa jäähä kottii ku viime kerral ku käin ni hätisti heijät pois. Aikasemmi ei oo haitannu ku hyö on juoksennellu siel.

Voikaa hyvi, syökää mansikoit ja uusii vihanneksii. Pysytte läpi talven sit kunnossa eikä tuu lunssii ja muita vaivoi.

23. Mä luulin et avoauro oli murret, mut on mulki leikkiauto ja sitäpaitti ittekki harrastan tääl väärinkirjotust, tarkotuksel ja ilma. Oikke se o et välil laiskottelee ett pysy tasapaino. Mä olen koira-ihmine mut se mul o kattien kans yhteist et mä en tykkä kasta tassujani pitkäs märäs ruahos vaikk muute vedest tykkänki. Joskus mä kävelen märäl ruahikol ku se o terveellist, en vaa muista erityisest et mihi. Onnistuval miähel me ehdota sitä nakuna, jos ei ol järve lähel.

Jossa edel oli juttu svetisismeist. Raivoruattalaisel paikkakunnal kasvaneena mä voin kertto et sanoi napata puali ja toisi. Luink mä oikke et muit ulkomaitte kiäli puhuvi o tänäpä yht pal ku ruatti puhuvi? Ilmanks jälkimäisil o hermot pinnal. Noi "se on kaunis päivä tänä" o niitte huano kiälitaito. Mä olen nii tottunu niihi et mä en edes huama niit. Muutamist o tullu lentävi lausei, varsinki simmosist ku Onnistuva miäs tykkäis :))

Mul o sanottu et mä tartte henkist ravinto. Nykyä tekis miäli kuunnella tai lukke jonku viissa ihmise ajatuksi niinku tasapaino vuaks. Dalai Lamast ei ol pitkä aikka kuulunu mittä. Hän oli sairas joku aika sit, nii et ehkä hän ei voi hyvi. Mut voikka te kaikk hyvi, sattes tai auringonpaistes.

24. retrovartti Vierailija

https://www.mtv.fi/uutiset/huomentasuomi

Katoin MTV Huomenta Suomi Retrovartti-klipin.
    Tiällä myös lokit pitävät kovvoo iäntä. Tapani Kansa ol heränny neljän aekaan lokkien iäneen.
    Mukava kahtoo noeta vanahoja vilmejä. Ee nui laslajat ite ennee ussein muista koko jutusta mittään.
    Elämänkahtomuspalstalla en ennee jaksa huastella.
    Mukavaa kun Tapani voi hyvin. Siitä on jo aekoo kun kävin Töölön kirkon konsertissa.

25. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kasteisella nurmikolla paljainjaloin nakuna on oikein hyvä ajatus.
    Saunaankin kuljen paljainjaloin kesät talvet.
    En kuitenkaan nakuna, kun se ei ole muiden mieleen.
    Lapsuudenkodissa sai mennä ilman vaatteita.
    Aina oli mukava viilentävä kokemus.

Onko se jättipalsami se punkukkainen kasvi?
    Sitä näkee täälläpäin joidenkin puutarhoissa, mutta ei sitä voi sinne mennä tuhoamaan.
    Jättiputkea sensijaan näkee yleisillä paikoillakin.
    Onko Ukonputki sama kasvi?

Voikaa hyvin, vaikka nurmikolla tassutellen.
    Varmaan myös muistuu mieleen lapsuudesta.

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri