Hae Anna.fi-sivustolta

2017 Murrejuttuvuas

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Lounasest päi, 02.01.2017.

1. Lounase suunnast Vierailija

Kutsut oli iloset, tulttin kotti vattat pullollas ku emännäl o reilut annokset :)
    Nuarikkona meil oli kestikiavari. Miähen perhe tykkäs ittestänselvänä istu pyhinä ja synttäreinä jne valmiisse pöyttä. Nuarena ei uskaltanu protestoida ja meil koto oppi viaranvaraseks. Mul olkko, mä olen kans onnelline et ne ajat o ohi, mut arppi jäi.

Kerra nuarina juteltti et kui joku saa kestikiavarin roolin ja sit nauretti ku vanhempi miäs anto neuvo laitta nii huano ruakka et ne lakka tulemast. Mutku Ilmari oli nuarena niinku riuku ni ihmiset kattos munt muutenki sil silmäl et mä en anna hänel ruakka ni siin oli tuali ja penki välis.

Vm47 ossa luada tunnelma. Ku kuuntele myrsky koko kropan kans ni jylhä se o ja tunte eläväs. Eläkkä hianost, taas uusi viikko kaiken uudeks luada voi.

Mul kestä tunnukse oikke kirjottamine kauemmi ku vieästin. Pari kertta viäl ja sit mä luavuta ;)

2. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Mei kohal se Kiira men iha muutamal jyrinäl, tuul kyl kovasti ja vettä tul välil vissii vaakasuoraa, en viittint kattoo, ku veti nii pimmeeks tuon ikkunan takan olevan maailman. Sen ver vaikuttaa tuo Saimaa ja tää harju, ukkosetki ossaat kiertää ja mennä tasasempaa maata myöte.

Raportoinpa sit tän päivän "urakast". Mie kävin yläkerran naapurin kans Sarviniemes kattelemas, josko mustikoit löytyis. Kyl niit ol, mut hyvi harvas, osa sit viel ol nii pienii, et ol siin ja siin, et viittiks ees ottaa poiskaa. Ei iha suurennuslassii tarvint, mut ei kyl paljo muutakaa. Ja tää paikka on yleensä sellane takkuuvarma, no löytyhä niit, mut kyl jäi suuri piirtei litraa kummalleki mei saaliit, suunnillee rapia tunnin kerruu. Mie viel kyl siin mustikoie sivus keräsin kanttarellei, olivat nii nättii ja puhtaita ku pienet keltaset vast pestyt porsaat, oikei nätisti hyö olliit sammalie seas.

Myö kyl tiiettii jo lähtiis, et pientä tullee saalis olemaa, mut myö päätettiiki, et tää on meiä kesäretki, kerätää se mitä viititää ja yhest kohtaa löyvetää, ei myö käytykää ku yhe lomatalon ympäristö kattomas. Vanhemp rouva 47 tietää sen talon, myö ollaa sen pihas joskus retkikahvit ja -teet ja muut evväät nautittu, mut nyt ei ennää voitu siin pihas kahvitella, ku siit on viety pöytä ja penkit pois. Tään yläkerran emännän kans sit kahviteltii iha vaa entisen toimistorakennuksen rappusil, vaik siihe aurinko porotti iha suoraa, mut eipä sit ainakaa palellu, meil ol auto siin lähel parkis. Vähä liia kirkas ilma ol, semmone kevyt pilvipouta olis kaikist paras mustikan ja puolukan kerruuilma. Paarmat pyrki minnuu pureksimaa, mut mie ku en tykkää siit, et miust palasii purraa pois, ni mie höiät häätelin tiehesä, yhen jopa tapoin.

Miehä oon aikasemmi kertont, et se on Lomaliiton entine lomakylä, joka konkurssin myötä myytii sit yksityisille, minkä jälkee valtio osti sen kesä tai pari kessää sit, ku sitä himottel naapurvaltiost joku maata tarviiva, mut ei sitä sit valtio voint jättää kennekää vieraa haltuu, ku sotaväe ampumaharjotusalue on iha siin kuppees. Nyt sit valtio ja, jos iha oikei oon lukent, virkistysaluesäätiö sitä meinaat vähä saaha käypäsempää kuntoo. Hyvä se vaa ois, jos siit sellane jokseenki ylleine käyttöalue tulis, vessat pitäs saaha ainaki, tulihtoja varte siel jo onki sellaset grillikoat. Uimarantaha siin on maanmainio, Saimaan selkää riittää vaik mite pitkälle, Kyläniemi näkkyy ja ohi purjehtivii purjeveneit ja moottorveneit mennee varsinki loma-aikoin ja viikonloppuin iha runsaast.

Aikamme siin sit istuttii ja katottii, ku pari kolme autooki siint vierest män, olivat ilmeisesti suuntaamas siin toises niemes olevaa venerantaa. Takaspäi sit ku lähettii, piti paris kohtaa ajjaa hyvi varovast, se tie on vissii kappeempi ku tuo meiä kotikuja, ja siel ol tillaa vievii konneita, oli ojankaivuuta ja kaapelikela, oisko olt sähköjohtoje maakaapelointii, tai sit saatto viel sen lisäks olla valokuitukaapeli, ku tääl on nyt ruvettu tietokoneita armahtammaa paremmil yhteyksil, ku välil tuol maaseuvul tökkiit nuo ilmas leijuvat bitit, männeet välil sivute eikä ollekaa sinne, mihi pitäs. En viittint pysähtyy kysymää, hyö olliit nii työn touhus, ei sovi häiritä.

Siinhä se sit se kotimatka suju, tultii pihhaa ja mentii kumpiki ommaa kottii. Nyt sit pitäs vissii ottaa ja korjata ne muutamat roskat pois, mitä sinne pikku ämpärii kerkees hypätä. Nää kiloset jukurttiämpärit on sit hyvvii marjankerruuämpäreit, on kahvat ja kannet, pyssyyt marjat sisäl eikä mee pitki kangasta tai auton lattiaa, jos vaik sattuis kaatumaaki. Ja enne kaikkee voip uteliaille sannoo, et ämpärillise tai kaks tai viis keräsin, pakkoks sitä on sannoo, et se ämpär vettää vaa litran.

Nyt mie meen neulomaa pojanpojalle villasukkaa, se mennee talvel sotaväkkee, pittää mummin tehä lapsel kunno sukat tai muutamaki pari, ettei lapskullan varpaat palele, tullee taas kovia pakkasii ens talven. Pittää sannoo lapsen isälle, et muistuttaa täst villasukkie pitämisest, ei se itekää piä muuta ku miu neulomii sukkii talviaikaa, ovat kuulemma paljo paremmat ku mitkää puuvillasukat. Teehä mie, ku tiiän, et pietää.

Voikaa hyvi ja jos satutta marjoja löytämää metäst, ni syökää hyväl halul. Ne on nyt parhaa makusii.

Näitä toivottel

Nuorin sisar

3. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    On mustikoita kerätty ämpärillinen.
    Vaan on roskia miltei toinenpuoli.

Voikaa hyvin, ja marjastelkaa.

4. Tulipalo lounases Vierailija

Nii nätti murret taas kaakost. Mä kirjota murret muistist eikä se ol sama juttu. Kai pojanpojan sukki jotta koristusraita tule?

Mustikoi ei kaikk maisemat kelppa. Ilmanks puhuta hyvist ja huanoist mustikkamettist. Jossai niil ei kelppa merituulet ja toisaal taas merituulet ei häiritte ollenkka ja niit o ai ain vaikk kuippal. Onnistuval miähel mä sanoisi et eik ol aja hukka noukki roski?

Eile puutarhas ku mä suaristin selkäni ni näin et tois pual jokke nous musta savu. Mä kattosi sitä vähä aikka ja kysäsin sit Ilmarilt et onk se oikke tarkotuksel tehty. Hän meinas et tiätenki, muute olis palokunta paikal ja siin samas palopilli ruppes soima ja toiset yhtys siihe niinku konsertis. Pillit oli kaikk persoonallissi nii et palomiähet kuule äänest mikä auto o tulos. Kolmanne pilli huvitti, se oli simmone paloauto-oldtimerin särkyny töttöröö. Savu tokeni aika pia ja rauhottava tiättä et meil o tehokas palokunta. Nii et tulen kans täyty ain olla tarkkana ku se o huano isäntä.

Voikka hianost.

5. "parempi yhteys" Vierailija

Luin Me Naiset-lehden uusimmasta numerosta Metsähallituksen järjestämästä riiuuretkestä luontoon. Kirjoittaja sanoi, ettei nettiyhteys toiminut metsässä.
    Taitaa olla utopiaa, että netti toimii missä vain Suomessa.
    Lehti on citymarketissa 2 € tarjouksessa.
    Muistan hyvin Lomaliiton tarinan. Tuntuu kuin itse olisin siellä käynyt.
    Minulla on pyörinyt päässä sunnuntaina radiosta kuulemani virsi 954 Jaakko Löytty Opeta meitä omastamme jakamaan.
    Hyvää voi laittaa kiertämään monella tavalla. Koulut alkavat tänään ja luin hs.fi sivulta jutun äidistä, jonka tytär muuttaa Uppsalaan opiskelemaan. Nainen muisteli aikaa, kun rahat olivat tiukalla vakavan sairauden takia.
    Tänä kesänä olen vain ihmetellyt ja kiittänyt menneistä vuosista.
    Menneestä pitää päästää irti ja elää tätä hetkeä.
    Toivottavasti lomakylään tulee paljon hyvää toimintaa.
    Kirjoitan kirjakielellä, kun savon murre on hankala kirjoittaa.
    Luin Iholla-sarjan Lauran kuulumisia. Toivottavasti hän ymmärtää perheen arvon eikä väsy.
    Rahan perässä ei kannata juosta.
    Vuodet menevät nopeasti ja on aikaa ajatella.
    Pään siivous on kuin metsämarjojen siivousta. Ostin tarjouksesta pienia ruotsalaisia täytekakun pohjia.
    Laitoin mansikoita, mustikoita, karpalomehua ja kermavaahtoa. Mielestäni köyhyysjutut eivät anna oikeaa kuvaa selviämisestä. Arka aihe, joka varmasti saa lukijoilla niskakarvat pystyyn. Entisenä hamsterina ja pullan mussuttajana olen ehkä ollut erityissuojeluksessa. Nyt tekisi mieli kertoa isommalle porukalle miten rahat saa riittämään. Virrat seurakunnan papin saarna talenteista mietityttää. Kyllä minua hävettää miten jätän monta asiaa tekemättä.
    Luulen, että vielä pitää skarpata ennenkuin on valmis tositoimiin tässä maailmassa.
    Klaara vaihtui Kiiraksi. Ehkä joskus minäkin saan myrskyn nimelläni. Sisua minussa on aina ollut kuin pienessä kylässä. Katselin täällä Malmilla hopeapajun isoa katkennutta oksaa. Lahojen puiden kanssa romantiikka pitää unohtaa.
    Tuli tuas pitkä lätinä vaekka oli tarkotus vaen vähä huastella.
    Yritettään tännään selevitä linjurilla junalakon seevun. Kuulemma Venäjälle juna kulukoo kuin siinä yhessä laalussa.

6. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Pitäähän jonkun kerätä nee roskat pois, kun aina kehotetaan pitää luonto siistinä.

Voikaa hyvin puhtaassa luonnossa.

7. Lounasest Vierailija

Naulan kantaan :))

8. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Lounaselle tiioks: suka vars on melkei kokonaa kahe kerrokse raitaa, semmost hyvi vaaleeta harmaata, vähä niiku syksyne härmä maan pinnas, ja se toine on sit perusharmaata, semmost keskiharmaata, melkei manttelin värist. Siin kohtaa, mis mie vaihoin 1 n 1 o -joustinneulee 2 n 2 o -joustimeks, mie neuloin 1 krs tummaa viinipunast, 1 krs sitä vaaleeta harmaata ja taas 1 krs viinipunast. Sit ku miul ol sitä vartta riittäväst, tais olla jottai 38 cm, mie neuloin taas yhe kerrokse sitä viinipunast. Mie ku en ollekaa luota siihe, et lanka on tasavahvust eikä sitä mitata sit mittanauhal, vaa lasketaa kerroksii, ni tällane pien "värivirhe" on hyvä kohta alottaa sit niie kerroste laskemine. Ei tarvii esmes koko sukan vartta laskee, ku neuloo tiety korkusii raitoi, laskee vaa raiat. Ja sit se varre loppupään raita taas on lähtöpisteen sillo ku ruppeen laskemaa, et onks riittävästi kerroksii enne ko alotan kärkikavennukset. Tuon vahvusest langast saap neuloo sellasen 55 - 58 kerrost kavennuste alkuu. Ohvemmast langast saap pistää viel 10 kerrost lissää, ku mieste sukkii tekköö. Käypiks nää viinipunaset koristerannuist? Toivottavast sit kelpaavat sukat mukulalle.

Tännää en oo tehny mittää muuta ku jokusen sanaristikon ja äske sit sen miun jokatoispäiväse pasianssimaratonin, nyt ei olt ku 20 pasianssii, mut sain mie niihiki menemää alun toista tuntii. Yks pasianssi oli olevinnaa nii hankala, mie sitä ens kokkeilin vissii kolmee kertaa, mut ku ei ment, ni jätin leppäämää ja sit ku kaik muut olliit valmiit, ni sit se men nii et vaa siirtelin korttei pinost toisee. Ihme juttu, näil virtuaalikorteil taitaa olla iha oma elämäsä.

Meil on pistetty tie poikki, taitaa olla jonku kaapelin ja läpimitalt ison putken veto täs keskel kaupunkiiki. Vissii kaupunki korjuuttaa vanhoi vesi- ja viemärputkii tai jotaki muuta infrastruktuurii, tuon kokoojakadun sivukatuja on otettu auki ja piilotettu sinne tienvieruksee jotaki, en oo viittint rakentajilt kyssyy, mitä hyö sinne piilottaat. Eile ku tulin apteekist, piti ajjaa mei naapurtalon pihan läpi ja laste leikkipaikan poikki et pääsin ommaa pihhaa, ol tosiaa sellaset konneet ja kuopat tuos mei kadun liittymäs - ja tää on umpiperä, ei pääse ees kiertämää mittää kautta, tai pitäs sit ajjaa katastuskonttorin kautta, mut sinnekää ku ei pääse ku kevye liikentee väylää pitki. Rikollineha sitä sit olis. Näkkyy siin kadun alus vieläki oleva semmone aita peittämäs puol katua, täytys vissii sit vettää vattaa sissääpäi, et mahtus siit menemää, eikä miul ees oo issoo autoo.

Ei tää miu kiel iha perittyy ole, isän murretta en ikinä ehtint oppii, ku se kuol, ku mie olin pikkune, eikä mei äiti taas tätä kaakkoismurretta vissii koskaa kovi hyvi ruvent ees opettelemaa, uusmaalaista se puhu, tai oikeestaa sellast melkei kirjakielee verrattavaa yleiskieltä. Miul tää on lähinnä naapureilt ja tuttavilt ja koulukavereilt tarttunt, mitä nyt vähä sit viel työpaikkakunnalki jotaki kerkes tarttuu. Se on viel vähä nii ku oma kielesä, en mie sitä oikei oppint. Ts, ympäristön vaikutusta tää vaa on. Kotonha myö puhuttii jokseeki sitä äitin käyttämää ja sit tietyst kirjoje tartuttamaa yleiskieltä. Mut kyl tää näi kaakkoissuomalaisest käy, karjalamurrettaha tää ei just iha ole, vähä jottai sinne päi. Välil ku kuuntelen miu naapurin haastamist, iha tullee sellane nauravaine miel, hää ku haastaa iha oikeeta nuijamaalaista, joka seki on sit omanlaistaa, siin on jo pikkuse Viipuriiki vissii mukan.

Mut ikävähä meil olis, jos ei olis monelaista kieltä ja eloisaa haastii.

Nyt mie lähe kattomaa kuuve iltauutiset ja varsiki paikalliset.

Haastellaaha taas hauskoja jonaki päivän.

Näitä toivottellee nuorin sisar

9. lahjalaulu Vierailija

Löysin youtubesta Lahjalaulun.

10. Lounane tyän lumos Vierailija

Nuarimman sisaren lapsenlapsi ei sit iha kenttäharmais men oppima maan pualustust, viininpunane säväyttä mukavast. Sukankutomise selostuksest mä päätteli et ammattilaine o ain ammattilaine ja näinä klikkauste aikoina mä ihaile ihmissi ku saa jotta aikka käsil.
    Murtten kans mul käy nii, et mä kuvittele kui yks mun entine likkakaveri puhu ja kirjota niinku se puhuis. Tavatti kerra karkausvuades ja seki oli niinku kivireen vetämist. Hän kärsi masennuksest ku ei ollu miäst ja keskustelu oli sit sen mukast raskast huakailemist ja ikkunast ulos tuijottamist. Sitku yks kala meni verkko ni hänel o tekemist et se pysy verkos, jos te ymmärrätte mitä mä tarkota, eikä hänel ol aikka. Mul se oli helpotus.
    Eile oli hyätyliikuntapäivä puutarhas. Mull oli voimi ku piänes kyläs mut innostusi liikka tyän ilost ja tänä kaikk paikat teke kipiä. Mut se mene ohi et ei tämä ol valitust.
    Tyän ilost päivä kaikil.

11. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Elä sie Lounane nii kovast harrasta ja tee niit koti- ja pihahommii, tiiäthä sie, et ei terve ruumis työtä kaipaa. Ja täs tappaukses se ruumis on sellane eläväine, ei mikkää raato. Miul kävi iha yht kamalast, ku maanantain kävin niit melkei olemattomii mustikoit ja hyvi olevii kanttarellei kerräämäs, vielki on takareiet kiukkuset ja kippeet, ku joutuit nii kovvii venytyksii iha äkikseltää. Iha ku en ois tient, et kippeeks siit kerräilyst tulloo. Oon nyt sit täl viikol pari kertaa käynt mei pienemmäs uimahallis harjottamas vesijuoksuu ja poikkitangos roikkunt ja pitänt koipii suoran seinäl ja tehny muuteki iha kunnol kaikenlaisii venytyksii.

Kaike huipuks siel metäs joku ilkeemieline paarma kerkes kuiteski kaikist varotoimenpitteist huolimatta purasta minnuu lapaluie välist ja nyt on puol selkää arka ja kippee. Tänä aamun jo mietin, et pittääks täs lähtee terveyskeskuksee häiritsemmää näit mei sairaahoitajii, jos vaik kattois joku heist, et mikä siel seläs nyt hänksrää, mut miu uimakaverit totesiit, et paarma purru, nii mie jätinki sit menemättä sinne terkkarii. Meninki sen sijaa sit saksalaisnimisee kauppaa kotimatkal, se on tuos parin kilometrin pääs, ja oikei räväytin, ostin päiväkahville omenataskun, ku ne on miust aika hyviä. Kahviki on aika hyvää, varsinki jos ei tee sitä liia väljää vettee. Niinpä sit se omenatasku ja kahvi toimivat täs selkäsärys lohturuokan ja yhes ne vast hyvii olliitki.

Nyt mie taian mennä mei pihakeinuu kuuntelemmaa puhelimest radioo ja lukemaa ja jos joku uskaltaa miu rauhaa tulla häiritsemmää, ni jatkanpa sit lapskullan toisen sukan neulomist, eka on jo valmiina.

Haastellaa taas jonaki päivän lissää, mie meen nyt.

Tervehyksii toivottellee nuorin sisar

12. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    On ollut työnilloo, ja laihuin 10 killoo.

Voikaa hyvin, ja onnistukaa kaikessa.

13. Kestis Vierailija

14. Varotus lounaselt Vierailija

Älä hyvä miäs laihduta noi äkki, tule rypyi :)

15. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä vaimo silittelee rypyt suoriks.
    Ja se silittely tuntuu oikein mukavalta.

Voikaa hyvin, ja viettäkää silittelypäivää.

16. Tuaksu lounasest Vierailija

Oli ikävä viikoloppu Euroopas. Turu poliisi o ajan tasall ja tunnustust niil miähil ku meni auttama uhrei ja lähti veittimiähe perä.
    Muihi asiohi et yhdet kukkaset ruskettu, niis o joku virus. Ilon aihe o ruusut mikkä levittä ihku tuaksu ympärilles ja se sit tekke hyvä miälialal. Simmone ihmine ku olis et tuattais toisil hyvä miält.
    Hyvä viikonalkku kaikill.

17. hyvä mieli Vierailija

Minun metiapuasto loppu viime viikolla. Kylymän viileesti selasin nettiä.
    Uumalla sitten heräsin ootoon uunneen. Olin jossain isossa salissa korkeella ja en uskaltannu tulla alas. Puolapuittein alla seeso resitentti Niinistö ja sano tarjoovansa minulle kahvit. Kysy laetataako rettoo ja sokuria. Kaupa minä sitten hiivin alas. En tiijä miten kävi, kun heräsin ja naareskelin unelleni.
    Niinistöllä jäi puhe kirjoittamatta. Kenelle heekaleelle lie ollu puhetta rustoomassa. Tokka vaeneskaa Tonaltille vielä kirjottaa. Kohtahan nuo näkevät toesensa ilimielävinä.
    Huastelin tuolla Kanariansuaret-palstalla ja nyt pittää käävä korjoomaassa pari ränttivirhettä.
    Hyvä mieli tulloo ihan pienistä asioista. Minun 50 alesta sitymarketista ostetut kenialaeset ruusut ovat jo kuivia. Ee niissä ollu paljon mittää tuoksua.
    Ihan piti puhua kukille, että eekö siellä Keniassa ruusut tuoksukkaan.
    Tuas alakaa uus viikko ja uuvet kujjeet. Voemia sinne Turun seevulle.
    Tuli siellä aekoonnaa poekettua muutaman kerran. Varsinnii se tivaani (lue divaani) nujjuutus kierrepostaissa pakettiaatoon on ussein mielessä.
    Luin äsken polliisin neevon, jos sattuu kohalle. Ettäisyyttä kuulema kannattaa ottoo. Minä oon aeka hijas juoksemmaan. Aenut keeno on puhuminen ja kirjottaminen. Kyllä me tässä muassa opitaan olemaan sulassa sovussa.
    Seera tekkee kaltaisekseen. En minäkään alakas ihan kenen kanssa tahansa olemaan, jos muata pitäs vaehtoo 18-vuotiaana. Kun muutin tuossa ijässä tänne piäkaapunkiin, niin aeka noppeesti palasin pariksi vuojeksi takasi kalakukkojen kaapunkiin. Voe kaaheta minkälaesen huumoriaevopesun silloin saen.
    Niillä eväillä oon sitten pärjänny tähän asti. Joskus tekköö tinkoo eekä naarata yhtään, mutta sitten tuas hupsun unen jäläkeen alakaa naarattoo,
    Nyt hupsin muutaman rivin sinne eteläneläjien palstalle. Joskus tulloo mieleen, että eekö minunniin pitäs vaetoo muata. Ee siinä kaavas mänis kun jo toskoisin espanjoo.

18. vm47 Vierailija

Täshä on tullu piettyy taukoo kirjottelun suhteen. Onneks tuo nuoremp rouva sisar on huolehtinu suvun maineest kaikellaiste juttuje kirjottelijana. Ossaaha hää.

Miul on ollu vähä kaikellaist askaretta: piettii luokkakokkousta, kymmekunta oli urennu paikalle ja syötii linnotukse rouvis possupaistii. Juttuu piisas niinku vanhoil tutuil ain piisaa, kakarast saakka ku on tunnettu. Tai sielt keskikoulust. Entine naapurin tyttökii löyty piene ettimise jälkee ja sattu olemaa kotimaas ni tuli kans käymää. Oikee hyvä miel tuli - hää on iha äitisä näköne, vaik täst on viiskyt vuotta ainakii ku on viimeks tätä äitii nähny. Hää sano itekkii et ku peilii kattoo ja vanhoi valokuvvii sellaa ni iha hämmästellee mite nii sama näkö on äitis ja tyttäres. Ei ne muut nii samannäkösii ookkaa. Hää laitto fb-kaverkutsunkii ja tietyst mie suostuin siihe.

Toinenkii kutsu oli oottamas ku aukasin tänä aamuna konneen. Täl kertaa kyssees on nuor naine (luokkakaverie kans ku ollaa jo 'vanhuksii'). Tapasin tään kuoropäivil Kotka lähettyvil, siel oltii viikolloppu ja siitä tää pitemp tauko näis nettijuttulois. Mie oon pitäny kaverlukkuu pienenä, mut kyl hääkii mahtu viel joukkoo. Vaa arvatkaas oliko valla hauska viikolloppu! Vanhoi tuttui kolmekymmene vuuve leireist ja juhlist. Millo ei laulettu ni juteltii ja naurettii millo mitäkii. Ruoka ol hyvvää ja peti pehmee, sauna lämmi ja kelikii suosi. Mei kuorost mie olin ainoo, iha ku siel Oslo keikalkii. Mut jos ei toiset taho tai kykene ni minkäs mie mahan. Pärjään omillanikii.
    Laulettii Finlandiaa, Suomen laulluu, kesäpäivää Kangasalla ja monta muuta lauluu sit loppukonserttina sapoka laval.

Käin siel mustikkametäs miekii yhe tutun kanssa. Ei ollu juur mustikoit mut kanttarelliloit löyty ja mustii torvisienii. Torvet mie annoin toiselle tutulle ja kanttarellit paistoin itellein. Hyvi siistii olliit niinko nuorimmal sisarellakii. Myö ajettu alas ollenkaa, oltii siel ylätaloloil. Desilitrois luetaa saalis.

Voikaa hyvi ja ukkost ei tarvii pelätä ku ei mee aukeelle ainoon puun alle

19. Lounasest Vierailija

Tasan ei käy onnen lahjat. Jotku hukku kanttrarelleii ja tuskittele et ne ei enä voi katto kanttarellei päinkä, mihi vaa niitte silmät osu ni ain näkky kanttarellei jne. Toiset saa ottansa hiessä juasta mettis ku hirvi ja häthätää saa jonku siäne korin pohjal, jos oikke hyvi käy.
    Mä olen nauttinu ruusuje tuaksust mut sensija ydet toiset, hiukka asterie näköset ruskettu ja kuihtu vähitelle. Samate lupiinit mitkä jossan o maanvaiva. Nii se o luannoski et krokotiilit ei viihdy jäämerel eikä jääkarhut tropiikis.
    Espanjas ja mualki o suamalaissi vanhuksi niinku talvilintuina. Kuiteski Välimere ja Atlanti rannoil o raaka meri-ilmasto et ei reumatismisil. Mä olen paleltunu Roomast San Fransisko asti. Vähä aikka mä voisi olla jossa sopiva lämpimäs maas, jos siäl olis mul jotta miälenkiintost oppimist tai tekemist.
    Takasi tekemä todellisuut nautittavaks, voikka hianost

20. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Ainahan sitä mielenkiintoist tekemist löytyy.
    Jos ei muuta, niin sukututkimusta.
    On yksi haara löytynyt jopa 1100 luvulle.
    Löytyy yös reitti presidentti Kyösti Kallioon.

Voikaa hyvin, ja olkaa tänään kauniita ja rohkeita.

21. Hiirii ja ruusui Vierailija

Oli sit kaunis aamu ja hianoi pilvi ja ruusu tuaksu täss viäres pöydäl. Onnistuva miäs o ain aikasi kone ääres. Sillo aivot o viäl kirkkat ku lähdevesi ja hänelt pulppuki aamusi puhtai aforismei. Onk tutkimuksis löytyny hevosvarkkaiki? Sen mä olen huamannu et Onnistuvas miähes o poliitiko vikka.
    Parina yänä mul on ollu kummallissi uni. Mm. joku miäs sanos et nyt hän ruppe tajuma kui maailma toimi. Alank mä viisastu?
    Miähet ei ol koska paikal sillo ku niit tarttis. Mä olin illal yksin koto ja ihmetteli et miks isost tyhjäst muavisaavist lehahti kiukkussi kärpässi. Siäl oliki hiiri. En tiä et kui se oli sinne päässy mut siäl pohjal se epätoivossas pyäri. Aamul ku mä kävi uudestas kurkkamas ni niit oliki 3, yksi kuallu, mikä selittä ne kärpäset. Mä pyysin Ilmari antama niil vähä vettä. Hän kysys et tarttek mun viäl hoitaki niit. Mut mä tykkän et ei pidä antta minkä eläime kärssi. Mä kannan ne siin saavis mettän reuna.
    Ruusuntuaksust päivä kaikill Lounaselt.

Mä taistelen taas henkilötunnuksen kans :)

22. vm47 Vierailija

Saatii tyttölöije kans tää kesä pakettii - tai melkei. Käytii tuos entises naapurikaupungis laulamas heijä torilla ja hyvihä tää suju. Ylleisö tykkäs taas meijä lauluist, ne onkii valittu sillee et ei tarvii kyynelehtii. Mukana saap laulaa jos tykkää. Se entine kaupunki on nyt kaupungi osa täs isos kokonaisuuves.

Viileetä oli mut ei satanu just sillä välillä ni ei kuulijatkaa kastunu. Myö oltii katokse lipan alla. Syksy harjotukset aletaa kyyskuu toisel viikol.
    Lauantaina ois viel yks juttu, onneksk pikkujuttu ja ei kestä pitkää. Lamenkoo mennää kolmee naisee, mie oon eka osas mukana. Tuo syön ku on vielkii vajjaa toiminnaltaa ni ei kovi paljo pitempää jaksa sellast mennoo. Vaa pitkä hame, kukka tukas ja punahuult päällä ni oha se jottai kateltavvaa seki. Lavareunal lyön kättä yhtee tanssi tahis ku toiset vettäät oikee nätist jutu loppuu.

Käin laittamas tulet sauna kiukaan alle, jos vaik kylpis tännää. Tää satelu vettää vähä alakulloo päälle. Sauna auttaa.

Voikaa hyvi

23. blogilinkki Vierailija

http://normaali-irtiotto.blogspot.fi/

Selasin Ulkosuomalaiset palstaa ja valitsin Portugali blogin.
    Kirjailija kertoo nähneensä unen M.A. Nummisesta, joka oli valittu presidenttiehdokkaaksi. Hauskaa, että muutkin näkevät samanlaisia hassuja unia.
    Nummsesta muistuu mieleen muinainen Tallinnan reissu. Laiva jäi jumiin
    jäihin ja ainut huvi oli jukeboxi. Joku soitti aina uudestaan Kumipallona luoksesi pompin. Meillä oli hauskaa ja pompimme musiikin tahdissa.
    Kävelin eelen kaapunnilla ja ootin Sokoksen eessä valojen vaehtumista vihreiksi.
    Kenkä tarttu katulaatan kulumaan ja menin pitkin pituuttani. Onneksi vain kämmeneen tuli pieni painauma. Myöhemmin oli hieman ooto olo. Kyllähän siinä tuli monta asioo mieleen. Missä nyt olisin, jos olis kääny huonommin. Moni aattaja tarjos jo apua. Työkaveri entinen saeraanhoetaja sano, että siinä olis voenu ranne männä huonoon kuntoon. Voe täätine kun oon ollut tänä päevänä onnellinen, kun hyvin kävi. Ee kannata ennee laettoo noeta mukavia kesäsantaaleja jalakoihin kaapunkireessulle. Niissä on pohjissa syvät urat. Ehkä ne aena tarttuu katukivveen.
    Ostin Me Naiset-lehen. Suvi-Anne Siimes muisteli Malmin lapsuusaekoo. Katoin äsken vilimin Houkutuslintu vvaekka on on yrittäny jättee Suomi-Filmit Yle Areena sivulta vähemmälle. Vuonna 1946 puhuttiin korvikkeesta kahvin tilalla. Luin elokuva-arvostelun ja Wikipedian sivun ohjaajasta.
    Tänään on Taiteiden yö. Ehkä olin jo etuajassa ja esitin performanssin Sokoksen edessä.
    Katsoin aamulla Huomenta Suomi klipin. Itä-Suomen yliopiston naistutkija puhui mukavaa murretta ja perusteli viisaasti mielipiteitään. Luin Linkedin-sivulta jutun ikävistä työpaikoista. Klikkasin sitten kommentoijalle peukun ylöspäin. Hän kirjoitti ettei kannata olla elämässään väärällä tiellä. Aina voi vaihtaa tietä.
    Näin se aika kuluu. Vuodet vierivät ja tuntuu, että samat asiat toistuvat tietyin väliajoin. Aikoinaan kaaduin pahasti ja jouduin sairaalaan. Sen jutun jälkeen mietin paljon elämääni.
    Uniaan ei voi valita, mutta päiväsaikaan ajatuksensa suurelta osin voi.
    Hyvin moni on Facebookissa, blogeissa, Instagramissa ja ties missä. Moni juttu tyssää siihen, että en ole rekisteröitynyt palstoille.
    Me Naiset-lehdessä hieman nyppi Tiina Lymin tarinointi lapsuudestaan.
    Olen kasvanut 9-lapsisessa perheessä enkä mielestäni koskaan surkuttele mistä olen jäänyt paitsi. Yh-vuosinani lapsemme eivät jääneet mistään ilman.
    Minkäänlaista näyttämisen ja pätemisen tarvetta ei ole.
    Kävin viime viikolla avoimen yliopiston infotilaisuudessa ja olen miettinyt teinkö aikoinaan oikeita valintoja. Suvi-Anne on oikeassa. Suomessa arvotetaan liikaa korkeakoulututkintoja.
    Suomi on muuttunut vuoden 1946 ajoista. Korviketta ja mustaa pörssiä ei tarvita. Mutta jotain kuitenkin puuttuu.
    Yritän kävellä varovasti turvallisilla jalkineilla ja käyttää aikani järkevästi.
    Näen se taeteitten yö männöö mukavasti.
    Toevotan kaaniita unia kaekille. Jos siellä näkkyy lissee ressaehokkaita niin kertokee minullekiin. Tässä muassa ee kukkaa ruppee muuria rustoomaan.
    Ee aenakkaa kielimuuria. Suomee, savvoo hilijoo ja kovvoo. Junissa aeka on mukava istua ja kuunnella kieliä. Kun tulin viime reessulla kottiin kaksi japanilaista naista matkalaakkunneen kahteli aena minnuun ja sitten maesemia. Ehkä uattelivat, että tuommosia ne suomalaeset naeset ovat. En tiijä oonko hyvä esimerkki tästä lajista. Hymmyillen aeka vaekka ee oo aehettakkaan. Minulla on aena ollu hymy huulilla.

24. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Tänään aamulla paistaa aurinko, taitaa tulla sateeton päivä, mutta ei satanut eilenkään, vaikka pilvistä oli.

No ainakin epäluotettava politikko minusta tulisi, siksi politiikka saa jäädä.

Voikaa hyvin, ja nauttikaa kesästä hehkuen.

25. Lounase suunnast Vierailija

Kiitoksi Onnistuval miähe säätiadotuksest. Tääl oli eil yht'äkki piän äkkinäinen myrsky, dramaattissi mustanpunasi pilvi ja vettä tuli.
    Meil o kaunei tunnelmallissi laului vaikk kuippal. Kuiteski ni kesäpäivänä o kiva kuulla ilossi laului. Torikansa olis miälelläs kuunnellu flamenkoesitystki ja sitä pitkä hamet Vm47 olis voinu heilautta kuvitellust. (Mä kirjoti ens et ilma hamet :) mut se olis voitu kuvitella epäsäädylliseks). Hän olis sykähdyttäny torikansa sydänt ilma et oma olis innostunu liikka pompottama. Mul tuli täs miäle et ku te talvel esiinnytte ulko ni Nuaremma sisare pitsipolvarit olis käytännölliset ja nätit. Hiano näky ku kaikil olis polvarit kintuis, vaikk eri värisetki, mut makuasia.
    Tilanne ku tilanne, sauna autta ain ja varsinki se miss laiteta tuli kiukkan al. Siin o oma rituaalis ja se vaati aikas. Niinku japanilaiste teeseremonia, tai niinku kaua sit ku ruvetti laittama kaffe ni seki rituaali vei aikas. Mä tiäsi tasan ku filmis minkä o kattonu mont kertta kummotti täti ens nousi ja laitto vede kiahuma, otti pööni kaffepussist, silitti esiliinan suaraks ja laitto sinivalkose kaffemyllyn jalkoje väli, veivas ja jutteli aikas ja lopuks laitto pöönät kaffen sekka. Sit odotetti sen selviämist ja kutsu et no nii, tulkkas pöydän ääre. Täs tule iha nostalgiseks.
    Taas o viikoloppu edes. Meil ei ol mittä kujei miäles, katota mitä aika tua tullessas. Voikka ilosest.

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri