Hae Anna.fi-sivustolta

2017 Murrejuttuvuas

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Lounasest päi, 02.01.2017.

1. varjoaan Vierailija

Jatkan jutustelua koneista.
    Heitin äsken kaksi kadulta löytämääni tölkkiä pullonpalautusautomaattiin ja kone meni jumiin. Jäi pantti saamatta. Ihan fiksu kone, mutta käyttäjä oli tyhmä.
    Luin eilen Tiede-lehteä. Rutto-juttua tuskin luen. On tässä maailmassa ihan tarpeeksi mietittävää. Eihän lehtiä muutenkaan tarvitse lukea kannesta kanteen.
    Mikä summa rahaa on tarpeeksi elämiseen? Tykkään lukea anna.fi Kanariansaaret palstaa. Ei kakkua voi syödä ja säästää. Jos asuisin osan vuodesta toisessa maassa monta asiaa jäisi kokematta. En olisi esim. tänään voinut kuvitella kun lampsin kumisaappailla kotinurkilla, että minut puydetään takaapäin treffeille.
    Jos olisin etelän lämmössä tuskin kukaan minuun vilkaisisi.
    Tein viikon töitä ja viikonlopun olen lepäillyt. Tänään askel oli jo keveä. Voe tokkiinsa tätä elämöö.
    En minä lähe kenenkään matkaan.
    Letswow ja heekunkeekun. Tästä voes tehä vaekka oopperan. Tuskin Viktoria tulis kahtommaa, mutta Norjan Märtha suattas käävä. Sain häneltä kaavan sitten nimikirjotuksen satukirjaan.
    Raahallista elämee tykkeen ellee. Ee tässä iässä ennee kaepoo ku kaaniita yöunia. Eekös ne rinssit kule valakosilla hevosilla eekä polokupyörillä.

2. vm47 Vierailija

Katteltii tännää ku meni tuhansii lintui - hanhiloit lienee olleet - korkeella taivaalla mones pitkäs auraketjus lounasee päi. Ihmeteltii lintui kattomaa tulleen kaverin kans et näi aikasee ne jo lähtee. Lie evväät syöty loppuu pesimispaikoil ja nyt on matka hakemaa ruokaa sielt mere rannoilt ja isommilt paikoilt. Matka varrella lienee hyvi sapuskaa ku ei saaha viljoi korjattuu, jyvä on puolraakaa ja pelto märkä.
    Ihmisparat ei voi nii vaa lähtee koistaa ettimää parempaa elinolloo - meil on onneks tää sosiaaline tapa huolehtii niist kene raha ei riitä leivä ostoo ja muuhu tarpeellissee. Tuol eteläm maissa ku on vuoskauvet kuivaa eikä mikkää kasva, ihmiste on pakko lähtee ettimää elantoo muualta. Niit on riittäny tänne meillekkii. Ja niit, ketkä ajetaa koistaa pois asseije piipu ees tai pommiloilla. Heitäkii pitäs voija auttaa.

Yritettää voija hyvi vaik ain ei jaksas

3. jaksaminen Vierailija

Hiljasta on ollu jo pitkään, kun lokit lähtivät katolta talviseuvuilleen.
    Uamulla heräsin pihalta kuuluvaan laaluun. Joku laalo kaanista laalua kielellään. Haekee laalu. Ihan kuin ois ollu kova ikävä kotiseevulleen.
    Minuakin surettaa muahan mätenevä vilja. Eekö voetas siirtyä takasin vahahoihin puitihommiin. Jos mua on vetistä niin laettaa jalakaansa lumikengät, ettei uppoo multaan.
    Kukkakaalien viljelijät aeko jättää kualit muahan, kun tuottaja hinta on mitätön. Sen taatta ostin ison kerän ja sain mahani turpoomaan. Eelen ostin Litistä
    parsakualiratiinin. En tykänny ja jäi puolet syömättä. Lämmitän sen kohta uuvestaan ja lähen kaapunnille.
    Täätin ammattiliiton kyselyn. En tiijä mitä mieltä pitäs olla noista lomarahan leekkauksista. Lastentarhanopettajat näköjään ovat tyytymättömiä ja aekovat vaehtoo alloo. Jos Kiinan tallous retkahtaa ens vuonna kuten miestutkija sano niin kannattaa olla hissukseen. Piäasia, että eletään vahvalla muapohjalla. Toesta se on nyt Meksikossa vae miten se valtio oekeen kirjotettaan.
    Huterasta rakentavat talonsa monessa muassa.
    Lokit lähti, mutta paljon tänne jäi lintuja talaven pittoon. Harakat, varikset ja varpuset ovat vaatimattomia, mutta mukavia lintuja. Aena kun kävelen ohi iso varousparvi loikkaa yhtäaekoo vähän kaavemmas. Varpusista tulloo aena Edith Piaf mieleen Pariisin varpunen.
    Nujutaan elämssä yks päevä kerrallaan. Oon sammoo mieltä kielitieteilijöitten kanssa, että mies-päätteiset sanat jootavat roskiin. Jopa sana piällysmies savon murteessa.
    Kävin eelen Seppälän konkurssi ale 30 % myynissä ja huastelin myyjän kanssa.
    Kyllä tämä nettivoohotus sais jo loppua. Kun kone räsähtää rikki ja koko elämä on netissä niin voe tokkiinsa. Ee kaekista oo Tinderiin. Piätään puisteli se mies kavulla, kun sitä ehotin. Samasta aeheesta on näköjään juttu Me Naiset-lehessä. Ostin lehen eelen citymarketin 2 € tarjouksesta. Sain samalla reesulla Hesarin nkunäätteen. Otin vielä kirjaston kierrätyshyllystä Eeva Joenpellon kirjan luettavaksi. Siinä se aeka tärvääntyy eekä sua mittään aekaseksi.
    Vesissä toinen silmä on kirjan nimi. Minulla eelen silimiä kutitti. Meekkominen ja jatkuva lukeminen ja netin tollotus kää silimille. Ee niä etes kunnolla sitä Nissen maenoksen miestä sohvalla. Nyt ee ennee syyvä mansikkakakkua vua johetaan asiakkaan uatoksen ihan uusille urille. Parempi vaen että ee näe kunnolla. Toevon myös, että minäkiin häevyn näkymättömäksi näellä kulumilla.
    Letwow tänäkin päevänä. Minusta tuntuu, että Lidlin vuatteissa tulis tukala olo.

4. vm47 Vierailija

Voip olla että tulis. Litlin vaatteis tukalaa, mainokse mukkaa ne on nii kaposii ettei meikäläise ohentunu varskaa niihi mahu. No, ohennus on toistaiseks vaa 2-3 killoo mut kuitenkii.
    Mie ku millo käyn litlis ni otan ison paketin niit hillopiparii suklaapäällysteel - vai oisko se ollu rajamarketist. Niit mie sit syön teen kanssa ku hyvvää tekkee miel. Harvo nykyää tekkee ku se marevaani vei ruokahalun. Onneks sentää tullee viel nälkä jos ei syö ni ei pääse kuihtumaa olemattomii. Viel kyl ois kiloi kaheksakymment ja rapiat kulutettavana. Pittuutta ku on 163 cm ni vähä vois niije indeksilukuje mukkaa puottaa. Arvatkaas vaa ruppeenko vakavissai tiputtelemaa - just nii, en ruppee.

Niit lintuauroi mennee joka päivä, siel lossipääs höit näkkyy melkei joka kerta ku tyttölöije kans käyvää. Kerra meni pahas rääkäsevä iso musta lintu yläpuolelt iha ku sen nokas ois ollu jottai. Tää lintumies sano et vois olla vaik merimetsokii, niit kuulemma on tänä kesänä ollu tääl kolme. Korppi se ei ollu, niit näkkyy sillo tällö ja sen tunnistaa. Hää sellasen pienen kiikarin kans katteli niitä jotka ui tai istu tynnyrlöije päällä. Täs on tehtaa tukkivarasto ja niitä varte puomiloit ja niit ponttoonii järves. Välil siel uip usseita joutseniikii.

Meille saattaap tulla nätti päivä, voikaa hyvi ja nauttikaa nätist syksyst

5. nätti päivä Vierailija

Eilen oli todella nätti päivä.
    Kävelymatkan varrella piipahdin sadonkorjuumyyjäisissä. Hetken päästä olisi ollut esittelyretki läheiselle pellolle.
    Jatkoin matkaa ja ihailin syksyn väriloistoa. Aurinko paistoi ja oli lämmin kuin keskikesällä.
    Tänään näyttää sää jatkuvan samanlaisena.
    Letswow ja voidaan hyvin.
    Aloitin viikolla uuden harrastuksen ja kävelin kotimatkalla Töölön rannalla. Kaksi valkoista joutsenta ja muut harmaita loikoili hiekalla.
    Palautin eilen kirjan kirjastoon. Kirjan hahmo Ossi sanoi joskus pyöräilevänsä Malmille.
    Moni vanha asia palautui elävästi mieleen kirjan sivuilta.
    Luen melko vähän suomalaisia kirjailijoita. Eeva Joenpellosta minulla oli jo jonkinlainen käsitys ja selasin hänestä juttuja netistä.
    Minäkin olen aina ollut realisti.
    Luin eilen Kirkko&kaupunki-lehden.
    Opin, että elämää kannattaa katsoa rakkaussilmäläsien läpi. Ei vaaleanpunaiset lasit tee ihmisestä hölmöä.
    Oli ihana herätä uuteen aamuun.
    Rakastan elämää kaikilla värisävyillä.
    Sama kotimurteella. Kuuntelen nyt ratio Veekaa ruotsin kielellä. Angela Merkel jatkaa hommia. Siinä minulle hyvä roolimalli. Oon Pihla Viitalan kanssa sammoo mieltä. Tämän muan asiat pittää suaha kuntoon.

6. Lounane Vierailija

Kotihommis o kulunu aikka maailmal liahumise jälkke. Kiva taas olla rauhas omis nurkis ja nyhjätä omias. Mä en syä mareva ja ruakahalu o tallell mut hotellie viättelevi aamiaisiinki kyllästy.
    Varpuset o varpussi kaikkiall. Ne istus kaittel rivis ku sotilat ja odotti et jossa pöytä tyhjene. Kerra japanilaine meni satsama noutopöyttä ja sill’aikka varpuset hyäkkäs porukal niinku taitolentokonet lautasen ja sämpylän kimppu. Miäs tuli takas känny korvas ja haukkas sämpyläst niinku ei mittä. Varpuset oli nii oveli et ne piti silmäl japanilaise tulo ja häipys hyväl aikka eikä myäskä jättäny käyntikortei pöytäliinal.
    Usse joku piäni asia jää mul matkalt miäle. Pysähdytti tiä vartte ja katotti ku lammaspaimen vaelsi hiljakses lamppaitte ja koiran kans. Yks lammas klenkkas takajalka ja tuli viimisenä. Paimen vinkkas meil ja me vinkatti takasi. Siin tuli ystävälline olo, et samoi ihmissi me olla, asuta misä asuta.
    Onk muuttolintuje parvet piänentyny entisest? Vai erehdynks mä? Niitte lähdöst tule haikkia olo mut kuka tiätä vaikk niistki olis kelju lähte pitkäl ja vaarallisel matkal. Niitten kohtalo nyt vaa o simmone.

Non nii, et vastannut oikein...

7. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Noniin nyt sitten kävin jälleen lukemas, kun oli tullut uusi kirjoitus.
    Moneen päivään en ole lukemassa käynyt.
    Johtui tietysti siitä, kun ei ollut luettavaa.

Voikaa hyvin, vaikka puolisoa halaten.

8. Nyt o maailmal tapahtunu niin pal et ihmiset ei kun lukee lehtiä ja tämmöset piänet ruahonjuuriasiat ei kiinnosta kettä. Mä vaelsi hiukka pallol mut lopeti hyvi äkki.
    Hauska yhteensattuma et mä olen kans tsiikaillu pari linttu et onks ne korpei. Valtavan isoi ainakin ja sinisen musti. Niill o kuulemma o housut ja nyt mul on sit kiikari valmiina kun en hoksannu niit housui katto. Mut mut ei Peltoniämen kukkoka käskyst laulanu, eli ei ol näkyny. Mut pare varo niit Merikotki, ettei tul ilma koira kotti.
    Lidl'ssä voi olla piänet numerot tai sit teet ku Marilyn Monroe et kokeilet suuremppa ku se oli sopiva, ni otat piänemmä numero :).
    Nyt mustki o tullu simmone etten matkusta miälelläni lentokones. Ei, en mä sitä pelkkä, mutku se o jatkuva istumist ja odottamist ja jonottamist, kosk ei tiädä mitä paperei tarvita. Luule olevas fiksu et nuariso neuvost mene kännykän korti kans koneel, sit ne se toimikka ja hela hoito saa odotta, vuarotelle.
    Mul o "on kesän kirkas huomen" sunnuntaiaamun tunnelma. Katota jos löyty jotta henkist ravintto nautittavaks. Voikka hyvi kaikk.

9. vm47 Vierailija

Jup! Nyt on sitte ammattiyhistykse saunat pesty ja pantu talvikuntoo. Asukasyhistykse talkois käytii asial ja saahaa siit vähä tulopuolt talloutee. Heijä kans on kiva käyvä tekemäs kaikellaista. Tytöt oli mukana ja juoksentel pitki saarta vappaast. Sit viime pyhävaihtees pestyt matot on puhtaat ja kuivat. Ens tuntu ettei ne kuivu mut sitte viimeks laitoin ne saunalauteille lämpöö kuivumaa ni jo kuivu. Ei satanu mut oli sumusta ja kosteeta.
    Lintuloit käyp ruokintapaikal syömässä nii ettei litra jyväsekotust riitä ku pari päivää. Ja vihreet rasvapallot mennee hypäkäst. On ne muute fiksuja. Ostin sellasen palloämpärin ja jätin sen ulos kansi päällä. No, sit ihmettelin mist niit vihreit verkkoi on pihalle tullu, ja kuis oli, kansi poissa ja palloista suur osa syöty. Lieneekö hyö avannu vai tytöt sen ämpärin. Tiili kanne päällä, pyssyy rasvat ämpäris.
    Haravoimisest vaa tuli käsvarret kippeeks. Pittää välttää sellast.
    Voikaa hyvi

10. syyssonnaatti Vierailija

"Mä vaelsi hiukka pallol mut lopeti hyvi äkki."
    Mistähän pallosta ja palloämpäristä onkaan kyse?
    Mukava köllötellä läppäri sylissä ja viettee sunnuntaipäevän raahoo.
    Katsoin netistä Yle Areena sivulta Syyssonaatti-oopperan.
    Aiemmin katsoin saman elokuvana.
    Pidin kohtauksesta, jossa naislaulaja otti lääkkeitä ja lauloi samalla.
    Debet ja kredit ovat usein mielessäni.
    Varsinkin kun mietin veroilmoitustani.
    Oopperan väliajalla muistui mieleeni vanha tapaus. Lähdin
    kiireellä oopperaan ja säikähdin bussien pientä törmäystä. Sivupeili vain meni rikki. Ehdin viime tingassa paikalle ja voin huonosti.
    Lähdin kotiin ja jätin Sevillan parturin katsomatta.
    Syyssonaatin päähenkilö ei saanut lapsena tarpeeksi huomiota vanhemmiltaan ja siirsi rakkautensa musiikkiin. Esitys on upea ja voisin katsoa sen uudestaan paikan päällä.
    Uutisia seuraan pintapuolisesti. Luin jutun Nokia-dokumentin tekijästä.
    Hän oli pitänyt taukoa uutisten seuraamisessa filmin leikkausvaiheessa.
    Luettuaan rästiin jääneitä uutisia mies huomasi miten ahtaalla
    oppilaitokset ovat säästöjen takia.
    Uutispimennossa olo tekee minulle hyvää. Olen arka ja herkkä tyyppi enkä kestä jatkuvaa mediamyllytystä.
    Kaepa sen taatta oon kaavan viihtyny anna.fi sivulla. Tiällä on aena
    raahallinen tunnelma.
    Omista asioistaan ee kannata liikoo rollata. Sähköpostissa on paljon roskapostia. Onneksi sen verran seeroon uutisia, että en haksaha Prisma, S-Market ym. lahjkorttihuijauksiin.
    Kävin eelen LähiöFest-juhlassa ja osallistuin 500 euron ruokaostosarvontaan.
    Joku iäkäs naene sano, että ee perusta lähiöistä eekä halua asua missään muualla kuin kantakaapunnissa. Suorapuhheisuus on hyve, mutta
    hienotunteisuuskin on joskus paekallaan. Varsinnii, jos tulloo juhlaan, jossa juhlitaan lähiöelämee.
    Eepä tässä oo muuta mielessä. Syksy on kaanista aekoo.
    Otetaan lokosasti alakanu lokakuu.

11. Ampiaine lounasest Vierailija

Ruattalaine pankki lähetti posti. He uudista, paranta ja selkeyttä säästämistilei :)) en ol edes viittiny lukke mitä he täll kerta mun hyväks, (lue: pennie menoks) o suunnitellu :)). Mun ei tart tehdä mittä, he hoita asian omaks parhaks.
    Viimisen kappalen tilimääritelmäst mä luin ja se puhu pahast risti mitä henkilösuaja ja pankkisalaisuute tule. Simmost varma o diktatuureis ja pitemmäll ajatelle ymmärrys kasva niit mait kohta mis korruptio kukki. Makseta potut pottuina. Mä en nyt väitä et ko. ulkomaalaine pankki olis korruptine. Mul ei siäl mont penni ol nii et sama se vaikk ne menis konkurssi. Niinku huamatte mä olen kiukkune ku ampiaine vaikk asia ei mul ol niitte pennie arvone.
    Talvilinnut käy kattomas et onk lintulaudat laitettu paikoilles. Ei ole viäl. Mä tykkän et viäl löyty luannost kaike näköst. Lehmuste kaupungi suunnal o nälkässi siivekkäi tai sit te hemmottelette niit.
    Takasi arkisi askareisi, voikka hianost ja nautita raikkast sääst.

12. vm47 Vierailija

Palloämpäri. Linnuillle tarkotettuja rasvapalloja - niit on sellasii vihretä vihrees muoviverkos ja ruskeitakkii ruskees verkos. Mius sellane ämpärilline on kätevä, paitsi jos jättää kanne auki. Nää meijä linnut on nii viisaita et hyö tietää mist hakkee jos ei ruoka oo kanne alla ja syöttölauta on tyhjä. Täkäläine kotihiirkii on nii viksu et hää viimetalvenakkii käi auringokukasiemenet säkist pohjakautta. Nytkii on aika paksu kerros ruumenii jyvie pinnalla.

Tännää siel lossipääs oli siin kuuve maissa varsi mielenkiintone valaistus. Kellervä valo enne ku hämärä tuli. Aurinko laski sellasen harsopilven takana ja samalla sateli vettä. Pia lähettii kottii, ei viititty siin sattees olla. Muute ollu tylsähkö päivä.
    Lapselaps oli pannu sivullee fb-he kuvat lapsistaa. En oo heitä nähny muutamaa vuotee ku niije äit on pannu tiijot poikki. Oli jottai häikkää perhees ollu jote lapselaps hakkee lähivanhemmaks. Mieles hyö on ollu usseest mut miul ku äiti opetti ettei piä tupata jos ei tahota ni en oo ollu alotteelline. Taustatukkii meit on mummo, äit ja vaimoke. Siis ku katotaa isän tasolta. Lapsosille on kaks mummoo ja äitipuol.

Mite tähä maailmaa mahtuuki nii paljo pahhuutta?

Voikaa kuitenkii hyvi

13. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    No sitten Suomi ei ole hyvinvointivaltio.

Voikaa hyvin, ja eläkää huumorilla.

14. tiijot Vierailija

"ku niije äit on pannu tiijot poikki"

Kirjoitin aiemmin tässä ketjussa Syyssonaatti-oopperasta.
    Katsoin tällä viikolla Yle Areenalta Asfaltti-mykkäfilmin vuodelta 1929.
    Selasin elokuvaa kelaamalla. Paljon laadukasta tarjontaa, josta tulee katsottua
    vain pieni osa.
    Ruumenet sanasta nousi mieleen viljan puiminen puimurilla kotipellolla.
    Kone oli vanha ja reistaili.
    Ihmissuhteet ovat monenlaisia. Saan silloin tällöin puhelun vanhimmalta veljeltäni. Kun joku ei vastaa soittaa minulle. Puhuimme kotitilani
    pesän jakamisesta. Nyt asia on edennyt lähes allekirjoitusvaiheeseen.
    En ole enää osallisena jaossa ja seuraan asiaa vain mielenkiinnosta.
    Asiat jäävät pyörimään päässä. Elämä on kuin Syyssonaatti-oopperassa.
    Menneille asioille ei voi enää mitään. Pitää vain katsoa valoisaan tulevaisuuteen ja elää tässä hetkessä.
    En ole Facebookissa, Tiwitterissä, Instagramissa ainoastaan Linkedinissä.
    Moni varmaan luulee, että pidän yhteyttä netin avulla. Ei pidä paikkaansa.
    Jos minulla on asiaa soitan tai lähetän sähköpostia.
    Lueskelin vanhaa viestiketjua vuodelta 2010. Mieleen muistui asioita, joita en enää ajattele.
    Ehkä kirjoituksistani jää jäljelle vain ruumenia kuten lintujen
    syömistä jyvistä.
    Ihmismieli on arvoitus. Luin Tiede-lehdestä jutun psykopaatista. Nyt arvellaan Las Vegas tapauksen tekijää samanlaiseksi.
    Aivojen toiminta kiinnostaa minua.
    Kuulin veljeltäni, että kummipoikani oli viettänyt syntymäpäiviään.
    En usko, että minua kaivataan missään vaikka minulla on melko iso suku.
    Tykkään pitää perhepiirini pienenä. Pidän elämäni selkeänä ja yksinkertaisena.
    Kävelin äsken kauppareissulla ja käytävällä buukkaaja pyysi leivän koemaistajaisiin. Sanoin, että minulla on leipää ostoskassissa.
    Ulkona hurisee lehdenlakaisukone. Kesän lehdet ovat maassa.
    Hymyilin äsken Ylen sivun otsikolle. Ruohonleikkurit jäävät kuulema lomalle.
    Moni moettii tätä kessee kylymäksi. Minulle tämä kesä oli lämmin ja aurinkoinen. Olin kesän hyvällä mielellä ja terveenä.
    Eletään immeisiksi ja jätetään nuamakirjatoohut vähemmälle.
    Pijetään itestämme ja toisista hyvvee huolta.
    Yks asia vielä mistä uattelin huastella. Ostin Lidl French Blend kahvia.
    Tänä uamuna kahtelin pussin suussa olevoo pyöreetä nappia. Pussissa lukkoo
    sulje TAB ja kahvi pyssyy tuoreena. En millään tajua miten nappi männöö kiinni. Asiasta ee löövy mittään kooklettamalla. Paljon vuan ulukomaesia keskusteluja kahvin hyvästä mausta ja evullisesta hinnasta. Ehkä leekkasin saksilla vastakappaleen poekkeen. Tässä sitä nyt on vähäks aekoo rätnäämistä.
    Asia kaet kuulus anna.fi Kettiössä palstalle. Uattelin jättee murukahvin vähemmälle, kun oon tuullu tutuks joolulahjakahvipannun kanssa.
    Näin joolun alla kaikkien pittää olla kilttinä. Vanahat kaanat pittää sopia ja alottee elämä puhtaalta pöövältä.
    Berliini on upea kaupunki mykkäelokuvassa lentokoneesta katsottuna. Olen aina ollut 1920-lukufani. Siihen aikaa oli jo paljon autoja ja
    liikennevaloja ei ollut. Täytyypä kurkata uutisista joko Länsimetro toimii.
    Sitten kipitän bussipysäkille ja menen uuteen harrastukseen. Lapseni innoittamana vihdoin aloitin asian, jossa kaikki on opeltava täysin alusta.
    Ehkä joskus valmistan jouluruokaa savipadassani.

15. Kappas vain, meilläki oli illal oli erikoise kaunis auringonlasku ja se värjäs puutarha vähäks aikka salaperäse hämärän punaseks.
    Vm47 huakaukse mä voin vaa vastata et suku o pahin. Mä olen viime aikona herkistyny erikoisest et kui tärkkiä o et jokasel lapsel olis mont ihmist ottama syli, et alku olis turvalline ja lämmi.
    Mä olen siivonnu, pessy ja silittäny läkähdykse asti. Just ja just et mä eile jakso keittä makaronei ja lämmittä nakei illalliseksi. Hähämäkei, ohkassi pitkäkinttussi ja musti piäni o taas alkanu tunke sisäl. Yks hyttynenki jaksa kinistä ympäril, mut vaa illal. Yhdes ikkunanvälis leppäkertut pruukka talvehti joukol. Niitte mä annan olla ku ne o hyädyllissi ja niinku ystävällissi.
    Yrtit mä olen siirtäny paikka mis ne saa viimisekki auringonsättet, seuraavaks mä viäl nostan e verannal, persiljan ja muitki mä olen pakastanu. Niitku laitta ruakiin ni tulee kesä miäle.
    Tänä mä otan rauhallisemmi, mut tomera torstait muil.

16. vm47 Vierailija

Joulukärpäsetki alkaa ettii sisälämpöö vähitelle.

Eile tavattii tyttölöije kans taas mielenkiintosii jutteleva vanha herra siel lossi pääs. Autol pyörähi häne kohallee ja aukasin ikkunan kysyyksein et lintujaks hääkii tarkkailee. Se toine on siel sitä varte. No, hää oli tullu kattelemmaa ruskaa. Onha sitä siel iha katteltavaks asti, oonha mie teille jo kertonu. Haasteltii näit maisemii ja sit hää sano et hää on vaimosa hoitajana toiminu nyt kotva aikaa. Vaimo on iha hoijettava, pestävä ja vaipotettava ja hoijettava kaikil tappaa. Päiviteltii sitä mite kaik vanhaikoit piti ajjaa alas eikä niit hoitokotiloitkaa oo perustettu tarpeeks. Mont kertaa nää ommaishoitajat ois itekii jo hoitokottii vailla. Sit hää kerto hämmästelleesä sitä et mite hito paljo naiset tekkee sellast näkymätönt työtä kotona. Lautaset ja lasit ei liiku itestää pöyvilt mihikää, lattiat ei lakase ittiää, jos sukka puttoo käest ni ei se nouse itestää pyykkii, joku on vaa ain korjannu taltee. Enne. Nyt korjaaja ei kykene. Häne pittää ite tehhä kaik tää näkymätönkii ja määrä onkii melkone. Varsinkii se vanhemp polvi miehist ei oo tätä nähny. Nii. Näihä se on. Kyl hää hattuu sano nostavasa naisille täst kaikest työstä.

Jaksamissii mie hänelle toivotin. Ei se helppoo oo hällekkää ku oma kroppa on väsyny ja sitä toista joutuu nostelemmaa ja kääntelemmää.

Mut voijaa hyvi nii kaua ku voijaa

17. Lounasest Vierailija

Jatko lossin ruskaa ihaileval vanhal herral et yhde vuasittaise tapaamise järjestäjä sanos, et hän ei ol enne ajatellukka et onk lukaalisse pal rappussi, tai wessa, tai et pääseks sinne yleisil kulkuneuvoil. Joittenki pumppu toimi heikost tai jalka ei nii vaa nouse ym. Miähetki näkky venyvä. Lähel o miäs jonka vaimol o parkinsoni eikä vaimo voi jättä yksi. Miäs hoita nyt huushollin. Hän sanos et vaimo o hoitanu sen vuaskymmeni ja nyt o häne vuaros. Ihmeellist o et hän teke sen ilomielin.

Hämähäkkie ja lintuje lisäks mä epäile et hiiret o tullu kattoma et onk lintulauta jo muanitettuna paikallas. Jälkeppäi o ain viissampi ja tiätty lintulauda alune o ku valmiiks katettu pöytä hiiril. Must o tullu ekspertti etku lehti vapise määrätyl taval ni siäl o hiiri asial. Ku mä hiukka nykäsi lehdest ni jotku lähti ittestäs irti. Ilmari lupas laitta ansan paikoilles ku kevääl meinas lähte syysleimu ja mä sain taistella sen hengen pualest. Niitte kukkaset tuaksu makialt et kai juurekki.

Mä tykkän kynist ja kaikest paperist mut muns o oikku et mä rasitu rumist kynist ja muste väreist. Mainoskynii keräänty nurkki ja tule huano omatunto heittä niit pois luannon resurssie haaskaamise vuaks. Nii et kuippäi täs olis?

Ollan iha ittes ja voida hianost.

18. vm47 Vierailija

Miu pitäs oikeestaa huutaa appuu. Konneest on kaonnu sähköposti. Tää tarjotteli jonku pääohjelman päivitystä ja mie mönnyin mut sit se rupes vaatimaa et pitäs uuvemp pääohjelma lukkee konneesee. Hää ei kai ossaa ennää lukkee tätä mikä täs on. Nuoremp sisar vois osata jottai tehhäkkii, mie oon vähä avuton tään kans. Vuosiin mittaa mie oon oppinu monta ohjelmaa ja käyttäny eri ikäversioita näist konneist ja nyt mie en taho ennää oppii mittää uutta. Miuta viisaammat korjailkoo näit ohjelmii. Jos ei nuorin sisar saa aikaa mittää ni sit virma pojat ossaa. Tää on temppuillukkii jo jonku aikaa.

Tännää oltii työväetalon saunalla kauneusiltaa viettämäs. Naamaa puhistettii, kuorittii ja kosteutettii ja nyt ollaa nii hehkeit että! Keksin mie tillaisuutee sopivan laulunkii sit lopuks: Ken on heistä kaikkein kaunein, ken on heistä herttaisin, se on se missilaulu. Ihaa akivva oli meil.

19. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kävin eilen terveystarkastuksessa.
    Siellä tutkittiin kaikki varpaanvälitkin.
    Kutitettiin jopa jalkapohjista.
    Kaikki hyvin, ja viikon kuluttua on verkokeiden aika.

Voikaa hyvin, ja terveellisesti.

20. Lounasest jällen Vierailija

Munhu ei voi luatta tekniikka-asiois, vaikk mä muute olenki kekseliäs. En ittekkä luata tekniikka. Joskus ku mä kysyn ekspertilt josta ongelmast ni mul vastata olankohauksel monimiälisest et: tiatokoneet... Oikiastas se o helpotus, ett ei ne muutka tiädä. Mut asia. Mun epäpätevä diagnoosi Vm47 tapaukse o et niinku kantti kerta kantti Fordiin ei kannata laitta Porschen moottori, ni samal tappa o tiatokoneitten kans. Niilt mene lukutaito. Toivottavast sä olet muistanu tallennukse. Mä olen itte hualeto siin asias mut Ilmari jankka mul siit.
    Mialummi mä antaisi varppai kutitta ku hamppai. Kahde viiko pääst mul o hammaslääkäri ja se rassa miälenrauha. Joku häiritti eile variste rauha, yhde raakumisest ei ollu tulla loppu.
    Lopetetta raakumisest, mä toivota kaunist päivä.

Et vastannut...mä olen sit tympääntyny siihe.

21. TAB-nappi Vierailija

"Tänä uamuna kahtelin pussin suussa olevoo pyöreetä nappia. Pussissa lukkoo
    sulje TAB ja kahvi pyssyy tuoreena. En millään tajua miten nappi männöö kiinni. Asiasta ee löövy mittään kooklettamalla. Paljon vuan ulukomaesia keskusteluja kahvin hyvästä mausta ja evullisesta hinnasta. Ehkä leekkasin saksilla vastakappaleen poekkeen. Tässä sitä nyt on vähäks aekoo rätnäämistä.
    Asia kaet kuulus anna.fi Kettiössä palstalle. Uattelin jättee murukahvin vähemmälle, kun oon tuullu tutuks joolulahjakahvipannun kanssa."

Ostin eelen kaapasta kahvia ja suljin pussin ohjeen mukkaan. TAB-napilla ee oo vastakappaletta. Pussi aakastaan iliman saksia.
    Eelen hyppäsin ratikkaan ja ihmettelin minkä taatta kyyti seesoo pysäkillä. Selevis, että ollaan piätepysäkillä. Uusissa ratikkareeteissä on vielä oppimista. Vaehoin kelloon patterin ja ihmettelin minne kaappojen kierräthyslaatikot on jootuneet. Infossa sanovat, että paloturvallisuuven täättä patterit jätettään kassoille tae infoon.
    Pittää yrittee ellee nujjuuttee niin, että ee aena tuu uusia ongelmia.
    Viime viikolla juoksin junalle. Selevis, että juna ee mene lentokentäle.
    Liukuportaat olivat tuas rikki ja juoksin junalle enkä kahtonut opastaalua.
    Olin hypänny K-junnaan.

22. Lounane Vierailija

Mul o ollu pussei teipil ja napil kii hyvi ne o kiinni pysyny. Olisko joku aukassu sun pakettis?

Skrollates tänne osus silmä keittiöpalstal rupriikki hernekeitost ja miälenkiinnost mä pysähtysi. Älkkä herkät ihmiset menkkä lukema. Mut siin
    yhteydes mull nous kysymys miäle et mist o mahtanu tulla sana "patakettu"? Tuski sil o yhteyt hernapatta. Samal tappa voi kyssy et mist "hernorokka" tule. Ei ainaka rokkenrollist :) Sattuks joku tiätämä?

Viaraitte kiälte kans voi tahtomat tulla moki, varsinki kirjottamal. Mä yllätyin et kui yks ihmine loukkaantus mun kysymyksest. Kesti päivä ennenku mä oivalsi kui se oli ymmärtäny munt. Nyt mul on ongelma et menenks mä selvittämä asian tai annaks mä olla.

Tänä mun täyty mennä kaupungi vilinä. Sillo mä pruukka laitta itteni putsi, tummaa kulmil ja korvarenkkat korvi. Muute mä en täll hetkel kivierämaist välitä, vaikk ei meil iha simmossi olkka. Tuttava kertost et Las Vegasis he oli sattumalt varannu huane huane siit hotellist mis pari viikko sit oli se ampumatapaus. Siin hotellis piti olla samal aikka ampuma-aseitte messu, mut se oli peruttu sattuneest syyst. Nyt menoks, voikka hyvi, perjantai ja 23. päivä.

Et vastannut.......4 kertta...viis..kuus....seitsemän...

23. kielenkäättö Vierailija

Virheitä tulloo varkka kuinka yrittää olla tarkkana kieli keskellä suuta.
    Me Naiset sivulla on mukava kolumni:
    https://www.menaiset.fi/artikkeli/a...inka-jo-kolmekymppiset-julistavat-vanhuuttaan

Ikääntymiselle ja mukavuuvenhalulle eli savoksi laiskuuvelle ee pijä antoo valtoo. Tämä on yks äetivaenoon elämänohjeista.
    Katsoin eelen 90-luvun tv-sarjaa Todella upeeta. En tykännyt aikoinaan sarjasta ja vitsit eivät uppoa. Eilen tuli huono olo kylpyhuonekohtauksesta.
    Elin pitkään juovan miehen kanssa ja
    sarjan naisten sekoilut nostivat kipeitä muistoja. Etsin paremman brittisarjan kielen harjoitukseen.
    Suomenruotsi on helppoa, mutta Ruotsissa käytän englantia.
    Katsoimme Viktoria&Abdul-elokuvan ja nyt olen googlettanut Rumi runoja ja tietoa urdu kielestä.
    Hyvvee 13.10. päevee. Ee pijä olla taekauskonen.

24. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Google kääntäjä tekee ainakin paljon virheitä.
    Vai ajatteleko englantilainen todella niin ihmeellisesti?

Voikaa hyvin, vaikka vaikertaen.

25. Lounane setvi Vierailija

Ei ol oma kokemust kuukkelin käännöksist. Kerra mä ihmettelin et kui joku noi kirjotta ja mul nauresekelti et se o kuukkelin töit. Mahtasiks se osata käänttä näit murrejutui?
    Euroopas on taas äänestetty. Itävallan pualuei mä en tunne, mut sanotti et vaalitaistelu oli likane. Kovi nuari uus vaalivoittaja o ja toivottavast valta ei nouse liikka päähä ennenku järki ja kokemus kasva, tai ettei sitä jymäytetä. Mä ku olen sitä miält et usse mahti pila luantte ja saa paha aikka vaikk tyäpaikal tai avioliitos. Olenk mä saarnaamistuulel? Saapas näkke kui kengän käy. Me ei ain hoksata kui rauhallist pohjolas kuiteski o.
    Täss tuli välis keskeytyksi, nii et jätetä tähä ja toivotetta mukava maanantait.

Tarot-ennustus – valitse kortti ja lue, mitä se enteilee elämääsi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri