Hae Anna.fi-sivustolta

2017 Murrejuttuvuas

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Lounasest päi, 02.01.2017.

1. talaviunet Vierailija

Ihan hyvin toimii. Sähköpostin kanssa oli aamulla hieman ongelmia.
    Liekö lukihäiriö vai mikä lie vaiva. Löysin vielä yhden korjattavan sanan.

rahakukksroon = rahakukkaroon

Kohta piäsen aakommaan joolukalenterin luukkuja.
    Viime vuonna oli hyviä uatoksia joka päevälle.
    Luin kirjastossa uusinta Anna-lehtee. Mukava juttu eläkkeelle jiäneestä piispasta.
    En huastele enempöö niin ee tuu lissee ränttivirheitä.

2. Arvakka kuka Vierailija

Mä en ol talviunil mut lopeti sill miälell et ei tupata ku ei tykätä. Nolo kirjotta ku ain sanota et vääri meni. Lehmuste kaupungis o kirpputorimiälissi ihmissi. Nii ne, ku muut ostaa-myy-varastaa :) myyntipisteet o hyvi olemas, kiärrätys o parempi ku kaatopaikka. Mul meni yks vanha lasi rikki mut onneks löytys ku kyseli. Terveissi kaikil.

3. vm47 Vierailija

Onks tääl joku joka sannoo et ei noi voi kirjotta? Myöhä saahaa kirjottaa iha mite vaa, jos tullee virhe ni so what? Ittee ehkä vähä hävettää, mut mie oon arvuutellu et kyl lukija automaattisest sen virheen korjaa. Ihmisen aivo on sellane jännä elin et se lukkee oikei vaik tekstis ois virhe.

Tännää pittää lähtee sinne kirppikselle kattomaa oisko miu messinkine kettu muuttanu toisee hyllyy. Myyty sitä ei oo. Panin isomma hinna ku itekkii siit aikanaa maksoin. Täs paikas ne tulosti listan mihi saap kirjottaa myytäväsä ja lopuks tilitykses antoit listan mis näky mitä on myyty. Joutessain käin ne läpi ja tarkistin mitä toin kottii ja pari kolme kappaletta ei ollu myytyje listan mut ei takas tulleiskaa. Ne on siis kävelly johonki tai sit joku on ostanu mut unohtnu maksaa. Näihä voip sattuu.

Joku kone jyrrää tos ikkuna takana - lauantak-sunnuntakina tuli lunta muutama sentti ni nyt siivoovat jalkakäytävii. Myö lähetää tyttölöije kans puistoilemmaa just kohta ja sit onkii muut hommat ees.

Voikaa hyvi

4. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Joo, jos osaa lukea murresanoja, niin siinä samalla ne kirjoitusvirheetkin menevät .
    Molempia yhtä helppo lukea.
    Nyt on lumet sulanut, ja satelee vettä.
    Siinä meni jo kolmas talvi.
    Orava, tintit, ja punatulkut vierailee ahkerasti lintulaudalla.

Voikaa hyvin, ja nauttikaa vesisateesta.

5. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Alkaa marraskuuki olla iha lopuillaa. Rännän sekast vettä tullee taivaalt, piti aamupäiväl taas ajopeliä ettii iglukuorrutukse alta, tulpaha aamuvoimistelutki siin hoietuks. Piti siivota, et pääsee terveyskeskuksee taas haastelemmaa sairaahoitajan kans, ku hää nii näppäräst miu seläs olevaa haavaa hoitel. Nyt hää sit sano, et nyt piisaa, ei tartte ennää tulla perjantaina, vaik oli aika varattu. Mie iha kysyin, et meinaat sie, et se on loppu nyt? Joo, ei ennää tarvii tulla. No millos mie voin uimaa mennä? Perjantaiks jo lupas. Hyvä nii, joha tuota parin sentin ylimääräst reikää kolme kuukautta kiinni kasvatettiiki. Jos mie oon oikei laskent, ni yli viiskymment kertaa mie sitä kävin hoiattamas. Iha riittäväst.

Ei ennää iha vilkkaasti näil kymmenil solut uuvistu, mut mihis täs kiirekää ois. Käin sil samal reissul ammattikoulun kahvilast ostamas täks päiväks spagettii ja jauhelihasoossii olliit laittaneet oppilapset siihe päälle. Ei taaskaa tarvii ruveta ite tekemää. Siin kassajonos miu takan oleva asiakas ol iha sammaa mielt, et ei sitä aina viiti ite ja erityisest, jos on tällane yhe henge huusholli, ni viel vähemmä viittii ja kaupas ku käyt, ni harvas paikas on myynnis raaka-aineit yhe henge pakkauksis, mennee haaskiolle, jos ei viikkoo pitempää viiti syyvä sammaa ruokaa. Eelleenki mie oon sitä mieltä, et pakastimes ei mikkää parane.

Tuol vähä ylemmäl osallistujat harmittelliit kirjotusvirheit ja tuon ihmisvarmentime huonoo toimintaa - elkää surko niit virheit ja sit sitä varmenninta vaa tehhää nii kaua ku tottelee. Mie luulen, et kukkaa meist ei oo iha virheetön, mieki töis olles tuumasin yhel ihmisel aikaa sit, et joka sivul on se yks miu tekemä kirjotusvirhe, et miu pittää nää työasiat ainaki kerra lukkee läpi, jos sen vaik sattus löytämää. Täähä muisti miu sanomat ja joka kerta, ku hää tul tuomaa pöytäkirjaa ja lausuntoo kirjotettavaks, muisti sen miun sanomisen. Mut kyl hää sit ol tyytyväineki, ku asiakirjat sit ol oikei - tää ol enne ku miul ol tietokone ja tekstinkäsittelysovellus käytettävis, kirjotuskonneel naputtelin. Siin sai olla vähä tarkempi, varsinki jos olin ehtint ottaa sivun pois telalt. Piti sit passata sitä sivuu uuvestaa oikeesee kohtaa.

Miul on kahvi valumas. Ostin sielt ammattikoulult vie ruissämpylän, pittää kattoo mitä ne koulukkaat on sinne sissää laittaneet. Luultavasti jottai maukasta juustoo ja jottai vihanneksii.

Mie meen nyt kahville ja lukemaa sitä dekkarii, joka nyt on viikonpäivät ollu työn alla. Englantii mie saksan lukijana luen iha vähä hittaammi ku suomee, tääki kirja on kulkent siel terveyskeskukseski ja sit yöllä, ku päivän pasianssit on tehty, pittää vähä aikaa lukkee, et silmät ymmärtää, et nyt pittää kohta pistää luomet kii.

Voikaaha hyvi ja toivottavast vältytte roiskuvalt ravalt ja puette heijastimmii ylle, ku lähette hämäris ja pimmeel ulos. Taskulamppuki on hyvä pittää mukana.

Tervehyksii uuvestaa

Nuorin sisar

6. Lounasest Vierailija

Mä otin lopuks ihmisvarmentimen töppäykset henkilökohtasest. Viimeks mä silkkaa pahuuttani yritin tusina kertta mut sit mä pääti et nyt riitti.
    Nuarimma tyttäre kannatta kirjotta muutaki ku asiakirjoi ku o noi inspiroiva ulosanti.
    Lintulaudal käy yks Tappeleva Tintti. Se levittä siivet ja pyrstön leviäks ja jos se ei auta nii käy kraiveleihi kii. Toine taas häärä lintu siäl sisäl niinku kotonas. Tikkaki taas käy ja roikku talipallos nii et pallo o sen vattan pääll. Jos kuulette jonku yskivä ni se o Ilmari. Johtu siit et hän käy viämäs linnuil ruakka vähis vaatteis.
    Olkko tämä nyt täll kertta. Jos ihmisvarmenni o suasiolline ni tämä tule palstan jatkoks.
    Voikka hianost.

7. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Tuli tuosta ruoan paljousongelmasta mieleen, kun se on yksinasujille ongelma.
    Perustakaa ruokaryhmä.
    Naapuruston samankaltaiset ja henkiset voitte ruokailla yhdessä.
    Yhtenä päivänä yhden ja toisena toisen luona.
    Sovitte vain kuka milloinkin toimii tarjoilijana.
    Samalla tulee se juttelutarvekin hoidettua.

Voikaa hyvin, ja keksikää uusia innovaatioita.

8. vierailijavm47 Vierailija

Nyt lukkeep laiska taas tekemisiää. Pannaa ens yöppäykset: oli porti puolikas kohallaa ja miehä perruutin sen päälle. Onneks siin on aika lyhkjäset ruuvit nii meni vaa kapuloiks eikä särkyny muute. Meijä uus kylätalkkar kävi tänä aamuna täs ni yhes laitettii se kassaa taas ja nyt vähä napakammil ruuviloil. Samalla vähä hää lisäruuvittel sitä ehjääki puolta.
    Sit kuoro kans on käyty ilahuttamas eläkelläisii vähä siel ja tääl ja ainakii omie sanojesa mukkaa hyö tykkäs nii kovast. Ens viikol ois yhteislaulatusta toises niist paikoist.
    Sit täs oli joulumarkkinat, täl kertaa toises paikas ku viimeks, Hakali talolla. Vähä pienemp paikka mut hyvi on parkkipaikkaa. Keli vaa oli oikei tuplakoirailma. Sato ja lumi oli paksuna sohjona joka paikas. Nyt on vappaa viikko muute.
    Katoin fpuukist yhen videon. Siin englantilaine orkester soitti Finlandian ja kuoro laulo hymniosan. Veet senku valu pitki miu poskii ku mie kuuntelin sitä. Mietin siin et mitähä niil essiintyjil liikkuup mieles ku ne sitä esittää. Miul on joka kerta ollu pala kurkus ku mie on isos kuoros sitä laulanu soittokunna säestyksel. Islannis ku oltii ja alkutahit lähti soimaa ni ylleisö nous seisomaa - arvatkaas lähtiks laulu helpost. Ei nii. Se englantilaiste esitys oli uppee, oli suomalaine kapellimestar, Oramo. Hää ties mitä tahto. Ja sai. Kuoro oli viel harjotettu laulamaa suomeks, teksti kulki ruuvus englanniks.
    Jos kävis viel joulumyyjäisis vähä kattelemas, kaks kakkuu ostin tuolt omist.
    Voikaa hyvi ja hyvvää ittenäisyyspäivää ite kullekki

9. Lounane Vierailija

Mä olen viäläki juhlatunnelmis. Juhlien kaunein ihmine ja naine naine oli rouva Haukio. Upei pukui oli pal. Räikköse vaimon hame oli mun miälest simmost entist Holivuudin tyyli. Enite mä tykkäsi yhde juantaja harmaast puvust vaikk mä en siit nähny ku yläosan.
    Käyti Suamen Turun joulumarkkinoil. Oli märkä mut siihe saa tottu. Jotta kynttilöi ja pari joulukoristet tuli ostettu. Aika äkki ihmiset siit siirtys lämmittelemä kaffel tai glögil.
    Mä lopeta ny ku voi olla et ihmistunnus ei taaska tykkä must. Hyvä adventin aikka kaikill.

10. vierailijavm47 Vierailija

Nyt niit joulumarkkinoit ja myyjäisii on joka puolella. Täälkii oli just la-su linnotukses yhet ja mie käin pikasest ku pyhällä piti tulla pari suomee opiskelevaa haastattelemmaa. Hyö tekiit kouluu/kurssii varte hyväntekeväisyysasiast (kaverkoirailust) jutun ja toise anoppi ku ties miut ni kävi kysymässä sopisko miulle.

Mut siit linnotukse visiitist. Terveisii Kestikselt, hää oli siel kans kattelemassa mitä kivvaa on tarjolla. Hää kuullemma käyp lukemassa meijä juttuloit mut ei malta ite kirjottaa. Lapselapsii käyp likottamassa ain sillo tällö, nää on tuplavahinko ni aikasemmi varsinkii oli likottamist urakalla.

Sit niist haastattelijoist. Toine, nuor neito (rouva ku anoppi oli välikappale) oli kovast tummas tukassa ja meikis ja lävistyksii oli vaik muille jakkaa. Kiva likka ja kova puhumaa, puolalaine mut naimisis täällä. Toine oli venäläislähtöne, kel on iha suomalaine nimi. En muista kummankaa nimmee mut tää venäläislähtöne on lääkär koulutukseltaa ja tää toinekii kerto töistää (hotelli resepsuunis tai ottai sellast, unohin jo). Aika hiljane tää Esko(?) oli mut oltii samal aaltopittuuvel ku mie kerroin olleeni yliopistol töissä vuoskymmenet. Meil oli iha hauskaa ku jutltii niitä näitä kaverkoirailusta ja mie näytin minkälaine liivi niil on ja nimilapu mis on logo.

Muute elämä sujjuu rauhallisest, välillä lumilapio on tarpeen ja välillä kumisaappaat. Tännää näky aurinkokkii vähä aikaa ja pakkasta oli koko päivän ajan. Lintusille pistin lyhteen (linnotuksest) ruokapaikalle ja katotaa tulisko niit varpusii ja keltasirkkuloit syömää. Tinttilöit, naakkoi ja harakoit käyp sen tikan seurana.

Voikaa hyvi, heijastimet mukkaa heilumaa ku meette ulos pimmeellä

11. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii täält yön pimmeyvest

On miul makkaris pariki kohdevaloo palamas, mut tähä aikaa yöst on ikkuna takan nii pimmeetä, et jos ei katuvalot palais, vois luulla olevasa hiilikaivokses.

Mie puolestaa en käynt Linnotukse markkinoil, on tuo finanssitilanne vähä heikois kantimis ja viel on puhelin- ja nettilasku oottamas, samote pari kirjalaskuu ja on viel yhet langatki tulos siit samast kirjakaupast, mist nää kirjatki tulloo. Kivoja kirjakauppoi meil, ku askartelupuolelle ne ovat ottaneet iha kunnollissii sukka- ja muita melkose hyvii lankoi myyntii. Mie en nyt taaskaa sano nimmee, ettei kukkaa pääse sanomaa, et mie mainostan. Jos joku nimitietoi kaipaa, kuuklettakkoo näitä verkkopuoteja.

Lounane, nyt miu pittää vähä täsmentää: ei miu oo tarvint kenekää muun asiakirjoi ennää koht viiteetoist vuotee kirjotella, omia vaa, mitä nyt Kela välil tahtoo tietää, et oonks mie parantunt täst miu henkilökohtasest ongelmast vai jatkuuks se viel ja sit ku mie kuulun siihe sakkii, joka holtittomast on hakent asumistukkee, ni sitä se välil tahtoo tarkastella. Miehä pääsin melkei alaikäsenä työkyvyttämyyseläkkeelle, ku se henkilökohtane ongelma äity melko pahaks ja sit viel piti päätäki korjata sisält. Katto sit tää kuntapuole eläkelaitos, et ei miust taia ennää olla mihikää. Mut ei kerrota sil, et miu ajatuksejuoksus ei kamalasti oo vielkää ainakaa kovi kovvaa vikkaa. No, nythä mie oon olt jo muutaman vuuven iha oikees eläkeiäs, et sikälis ei mittää hättää.

Käin viime perjantain tän syksyn ensimmäises ja viimeses vesijumpas, ku meil loppuu nii turhan aikasee nää jumpat. Eivät muut jumppaajat eikä ohjaajakaa komentanneet pois, tervetulleeks toivottiit.

Mie sit oon hoiellu tän loppuvuuven hommat, ainoon jouluhomman, mitä meinaan tehä: pistin joulukortteihi osotetarrat ja raapustin nimen alle. Mie käytän tarroi sen takkii, et postilaiste ei tarvii ruveta arpomaa, et mitä tossaki oikei lukkee, sen ku pistää konelukijaa ja antaa aparaattie hoitaa hommat. Mie oon sammaa tarrapohjaa käyttänt vuoskausii, tätytyy vaa uusii tarroi ostaes kattoo, et ne on oikeen kokosii. Äkkiähä sen taulukkoo tehyn pohjan muuttaa, mut miks nähä sitäkää vaivaa, ku muuteki voi tehä.

Tännää pittää käyvä viskaamas tuoho entisen pääpostin issoo postitornii. Sit mie voin ruveta koht kattelemmaa nuoremman perillisen syntymäpäiväsukkii lankoi, se ku on syntynt iha alkuvuuvest. Siinähä sitä onki jo miu mielest riittäväst joulutohinaa, mie ku en tykkää koko joulunvietost, ni mie en sitä vietä. Muut saavat viettää nii paljo ku rahkeet kestää, kukin valintansa mukkaa.

Nyt tullee Jake Nymanin Popradio, aika varpaita naputtavvaa soitantoo. Miul yleensä on nettiradio auki, ku oon verkos tai vaik kirjottelen iha omia juttui.

Mie taian nyt kuiteki pistää koneen kii ja ainaki kirjottimest ja toiset lampust virrat pois ja ruppeen lukemaa sen ilta-/yöannoksen yhtä melkei dekkarii.

Voikaa hyvi älkääkä rasittako itteenne liiallisil joulutouhuil, mennee se ohi vähemmälki.

Tervehyksii toistamissee

Nuorin sisar

12. vierailija lounast Vierailija

Nuarimmal sisarel vakuutus et mä en hetkekä usko et mikka taho epäile sul oleva häikkä yläkerras J Mä funtsisi et jos hän kirjottais jolleki teevee koomikol asiakirjat tol murttel ni se olis menestys. Aikamoine yäkollari hän o ku ruppe pual kolmelt yäl lukema dekkari ku kunnon ihmiset alka vähitelle heräämä.
    Mä olin koiranpiikana (likottamas?) ja haukul oli heijastuskrinkula kaulas ja liikkus pimiäs ku ufo. Mut et hyvä keksintö.
    Merivesi o nii pal noussu et o paikotelle noussu tiän yli. Ku mul ei ollu kumisasppai jalas ni piti kiärttä ja hyppi pisi pusikoi ja mättäi. Koiran hihna jäi ain johonki oksaan kii ja koira kattos kyllästyneest et on tämäki ny meno. Lumilapio ei olla tarvittu, mut kalastusmiäliset tykkä ku voi käydä veneel kalas. Tämmösel ajal tuleeki kala ja ilmanks virveli heittäji o rannat mustana. Sill’aikka vaimot kiärtä joulumarkkinoi ni et o rauha maas.
    Yks vääräleuka naureskeli et marketi merkkipäivä-maistiaisil jotkut kävi pariki kertta täyttämäs vattan eikä tarvinnu itte kokata. Mul taas ne ei maistu, niinku ei viinikä lentokonees. Ajatella et enne seki oli ilmast, tänäpä saa vaa vettä ja kaffe.

No nii, mä lopetan pulinat, katota jos ihmistunnus o armolline ja toivota hyvä päivä jatko.

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri