Hae Anna.fi-sivustolta

2017 Murrejuttuvuas

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Lounasest päi, 02.01.2017.

1. Lounane Vierailija

Mä olen lyhytsanane tunnetust syyst. Uskomatont et enne usa ja venäjä oli ku kissa ja koira ja nyt Trumppi o veljeilly venäjän kans ja nyt sit liris sii asias. Mut jos mä ymmärrä oikke, ni kontrolli toimi. Mull o stressi juhlis juaksemiss, mut voikka hianost muut.

2. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Hassu juttu, kun kissa ja koiraleikki on parempi aasia, kuin veljeily.
    Kyllä politiikka on ihmeellistä.

Voikaa hyvin, ja politikoikaa vähemmän.

Hyvää Äitienpäivää.

Last edited: 14.05.2017
  3. vm47 Vierailija

Mitennii pitäs politikoija vähemmä? Kanadas tykkäät et USA ei oo varalline maa, mut rumpist kukkaa ei varmast oo sitä mieltä etteikö se ois varsinaine uhka monellekkii asialle. Olkoo, puolet porukast tahto hänet ja eläköö nyt häne huutojesa mukkaa.

Tääl on tännää aurikoist ja melko lämmintäkkii. Yhtää ei oo tullu rakkeita eikä räntää tännää. Äitilöitte päivä meni tuos ystävä luona kyläillessä ja koirii kans kotosalla. Valkovuokot kukkii vaasis nätist (omast pihast, ite poimittu). Ne mesimarjat jotka ostin itellein äitiinpäiväkukiks näyttäät hyvävointisilt kylmist huolimatta. Muistin täs aamulla et vettäkii pitäs heille vissii antaa ja veinkii hetikohta. Pihan kukat voi melko hyvi, Scilloi on pitki pihhaa ja narsissiloiskii on jo nuput. Keltavuokot viel oottelee mut valkoset aukee ja sinivuokot lopettellee kukkimist. Muutama kimalaine ja joku muukii ötökkä on lennelly siel tääl.

Voikaa hyvi, kyl se siit kesäks kääntyy

4. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Toivottavasti ei tule liian kuuma.
    On vähän luvattu vähän siihen suuntaan ilmanalan kääntyvän.

Kun politikoi vähemmän, niin tulee vähemmän pahamieli.
    Syystä, kun se oma mielipide ei ole aina muiden mieleen.
    Minulle kuitenkin yks hailei mitä muut ajattelevat.

Ymmärsin kuitenkin trompin olevan uhka maahanmuuttajille, niin miten se usa sitten heille on turvallinen.

Voikaa hyvin ja politikoikaa enemmän.
    Olen kunnon politiikko, käänsin takin, tehkää tekin.

5. Mitenkä tänään Vierailija

Viime lauantaina tänne pääsy onnistui, sitten taas ei. Miten tänään?
    Lounane

6. Mitenkä tänään Vierailija

Pari rivi iha uteliaisuudest ku äske toimi. Ku o nii hiljast ni sama juttu muilki.
    Juhlis sanotti et he ei menis Trumpi maaha, mut ei se munt haittais. Mä kävi siäl viime vuan pual vuatta enne vaalei ja oli ku ei Trumppi eikä Clintoni olis ollukka. Tääll pual lätäkkö sensija lehdet ja telkkari oli täyn heit.
    Lopetetta ny, jos kuiteski taas mene "sä olet vastannu vääri", mut voikka hyvi kaikk.

7. Utelias lounane Vierailija

Katota taas kui muijan käy, et lähteks viästi.
    Kyl naise elämä o vaihteleva. Tänä mä olen jo ollu siivooja, leipuri, kokki (alustavast), kylmäkkö, pesula-silitysasiantuntija, puutarhuri ja tiäs mkä ku päivä etene.
    Asiast toisse ja kysymys varsinki Onnistuval miähel, et ek te miähenpualet juttele vaimojenne kans? Eile mä tapasi entise naapuri parkkitalos ja "hein" jälkke tuli puhet niinku palokunna letkust, omi asioi tiätty. Mä inisi siihe väli jotta et meki...mut se palokunna vesiletku melkke kaato mu, onneks ei ollut muni kassis.
    Mukava toukokuun viikonloppu.

8. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Mistä tulee käsitys ettei miehet puhu vaimon kanssa?
    Kyllä minä puhun, mutta myös haluaisin vastauksen myös niihin kysymyksiin joihin vaimo ei vastausta anna.

Kaunista päivänjatkoa, ja voikaa hyvin.

9. vm47 Vierailija

Jos onnikka kyssyy väärii asioit, ei niihi viitti vastata.

Tuli tuos taannoi telkasta haastattelui usasta: tavalliset kansalaiset siin oli kovast huolissaa tään yhen tekemisist ja pelkäsiit et ei tuu käymää hyvi tavallisille kansalaisille, sellasillekkaa ketkä on syntyny maassa ja on kansalaisii mut väärä värisii ja nimisii. Ratsioit on tehty niije asuinalueilla ja etitty ketä lie etitty kenet vois piättää.

Mut ilosempii: kuuntelin eile satakielii koirapuistos - aamulla ja iltasemmal ku käytii toista kertaa. Räksyihä siel on pilvi pimmei, naakkoi kans. En tiiä mis hyö assuu, mut arvelisin et viereises tehtaas on sopivii räystääalusii, iso rakennusmassa ku on. Kirkotorniloit on nykyvää vähemmä mis voip assuu. Kyl nää laululintuset visertellee nii monellaisii et ihmetyttää. Onha siel niit peipposii ja västäräkkilöit ja vaik mitä mut mie en likinäkösenä taho oikee nähhä, kuntelen vaa. Vaik hyö tullee siihe maaha matosii ja hiekkaakii ettimää, sit miekii nään paremmi. Yks nuoremp naine käi hakemassa lähteel vettäkii ku mie pyysin nätist. Nuoret miehet ei käyny. Meil ku koirat juop puistos paremmi ku kotona: lähevettä salpausseläst.

Koht myö lähetää sinne puistoo. Voikaa hyvi ja nauttikaa kevvääst.

10. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Mistä sen tietää etukäteen mikä on vääräkysymys?
    Jälkikäteen kylläkin.
    Väärin aseteltuun kysymykseen ei vastauksia.
    Mitä sitten pitäisi ajatella, jos oikeaan kysymykseen tulee väärä vastaus?

Voikaa hyvin, ja jos tiedoissa on aukkoja, niin kysykää itseltänne.

11. Aamu lounases Vierailija

Mikä täs o muuttunu paremmaks ni se, et voi skrollata mitä edelliset o kirjottanu.
    Vm47lt voi kyssy mitä vaa, mut ei kysymykset Onnistuvalt miähelt lopu. Jos te vaikk puhuttu niinku eri kiält? Niinku hyvi tiädetä ni murteis ei ol vaa nyanssei vaa iha oikke eri merkityksi.
    Nii-i, linnut kuulu arkke, vaikk sitä ei ain tull huamanneks. Ajatella jos niit ei olis. Kukonlaulu aikka ku mene ulos ni mikä huumaava konsertti siäl o. Mä jään joskus sitä kuuntelema koko kropan kans ja anna mennä niinku ihon läpi. Mä kuule jotta simmost aamuist Sibeliuksenki musiikis ja mahtoik säveltäjä Griegin käydä samala tappa sii kauniis aamulaulus, Kesäaamu...mikä sen nimi nyt o, Vm47? Aamul ilma o lintuje sirkutust täyn ja mahtu sinn variksenki raakuna. Niinku duuri ja molli ni samal tappa raakuna ja viserrys täydentävä toine toisias simmottis pikantist. Nuaremma sisarukse polvareihi ei tul pitsireikkä ilma tavallist oikkia tai nurja ja nii päi pois.
    Hyvä viikon alkku.

12. viärinkäsitys Vierailija

13. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Meil on sit tainnu kesä tulla. Pääskyset ovat huutaneet taivaal jo viime viikost lähtie, mut miu jokakesäst yövalvojaa ei oo kuulunt; viime syksyn ratavarre pusikoit karsittii vähä turhanki raakeest, ni satakiel ei oo viel yhtää luritust laskent miu yökyöpelin korvii. Oisko sen pesäpuu kaavettu siin sivus, eihä sitä ois saant tehä, uutee kottii tottumine ei nii nopiaa tapahu satakielelkää.

Toine näkyvä ja vähä tuoksuvaki kesän alun merkki on tuos miu parvekkee vieres - tuomipihlaja on tännää avant kukkasa. Oon mie sitä jo monta päivää vahtintki, et minä päivän se oikei ruppee kukkimaa.

Pihanurmikolle nous toissapäivän vissii satoja belliksii, niitä pienen pienii päivänkakkaran näkösii. Ne on sit ovelii kukkii, pihapojat ku tulloot nurmenleikkuusee, ne mennee kyykkyy ja sit ku pojat lähtee pois, ne nousee taas nauramaa koko naamallaa.

Totesin tuos eellisii juttui lukies, et taitaa Lounasel myös pyssyy sukka- samoin kui pitkät ja pyöröpuikotki käsis, ol tuo vihjaus pitsisukkii sen ver ossaava. Nyt ei oo isoja sukkii tai pitsiikää viittint tehä, ku oon lettinuttuu ja junasukkaa ja siksakmyssyy ja norjalaist vastaavaa myssyy ohkasest langast tehny. Pittää vähä kattoo, mitä tulevan nuoren miehealun nuttuu neuloo, letti on melkose miehekkään näköne pieneski nutus. Ei silti, soppii se nuorelle neitilleki oikei hyvi. Sit ku käyttää neutraalii värrii, mennee sama vaate kaikille.

Hävis välil osa tekstii, taitaa olla vähä liia herkkä tuo levy tuossa näppäinten eessä, taitaa ottaa peukalon varjonki ja luulee, et siin käy iha oikeesti sormi tekemäs hiire hommii. Mie käytän iha narun pääs olevaa hiirtä täs kannettavaski, se on miulle sopiva ja miu mielest tarkempi ku tuo toine.

Ulkon näyttää oleva puolpilvist ja mittarissa 17 astetta. Iha hyvä keli. Vähä tummempaa pilvee näkkyy tuos eteläisel taivaal, mut ku on tuos omakotialueel talot ees, ni ei nää, mite pitkälle niit tummii pilvii riittää. Saisha tuo vähä vaik sattaaki, sitos vähä pölyjä.

Mie jään oottelemaa sitä satakieltä, jos se vaik jonaki lähiyönä alkais laulaa ja säksättää, mielellää mie sitä kuuntelisin, vaik välil se kyl pittää melkosta metelii, mut sit pittää laittaa ikkuna kii ja kuunnella sitä lasien läpi. Tais just pikkuvarpune sirkuttaa tuos ikkunan al, sil on hyvä pesäpensas siin, pitkäpiikkine orapihlaja, siel piikkie seas on hyväs turvas.

Taian mennä kattomaa, onks jääkaapis mittää aamuruoaks sopivaa, vaik lounasaikaha täs jo on. Mut jos tekis toiset aamukahvit ja söis jottai pientä, ei tulis nii äkkiä isomp nälkä.

Nii et tervehyksii sit vaa

Nuorin sisar

14. Henkist kehitys Vierailija

Nyt selvis, se onki satakiäli ku o pitäny kuuluva konsertti. Toi luritus o kuvaava sana. Se mul ei selvinny et miks bellikset ei viihdy meil ku sen hetke ku ne kukki.
    Tänä o hyvä päivä. Ensiks ni vyä meni viimesse reikkä. Toiseks ni mä näin unen et mull oli uus miäsystävä ja se oli niiii ihana. Oltti nuari molemmat. Se odotti munt parkkipaikal, siin edes oli siki soki polkupyäri mut mä totesi et miähe autos molemmat lamput toimi.
    Mä olen kehittyny henkisest. Sen mä totesi ku kävi henkiste palstal misä taas höyhenet lensi. Meill oli kyläs naisviaras ku ossa ja tiätä kaikk asiat paremmi ku muut ja sen uus hellaki o pal mun hella parempi. Mä ihmetteli ittekki itteäni et mä vaa kuunteli ja jaaha'ttelin sitä iha lunkina.
    Niil o uus auto mis o kaikk viime keksinnöt, se tamppa matot, laitta tiskit kaappi, kasta kukkaset ja parkkeera itte ittes autotalli ostoksie jälkke. Ne sit jäi sen auton kans risteykse seisoma heti kättelys, myyjä repi hiuksias, ja autos o kova opettelemine ja miäs meneki autoliikkesse ottama yksityistuntei. Mä ajatteli pahanilkisest (sii se mun kehitys sit o) et ku auto o täyn elektroniikka ni se o ain korjaamos. Onnistuva miäs miähenä o varma eri miält?
    Voikka hyvi toivotetta lounase suunnalt.

15. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Tällä kertaa olen samaamieltä.
    Ei sitä epävarmaa elekroniikkaa jokapaikassa tarvita.
    Heti teki tämäkin laite virheen, kun kirjoitusvirheen tein, niin nyt ei sitä voi korjata, joten olkoon.
    Toivottavasti ei tule sitäaikaa
    , jolloin mies korvattaisiin elekronisin laittein.

Kesä tuli ja tuossa ikkunanalla kulkee kurki syömässä, toisinaan joutsenpari.
    Kuovikin laskeutuu pellolle pitäen omanlaista ääntä.
    Taivaanvuohi kaartelee ilmassa, ja silläkin on oma äänensä.
    Talitintin tuntee kaikki.
    Kirjosieppo pesii yhdessä miljoonasta pöntöstä, ja toinen vahtii oksalla.
    Onkohan se koiraan työtä.
    Haarapääskynen istuu antennilla, ja laulelee.
    Ja kimalainen viskissä asustaa.

Voikaa oikein hyvin.

16. Siivoojana lounases Vierailija

Mä ymmärrä Onnistuva miähe huale et miähet korvata elektroniikal joku kaunis päivä. Osittai se on jo aika pitkäl, mut mä en täs men yksityiskohti ja auteta naissiki.
    Viime viikol mä olin ku jyrä. Kaikk alko ikkunoitte pesul ja siin sivus näki muutaki mikä ei ollu kohdallas ja niin siit ei meinannu tulla loppu. Ilmari ei voinu katto sitä, tai sil tuli huano omatunto ja nii seki ruppes toimi muual talos. Oli hyvi hiljast, pal muuta ku "tuleks kaffel?" ja tykötarpeitte kolina ei kuulunu. Kiva silti et nyt näkke ulos iha eri taval ikkunoitte läpi. Jos te näette jossa kirkkat autotalli ikkunat ni ne o meijä.
    Sill o hintas, mul oli kroppa hellä ja muskelit kipiä. Mä olen ennenki sanonut et siivoojil kannatta maksa kunnoll.
    Voikka hianost, taas o viikoloppu edes.

17. vm47 Vierailija

Hei vaa, täshä on ollu ku puheripuli meijä vakituisil kirjottajil. Tai ooisko vaa jääny tillaa enemmä ku mie en oo litanioit kirjotellu. Ollu olevinnaa kaikellaist muuta ni ei oo tullu käytyy tääl - en oo asunu fb:skää.

Onnikalle kiusaks: mie kutuin tänne sellasen kommeen nuoren miehen käymää ku meil on tulos rojekti. Pohjoismaiset laulujuhlat Oslos lähestyy ja pittää saaha pitkäks viikollopuks yöhoitajaks. Tää nuor kommee mies oli kovast kiinnostunu tulemaa - hää saap opetella ittenäist elämää muutama päivä ajan ja vastuutaa kahest nuppuset, monest ruukkukukast ja yhest mummomökist. 17-vuoutiaalle iha opettavaine pitkä viikolloppu. Tosi hänel on kahtena päivänä kurssii mut kyl ne elukat sen aikaa voip olla yksinääkii. Tietys jos nuorin sisar viittii ni voip käyvä joskus puolilt päivi kattomas ja onha täl kommeel nuorel miehel nuoremp veli, joka vois käyvä kans. Pari viiko pääst on lähtö ja tää nuorukaine oli innoissaa ku mie esittelin mis mitäkii on ja mite voip mukavast tääl assuu ne muutamaan päivän. Ei se meinannu lähtee kottiikaa ku oli nii innoissaa.
    Halus viel lisäks tehhä niit hommii mitä tuol pihalla on: puut liiterii, tavaroitte siirtoo sopivampii paikkoihi ja ruoholleikkuut ja kaikellaist. Hää nii harvo käyp täs mummolas et on viel uutuuveviehätyst.

Täytyykii hyödyntää tätä ilmiöö: loppukesäst on toine viikolloppu mut lyhyemp.
    voikaa hyvi

18. Lounasest päi Vierailija

Mull oli paussi "ei tupata ku ei tykätä" ja olen mä joskus hiukka toisaikanenki tai olen misä ole.
    Mä rupesi kuvittelema kui kiva siit nuarest komiast ja fiksust miähest o olla ittenäine ja pittä huale monest asiast. Jos ei jottan tiädä ni katto koiri. Jos ne seiso hilja paikallas tassuillas ja katto kysyväst ja pidättyväst ni sillo mene vääri. Ku sä tulet kotti ni nurkat o oordninkis. Joskus miähil o hyvi ideoi et kui järjestä tyät sujuvammiks. Kuka tahans voi tulla sokiaks omil jutuil, etku jonku työn on ain tehny nii, ni se mene ikusest nii.
    Yks pualtuttu nainenki o jäänyt koukku BB mallise tukkahörhelö vaikk se nykyä korostaaki et o tullu pari vuasrengast lissä. Mut mitäs, jokane laitta tuka niinu tykkä.
    Tosa yläpualel on aika intiimi kysymys ja ajatella et o olemas alushousukäytö asiantuntija. Hän o saanu vuaskaussi hankata takalisto koulun penkel ennenku o saanu pätevyyde siihe. Ilmottaka jos kannatta lukke.
    Luanto o sit vihreä, nii et auringonpaistet rintta.

19. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä nuoret miehet on ahkerii, ja heitä kannattaa hyödyntää.
    On myös uusutuva luonnonvara.

Kylläpä olikin intiimi kirjoitus alushousuista.
    Intiimituuletus oli kirjoituksen viesti.
    Minäkin kannatan sitä lämpimästi.

Vähän on pakkasta jokainen aamu.
    Silti kohta viimeistään pitäisi puutasha laittaa kasvamaan.
    Nurmikko kasvaa kyllä, joten eikun niittämään.

Voikaa hyvin, ja intiimisti.

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu