Hae Anna.fi-sivustolta

2018 murteie moninaisuutta ihmetellää

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 01.01.2018.

1. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii kaikil ja hyvää alkanutta vuotta

Käin äske pistämäs eellisen vuuven haastipussin suun kii ja kauniin rusetin siihe virtuaalisest kiinnitin, ku on tää omie silkkinauhoje varasto pääst vähä heikoks, ni täytyy sit vaa kuvitella. Kukin saa sit valita väritki iha mielesä mukkaa.

Mie tuos jo vaihoin kalenteritki sekä keittiön kirjahyllyn reunaa et tuoho styroksii, joka miul toimii sekä muistitauluna et pitsie ja muije neulomuste pingotusalustana. On taas nii kylmän olone kuva tammikuun 2018 kuvas. Melkei paleltaa.

Viime yönä kirjottelin sellast kirjettä, joka mennee miu entisil luokkakavereil, joita en oo tavottant muilla keinoin. Jos vaik ottasiit yhteyttä, et saahaa kevään juhlie kutsut näppäräst läheteyiks. Ootellaa.

Toivotan hyvää vuotta 2018, hauskoja syntymäpäivii ja nimipäivii ja hyvi vähäsii sairastamissii.

Nuorin sisar

2. vierailija Vierailija

Uusi vuosi alkoi mukavasti. Luin kirjan rakettien paukkeessa.
    Kuuntelin presidentin puheen ja selailin nettiä.
    Anssi Kela aikoo lisätä mm. somessa roikkumista.
    Kuuntelin Radio Suomen listaa viime vuoden 30:sta soitetuimmasta levystä.
    Black Bird on 1. Pidän eniten Antti Tuiskun ja Erinin kappaleesta.
    Nautitaan sanan rieskasta. Paljon onnea ja iloa alkaneelle vuodelle!

3. Lounasest Vierailija

Non nii, haastipussi o reippast avattu uudel vuadel. Mä miäti et minkä värisel silkkinauhal mä laittasi sen pussi kii ja päätin et ehkä ruskianpruuni (viininpunane) sopis. Mä en tiä et kui yhdel paikkakunnal viininpunast sanota ruskianpruuniks, mut murttet o yhtä epäjohdonmukassi ku kirjakiäletki. Mä olen joskus kysyny ulkomaalaisilt et kui te ton tommotti sanotte, mut ei hekä tiädä.

Äkki se vuasi kulus. Mä huakase helpotuksest et pyhät o ohi. Ole jo ehtiny kaivata rauhallist arkke ja et pääse nyhjämä omias. Uude vuade konsertti meni sivu suun ku yks puheripuline ihmine soitti, enkä mä kehdannu lopetta puhelu. Ku se oli ohi ni konsertis oli tauko ja joku naine ajo polkupyärä iät ja ajat pisi Wienin katui. Seuraavaks Ilmari katkasi sähköt ku hänen tartti tehdä piänt remppa just sillo. Presidentin puheki meni ohi korvie, mut netist löyty ni et ei mittä hättä.

Ilo ja onne, terveyt ja myänteisyyt uudel vuadel.

4. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Hyvin alkoi uusi vuosi, kun tuo sukututkimus edistyi.
    Nyt kun vielä löytyisi toimiva c kasetti nauhuri .
    Kasetti löytyi jossa on vanhempien haastattelu vanhoista ajoista.

Voikaa hyvin tänäkin vuonna.

5. vierailijavm47 Vierailija

'Armoa, lumitraktorimiehet, käteni murtui liukkaalla jalkakäytävällä enkä pysty lapioimaan tietäni ulos pihalta aurausvallin läpi.'
    Tälläse mie kirjotin ja hyö julkaskii sen seuraavana päivänä. Ei siihe kukkaa oo kommentoinu mittää. Estaris ku on kaikellaisii valittajii ja säännöllisest iha hullui vaatimuksii esittävii kirjottajii, ni joku ois vaatinu et ota vaik lusikal mut ei sossun tarvii kaikes auttaa. Valitettaa et hiekkaa ajetaa jalkakäytäville ja sit valitettaa ei ei panna tarpeeks. Kevväällä sitte valitettaa et miks sitä pittää sinne panna eikä heti samal hetkellä siivota pois.

No se siit- Hyvvää vuuve alkuu kaikille kirjottajille ja muillekkii, täälhä käyp lukijoit joitte kone ei sitte millää kirjota tänne mittää.

Sen takkiiha mie tähä tulin ku pihal oli kaks korreeta punatulkkupoikaa ja yks himmeemp tätitulkku. Hyö on nii ilose värisii ja vaihteluu keltasille tinttilöille. Varpusii ja keltasirkkuloit ja vihervarpusii on näkyny hyvi vähä.
    Nuppuset selvis paukutteluyöst kohtalaise hyvi. Ite mie oon vähä jäykkä kippein lihaksin ku olin pari tuntii siel jakelemas mehhuu ja vahtimas rajaks laitettuja roihui. Tännää vois saunan lämmittää, jos se vaik auttas.

Voikaa hyvi ja liukastelkaa mahollisimma vähä

6. vierailija Vierailija

"No se siit- Hyvvää vuuve alkuu kaikille kirjottajille ja muillekkii, täälhä käyp lukijoit joitte kone ei sitte millää kirjota tänne mittää."

Kirjoitin jo aiemmin yhden viestin tähän ketjuun.
    Tulin kirjastoon vilkaisemaan yhden sivun netistä. Kaikki koneet olivat varattuja.
    Otin sitten lehtihyllystä Eeva-lehden ja huomasin, että tässä ikkunan edessä on yksi vapaa netti. Upea maisema puistoon. Aulan joulukuusi oli jo viety pois.
    Olin kirjoittanut sivun käyttäjätunnuksen väärin ja piti käydä hakemassa sähköpostista.
    Tätä tämä maailma on. Kaikki on netissä ja salasanojen ja käyttäjätunnusten kanssa aina riittää ongelmia.
    Luin netistä keskustelun tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaisten älykkyysosamäärä on alentunut. Moni syytti asiasta nettiä, Googlea, virtuaalipelejä ja liian helppoa elämää.
    Kun luin uutena vuotena kirjan (painettu vuonna 1907) ei sivuilla mainuttu kertaakaan edes puhelinta. Junia oli ja lähetettiin sähkösanomia.
    Jo varmaankin jo arvaatte mistä kirjasta on kyse. Otin sen ennen joulua mukaani kirjaston kierrätyshyllystä. Kirjan päähenkilö nukkui vintillä heinävuoteessa.
    Tuli elävästi mieleen lapsuus heinänteossa. Tamppasin heinää ladossa ja kotipihassa leikimme usein heinäladossa.
    Meistä jokainen joskus sortuu tyhjään valittamiseen. Kävin äsken lounaalla ja luin samalla Iltalehteä. Rakastunut ja lasta odottava laulaja oli saanut liikanimen Raivo-xxxxxx. Hormonit heiluttelevat mielialoja.
    Oloni on tyyni ja rauhallinen. Olen aina kirjoittanut olevani arkipäivän rakastaja.
    Tänään oikein katsoin sanakirjasta mitä sana on englanniksi.
    Tässä on istun ikkunan edessä ja nautin weekday-ihanuudesta.
    En osaa sanoa mitä tämä vuosi tuo tulleessaan. Sairas mies eli Suomen talous voi hyvin. Kun luin jutun netistä muistelin syksyä 2015. Silloin sain yt:ssä kenkää valtiolta. Suomeen vyöryi pakolaisia.
    Kävelen varovasti ja muistan aina kadulla kaatumiseni vuonna 2006.
    Joskus nilkka muistuttaa raudoista, kun kävelen paljon päivän mittaan.
    Toivotaan, että Suomi pysyy terveenä henkilönä. Jos äitiyspakkauksen nimi muuttuu niin ei Suomea voi nimitellä mieheksi. Täytyy puhua sukupuolineutraalisti.
    Minulla ei ole tapana kirjoitella lehtiin eikä yhtään minnekään.
    Kuuntelin äsken Aamukuuteen ja biisi muistuttaa paljon minun elämäntyyliä.
    Eihän ihminen paljon muuksi muutu vaikka ikää tulee.
    Antti Tuiskukin käyttää murresanoja kuten lonimaan. Minä kirjoitin tämän pitkän porinan yleiskielellä etten loukkaa elävää ja koko ajan muuttuvaa savon murretta.
    Lukeminen ja kirjoittaminen on sama asia. Ei aina tarvitse kommentoida, jos ei huvita eikä ole tarvetta.

7. vierailijavm47 Vierailija

Pitäkääpä ystävät varanne ettei teilt kynitä samast tavarast toista kertaa perintämaksul korotettuu hintaa. Vähänki kalliimp tavara ni kuitti taltee tai tiliote mis näkkyy maksettu summa. Tännää sain kolmanne kerra laskun samast vehkeest. Toine perintätoimistolt. Mie soitin sinne ja sanoin et en maksa senttiikää. Tiliotteelt näkkyy summa, virma ja päivämäärä millo on maksettu. Tulostinkii sen varmuuve vuoks. Likka toises pääs sano tarkistavasa ja mie tarkistin saman. Ja tulostin sen löytämäni. Mie meen vaikka raastuppaa. Summakii oli yli 800 e. Hitto ku alko suututtaa. Onnek tietoo oli omas takkaa. Saavat lopettaa niije karhukirjeitte lähettämise.

Voikaa hyvi

8. vierailija Vierailija

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005510070.html

Ihmettelen aina, kun asiakkaat eivät halua kassalla kuittia mukaansa.
    Joskus kuitissa on virheitä, joita sattuu tekevälle.
    Suomi on nyt hyvässä hapessa ja saa kehuja maailmalla.
    Kirjaston koneella kirjoitukseeni jäi muutama kirjoitusvirhe.
    Eeva-lehdessä oli paljon hyvää luettavaa.
    Kannessa oleva laulaja kertoi selättäneensä aviokriisin.
    Parisuhde vaatii jatkuvaa työtä. Yksineläminen on yksinkertaista puuhaa.
    Ei tarvitse varata itselleen laatuaikaa suhteen kunnossa pitämiseen.
    Väestö vanhenee tässä maassa ja minä muiden mukana.
    Kävin tänään pankkiautomaatilla ja seurasin rollaattorilla liikkuvaa vanhusta, josta nuori nainen piti hyvää huolta. On onni asua läheistensä kanssa samassa maassa.
    En minä lukenut lehdestä kaikkia juttuja. Oopperan uudesta johtajasta kertovan jutun luin vain päällisin puolin. Väistelin samalla hyllyjä täydentäviä kirjastonhoitajia ja asiakkaita. Puhuivat Suden vuosi-kirjasta. Mietin liekö sama kirja, jonka luin joku aika sitten.
    Eilen katsoin Yle Areenalta elokuvan, joka on valittu yhdeksi maailman 1000:sta parhaasta elokuvasta. Yli kahden tunnin elokuva Berliinissä liikkuvista enkeleistä. Ehkä elokuvan katsominen sai aikaan omituisen olon. Tajusin miten ihanaa on elää tavallisen ihmisen elämää, jolla jäljet jäävät lumihankeen.
    Meidän suomalaisten ja saksalaisten kannattaa jättää arpeutuneet haavat rauhaan ja elää tätä päivää ja katsoa valoisaan tulevaisuuteen.
    Pidän Aki Kaurismäen elokuvista, mutta eilinen filmi oli huikea taideelämys.
    Kai johtuu siitäkin, että olen aina haahuillut kirjastoissa.
    Nyt lakkaan kynteni ja menen nukkumaan. Huomenna minulla on mukava ja tärkeä tapaaminen kaupungilla. Pitäkää peukkuja. Ehkä Euroopan terve mies haluaa, että minullakin elämä hymyilee.

9. Joo-0, kuitit taltte. Autovakuutusyhtiö kränäs ja vast enne ku meni lailliseks mittelöks vakuutusyhtiöst soitti ystävälline ja oikke sovinnolline miäs. Mun kirjeeni oli lentäny suara roskikse tai lukutaito pettäny. Samate elektroniikkalaitteitte kuitit kannatta laitta taltte ku elektroniikka o lyhytikäst. Sillo ku ne kestä knaftist takuuaja yli, ei voi ku kiristellä hampaitas.

Elektroniikka kutsu nii et kaunist päivä jatko ja voikka hyvi.

10. vierailijavm47 Vierailija

Siin miu laskuttamisjutus oli sellane juju, et virma oli muuttamas pois siit tilast ja mie satuin sinne pari päivää enne viimest aukiolopäivää. Esil ja myytävänä ei ennää siel ollu ku kaks laitetta ja toisen mie ostin. Jätin vanhan sinne et saavat siirtää tiijot uutee. Huomenna käin hakemassa laitteen pois (tää mitä käytän just nyt) ja maksoin samalla visakortilla. Sain kuitin ja paperin mis kerrottii tehty työ. Mie vein nää sitte sinne uutee liikkeesee ja sielhä hyö ottiit kopion siit ja pyyteli anteeks et oli jääny kuittaamatta heijä tililöillee miu maksu. Hoitivat kai sen perintävirmankii.

Mie selitin tän muuttoruljanssin sille perintävirman tytöllekkii mut ei hää löytäny miu maksuu, ei kai ku sitä ei oltu kirjattu mihinkää. Asia on kunnos nyt mut turhaa jupinaa tuli. Onneks sattu näinkii rauhalline asiakas ku mie ni sopusast virmassa asia hoijettii.

Taas tuli viime yön aikaa uus kerros lunta sen märän jään päälle. Hyvä. Varsinkii ku lupasiit sitä pakkasta. Viileemmält tuo tuntukii ku käin koirat pissittämässä pihalla. Ne on muute iha sievii niije tassujälet uuvella lumella. Kakat ja pissijälet ei oo iha yhtä nättii mut hyvä ku tekkeet pihhaa, saap siirrellä kakat kukkapuskii juuree luonnolannotteeks. Koirapuistost ja kavuvarrest kakat siivotaa pois.

Voikaa hyvi, ja paremmi viel jos se auringomöllikkä sattuis näyttäytymmää

11. Oikian pualine niskajänne pingotta ja sanomalehde ja lääketehtan mainokse mukka mul o some-niska. Vaikk mä en roikukka kännykäs niska könös ni ku hiukka miätti ni mont asia tehdä pää alaspäi. Kui Nuarin sisar kutto? Eik hänel tul some-niska? Flamenko olis hyvä niskalääke, sii ku olla pää takakeikas.

Siit ei ol mont vuatt ku mä enskerra kuulin tykkylumest ja nyt Kainuus olla hätä kärsimäs, nii nätti ku se onki. Pari ilta sit just juteltti et kui riippuvaissi me olla sähköst. Jos mä rakentaisi uude talo ni mä ottaisi ton asian huamio et hätätilas vois vaikk poltta ne mööpelit mist ei enä tykkä. Sen pualest mummon mökeis o turvas ku kaivo ei kuivu, eikä vesijohto jäädy ja kuivi puit o ain liiteris. Tämmötti joulu jälkke olis viäl kynttilän pätki jäljell. Sen jälkke ku Nykis oli sähkäkatkos mont vuat sit ni yhdeksä kuukaude kuluttu syntys ennätysmäärä vauvoi ;) Ku siäl päi o syntyvys laskenu ni loppuvuadest se voi nousta ja tule tykkyvauvoi. Ain jotta hyväki.

Mukava illan jatko kaikill.

12. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Käin äske viemäs pojanpojan kottii, tuli käymää ku huomenis lähtöö Vekaralle opettelemaa sotimist. Annoin kolmet pitkähkövartiset villasukat pojalle ja sit viel eri paketis yhet polvarit pojan äitille mukkaa. Piin sit vähä opetusta villasukkie erinomaisuuvest, ne ku ei just oo kylmät ees märkän, ja sit jos kastuut läpimäriks, pittää vaihtaa kuivat sukat ja vääntää veet niist märist sukist pois. Ei ollu ollekaa vastahankane näille opeille.

Lounaselle tiioks - mie ku en kovi paljo kattele niit neulomisii, jos jonkilaist kuvioo väännän, siin riittää pari kuviokertaa, sen jälkee sormet ossaa hoitaa hommasa. Tään kannettavanki kans on sellane juttu, et ruutu on aika ettääl, nyt sitte ku kirjotan, ranteet makkaat tuos joutilaas tilas ja sormet taas tekkeet mitä tekkeet, välil virheitä ja välil iha oikei. Sillo aikanaa ku mie viel kävin töis, miul oli miun mielest ja miun selän mieles oikei hyvä työtuoli, kunnon käsnojat ja täyspitkä selkäosa, muut ei siit tuolist tykänneet ollekaa, eivät osanneet istuu siin, ku siin voi retkottaa sillee puolmakkaavas asennos, jalat oikosennaa pöyvän alla ja näppäimistö sit oli nojallaa pöytää vaste tai iha sylis, ruutu oli toistametrin pääs, ei tarvint pittää päätää nöyrästi alaspäi eikä nytkää just muuta ku semmoses normaalis asennos, ku on sopival korkeuvel pöytä ja ite aparaatti. Sitä ku on syntymälaiska ja halluu rasittaa ittiää mahollisimman vähä, varsinki työ-nimises toiminnas, ni oppii ettimää ne helpoimmat ja mukavimmat tavat tehä sitä mitä milloki tehhä pittää.

Ulkon on taas pimmeetä, pakkasta on nelisen astetta eikä ainakaa ikkunasta näy minkäälaista saetta. Sain tuos pojan kottiiviennis autonki lämpiäämää nii hyvi, et iha poskii punastutti, ku kävin takas tulles tuos mei lähel olevat kaupas hakemas omenoita, et voipi alottaa pasianssien teon. Mie oon vissii tullu vähä riippuvaiseks niist, sekä omenist et pasiansseist, mut voiha sitä ihmisel jokin addiktio olla eikä vissii pasianssien tekemine iha pahin mahollinen ole.

Nyt täytyy kuiteki vähä ettii jotaki ruokaa, ku en oo sit aamun syöny muuta ku yhen omenan. Se oli kyl oikei hyvä omena, iso ja keltane luomu, just sellane, mitä pittää syyvä, jos pasianssi ei jostaki syystä lähe kulkemaa. Aivot tarttee sit vähä sokerilissää, ni sit taas kulkee. En tiiä, mitä varsinaiset tiedehenkilöt täst kuvittelust tuumaat, mut se onki subjektiivine kokemus eikä mikkää suureks tottuuveks väitetty.

Voikaas nyt sit taas hyvi, ku kelitki jo ainaki vähäks ajaks kuivu. Pysytelkää pihal ja jalkakäytävil pystys, sielt alhaalt on huono päästä pystyy.

Tervehyksii uuvestaa

Nuorin sisar

13. vierailija Vierailija

"Mie oon vissii tullu vähä riippuvaiseks niist, sekä omenist et pasiansseist, mut voiha sitä ihmisel jokin addiktio olla eikä vissii pasianssien tekemine iha pahin mahollinen ole."

Kannattaa pitää joku mukava koukutus tämänkin vuoden puolella.
    Täytin Anna-lehden sanaristikon.
    Tänään oli aurinkoinen sää ja oli mukava ulkoilla.
    Nyt tulee ja sää on viileämpi.
    Tällä palstalla on ketjun avaus, jossa kirjoittaja kertoo heränneensä kellon soittoon klo 12 yöllä. Puoliso on ilmeisesti lattanut kellon soimaan, että pysyy hereillä vuoden vaihtuessa.
    Aamulla heräsin uneen, jossa olin jossain juhlissa. Juhlijalla oli yllään kimalteleva puku. Uni kai johtuu siitä, että laitoin eilen pois joulukoristeet ja
    koristeista tippui kimaltelevia hippuja matolle.
    Uniaan ei voi valita, mutta voin valita mitä luen ja kirjoittan.

Hyveli yöteli Uppo-Nallea laenaten.

14. vierailija Vierailija

Pittää tuas korjata illan virheitä.

15. Lounasest Vierailija

Vau, et Nuarin sisar o virtuoosi kutoja. Mä nostan myssy. Kokeilin kannettavan nosto ylös ja kauka must ja hyvin näkys, mutku näppäimet o siin kii, ni pakko laske alas. Mul o korkkia piironki ja välil mä nostan konen siihe pääl ja seison viäres. Seisomine kuluttta enemmä kalorioitki.

Noist riippuvuuksist viissat sano et kaikil meill o se varjopuali. Jos yhdest pääse ni toissi tule tilal. Pasianssis ja omenan syännis ei tul käyty lähimmäiste hermoill, paitti jos vaikk hankki omenat epämoraalisil, lainvastasil keinoil tai luannonsuajelumattomil tavoil. Tääl tuttuje keske voi "outen" ittes ja simmotti vähenttä huamattavast huano olo.

Vm47 o unikirja, jo mä muistan oikke. Hänel o varmast vinkki toho une.

Hiano viikon alkku.

16. Lounasest Vierailija

Simmotis saa jan kuluma :)

17. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Lentokone Hon gongista ajeli tuosta yli, ja vilkutteli valojansa.

Läppäriin voi laittaa toisen näytönkin, niin voi katsella etäämmältä, ja näppäimet pysyvät siinä käden ulottuvilla.

On keksitty kamera joka kuvaa etu ja takakameralla yhtäaikaa.
    Mutta miten voi ottaa kuvan samanaikaisesti etu ja takapuolesta?
    Siinä päivällistä, jota pähkäillä.

Voikaa hyvin, ja hyväilkää mielikuvitusta.

18. vierailija Vierailija

"Siinähän se aeka kulluu vanahoja astioita korjaillessa" oli sanonut kaavan aekoo sitten yks ikäimmeinen äetille, kun oli kyselly mittee miehelle kuuluu.

Tulin kirjastoon kopioimaan ja tallentamaan muistitikuille. Jostain syystä
    kopiointi ei onnistunut toiselle muistitikulle. Tietokoneella ei ollut ongelmaa. Johtuneeko siitä, että olen hieman väsynyt.
    Radio Vegassa uutisoitiin Amerikan presidentin mielenterveydestä.
    Jos ymmärsin oikein myös äänestäjät ovat idiootteja. Suomen ehdokas Laura jo sanoi, että ei pitäisi olla epäystävällinen sanankäytössään.
    Oli mukava vilkaista Kiuruvesi-lehden otsikoita. Sielläkin on kaverikoiratoimintaa hoivakodissa.
    Sain aamulla peruutuspaikan hakemaani harrastukseen kotinurkilla. Kai senkin
    takia olen pyörällä päästäni. Olivat soittaneet eilen, mutta en kuullut kännykän ääntä kaupassa. Olisiko soinut silloin kun olin kaupan kassalla ja ihmettelimme edellä olevan asiakkaan epäystävällistä käytöstä. Tykkään asioida kaupan kassalla vaikka jo opettelin automaattisen kassan käytön toisessa kaupassa.
    Vein aamulla hyasintin parvekkeelle. Silmiä kirveli allergian takia.
    Ehkä en olisi niin hukassa, jos eläisin Savossa puhuen ja selvittäen asioita savon murteella. Lukiessani kotipaikkakunnan lehteä olo on paljon
    selkeämpi.
    Eilen illalla aikuinen lapseni kysyi maailmalla mitä länsimetrojupakka tarkoittaa.
    Kirjoitin hieman taustoja ja sanoin ettei asiasta enää keskustella.
    Aamun uutisissa sitten keskusteltiin. Metrossa oli vika ja matkustajat äkäisiä kuin ampiaiset. Kyllä se taitaa olla niin ettei ikäviä asioita saa ajatella eikä kirjoittaa ettei sitten satu yhtä ja toista hankalaa.
    Laitan höpinäni kaneetiksi uudenvuodenlupausvinkin.
    Kannattaa elää kuukausi kerrallaan hyvien lupausten kanssa.
    Jos tekstiini jäi taas kirjoitusvirheitä, niin ehkä helmikuussa jo vähemmän.

1. Aseta kuukauden mittaisia tavoitteita
    Ihmismielen on helpompi käsittää yhden kuukauden kuin vuoden mittainen ajanjakso.

– Lyhyen ajan tavoite on ryhdikkäämpi ja sitä on myös helpompi jatkaa. Voit sanoa, että teet jotain asiaa tammikuun ajan. Kun tammikuu on loppu, ehkä vielä teet sitä helmikuun. Ja sitten vielä maaliskuunkin ja niin edelleen.

Kannattaako uudenvuodenlupauksia edes siis tehdä?

– Lupaus voi olla koko vuodelle, mutta se pitää vain pilkkoa lyhyempiin osiin.

19. Lounase vierailija Vierailija

Kiitos neuvost, mun pöytäni o nii täyn et tähä ei toist näyttöpäätöst mahdu. Ku mä hankin tämän pöydän ni mä ajattelin et piän riittä, mut nyt käy knaftiks.

Tänä vuan ei tullu tehty uude vuade lupauksi mut en mä ennekä niit ol enä vuade lopul muistanu. Se o niinku laihduttamisen kans, luvata voi mut sitä o vaikkia pittä.

Ei sunkka Vm47 porstuan rappuje ette o tehty lumivalli? Ja sit se o jäätyny? Eik viime vuanki joku putki kronglannu? Ja hiiret o nakertanu nettiyhdeyde poikki niinku meijä jouluvaloist? Niinku hän lehmuste kaupungi julkkiksena tiätä ni jos liikka kirjotta lehti ni siit voi tulla lunta tuppa. Mont kertta olen meinannu kirjotta lehte ku oikke joku asia o kärventäny ja olen kirjottanukki, mutku viissat sano et pittä nukku yän yli eikä toimi kiukuspäissäs ni o jääny lähettämät. Must heikost naisest ei ol julkkikseks.

Voikka hianost.

20. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Onhan täällä ollut vähän, heikkoa lounaistuulta, vaikka minä jo luulin, että ikäihmiset on jo lähtenyt somesta.
    No ei somesta kannata mihinkään lähteä.
    Täällähän voi puida niitä tuntoja syviä.

Voikaa hyvin, ja nauttikaa pikkupakkasesta.

21. Vanhus lounasest... Vierailija

....ilmottautu. Mä luin ens et Onnistuva miäs kysys et onki kaikk vanhemmat ihmiset lähteny Suamest?? Hän tarkottiki somet ja mä annoin kulmakarvoje laskeutu kysyväst normaali asentto. Niinku tiädetä ni aivot korjaa monet virheelliset sanat tai sanomiset oikkiaks, ainaki jos lukke nopiast ja some o kuiteski toistaseks aivoil viaramppi sana.

Tuttava sydän innostu toisinas ravaama tuhat ja satta. Viikonlopul se ei saanu lakkama nii et hän tartti asiantuntijoitte appu. Mittä ei löydetty ja kohtaus meni ohi ittestäs. Kaffel oli sit tullu miäs jol oli ollu sama oire ja se johtu magnesiumin puuttest. Lihas se o sydänki. Siihe vaiva tokeni ja samal kipiät kintukki. Ain ei jaksais kuunnella sairausjutui mut on niist hyättyki ja edellises tapaukses säästy yhteiskunna varojaki. Kaffettelu kannatti. Asiantuntijat usse unohta et ihmine o kokonaisuus ja neki eli me, erilaissi.

Nyt tuli keskeytys, leppoisa perjantai-meininki ja eletä terveellisest.

22. vierailijavm47 Vierailija

Terve vaa, ketjulaiset. Miu portaije ettee ei kassaa lunta muut ku tuo yläkerra ukko, porti ettee kyl sit lumiauraajat jättäät isommal lumella oikei kunno vallit. Nyt ei oo tullu ku ohkasii kerroksii jote ei oo paljo ollu kasojakkaa. Tänä aamuna kattelin lehtee hakiessain et satelee taas mut se tais olla vaa tuon viereisen tehtaan piipust tulevaa veshöyryy ku oli hyytyny lumihiutaleiks. Puut ja maisemat on nätin kuurakerroksen peitossa. Tännää auton mittar näytti -7 selsiukse kylmää ja oikee mukava koirapuistokeli olikii. Ei ollu liukasta ja tuulkii oli rauhottunu. Seurauks meille tuli alta vuotine setter-poika isäntäsä kanssa. Lemiläiset supit seläs ei ollu kylmä muutekaa. Mie oon turkkiain puolustanu et ne on ammuttu pois lemiläisii kanalintui syömäst, supit. Ja hyvä takki niist tulikii. disaintuote ku se on miulle erityisest tehty.

Mie oon ves kielel aatellu eesmenneen vanhimma sisare muutama vuos sitte ostamaa turkkii. En mie kehtaa sitä kyssyy mut se on täyspitkä, samantyyppisest turkist tehty ku nää supit. En muista mitä se oli. Nätti ku hitto. Miniäsä sitä ehkä pittää. Tää sama sisko toi miulle vuosii sitte kettuturkkisa - disainii seki - pidettäväks ku hää halus toisen. Mie laitoin siihe uuven solen ku vanhat ei toiminu. Kommeeha se on sekkii, puolee reitee ylttää mut on paljo painavamp ku tää miu supi. Kymmenii vuosii vanhoiha nää turkit on, ei kukkaa piä mittää toppatakkii yhtä pitkää ku myö näit karvatakkiloit on pietty. Ja viel jääp lapselapsillekkii jos hyö ymmärtää vaa hyvä päälle.
    Näil nuoril ku ei järki nii paljoo sano, et ku elukka tapetaa joka tapaukses (esim lammas) ni miks sen turkki/nahka pitäs jättää käyttämättä. Täl leveysasteel tarvitaa viel talvisi semmost vaatetta et niis tarkenee.

VOikaa hyvi

23. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä susiturkkikin olisi melko kommee ja lämmin.
    Kun miehellä ja naisella olisi kyseinen turkki, niin olisiko kyseessä susipari?
    Mitähän vääristymiä minun tekstistä nyt luetaan.

Kirjoitan tällä kertaa lyhyesti, niin voitte lukea sen hitaasti, ja arvokkaasti.

Voikaa hyvin, vaikka siellä turkissa.

24. Lounassi jutui Vierailija

Noi o et turkis o melkke ikuine. Mä maksan ain kaike itte, sukulaiset o munt köyhemppi :) Enne lounaseski oli talvei, nykyä riittäis sadetakki. Jos viäl vesi nousis ni oltas ku Pariisis tai Venetsias. Siit puhen ollen ni ku mä olin Venetsias ni siäl oli piazzal isot kasat penkei ja pöytti. Mä luuli et oli tulos iso kulttuuritapaus mut ne oliki lankonkei silt varalt etku vesi nouse. Mä en kyl muista et komisario Brunetti olis koska käppäilly kumppareis lankonkei pitki. Sii häne housunpuntit menis rypyil. Heil paista ain aurinko terassil.

Turkiski mä olen käyny sillo ku siäl oli viäl suht koht rauhallist. Nii sillo me Ilmarin kans oltti susipari.

Hiiret o niipal lihonu linnuruast et niitte täyty kaiva isommi reikki. Ilmarin harmisk just hiirenmälli viärest. Ne miätti et kiusa se o piäniki kiusa.

Leppoisa illa jatko.

25. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Ihmeellinen on tämä näiden sivujen aamujumppa.
    Oikein on tuskien taival, että perille pääsee.
    Ensin pitää siihen 50+ kohdalle.
    Juuri kun näpäytän sitä, niin sivu hyppää alta pois, ja osun ihan muualle.
    Siellä hakoteillä pitää kiltisti käydä.
    Mikään peruutus ei käy ennenkuin sillätiellä on hetki oltu.
    Onkohan tuo ohjelman vihje syrjähyppyyn.
    Oikein kuntähtää, niin lopulta onnistun.
    Tunnen itseni onnistuvaksi.
    Ilo on lyhytaikainen.
    Aloitan lukemisen, niin jälleen kiusanteko alkaa.
    Tekstin alkuosa hyppää piiloon.
    Vai olenko vaan liian hidas lukemaan.
    Siirrän hiukan, mutta sivu haluaakin siirtyä vähän reilummin, ja taas on lukukohta piilossa.
    Juuri, kun olen menettämässä hermot, niin sivu rauhoittuu.
    Onkohan tämä jokin hermotesti?

Oikun ihanaa, kun susiparista tuli pupupari.

Voikaa hyvin, olkaa hermostumatta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari